Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 22959
Zyrtec er som jeg har forstått en allergimedisin, som man får kjøpt uten resept.
Jeg har hørt av mange kjente at dette hjelper mot eller demper fyllesyken.

Noen som vet om Zyrtec virkelig hjelper eller er det placebo?


Beklager hvis denne ble postet feil sted!
En lege jeg kjenner fra et annet forum hadde foretatt "egenstudier", og mente resultatene var bra. Ta to-tre stykker i god tid før du skal legge deg. Han nevnte også at Postafen kunne brukes istedetfor, men gjorde at man ble trøttere og sov tyngre.
Hvis du sliter med fyllesyke, drikk 1 glass vann mellom hver drink/øl, og legg deg på nedadgående rus, dvs MER enn 1 time etter siste inntak av alkohol.
både zyrtec og certizin funker fjell..
en før du bynner å drikk.. en sånn mitt i å en før du lægg dæ så har du ikke fyllesjuka :P

(Egen erfaring)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Den billigste måten å unngå fyllesjuke på er å drikke rikelig med vann, gjerne under drikkinga men i allefall før du legger deg. Har du penger i lomma anbefales en kebab eller annen fet mat også!
Beste middel mot fyllesyke er å ikke drikke alkohol.

Men jeg vet ikke noe om den faktiske virkningen av disse stoffene, men klarer ikke helt å se hvordan de skal stoppe nedbrytningen av alkoholet til aldehyd. Det er dette stoffet (acetaldehyd) som gjør deg dårlig. Så utenom placeboeffekt av større eller mindre grad tviler jeg på at det fungerer, men jeg er dog ingen lege, eller har testet noe.
Sist endret av shalabais; 3. januar 2011 kl. 00:39.
Uten å ha lest noe om det så tipper jeg at ideen bak zyrtec-bruk ligger i blokking av H1-reseptorer i chemoreceptor trigger zone som kommuniserer med area postrema og induserer kvalme og oppkast. Fet mat kan gjøre at alkohol bruker lenger tid på å nå sirkulasjonen. Å innta nok vann\elektrolytter både når man drikker og etterpå er etter min erfaring det beste, og ikke minst, billigere.
Zyrtec fungerer ikke så bra på meg!

Hvorfor ?
- Jeg blir ikke så veldig fyllesyk, kan være litt småkvalm og ha litt vondt i hodet dagen derpå. Om jeg tar zyrtec så slipper jeg unna majoriteten av kvalmen, men hodepinen er fortsatt representert (trolig pga dehydreringen) - så det er jo egentlig lite å vinne for min del.
Men det værste er jo at jeg blir zombietrøtt av zyrtec!! Kan ligge totalt utslått og sove i 12-15 timer etter jeg har vært på fylla og tatt zyrtec før jeg legger meg.
Da har jeg personlig heller litt kvalme enn å være totalt zombie dagen derpå!

Joa, det funker som noen sier å drikke 1 enhet vann pr enhet alko..men mitt problem er jo at etter 6-8 enheter alko så har jeg glemt dette, og dehydreringen er et faktum.
Min "fyllerutine" er at jeg kjøper 1.5l farris som jeg har stående på siden av senga, denne husker jeg somregel på å drikke før jeg legger meg når jeg kommer hjem av fylla. Om jeg har vært totalt wasted når jeg kom hjem og sovner uten å drikke farris, så er fortsatt farrisflaska gull å finne når man våkner!

Shotte hele farrisen, legge meg nedpå i en time til. Når jeg står opp da, så er jeg somregel ganske grei i formen
Rev pleier å hjelpe hvis man først har blitt fyllasyk, men beste tips er som sagt et glass vann mellom hver pils
Prøvd å dra en stripe makka dagen deepå det er himmelen.
En kompis av faren min er lege. Faren min sier at legen og kompisene hans alltid popper et antihistamin etter en kveld på fylla, for å unngå å bli klein. Har ikke hatt behov for å bruke det sjæl (blir heldigvis sjeldent fyllesjuk), men om leger bruker det sjæl er det kanskje noe i det utover placeboeffekt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Som igjen finnes i cetrizin
Zyrtec/citerizin fungerer så som så mot min fyllesyke. Aerius var mye bedre, men de fåes ikke lenger. Vallergan må jeg si er et bedre alternativ, men det ender opp med at man blir skikkelig ubehagelig trøtt dagen etterpå da.
Poenget med Zyrtec er ikke at det virker MOT fyllesyke, men at det demper det som gjør at du føler deg dårlig, tung i hodet etc. Det er dog verdt å nevne at Zyrtec er ganske kraftig søvndyssende, og at i Sverige er Zyrtec merket med rød varseltrekant (dvs, du bør ikke kjøre bil etter å ha inntatt Zyrtec).
Har tatt zyrtec og andre antihistamin i mange år, jeg har aldri merka noe til bieffekter som at det skal være søvndyssende. Er du sikker på det? Det selges jo på Kiwi, liksom.
Reinert med beine !
griped's Avatar
citerizin er virkestoffet i zyrtec
Sitat av EoT Vis innlegg
Har tatt zyrtec og andre antihistamin i mange år, jeg har aldri merka noe til bieffekter som at det skal være søvndyssende. Er du sikker på det? Det selges jo på Kiwi, liksom.
Vis hele sitatet...
Første sommeren jeg hadde gleden av å bruke allergitabeletter (som var zyrtec) tilbrakte jeg ca 2 timer våken hver dag. Resten av tiden var jeg sovende. Men lykkelig allergifri. Ja, zyrtec er søvndyssende på noen. Andre legger ikke merke til det.
Zyrtec funket IKKE for meg. Fikk slik av en kollega når vi skulle på firma fest. Etter 3-4 pils begynte jeg å bli susen i hodet og kvalmen. Og måtte til slutt bare gå hjem. kom ikke lengre en til sykehuset, der jeg sovenet utenfor sykehuset, og fant meg utenfor, så tok meg inn og pumpet meg, for de trodde jeg hadde drukket formye. Men der fant de en godel mat og litt drikke. Fikk beskjed om at jeg hadde reagert negetivt på Zyrtec, og anbefalte meg om å holde meg vekke fra det.

De hadde sett det ett par ganger før. Men folk fleste ville ha en posetiv effekt av de, sånt som å ikke bli fyllesyk, men litt trøtt i hode bare.
Sist endret av Dæng; 3. januar 2011 kl. 14:05.
Kokosmelk, peanøttsmør, cola. Bland i et glass, styrt alt !! God dag !!!
Sitat av [lc]lamerlord Vis innlegg
Rev pleier å hjelpe hvis man først har blitt fyllasyk, men beste tips er som sagt et glass vann mellom hver pils
Vis hele sitatet...
Hva er det rev ikke hjelper mot...?
Sitat av bingobong Vis innlegg
Kokosmelk, peanøttsmør, cola. Bland i et glass, styrt alt !! God dag !!!
Vis hele sitatet...
Det var snakk om å dempe fyllesyken, ikke lage en kopi...

Har ingen egen erfaring med Alkohol og Zyrtec i samme kropp, men har allergi og har knasket Zyrtec i forskjellige doser.

For min del gjorde Zyrtec det sånn passe godt med allergien, men den tappet meg nesten helt for krefter bare få timer etter inntak. Dose hadde nesten ingenting og si. Det eneste var at jo høyere dose - jo tyngre og lengre sov jeg.

Zyrtec-dagene ble fort korte dager og kun aktivitet når det gjaldt inn-og uttak av mat.

Har en kompis som fikk noen av mine Zyrtec mot fyllesjuken. Selv påstår han at kvalmen nesten forsvant, men hodepinen forble.
▼ ... over et år senere ... ▼
Må vekke denne tråden litt for å spørre om noe.

Jeg hørte for et par år siden at de hadde endret zyrtec-tablettene slik at de ikke lenger virker mot fyllesjuke. Sant eller usant? Pleide å ha god effekt av det tidligere, men det er lenge siden jeg har forsøkt nå.
Usant, tror jeg, da de enda hjelper dagen derpå