Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4595
Hei,

sliter litt med en skolelaptop som ble utlevert i går.

Problemet er at brukeren jeg er pålogget på ikke har adminrettigheter, så jeg kan ikke gjøre en dritt. BIOS er også passord på, så kommer ingen vei.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut/fjerne passordet på bios eller muligens skaffe meg adminrights på windows?

Kan ikke installere et program engang...
Prøv først å bare ta ut det vanlige batteriet og hold powerknappen inne en stund.
Funker ikke det kan du ta ut det lille batteriet inni PCen, ligger sikkert et sted under tastaturet.
1. Hiren's BootCD til å resette cmos
2. Winternals Adminpack med ERD Commander 2005 for å resette adminpass

Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Cryo : Tja problemet er vel at den er satt til å ikke boote fra CDrom, hence the need to reset that first.

Spelley : Tastaturet flippes opp ved å klikke ned to klips på toppen av tastaturet (mellom f tastene) og tre skruer på undersiden (på de fleste HPlaptoper).

Dog kan det hende at du må demontere mer for å komme til batteriet.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Skal prøve å komme til under tastaturet når jeg har skrutrekker tilgjengelig.
Hei, det er meg igjen ( skrev i spelley sitt brukernavn)

Jeg rotet litt inni laptopen, og klarte etter litt å ta ut BIOS-batteriet i noen minutter, men når jeg startet dataen igjen var det likevel passord på BIOS. Noen andre ideer?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er nå mange laptoper som lagrer passordet statisk (IBM) vet jeg, så det kan hende du ikke kan bytte passordet uten å bytte hovedkort. (sånn endte iallefall en regle jeg hadde med noen IBM laptoper).
Trenger litt mere info om hva slags HP pc dette er. Men det skal ikke være helt umulig å resette bios`en på pc`en
De fleste nye HP maskiner er også sånn at du må bytte hovedkort
Sitat av Notrik
De fleste nye HP maskiner er også sånn at du må bytte hovedkort
Vis hele sitatet...
Og hvor har du dette fra ?
Så kjipt for deg
Men hvis de feks Atxbyea hadde hatt den hjemme, tror du ikke du hadde klart og omgå noe sånt uten og bytte hovedkort?
Hvis det var veldig viktig.

Lurer av ren nysjerighet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Usikker på de siste HP laptoper, men jeg vet at IBM's laptoper bruker en 128bits krypteringsnøkkel for å låse BIOSpassordet i en egen chip, det er mulig å hente ut passordet ved å lodde på 4 ledninger og koble dette via en IC og en serieport for å hente ut passordhashen for så å dekryptere den...

Men dette er for mye slit igrunn.
Sitat av AtXbYeA
Usikker på de siste HP laptoper, men jeg vet at IBM's laptoper bruker en 128bits krypteringsnøkkel for å låse BIOSpassordet i en egen chip, det er mulig å hente ut passordet ved å lodde på 4 ledninger og koble dette via en IC og en serieport for å hente ut passordhashen for så å dekryptere den...

Men dette er for mye slit igrunn.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, var det jeg lurte på.
Tenkte liksom om de faktisk går an og bli idiot sikre sånn at selv de mest it kyndige ikke kan klare det innenfor rimlighetens grenser.
Jævelig dritt egentlig!

Men 2 spørsmål, Statisk passord betyr?
Veit hva statisk Ip betyr.
Og hva er en IC?

Takker;D
Sitat av wikipedia
A Static IP address is where a computer uses the same address every time a user logs on to a network, such as the Internet. With a static IP address, a computer's identity can be easily identified by others, and users can easily connect with it. That way, for example, a website, email server, or other type of server connection can be hosted.

This contrasts with a Dynamic IP address, wherein an IP address is assigned to a computer, usually by a remote server which is acting as a Dynamic Host Configuration Protocol server. IP addresses assigned using DHCP may change depending on the addresses available in the set scope. Dynamic IP Addresses assigned by Dynamic Host Configuration Protocol servers are used because it creates effiency within a network. When there is no need to assign everybody a specific IP Address, users can simply log in and out and use the network without the hassle of having to get an IP assigned to them.
Vis hele sitatet...
.....................
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
At den lagrer passordet statisk vil si at den skriver det på en chip som ikke sletter seg selv automagisk når strømmen går bort.

En IC er en Integrated Circuit, også kjent som en chip.
Sitat av Freako
Men 2 spørsmål, Statisk passord betyr?
Veit hva statisk Ip betyr.
Og hva er en IC?
Vis hele sitatet...
Er det mulig og bytte hardisken til en annen data, retrive passordet og så putte den tilbake?

Sitat av AtXbYeA
At den lagrer passordet statisk vil si at den skriver det på en chip som ikke sletter seg selv automagisk når strømmen går bort.

En IC er en Integrated Circuit, også kjent som en chip.
Vis hele sitatet...
Okay, egentlig det jeg tenkte.
Men hvis den ikke er statisk, så går den bort bare av og slå datan av og på eller må man kansje nappe kontakten eller buke svenkeknapp opplegget?
Uansett, veldig enkelt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
F.eks de fleste BIOS'er idag lagrer passordet i CMOS som er avhengig av batteri og\eller driftsspenning for å huske det som ligger på den, dersom du tar ut batteriet vil BIOS resette seg og du kan ta kontroll igjen.

Fleste laptoper idag er dog sikret mot dette mtp at laptoper brukes mye mer i bedriftsmarkedet (for å forhindre tap av data til uønskede personer).

Passordet lagres aldri på harddisken, og det er sikkerhetssystemer på de fleste laptoper idag som gjør at du ikke kan sette inn en harddisk fra en laptop til en annen fordi laptopen krypteres mot denne brikken som ligger på hovedkortet (som også kryptere bios passordet) (iallefall hos IBM vet jeg).
Sitat av AtXbYeA

Passordet lagres aldri på harddisken, og det er sikkerhetssystemer på de fleste laptoper idag som gjør at du ikke kan sette inn en harddisk fra en laptop til en annen fordi laptopen krypteres mot denne brikken som ligger på hovedkortet (som også kryptere bios passordet) (iallefall hos IBM vet jeg).
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte egentlig på at man puttet den i en annen data for og finne Windows passordet, men du svarte meg jo på hvorvidt dette er mulig.
Jeg må dog si at jeg synes dette virker utrolig dumt!

Håper det bare er på bedrifts laptoper og sånt, jeg har jo feks lyst til og bytte hardisk eller putte hardisken min i andre laptoper(eller iallefall ha friheten til det)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette gjelder iallefall for IBM's serier av laptoper, vet det finnes på mange andre serier også dersom man ønsker det (og jeg synes det er veldig praktisk igrunn).
Skjønner det er veldig, veldig praktisk i skole sammenhenger og arbeid.
Synes ikke det burde være på priv pcer, vet heller ikke om det er vanlig.
Men men, uansett

Jeg skal prøve og sete bios passord på min nå og sjekke om det er slik, raporterer tilbake snart
Sist endret av Freako; 24. august 2007 kl. 22:58.
Sitat av Intramin
Vis hele sitatet...
Åjåjåj! Det virker som bra saker, men får høre hva Abtx... sier
Jeg har iallefall lagre den i favoritter.
Reboter nå så skal jeg prøve hvordan det er med min multinote Compal Hel 80

EDIT:

Nå er jeg FORVIRRA!

GLEMM DET. Fant ut at den adnre gangen jeg skulle skifte passors la jeg i realitetet til et nytt som user passord bla bla bla.
Kunne velge supervicor passord og user passord etterpå.

Hvis jeg baer velger supervisor passord så kan jeg komme gjennom kontrolen bare ved og trykke enter
Hvis jeg legger til en user passord så må jeg av en eller annen grunn taste passord som før selvsagt, MEN jeg kan ikke bare trykke enter forbi passord sjekken.

PS: Det skjer ikke noe når jeg fjerner strøm og alt det der, passordet er fortsatt der
Dette er min priv. data da så jeg har alt uansett, men håper det skulle være så simpelt.
Sist endret av Freako; 25. august 2007 kl. 00:19.
Det er forresten en hp Compaq 6715b
Noen andre forslag? Har googlet litt og det virker som BIOS er SMBIOS Version 2.4.

Info
Sist endret av thokasen; 25. august 2007 kl. 19:24.
offtopic: kleppestø/askøy du går på forrsten?
Sist endret av Fuzz; 25. august 2007 kl. 19:30.
kk, lurte for eg går på kleppestø og vi fikk hp compaq 6715b med samme bios dritet :P
Får håpe vi finner ut av det : )

Hvis noen bare kunne gravd fram et passord eller metode?

SMBIOS som sagt:P
Er det mulig å koble HD-en til en annen PC, og så hente SAM-filen?
Sitat av The Freak
Er det mulig å koble HD-en til en annen PC, og så hente SAM-filen?
Vis hele sitatet...

Har lest noe om akkurat det der, men skjønner ikke hvordan man skal koble harddisken til en annen. Er det IDE, S-ATA eller annen slags laptop-kobling?
I teorien skal vel dette funke, skru ut harddisken og sett den i en annen laptop (er egen laptop tilkobling ja). Boot opp med en "live" linux distro (f.eks knoppix,backtrack, etc), kopier SAM fila over på en USB stick, og sett igang med crackinga. Om du ikke vet hvordan, så er det bare å lese litt i diverse tråder her på forumet eller søke litt rundt på google. (eventuelt kan du sende SAM fila til noen som har peiling og la dem cracke passordet for deg).

Edit: Når det gjelder BIOS passord så har jeg sendt en PM til spelley (sendte feil) angående dette. Men om denne metoden fungerer på nyere maskiner tviler jeg litt på.
Sist endret av phlaxx; 26. august 2007 kl. 03:32.
Sitat av Skummetmelk
Og hvor har du dette fra ?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber med HP laptoper til daglig, der av litt erfaring med dette
Må nok korrigere meg selv litt her. Det jeg skrev på PM angående BIOS fungerer nok desverre ikke på denne maskinen. Var bare jeg som tenkte litt feil...
Sitat av thokasen
Har lest noe om akkurat det der, men skjønner ikke hvordan man skal koble harddisken til en annen. Er det IDE, S-ATA eller annen slags laptop-kobling?
Vis hele sitatet...
2.5" HDD-kabinett (USB2) på Clas Ohlson. God gass. Er jo uansett ålreit å ha liggende.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Ville bare si at dette ble løst i dag.
det som ble gjort var følgende :
Tok HDD ut av laptopen, og koblet den til en annen maskin
deretter ble SAM filen dekryptert
Da vet vi at DEN ikke var kyptert mot hoverkortet eller noe sånt iallefall, gleder meg til vi får våres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Da vet vi at DEN ikke var kyptert mot hoverkortet eller noe sånt iallefall, gleder meg til vi får våres.
Vis hele sitatet...
Uhm? Kryptert mot hovedkortet? Hææ?
Sitat av vidarlo
Uhm? Kryptert mot hovedkortet? Hææ?
Vis hele sitatet...
Ja,eller noe sånt Var noen som sa at harddisken var låst mot det spessiele hovedkortet
Spelley: Er det vanlig kabel? Eller brukte du laptop/2.5"-usb2-dings?

Hvor lang tid tok det å cracke?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Freak
Spelley: Er det vanlig kabel? Eller brukte du laptop/2.5"-usb2-dings?

Hvor lang tid tok det å cracke?
Vis hele sitatet...

Ble koble opp mot en stasjobær pc med s-ata kobling.

Vet ikke helt hvor lang tid det tok.
HP 6715b laptopene har sata hdd, så det er lett å koble hdd til en stasjonær og hente ut SAM og system-filen. For så å dekryptere med Saminside.

Når du da har fått LM og NT hashen, kan du legge de ut på dette forumet, så er det noen som cracker den for deg

Så har du passordet til admin.
Sist endret av Pættar; 31. august 2007 kl. 00:08.
Går det å koble HD rett inn i PC uten å skru den av? :P

Har en PC med fucket hovedkort, og får BSOD hver gang jeg restarter...
Sitat av Pættar
HP 6715b laptopene har sata hdd, så det er lett å koble hdd til en stasjonær og hente ut SAM og system-filen. For så å dekryptere med Saminside.
Vis hele sitatet...
Men den er 2.5 og i stasjonær 3.5"?
Aå su mo fortsatt ha en slik kabinett ---> Usb gadget
Torsken: HD-en kan jo bare ligge der. Trenger ikke festes til kabinett.
Sitat av The Freak
Torsken: HD-en kan jo bare ligge der. Trenger ikke festes til kabinett.
Vis hele sitatet...
Ligge hvor?
Enten må du ha den koblet inni kabinettet eller så må du ha den koblet inn i et kabinett med usb utgang osv.
?
Den trenger jo ikke å festes i kabinettet... Holder at kablene er festet.
Sitat av torsken
Ligge hvor?
Enten må du ha den koblet inni kabinettet eller så må du ha den koblet inn i et kabinett med usb utgang osv.
?
Vis hele sitatet...

Som sagt, holder med at kablene er koblet til..
Når det er snakk om s-ata altså, samme tilkobling som sata på 2,5" som 3,5"..
Ide er en annen historie..
▼ ... over et år senere ... ▼
prøv å skrive jkl åsså det nomret på pcn det funker fint
Lett å fjerne passord på BIOS. Tre skruer må ut på undersiden, to som er markert med et lite ikon (som mystisk nok ser ut som et tastatur), og en som er under dekslet mitt på laptopen (på undersiden.)
Så tar du og drar tilbake de klaffene mellom esc-F1, F4-F5, F8-F9 og F12-num lk. Da kan du løfte opp tastaturet og ta ut bios. Booter du uten det batteriet og uten PCbatteriet i er BIOS passord-fritt, lykke til!
Sitat av Astron Vis innlegg
Lett å fjerne passord på BIOS. Tre skruer må ut på undersiden, to som er markert med et lite ikon (som mystisk nok ser ut som et tastatur), og en som er under dekslet mitt på laptopen (på undersiden.)
Så tar du og drar tilbake de klaffene mellom esc-F1, F4-F5, F8-F9 og F12-num lk. Da kan du løfte opp tastaturet og ta ut bios. Booter du uten det batteriet og uten PCbatteriet i er BIOS passord-fritt, lykke til!
Vis hele sitatet...
Hvilke maskiner funker dette på? Kun HP eller?

Har en Lenovo, og der tror jeg du må bytte HK hvis du "glemmer" bios pasordet. Ihvertfall det lenovo svarte på mail.