Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 28813
Har litt problemer rundt forståelsen rundt effekten i en motor forhold til spenning og strøm.

Regner ut i forhold til dette merkeskiltet:
http://bloggfiler.no/elfag.blogg.no/images/1183453-7-1334845525520.jpg
Regne ut fasestrømmen i trekant:
S = U*I*Sqrt3(1,73) = 230V*20A*1,73= 7958VA.

Jeg finner så hovedstrømmen:
Ih = S/U * Sqrt3 = 7958/(230*1,73)= 20A

Jeg finner så fasestrømmen:
If = Ih/Sqrt3 = 20/1,73= 11,56A

Fasetrømmen i tilførselskablene er 11,5A.


Regne ut fasestrømmen i trekant:
S = U*I*Sqrt3(1,73) = 230V*20A*1,73= 7958VA.

Jeg finner så hovedstrømmen:
Ih = S/U * Sqrt3 = 7958/(400*1,73)= 11,5A

I stjerne er fasestrømmen lik hovedstrømmen, derfor blir fasestrømmen 11,5A.

Jeg er klar over at fasespenningen i stjerne skal divideres på 1,73, men det er vvel for at spenningen fordeles over to spoler i stjerne, men spenningen i selve tilførselskabelen er fortsatt 400V.

Sånn sett blir jo fasestrømmen for begge koblinger lik, men spenningen i tilførselsledningene skal være 400V når den er koblet i stjerne i motsetning til trekants 230V. Lik strøm i ledningene, men spenningen i ledningene for stjernekoblingen har en høyere spenning, hvordan blir effekten lik?
Sist endret av trikker95; 15. januar 2014 kl. 21:44.
Du har ikke lik strøm i tilførselsledningene. Trenger ikke noe utregning for å konstatere det. Det står på merkeskiltet, nemlig 11.7A ved stjerne og 400V, 20A ved trekant og 230V.

Tilført effekt i Trekant P = 230V * 20A * 0.84 * sqrt(3) = 6692W
Tilført effekt i Stjerne P = 400V * 11.7A * 0.84 * sqrt(3) = 6809W

Ikke helt likt, men tilnærmet.
Sist endret av BigJackW; 17. januar 2014 kl. 17:33.
Det som står på merkeskiltet er hovedstrømmen til motoren.
Fasestrømmen blir hovedstrømmen dividert på 1,73 når den er koblet i trekant, dvs. 11,5.
Sist endret av trikker95; 17. januar 2014 kl. 18:52.
Fasestrømmen i stjerne er ikke lik hovedstrømmen.
Fastestrømmen = hovestrøm / 1,73
Sist endret av Blackkoz; 17. januar 2014 kl. 19:04.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fasestrømmen i stjerne er ikke lik hovedstrømmen.
Fastestrømmen = hovestrøm / 1,73
Vis hele sitatet...
Nå blander du stjerne og trekant.
Trekant:
If=Ih/1,73
Uf=Uh

Stjerne:
If=Ih
Uf=Uh/1,73
spenningen over viklingene er jo 230V også i stjerne 400V
Sist endret av jaijai; 17. januar 2014 kl. 21:48.
Sitat av jaijai Vis innlegg
spenningen over viklingene er jo 230V også i stjerne 400V
Vis hele sitatet...
Spenningen over hver vikling er 230V i begge tilfeller.
I stjerne fordeler spenningen seg over 2 spoler imotsetning til trekant.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Regne ut fasestrømmen i trekant:
S = U*I*Sqrt3(1,73) = 230V*20A*1,73= 7958VA.

Jeg finner så hovedstrømmen:
Ih = S/U * Sqrt3 = 7958/(230*1,73)= 20A

Jeg finner så fasestrømmen:
If = Ih/Sqrt3 = 20/1,73= 11,56A

Fasetrømmen i tilførselskablene er 11,5A.
Vis hele sitatet...
Her må det være noe feil. Fasestrøm i tilførselskablene, hva er det? Det går 20A gjennom kablene når det går 11.5A i hver spole i trekantkobling. I_LL = 20A, V_LL = 230V, dvs S = 7958VA.

Samme som BigJackW sa btw.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Her må det være noe feil. Fasestrøm i tilførselskablene, hva er det? Det går 20A gjennom kablene når det går 11.5A i hver spole i trekantkobling. I_LL = 20A, V_LL = 230V, dvs S = 7958VA.

Samme som BigJackW sa btw.
Vis hele sitatet...
Fasestrømmen er strømmen gjennom hver tilførselsleder.
Det blir lever totalt 20A, men det vil ikke automatisk si at det går 20A gjennom hver leder når vi snakker trefas.

http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=9684
Les nederst på side 73
Tror jeg skjønner hva du mener, du tenker vel på et scenario der man har en stjerne-trekant start av en motor? og det du kaller "tilførselsleder" er kablene fra kontaktor og inn til motor/spole? Sånn sett så blir da disse "tilførselskablene" i serie med spolen, og det går fasestrøm gjennom de, 11.5A. Da har du tre faser, tre strømmer på 11.5A, og tre spenninger på 230V over hver fase, 3*230*11.5 = 7935VA.

S = 3 * V_F * I_F
S = 1.73 * V_LL * I_LL
Jeg tenker egentlig ikke på stjernetrekantvenderen, men de ulike koblingene når de er koblet til ulik nettspenning.
Både stjerne og trekantkobling gir lik effekt ut på akslingen når stjerne er koblet til 400V og trekant 230V.
Fasestrømmen i stjerne og trekant er lik(selv om ikke hovedstrømmen er det) og spenningen over hver spole blir i begge tilfeller 230V, slik er det forståelig at det blir lik effekt i begge koblingene.

Det jeg derimot hadde problemer med å forstå er hvordan det kan være lik effekt når det går lik strøm i hver leder, men den påtrykte spenningene i hver leder er mye høyere når den er koblet i stjerne.
Jeg har foreløpig grublet meg frem til at denne påtrykte spenningen i hver leder er irrelevant, da denne spenningen blir 230v over hver spole.
Du blander "leder" og "linje". "Linjen" kommer fra generatoren eller trafoen og inn i systemet. En "leder" kan være en hvilken som helst kabel. Det er IKKE lik strøm i "linjen" i de to tilfellene.

http://i.imgur.com/d6YDedF.png

De røde kablene er "linjer". De grønne kablene er "faser". I stjernekobling går det da lik strøm i linje og i fas. I ditt tilfelle går det 11.7A i hver FASE, både i stjerne og i trekantkobling. Det betyr at det går 20A i LINJEN i trekantkobling, og 11.7A i LINJEN i stjernekobling.

originalt bilde: http://allshookup.org/specs/hydulic/stadel_1.gif
Sist endret av Ferner-Jensen; 19. januar 2014 kl. 22:43.
Men fra den linken jeg postet står det at kablene, motorvern skal dimmensjoneres etter fasestrømmen. Det er jo logisk at de skal dimmensjoneres etter hvormye strøm somgår i hver enkelt leder.
Slik jeg forstår deg går det kun fasestrøm inne i selve statoren.
Kontaktorene er i realiteten montert der hvor de grønne firkantene er på forrige bilde. Da er kontaktorene i serie med spolene og "fasekablene", og ikke "linjekablene". http://2.bp.blogspot.com/_7dhDrlYW2u...ar%2BDelta.gif Her ser du at "kablene" deler seg i to rett over KM2 og KM3, dette blir da likt som når "kablene" deler seg i en trekantkobling. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...connection.svg

Da tror jeg alt skal stemme også.