Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4665
:Wall of text alert:

Jeg vurderer nå å gå til sak mot min arbeidsgiver etter en lang tid med utnyttelse, urettferdighet og ekskludering.
Nå vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer eller hvor sterk min sak er i dette forholdet, jeg tar det derfor fra starten for å gi noe innblikk til dem som måtte finne dette av interesse.

Våren 2016 begynte å jobbe for ei lokal bedrift gjennom en bemanningstjeneste. Ettersom det var ei tid hvor jobbene ikke blomstret var jeg sjeleglad for noe arbeid som etter planen skulle vare i noen uker.
Jeg startet da på en måneds kontrakt gjennom dette bemanningsselskapet og jobbet tiden ut.

En uke etter ringte denne bedriften meg selv og spurte om jeg var interessert i å komme å jobbe litt for dem, noe jeg selvfølgelig var. De kunne ikke fortelle meg hvor lenge ettersom de ikke helt selv visste hvor stort behovet ville være, men for meg var det fortsatt en jobb så jeg takket ja.

Det hele startet ganske kjipt da det endte opp med at jeg fikk jobb en måned om gangen, og den siste dagen hver måned fikk jeg spørsmålet om jeg kunne jobbe en måned til. Basert på hvordan mine ikke-eksisterende jobbutsikter var så takket jeg ja hver gang.

Mot slutten av året, nærmere bestemt November ble jeg tilbudt jobb frem til Februar 2017, noe som var helt nytt (Å få tilbud om 2 måneders arbeid på forhånd). Jeg takket selvfølgelig ja.
Mot slutten av desember derimot kom driftsjefen og fortalte meg at denne avtalen ble det ikke noe av, jeg fikk gå ut desember og det var det.

Det er verdt å nevne at jeg aldri fikk noen kontrakt under hele perioden jeg var hos dem.

3 måneder senere ringer de igjen.
Om jeg hadde lyst til å komme å jobbe for dem en måneds tid.
For å korte dette ned litt ble det akkurat samme greia som året før, måned for måned, uten kontrakt.
-
Dette er bare noe av det.

De lyste også ut en stilling i Juni 2017, da ikke i samme avdeling jeg var i, men en avdeling jeg hadde vært innom og hadde god kunnskap og erfaring i.
Jeg ble ikke innkalt til intervju og fikk heller ikke beskjed om at stillingen var besatt. Dette fikk jeg senere vite av en kollega.

Jeg har blitt ekskludert fra både julebord og andre sosiale tilstelninger, noe som har irritert flere av dem jeg jobber med. De ansatte har derimot ikke så mye de skulle ha sagt.

Jeg har nå vært på denne arbeidsplassen i snart 2 år og ikke sett noe lønnsvekst eller bonus, noe de ansatte årlig får.

Jeg har ved flere anledninger jobbet overtid alene på kveldstid, noe jeg har fått høre er strengt ulovlig om man ikke har kontrakt eller fast ansettelse.

Det kan også nevnes at jeg gikk uten vernesko, hørselvern eller arbeidsklær i et halvt år, da jeg etterhvert fikk "arve" en av mine kollegers sko, hørselvern og klær, ettersom de ansatte fikk nye klær.

Jeg jobber fortsatt på denne plassen, og jeg hater virkelig ledelsen som pesten, Jeg gruer meg mer eller mindre til å gå på jobb. Men alternativet er å være arbeidsledig.
Nå vet jeg ikke om dette engang er nok til å gå til sak med. Still gjerne spørsmål.
Anonym bruker
"Identisk Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres dessverre normalt ut i vårt kapitalistiske samfunn. Slik er det å søke jobber i disse franchise/delstillings-bedrifter i disse dager. Har vært slik hos meg både i et møbelsnekker-verksted, og hos REMA-1000. Aldri fått noen samtaler med hint om noen arbeidskontrakt eller lignende hos sjef/kjøpmann, selv om jeg sleit rævva av meg og viste både iniativ, lærelyst og forståelse for avgjørelser.

Det virker som at de fleste bedrifter nå til dags heller søker flere deltids, og midlertidige ansatte, enn fulltidsansatte, på grunn av kostnadene dette bringer til deres firma. Særdeles trist, men "We're all living in America" som et populært band sa, for 10 år siden.
Anonym bruker
"Forelsket Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du organisert? Hvis det, så snakk med forbundet så får du hjelp og rådgivning. Hvis ikke så er det bare å gi opp. Men meld deg inn i LO eller lignende så fort som mulig. De hjelper ikke til på tvister som er tilbake i tid, men da har du ihvertfall noen i ryggen fremover.

Lykke til.
Har du ikke kontrakt, så gjelder arbeidsmiljøloven. I følge arbeidsmiljøloven skal arbeidskontrakt underskrives snarest mulig etter ansettelse, og senest innen en måned etter at arbeidstaker har begynt i jobben. Ville tatt kontakt med en fagorganisasjon, de kan du spørre selv om du ikke er medlem. Og kjekt om de blir oppmerksom på bedrifter som holder på slik.
Mulig å snakke med noen høyere oppe? Har erfart ganske ofte det kan være ganske dødfødt å snakke med en tulling av en formann
TS: Hva ønsker du egentlig å oppnå ved å gå til sak? Fast ansettelse? For det får du neppe og det er kanskje heller ikke noe du ønsker? Økonomisk oppreisning er antakelig også uaktuelt.

Kanskje et resultat blir at bedriften tvinges til å skjerpe interne rutiner?

Om målet kun er å straffe ledelsen så hadde ikke jeg giddet å gjøre noe med det. Det er jo også en fare for at du ikke vinner saken.

Har du råd til å gå til sak som arbeidsledig?
Sist endret av Pope; 6. februar 2018 kl. 07:52.
Sitat av Pope Vis innlegg
TS: Hva ønsker du egentlig å oppnå ved å gå til sak? Fast ansettelse? For det får du neppe og det er kanskje heller ikke noe du ønsker? Økonomisk oppreisning er antakelig også uaktuelt
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Har du lest dommer i lignende saker og vet hva som skal til før det får noen konsekvenser?

Sitat av Pope Vis innlegg
Kanskje et resultat blir at bedriften tvinges til å skjerpe interne rutiner?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke dette vært flott?
Jeg skjønner at du er pessimistisk, men du kan ikke la det være det eneste grunnlaget for å be han gi opp før han har begynt.

Sitat av Pope Vis innlegg
Om målet kun er å straffe ledelsen så hadde ikke jeg giddet å gjøre noe med det. Det er jo også en fare for at du ikke vinner saken.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke det er noe tullesvar, skjønner deg godt. Men dette var jo en veldig lite solidarisk holdning...
Denne holdningen gjør det lett for arbeidsgiveren å holde på som han gjør. Hvis arbeidstaker er lei etter 2 års utnyttelse, er det bare å finne en ny, og dette gjør han gladelig.
Men hvis folk ikke hadde kun tenkt på seg selv, men også neste mann, og fremtidens jobbmarked hadde det blitt betydelig vanskeligere for arbeidsgiver å holde på sånn.
Så lenge vi finner oss i det vil det fortsette å forekomme.

Vernesko, hørselsvern og arbeidsklær er personlig arbeidsutstyr og skal ikke "arves" på den måten du beskriver. Det finnes tungtveiende hygieniske argumenter for dette, som f.eks at du kan få lus, er du virkelig verdt så lite at de ikke har råd til arbeidsutstyret du er avhengig av?

Selv har jeg vært borti bedrifter hvor de ansatte ler av sjefene mens de samler inn verneutstyret til de som går på kontrakt. Men det er du som går på kontrakt som faktisk må leve med hva nå enn de måtte finne på, så lenge du ikke sier ifra.

Ok, kanskje han ikke får fast jobb, men det høres ut som en bedrift som hadde hatt godt av å mangle folk en stund. Og godt av å få en tydelig og klar tilbakemelding, selv om det kan få konsekvenser for TS, som forøvrig er lut lei behandlinga. Arbeid skal ikke gå på bekostning av menneskeverd, og det blir værre og værre jo flere midlertidige ansettelser vi får. Takk til FRP og Høyre for å åpne opp for kontrakter som i praksis fører til at arbeidstaker ikke tør å si ifra om kritikkverdige forhold fordi han frykter å miste jobben.

Hadde jo vært flott om de med fast ansettelse, som faktisk har "lov" å si ifra uten å få fyken tvert faktisk hadde giddi å stå opp mot ledelsen om de mente at en på kontrakt ble behandlet som drit, utestengt og satt på overtid(som er jævlig typisk desverre). Men der har vi problemet med manglende solidaritet. Han som er fast ansatt innser ikke at det like så godt kunne vært han, men er så kåt på seg selv at han tror han er fast ansatt fordi han er smartere eller mere verdt + en kjempefaktor som er at folk er konfliktskye

Sitat av Pope Vis innlegg
Har du råd til å gå til sak som arbeidsledig?
Vis hele sitatet...
Usaklig
Sitat av Mikkimini Vis innlegg
Mulig å snakke med noen høyere oppe? Har erfart ganske ofte det kan være ganske dødfødt å snakke med en tulling av en formann
Vis hele sitatet...
Det er dessverre den høyere ledelsen som er en gjeng med rasshøl. Formannen har vært på min side hele tiden, men det er ikke stort han kan gjøre.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Det er dessverre den høyere ledelsen som er en gjeng med rasshøl. Formannen har vært på min side hele tiden, men det er ikke stort han kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Du svarer ikke på om du er organisert, dette kan ha mye å si for hva du bør gjøre videre her. Desverre er det mange bedrifter som gir arbeidere ekstra goder eller lønnsøkning for å stemme i mot å organisere seg

Ut ifra det du beskriver høres det ut som en bedrift som ikke vil organisere seg?
Hvorfor ikke ringe/sende en mail til Arbeidstilsynet?

https://www.arbeidstilsynet.no/

Tror de kan hjelpe deg bedre enn vi kan
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Når du ikke er fast ansatt får du så klart ikke være med på firmafester o.l
Derimot kan du kreve lønnsøkning for hvert hele år du har jobbet i bransjen.
Knert1:
TS har vært sporadisk sysselsatt i bedriften i mindre enn tre år og er ihht. arbeidstilsynet derfor ikke kvalifisert til å kunne kreve fast ansettelse.

Derfor er det stor sannsynlighet for at en eventuell sak vil tapes og TS vil sitte med saksomkostningene. Det er da ufattelig mye mindre lurt å oppfordre TS til å gå på med nebb og klør, når det kan føre til større problemer.

Man skal naturligvis ikke la ting gå usett om man har en god sak, men det ser det ikke ut til at TS har i mine øyne.

Og om det er usaklig å spørre om TS har råd til å gå til sak som arbeidsledig? Nei, det synes jeg ikke. Det koster penger å ta ting til retten og om penger er noe man selv ikke har kan konsekvensene bli store om TS ender opp med å måtte bære saksomkostninger.

domstol.no kan du lese om saksgangen i sivil sak.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Trådstarter. Er du fremdeles ansatt gjennom bemanningsbyrå, eller nå direkte hos bedrift?
Sist endret av tep0sen; 6. februar 2018 kl. 19:19. Grunn: Presisering
Anonym bruker
"Sint Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser du skriver at du aldri har fått noen form for arbeidskontrakt. Dette plikter arbeidsgiver å få på plass innen 1 måned etter at arbeidsforholdet startet. Så at du har jobbet i nærmere 2 år uten kontrakt, er ikke lovlig. Det finnes ingen unntak fra dette, selv hvis du kun jobber et par dager. Hvilke følger dette får for arbeidsgiver er jeg usikker på, men arbeidstilsynet vil kreve at en skriftlig kontrakt blir avtalt snarest mulig.

Samtidig er en muntlig avtale like bindende som skriftlig. Det er dog større sannsynlighet for konflikt ettersom man kan være uenig i hva som er avtalt i utgangspunktet. Det er derfor et krav om skriftlig kontrakt.

Du sier du har avtalt med arbeidsgiver å jobbe 1 måned om gangen. En midlertidig ansettelse skal som regel avsluttes etter at avtalen har opphørt. Den kan dog forlenges i en kortere periode hvis det for eksempel er et prosjekt som viser seg å ta lengre tid enn antatt. Jeg mener at det derimot ikke kan anses som midlertidig ansettelse hvis du har avtalt å jobbe 1 måned om gangen, i snart 2 år. Da oppfyller jobben ikke lenger betingelsene for bruk av midlertidige ansettelser og du har krav på tilbud om fast stilling.

I enkelte tilfeller kan man inngå vikariater i 1 måned av gangen i flere perioder, men ikke i ditt tilfelle hvor det har vært tilnærmet konstant behov i lengre tid.

Du har også fortrinnsrett på stilling som utlyses hvis du har vært ansatt i virksomheten i 12 måneder, de siste 2 årene. Hvor vidt dette gjelder stillinger som er utlyst i andre avdelinger tror jeg ikke blir berørt av dette, selv om jeg ikke kan si dette med sikkerhet.

Så ut ifra det du beskriver, burde du fått tilbud om fast stilling for lenge siden. Men at det aldri er skrevet en kontrakt, er ikke til hjelp i din sak ettersom du derfor har mangel på dokumentasjon på påstandene dine, uansett hvor sant det er. Har du meldinger eller liknende som kan bygge under påstandene dine, har du en bedre sak. Foreslår uansett at du tar kontakt med en fagorganisasjon, eller arbeidstilsynet. Du har prøvd alle måter på et lavt nivå. Arbeidstilsynet vil mest sannsynlig hjelpe deg.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Trådstarter. Er du fremdeles ansatt gjennom bemanningsbyrå, eller nå direkte hos bedrift?
Vis hele sitatet...
Dette kommer frem i det første innlegget

Sitat av Atuhl Vis innlegg
Våren 2016 begynte å jobbe for ei lokal bedrift gjennom en bemanningstjeneste.
Jeg startet da på en måneds kontrakt gjennom dette bemanningsselskapet og jobbet tiden ut.

En uke etter ringte denne bedriften meg selv og spurte om jeg var interessert i å komme å jobbe litt for dem, noe jeg selvfølgelig var. De kunne ikke fortelle meg hvor lenge ettersom de ikke helt selv visste hvor stort behovet ville være, men for meg var det fortsatt en jobb så jeg takket ja.
Vis hele sitatet...
De bryter blandt annet med arbeidsmiljølovens kapittel 13 om diskriminering, punkt 3.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...62#KAPITTEL_14

Så å si at han har en dårlig sak er feil. At du ikke har tro på at han kan bevise alt i retten er en annen ting.

De har ikke lov til å gi andre lønnsøkning og ikke deg PGA at du er midlertidig ansatt.
Du har også førsterett på stillinger som blir utlyst av bedriften du jobber på, så at du søkte og ikke fikk svar en gang kan jo annses som ganske urimelig.
Du har krav på skriftlig kontrakt fra arbeidsgiver.
Da du fikk tilbud om 2 måneder, men bare fikk en. Har du f.eks meldinger, eller noe å dokumentere det med?(mest sansynlig ikke?)

Nei, det er ikke en selvfølge å bli eksludert fra firmafester selv om man er midlertidig ansatt slik Carmex fremstiller det. Man skal likestilles med de som har fast ansettelse i henhold til loven, så arbeidsgivere som holder på sånn har missforstått hensikten med midlertidig ansettelse.

Veit du hva det vil si at bedriften er organisert?
Er det noen grunn for at du ikke vil oppgi om bedriften er organisert?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du skriver at du aldri har fått noen form for arbeidskontrakt. Dette plikter arbeidsgiver å få på plass innen 1 måned etter at arbeidsforholdet startet. Så at du har jobbet i nærmere 2 år uten kontrakt, er ikke lovlig.
Vis hele sitatet...
Så allerede her har TS en god sak om han har stemplingskort, meldinger, lønnsslipper eller annet som kan tyde på at han har vært i jobb for bedriften...
En arbeidsgiver kan ikke bortforklare nesten 2 år med muntlig kontrakt for arbeidstilsynet. Så den som har en dårlig sak her er faktisk den sløve arbeidsgiveren hans!

Sitat av Pope Vis innlegg
Knert1:
TS har vært sporadisk sysselsatt i bedriften i mindre enn tre år og er ihht. arbeidstilsynet derfor ikke kvalifisert til å kunne kreve fast ansettelse.

Derfor er det stor sannsynlighet for at en eventuell sak vil tapes og TS vil sitte med saksomkostningene. Det er da ufattelig mye mindre lurt å oppfordre TS til å gå på med nebb og klør, når det kan føre til større problemer.

Man skal naturligvis ikke la ting gå usett om man har en god sak, men det ser det ikke ut til at TS har i mine øyne.

Og om det er usaklig å spørre om TS har råd til å gå til sak som arbeidsledig? Nei, det synes jeg ikke. Det koster penger å ta ting til retten og om penger er noe man selv ikke har kan konsekvensene bli store om TS ender opp med å måtte bære saksomkostninger.

domstol.no kan du lese om saksgangen i sivil sak.
Vis hele sitatet...
Når sa jeg noe om å kreve fast ansettelse?
Tvert imot sa jeg "ok, kanskje han ikke får fast ansettelse, men..."

Om han skulle "gå til sak" og tape, er det en selvfølge at han gjøre alt alene? Om arbeidstilsynet f.eks backer han tviler jeg på at han må dekke alle saksomkostninger. Dette er vel bedre å avklare med advokat, arbeidstilsynet eller domstoler enn en bruker på freak.

Så har du vurdert arbeidstilsynet, eller?
Det eneste du svarer på er om formannen og ledelsen?
Er du organisert, er det gode muligheter for at du kan du få fri rettshjelp...

Domstol.no er ikke en lignende sak. Hvis du skal underbygge påstanden din må du komme med relevante kilder, eller spesifikke identiske saker som du henter på domstol.no

Det blir ca det samme som at jeg kommer med en påstand basert på en lov, uten å si hvilken lov det gjelder, men linker til lovdata.no og sier lykke til!
Sist endret av knert1; 7. februar 2018 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At du jobbet flere måneder uten vernesko og hørselvern i et miljø som krever dette utstyret høres ut som et grovt brudd på HMS(såfremt du ikke fikk beskjed om å kjøpe dette utstyret selv da)

Ellers virker dette som en arbeidsgiver som fortjener å få arbeidstilsynet på nakken-kanskje få deg en annen jobb først før du anmelder til arbeidstilsynet.
Arbeidsgiver kommer garantert til å utsette neste innleide person for samme metodikken så greit om myndigheter får informasjon.
Sitat av hollow Vis innlegg
At du jobbet flere måneder uten vernesko og hørselvern i et miljø som krever dette utstyret høres ut som et grovt brudd på HMS(såfremt du ikke fikk beskjed om å kjøpe dette utstyret selv da)

Ellers virker dette som en arbeidsgiver som fortjener å få arbeidstilsynet på nakken-kanskje få deg en annen jobb først før du anmelder til arbeidstilsynet.
Arbeidsgiver kommer garantert til å utsette neste innleide person for samme metodikken så greit om myndigheter får informasjon.
Vis hele sitatet...
Helt enig

Men i arbeidsmiljølovens kapittel 3 kommer det tydelig frem at det er arbeidsgivers plikt å sørge for personlig verneutstyr for arbeidstager. Så hvis man blir bedt om å kjøpe verneutstyr selv, er dette også å regne som brudd på arbeidsmiljøloven. Så lenge vernesko er en en del av HMS for resten av arbeiderene, selvsagt.
Sist endret av knert1; 7. februar 2018 kl. 14:14.