Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3946
Har kikket litt på lær hansker med bly innlegg på knokene og lurte på om de er lovlige.
Er det noen som vet det?
Eller går de under slåsshanske/knokejern.

De virker som en grei lett å ha med seg i selvforsvar.
Ser for meg at du havner i bråk og står der ''vent litt a, må sette på meg hanskene mine''

Men ja, de selges jo i norske nettbutikker så vil tro det er lovlig.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Men ja, de selges jo i norske nettbutikker så vil tro det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Det er det ingen da garanti for. At best kan man si at dersom de selges på en nettbutikk med godt rykte så er sjansen større for at de er lovlige.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ser for meg at du havner i bråk og står der ''vent litt a, må sette på meg hanskene mine''

Men ja, de selges jo i norske nettbutikker så vil tro det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Hahah! Kan se det for meg jeg også, kunne lagd en film av det Blyhanskemannen "jeg bruker dem kun når jeg er i trøbbel"
Er jo ikke sånn at man går med hansker på sommeren.
Men om vinteren er det greit å gå med hansker.
Å skal man ha noe på innerlommen er det greiere med telskopbatong eller noe mindre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein ting er om det er /lovleg/ å ha, ein annan ting er at du fort kan få ei forholdsvis mykje strengare straff for det, fordi du vil bli sett på som bevæpna, samt at det skal langt mindre til for retten å legge til grunn at du var den aggressive parten om du trakker rundt med den slags til dagleg.
Sitat av Helmut-Olsen Vis innlegg
Er jo ikke sånn at man går med hansker på sommeren.
Men om vinteren er det greit å gå med hansker.
Å skal man ha noe på innerlommen er det greiere med telskopbatong eller noe mindre.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en svært dum idé.
Fins ingen annen grunn til å putte bly i hansken enn at du skal slå hardt, så de er nok ulovlig.
Hvorfor ikke bare kjøpe vanlige combat gloves?
Sist endret av kallisti; 9. januar 2016 kl. 02:22. Grunn: bedre link
Mine MC-hansker har ett metall innlegg i knokene, rundt handleddet og inni handa. tviler på det er bly men hardt er det.

Om du skal bruke det til slosshanske tror jeg nok det holder i massevis å kjøpe deg ett par MC-hansker. Om du kjøper deg hansker med spikes osv så ber du om bråk. Jeg har sett folk blitt slått med dette og det var ikke noe fint syn skal jeg si deg.

Tror ikke det har noe for seg ettersom du kommer til å bli tregere. Håper virkelig du får julig om du kjøper deg hansker med spikes :P

Det eneste tipset du får av meg er å heller Kjøpe deg en zippolighter så kan du legge den i handa, da får du litt mer tyngde. santidig som du beskytter litt mer knokene.
Fordi jeg er nysgjerrig. Hva er motivet for å kjøpe slike hansker? Er du i et spesielt miljø hvor dette er tøft? Belastet, kriminelt miljø? Er du ofte i konflikt med folk? Er du aggressiv type? Oppsøker du slossing?

Fordi jeg bare ikke forstår poenget. Det virker jo helt tullete å kjøpe en slik hanske i tilfelle man skulle komme opp i en situasjon. Jeg har vært med på mye rart i livet mitt, men kan vel telle på en hånd de situasjonene hvor jeg kunne fått bruk for noe slikt. Nå som jeg nærmer meg midte av 30-årene virker bare det å sloss og vold generelt så ekstremt ... primitivt. Har ikke folk andre verktøy for å løse konflikter enn nevene?
Kan noen si meg hvilken nettbutikker det er snakk om her? på forhånd takk!
Halalgeir slosshansker er for de pinglene som ikke slår hardt nok uten

Men slossing, det var kult på 2000tallet, nå i disse dager så er slossing kun kult når det skjer i ringen

Til TS du får krysse fingra for at du ikke slår feil kompis med de hanskene der, plutselig kommer de andre, tar hanskene ifra deg og bruker de på deg jeg så det skje med en idiot med balltre for noen år siden
Sitat av kingkongofF Vis innlegg
Kan noen si meg hvilken nettbutikker det er snakk om her? på forhånd takk!
Vis hele sitatet...
http://www.modulnordic.no/display.aspx?menuid=270

Eneste som dukker opp med et søk på ''blyhanske'' tviler på at det er disse du ser etter.

Det du kan gjøre er å modifisere de beltespenne knokejerna, gjorde det selv og den har funket de gangene jeg har trengt det.
Eneste er at den blir litt tynn, noe tråd/teip kan fikse.

Ville dog ikke anbefalt å bruke våpen, som oftest er det bare feigt og du ender opp med mer juling en du ga (egne erfaringer)
Sitat av Slæsken Vis innlegg
http://www.modulnordic.no/display.aspx?menuid=270

Eneste som dukker opp med et søk på ''blyhanske'' tviler på at det er disse du ser etter.
Vis hele sitatet...
Hvis du tviler på at TS har behov for slike, hvorfor poster du det da? Men bare for å rydde all gjenstående tvil av veien: Med mindre du skal arbeide med alfa- eller betaemmiterende radionuklider (eller av andre årsaker er utsatt for svak sekundærstråling på hendene) under sterile forhold har du neppe behov for slike hansker.

Om hanskene:
Mange har sterke meninger om hanskene TS leter etter, men det ser ut til å være noen misforståelser her. Denne wikipediaartikkelen kan derfor kanskje være av interesse. Den enkleste måten å skaffe slike vil trolig være å gå på ebay eller amazon og søke etter "sap glove" og velge de du liker best som sendes til Norge.

Juridisk:

1) Er det lovlig å eie slike hansker? Svar: trolig. De er jo hansker tiltenkt slagsmål, så man kunne kalle dem 'slåsshansker' og således forby dem etter våpenforskriftens §11 som Deezire lenka til. På den annen side mener man normalt knokejern når man snakker om slåsshansker, og som kan lese er denne typen hansker mer defensive enn offensive. De er således minder våpenprega. Boksehansker er jo også 'slåsshansker' pr. definisjon, men ingenlunde ulovlige. Så vidt jeg vet foreligger det ikke noe rundskriv eller lignende som eksplisitt instruerer politiet om at denne typen hansker skal tolkes på den eller andre måten, så mest sannsynlig er det et skjønnspørsmål. De er derfor trolig lovlige inntil det blir oppdaget at du har dem og noen bestemmer seg for å avklare spørsmålet.

2) Er det lovlig å ha slike hansker med seg ut på byen? Svar: neppe. Det er lovlig å kjøpe en kjøkkenkniv på jernia og ta den med hjem, men det er ikke like lovlig å gå med en kjøkkenkniv skjult i jakkeermet rundt på byen midt på natta. Lovligheten rundt transport av potensielt farlige gjenstander i offentlig rom koker stort sett ned til om du har 'aktverdig formål' eller ikke. "Selvforsvar i tilfelle jeg havner i slagsmål" er ikke aktverdig formål i politiets øyne. Korollar: At seriøse nettbutikker selger en vare kan ikke brukes som svar på TS sine spørsmål.


Språk, i tilfelle noen lurer

Vokalmessig bøyes verbet 'å slåss' på samme måte som 'å slå'. Eksempel: Per liker å slåss. Han slåss med med Kari i dag, og han sloss med Ole i går.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Også:
Om du havner i slåsskamp med hanskene vil disse kunne bidra til at du i stedet for frikjennelse med henvisning til nødvergeparagrafen ender med en dom for legemsbeskadigelse.

Nødvergeparagrafen (Straffeloven §18) er eksplisitt på at handlingen ikke må gå lenger enn nødvendig, og ikke går åpenbart utover hva som er forsvarlig med hensyn til hvor farlig angrepet er.
Med andre ord; bruker du blyhansker må det være åpenbart at du ikke kunne avverge situasjonen uten hanskene.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Juridisk:

1) Er det lovlig å eie slike hansker? Svar: trolig. De er jo hansker tiltenkt slagsmål, så man kunne kalle dem 'slåsshansker' og således forby dem etter våpenforskriftens §11 som Deezire lenka til. På den annen side mener man normalt knokejern når man snakker om slåsshansker, og som kan lese er denne typen hansker mer defensive enn offensive. De er således minder våpenprega. Boksehansker er jo også 'slåsshansker' pr. definisjon, men ingenlunde ulovlige. Så vidt jeg vet foreligger det ikke noe rundskriv eller lignende som eksplisitt instruerer politiet om at denne typen hansker skal tolkes på den eller andre måten, så mest sannsynlig er det et skjønnspørsmål. De er derfor trolig lovlige inntil det blir oppdaget at du har dem og noen bestemmer seg for å avklare spørsmålet.
Vis hele sitatet...
For å nyansere dette litt, er det også slik etter første ledd i forskriftens § 9 at "andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" er ulovlige å erverve, inneha eller eie. Om noe er laget for å være et verktøy i slåsskamp (som det virker som om dette er) kan det fort være at det faller inn under denne sekkebetegnelsen.