Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1370
Hei, jeg klarte å ødelegge min laptop! Det skjedde tragisk, raskt og jeg har ikke kommet over det enda.

Men det har skolen som pøser på med obliger så jeg trenger en ny en, siden jeg studerer IT trenger jeg at den er god å kode på.

Med det mener jeg ett godt tastatur, god oppløsning på skjemen og at den er mellom 14-16 tommer.

Specs jeg ønsker:

Minst HD skjerm på 14-16 tommer
SSD har jeg, så det er ikke så farlig hva den kommer med så lenge jeg kan skifte.
Godt tastatur
Har en ting for trackpointers, men kan fint leve uten.
8GB+ RAM
Bruker aldri CD/DWD; ingen behov for det
Greit bra batteritid.
God nok til å spille LoL 6 ganger i året (intel HD-grafikk pleier vel å holde for slikt).

Jeg koder hovedsakelgi java men gjør også en del webprogrammering hvor farger er viktig

TAKKER OG BUKKER FOR ALLE SVAR! Spesielt ditt svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Thinkpad X250. Knall sak, lett, godt tastatur, lett å bytte disk, trackpoint, relativt god skjerm, null optisk, god batteritid.
Jeg tittet på den men syntes det var for liten skjerm, med IntelliJ oppe, ett testprogram og dokumentasjon oppe blir 12.5" 1366x768 skjerm fort veldig liten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ajmannen Vis innlegg
Jeg tittet på den men syntes det var for liten skjerm, med IntelliJ oppe, ett testprogram og dokumentasjon oppe blir 12.5" 1366x768 skjerm fort veldig liten.
Vis hele sitatet...
Du får den med full HD om du vil ha det. Elles kan du jo vurdere T-serien om du vil ha litt større laptop.
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2015 kl. 19:28.
Tittet en del både på macbook pro ot t-series før jeg kom hit, men føler jeg betaler veldig mye for merket og kan få meg mye bedre til samme pris; uten at jeg har noen egentlig kilder pådet.
Etter min mening så får du ikke bedre tastatur eller touchpad enn det MBP leverer hos noen andre.

Nå er jeg usikker på hvordan touchpadden fungerer i windows og linux (Avhengig av hvilket OS du må programmere i?)
Men totaltsett så er MBP verd pengene.

T/X-seriene er gode maskiner, men personlig så takler jeg ikke thinkpad sin touch. Anbefaler hvertfall å teste ut thinkpad maskinen før du kjøper den, kan være du heller ikke blir å like deres touchpad.
Med java har det lite å si hvilket OS jeg bruker, og til webutvikling bruker jeg stort sett Linux (Arch Linux + lamp-server) eller Windows med XAMP. Prøvde ett MBP tastatur igår og syntes tastaturet på min gamle T420 var bedre, men det er kanskje en vanesak. Syntes dog 18k for den billigste 15" laptopen ble litt i stiveste laget. vet ikke om 13" er stort nok for meg.

Jeg tittet litt på denne, tanker? http://www.multicom.no/multicom-arya...0042/p10629482
Sist endret av ajmannen; 8. oktober 2015 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis den skal være med i sekken hver dag ville jeg gått for en MacBook pro. Bittelitt dyrere, men mye mer solid byggekvalitet og trackpaden er så god at du ikke trenger mus. Ulempen er at noen knapper ligger litt uvant på tastaturet
Mitt neste laptop-kjøp for programmering blir Dell XPS 13. Den er utrolig lett og har en tynn skjerm-ramme som gjør det til markedets mest sexy skjerm IMO. Mener dog jeg leste i Prisguide sitt forum at touch-padden kranglet litt med enkelte Linux-distroer, så det er verdt å undersøke dette først.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får den med full HD om du vil ha det. Elles kan du jo vurdere T-serien om du vil ha litt større laptop.
Vis hele sitatet...
Støtter X250, fantastisk maskin. Av T-serien som slashdot nevner er vel T450s den som ligner mest på X250.
Sist endret av Huztle; 9. oktober 2015 kl. 13:12.
Hvorfor er det slik at folk som leter etter maskiner til programmering "alltid" setter så høye krav til ytelse osv? Jeg har en Macbook Air, den billigste og svakeste modellen, faktisk, som fungerer helt ypperlig. Jeg skal gå med på at skjermen kunne vært bedre(/større/mer høyoppløst), men resten av maskinen gjør jobben på alle mulige måter. Denne har 1,3 GHz CPU og 4 GB RAM. Når man bare skal programmere på maskinen, hvorfor den da være så kraftig og sterk?
Asus ZenBook UX305

Får den til under 10 lapper, og solide saker for pengene. Se også Tek.no sin anmeldelse:
http://www.tek.no/artikler/test-asus...k-ux305/167263
T450s, Beste maskinen jeg har hatt noen gang. Ny touchpad fra t440s sin, som var ubruklig. god batteritid også. den kommer og med internbatteri slik at du kan bytte "on the fly".
koster dog noen kroner.