Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2518
Jeg har tenkt på å ta master i farmasi til neste år. Det eneste som på en
måte gjør at jeg ikke klarer å bestemme meg 100 % er: Hvor stor er risikoen for at jeg blir stuck i et apotek resten av mitt yrkesaktive liv. Kjører ikke 5 år høyere studier for å stå i en kasse... Noen som vet noe om mulighetene
for å få en god stilling innen forskning, klinisk forskning eller utvikling? Statlig eller private firmaer?

Takk
Hvor jobber farmasøyten?
Farmasøyten jobber i apotek, farmasøytisk
industri, grossistvirksomhet, offentlige
kontrollorganer og innen undervisning og
forskning.
Sitat av Petterøes Vis innlegg
Hvor jobber farmasøyten?
Farmasøyten jobber i apotek, farmasøytisk
industri, grossistvirksomhet, offentlige
kontrollorganer og innen undervisning og
forskning.
Vis hele sitatet...
Fantastisk svar...

Jeg ville i alle fall sørget for å pensle masteroppgaven inn på noe du ønsker å jobbe med. Skriver du masteroppgave om noe et av de store farmasøytiske selskapene kan ha interresse av blir nok sjansen for å få jobb der større. Og disse selskapene er ofte springbrett videre i karieren din...
Sats heller på medisinstudie?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Sats heller på medisinstudie?
Vis hele sitatet...
Nå er jo medisin og farmasi ganske langt fra hverandre. De fleste leger kan for lite om farmasi, imens en farmasøyt kan veldig lite om kliniske fag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Studerer selv på uio, og kan si at jobbmulighetene er mange. Mer jobb innenfor industri i utlandet da. Steder som statens legemiddelverk, giftsentralen, innen forskning osv er verdt å nevne her.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Jeg har tenkt på å ta master i farmasi til neste år. Det eneste som på en
måte gjør at jeg ikke klarer å bestemme meg 100 % er: Hvor stor er risikoen for at jeg blir stuck i et apotek resten av mitt yrkesaktive liv. Kjører ikke 5 år høyere studier for å stå i en kasse... Noen som vet noe om mulighetene
for å få en god stilling innen forskning, klinisk forskning eller utvikling? Statlig eller private firmaer?

Takk
Vis hele sitatet...
Gikk på farmasi ett år(i oslo), hadde samme frykt som du beskriver og bestemte meg for å slutte etter å ha prøvd å jobbe på et apotek. Vil tro jobber i industrien og innenfor forskning går hovedsaklig til farmasøyter med ph.d. evt. de med gode karakterer. Er nok enkelte jobber innenfor staten som ikke har samme krav, som giftinformasjonen, muligens noen administrative jobber ol. Hva med å høre om du kan få jobbe litt på det lokale apoteket og se hvordan du liker det? Kan hende du finner det spennende.
Det er verdt å nevne at også medisinsk forskning er et enormt langsomt felt, hvor det kan ta tiår før oppdagelsen din verifiseres skikkelig med menneskeforsøk grunnet alt papirarbeidet. Dette er jo på grunn av at det er strenge krav til kontroll, men det er nok enormt frustrerende for de som driver forskningen.
Litt info fra gølvet.
fordi jeg en gang jobba på en nå nedlagt pillefabrikk.

Kom i kontakt med en del farmasøyter i jobben,
og fikk intrykk at det var mange jobber rundt om i verden i farmasi.

Kan skrive under på at de fleste av dem var veldig tålmodige og forsiktige.
Fikk inntrykk av at det var nok av jobber å ta av i verden i private firmaer,
hvis man var interessert og godtok lavere lønn enn i Norge.

Hvis ikke ting har endret seg, fikk jeg inntrykk av at det foregikk lite forskning på farmasi i Norge sammenlignet med andre land, dvs at prosentandelen av overskudd som firmaet bruker på forskning er lav.
De venter mest på at lisenser(er det det det heter?) går ut, sånn at de kan produsere en variant med sitt eget varemerke.

Så, er du eventyrlysten og vil ut i verden, kan kanskje farmasi være noe?
Det er en stinn bransje, om nå lønna er det den er, burde det være mulighet til å få tilgang på frynsegoder.
Sånn som medisin-konferanse-reise-spa-oplevelses-turer, bedrifts ditt, bedrifts datt, alle mulige slags presanger osv,
har fått inntrykk at det er veldig vanlig i deler av bransjen

He-he, lurer på om det farmasøytiske grunnkurset mitt fortsatt er gyldig.
Sist endret av Anderson; 26. november 2010 kl. 11:46.