Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6170
Hei, jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men fant ut at dette var det beste alternativet

Medisin, biologi, og neurobiologi er et par av mine store lidenskaper, jeg går på egentlig en blanding av 2/3 året på videregående akuratt nå, tar videregående over 4 år grunnet jeg gikk glipp av store deler av 10 klasse på ungdomskolen av grunner jeg virkelig ikke kunne noe for.

Fagene jeg utdyper meg i er hovedsakelig samfunnsfaglig basert, da politikk er også et fagområde jeg brenner for. Og noe som jeg også sterkt vurderer å basere mine studier videre på. Men jeg har fortsatt muligheter for å fordype meg innenfor temaer som kjemi og biologi her på videregående.
Mine karakterer er hovedsakelig 5'ere og et par få 6 i noen fag, men noe jeg ikke føler er helt tilstrekkelig for legestudier her i Norge. Og jeg lurer da på hvilket karaktergrunnlag som er nødvendig for legemiddelstudier i utlandet?

Jeg lurer også på hvilke muligheter jeg har for å komme inn på legemiddelstudier?

Og i hvilken grad jeg kan studere litt medisin, om jeg tar en sammfunnsfaglig utdanning på universitetet?
Er litt usikker, er du interessert i å studere legemidler(farmasi) eller medisin?
Hvis du har mest 5ere og 6ere kommer du nok inn på farmasi i Norge, medisin er jeg usikker på om du kan komme inn på, du burde sjekke karakterkrav på www.samordnaopptak.no og sammenligne med hva du forventer i snitt. Ellers er det å anbefale at du studerer medisin innenfor EU, da du vil slippe krav til å ta medisinsk fagprøve etter studiet hvor det er en veldig høy strykprosent (rundt 60-70%). Populære land er Danmark (ganske høye karakterkrav), ellers tilbyr disse land medisinstudie på engelsk (du må dog betale skolepenger, som du får støtte til av lånekassen): Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Irland, England, Latvia, Litauen og sikkert noen til. Har selv erfaring med å studere 1 år farmasi i Norge for å så gå over til medisinstudier i utlandet (går 4. året nå). Kan gjerne dele erfaring\svare på spørsmål over pm.
Farmasistudier i tromsø kommer du glatt inn på, sannsynligvis i Oslo og med 5'ere og 6'ere.

Mtp utlandet, særlig i østblokklandene, kan du komme inn med endel lavere karakterer. Er noen skoler som kun har opptaksprøve og intervju. Tror forøvrig alle krever at du har noe realfag, ihvertfall 3kj eller noe biologi om jeg ikke husker helt feil.
Ja, du kommer inn på farmasi i Oslo hvis det er noe som er interressant. Studerer selv farmasi på UIO
Men ellers kan du du nok velge odontologi eller ernæring og ta opp fag mens du studerer disse linjene. (1 1/2 år sammen med medisinstudenter) Deretter kan du bytte over til medisin sånn at du ikke kaster bort år. Har hørt at mange har gjort dette.
Sitat av Thror Vis innlegg
Er litt usikker, er du interessert i å studere legemidler(farmasi) eller medisin?
Hvis du har mest 5ere og 6ere kommer du nok inn på farmasi i Norge, medisin er jeg usikker på om du kan komme inn på, du burde sjekke karakterkrav på www.samordnaopptak.no og sammenligne med hva du forventer i snitt. Ellers er det å anbefale at du studerer medisin innenfor EU, da du vil slippe krav til å ta medisinsk fagprøve etter studiet hvor det er en veldig høy strykprosent (rundt 60-70%). Populære land er Danmark (ganske høye karakterkrav), ellers tilbyr disse land medisinstudie på engelsk (du må dog betale skolepenger, som du får støtte til av lånekassen): Polen, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Irland, England, Latvia, Litauen og sikkert noen til. Har selv erfaring med å studere 1 år farmasi i Norge for å så gå over til medisinstudier i utlandet (går 4. året nå). Kan gjerne dele erfaring\svare på spørsmål over pm.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for en veldig nyttig link, den skal jeg ta en grundig kikk på!

Visst jeg baserer min utdanning innenfor medisin er det lege jeg er ute etter å bli. så du føler 1 år på farmasi linjen har hjulpet deg veldig med å få inntak i medisinstudiene?

Får ikke edite min post skikkelig etter 5 min så:
Eller for å presisere så er drømmen innenfor medisin å kunne jobbe innen medisinsk forskning og utvikling, men jeg føler at medisinstudiene for å bli lege er et mer reelt og nærliggende mål intill videre.

Skal etterhvert ta dette opp med veilederen på skolen min. Men alle andre forslag på hvilken vei jeg kan gå mottas gladlig.
Føler ikke at farmasi ga meg alt for mye hjelp, har en fordel i år hvor vi har farmakologi som fag, og hadde en fordel første året da jeg allerede hadde vært igjennom det meste av biologien som var pensum. Farmasi ga meg aldri noen annen hjelp enn det jeg lærte der det året jeg gikk.
http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/ denne siden burde være av stor interesse. Hvis du ikke har karakterer til å komme inn i Norge på medisinstudiet, så ville jeg ha søkt til Danmark, og så videre vurdert sentral- eller østeuropa. I Danmark (Aalborg) var karakterkravet 5.2 ved sist opptak. I sentral og østeuropa er det en opptaksprøve for å komme inn, disse er ikke vanskelig om du har god styring på realfag og setter av en måned eller to til lesing. Grunnen til at jeg rømte fra farmasi var frykten for å bli sittende på et apotek resten av livet.
Sist endret av Thror; 25. november 2010 kl. 23:03.
Sitat av Thror Vis innlegg
Føler ikke at farmasi ga meg alt for mye hjelp, har en fordel i år hvor vi har farmakologi som fag, og hadde en fordel første året da jeg allerede hadde vært igjennom det meste av biologien som var pensum. Farmasi ga meg aldri noen annen hjelp enn det jeg lærte der det året jeg gikk.
http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/ denne siden burde være av stor interesse. Hvis du ikke har karakterer til å komme inn i Norge på medisinstudiet, så ville jeg ha søkt på Danmark, og så videre vurdert sentral- eller østeuropa. I Danmark (Aalborg) var karakterkravet 5.2 ved sist opptak. I sentral og østeuropa er det en opptaksprøve for å komme inn, disse er ikke vanskelig om du har god styring på realfag og setter av en måned eller to til lesing. Grunnen til at jeg rømte fra farmasi var frykten for å bli sittende på et apotek resten av livet.
Vis hele sitatet...
Jeg mente mer i form av, visst jeg ikke hadde karaktergrunnlag for å komme inn i medisinstudiene i Norge. At om jeg da ville basert på mine karakterer i farmakologi få fagkunnskaper og karaktergrunnlag til å lettere få inntak i medisinstudiene?
snittet for å komme inn på medisin i polen var ca 4.5 sist fettern min sjekket ihverfall
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Jeg mente mer i form av, visst jeg ikke hadde karaktergrunnlag for å komme inn i medisinstudiene i Norge. At om jeg da ville basert på mine karakterer i farmakologi få fagkunnskaper og karaktergrunnlag til å lettere få inntak i medisinstudiene?
Vis hele sitatet...
Vil ikke ha noe å si. Her er regler for opptak i Norge: http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/#melding6
men et annet studie, som f.eks. et år realfag kan gi tilleggspoeng, men da er du ikke lenger i primærkvoten(tror jeg) og kravene stiger.
Sist endret av Thror; 25. november 2010 kl. 23:14.
Skal selv studere medisin i Ungarn, om alt går etter planen. Bor for øyeblikket i Budapest, går på et ett-årig "Pre-medical course" med kjemi, fysikk, biologi og medisinsk engelsk. Valgte på videregående å fordype meg i diverse samfunnsfag, da jeg også var (og er) veldig interessert i politikk og historie, så medisinstudiet i Norge var derfor desverre utelukket. Dette forkurset er ikke noe obligatorisk, men siden jeg ikke hadde realfag på videregående så jeg meg nødt til å gjøre det. Lånekassen støtter ikke forkurset, men selve medisinstudiet støtter lånekassen ihvertfall med lån, og om ikke jeg tar helt feil også med stipend (usikker på hvordan det fungerer - tror deler av lånet gjøres om til stipend ved fullført studie).

Kan ikke fortelle deg så fryktelig mye om inntakskrav og kvalitet på undervisning av personlig erfaring, men jeg kjenner flere av de som studerer eller har studert medisin her nede og de er rimelig fornøyde med kvaliteten. Studiet er hardt, men det er nå en gang medisin. Inntaksprøvene er ikke de verste heller, men bare fordi man kommer inn på studiet betyr ikke det at man er sikret legeutdanning - studiene krever en del, som ved alle andre medisinstudier. Mange nordmenn studerer de første 4-5 årene her nede for så å ta den praktiske utdannelsen (turnustjeneste) hjemme i Norge.

For å komme inn på studiet her tas inntaksprøver og et inntaksintervju - man ser såvidt jeg vet ikke noe særlig på karakterene fra videregående. Er usikker på hvor harde disse inntaksprøvene er, men folk som meg som bare har hatt fysikk, kjemi og biologi i ett år (riktignok tilsvarende vgs-pensumet, og på engelsk) klarer også å komme seg inn. Disse inntaksprøvene arrangeres det faktisk også i Oslo i mars hvert år, om ikke jeg husker feil (tror det var Bjørknes privatskole som arrangerer disse, her er en link med litt info om medisinstudier i Ungarn/sentral-europa)

Ikke la deg skremme bort av tanken på at studiet eventuellt er på engelsk - det er noe man fort kommer inn i, og nordmenn har stort sett et ganske godt engelsk grunnlag allerede, selv om man kanskje ikke tror det selv. Kjenner mennesker her nede som såvidt snakket engelsk da de kom hit (f.eks. spanjoler som aldri har hatt engelskundervisning) men som likevel klarer seg.

Mener å ha lest et sted at 1/3 av norske medisinstudenter faktisk studerer i utlandet. Så du ville ikke vært den første

Håper noe av dette var nyttig! Ble litt info om mye rart. Tror linken jeg ga deg kan være nyttig, les litt på deres nettsider.

Edit: Skriveleif

Opptaksprøve:
Opptak på medisin, veterinærmedisin, odontologi og farmasi gjøres på grunnlag av en muntlig og skriftlig opptaksprøve hvor du testes i biologi og kjemi samt engelsk. Du må i tillegg ha generell studiekompetanse, men snittkarakteren din har ingen betydning for opptak. Opptaksprøven holdes på Bjørknes i månedsskiftet februar-mars og i månedsskiftet mai-juni. Hvis det fortsatt er ledige plasser tilbys testen igjen i august. Bjørknes arrangerer forberedelseskurs i engelsk fagterminologi og et oppfriskningskurs i biologi og kjemi i forkant av opptaksprøvene, samt et ungarskkurs og kurs i studieteknikk i august, før studiestart.
Vis hele sitatet...
- fra bunnen av den siden.
Sist endret av TeumessianFox; 25. november 2010 kl. 23:30.