Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2853
Jeg kom over en artikkel på nettet spekket av synsing og unøyaktig informasjon om diverse rusmidler.
Det som stjal oppmerksomheten min var et utsagn jeg aldri har hørt før:

"Coke is also bad for your heart, in a way that (glorious) amphetamine is not. I could explain exactly why cocaine is bad for your heart but it’s slightly complicated, involving the blockade of sodium ion channels, so just take my word for it."

Er dette sant, og kan noen utdype?
Ja, det er vist at kokain kan føre til potensielt livstruende arytmi ved blokkering av kardiale Na-kanaler. Amfetamin har ikke de samme egenskapene. Begge stoffene er uansett belastende på hjertet ved økt katekolaminfrisetting.
Sitat av fetter Vis innlegg
"Coke is also bad for your heart, in a way that (glorious) amphetamine is not. I could explain exactly why cocaine is bad for your heart but it’s slightly complicated, involving the blockade of sodium ion channels, so just take my word for it."

Er dette sant, og kan noen utdype?
Vis hele sitatet...
Jeg googlet litt, og det ser ut til å stemme. Kokain har jo en lokalbedøvende effekt, og denne effekten kommer av nettopp blokkering av natrium-kanaler. Dette kan også ha en uheldig effekt på hjertet. Jeg kan ikke forklare mekanismen bak dette. Afasar, kanskje du kan trå til?

Haha, du kom meg i forkjøpet!

Artikkelen var forøvrig ganske morsom og svært treffende på enkelte punkter
Sist endret av felix_poker; 7. desember 2010 kl. 14:40.
Nice gutta, akkurat det jeg var ute etter!
Interessant i grunn, jeg hadde faktisk trodd amfetamin var den store synderen av de to...
Sitat av fetter Vis innlegg
Nice gutta, akkurat det jeg var ute etter!
Interessant i grunn, jeg hadde faktisk trodd amfetamin var den store synderen av de to...
Vis hele sitatet...
Som Afasar sier; begge stoffene fører til økt belastning på hjertet. Dessuten finnes det jo plenty med andre bieffekter og skadevirkninger, både for amfetamin og kokain
Sist endret av felix_poker; 7. desember 2010 kl. 15:22.
Kokain vil ha lignende effekt på hjertet som lidokain har, altså det vil binde seg til både aktive og inaktive natriumkanaler, funksjonen til disse kanalene er å bidra til depolarisering av hjertet for å oppnå aksjonspotensiale. Ved overdosering kan man nok forvente lavere hjerterytme, hypotensjon, disrytmier og i verste fall hjertestans.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hm? Har kokain lignende effekt på hjertet som lidokain har? Det var jaggu nytt for meg ..