Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 10450
Jeg drikker Pepsi Max hver eneste dag, og det er omtrent alt jeg drikker, faktisk.
Jeg drikker dette mest på grunn av at det er den eneste brusen jeg vet om som inneholder omtrent ingen kalorier i det hele tatt og ikke noe sukker.

Men er Pepsi Max usunt på noen måter?
I så fall, hvilke?
Sist endret av VikingTheKing; 25. september 2011 kl. 23:52.
Aspartam, trenger jeg å si mere?
Er interessert i det samme, vennligst vis til kilder når dere poster "fakta"
Nå er vell ikke brus generelt det sunneste en kan drikke
Sitat av losjien Vis innlegg
Aspartam, trenger jeg å si mere?
Vis hele sitatet...
Ja, du trenger å si mer.

Sitat av Powlair Vis innlegg
Nå er vell ikke brus generelt det sunneste en kan drikke
Vis hele sitatet...
Fordi? *hundretusentegn*
Det finnes ingen forskning som tilsier at Pepsi Max er usunt (correct me wrong så vanker kp)

Uansett så er det så mange spørsmål ute ang aspartam at du bør drikke det i moderate mengder.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Det er usunt for tennene. Ren syre for tennene faktisk. Men forskerne spekulerer vel mot hverandre. Den ene parten sier at aspartam (tilsetningstoff for at det smaker søtt) er kreftfremkallende, og noen mener det er ufarlig.

Tror ikke det finnes noe konkret svar desverre. Men ville nok kuttet litt ned på pepsi max og drukket mere vann
Spedbarnsforklaring (heng meg om jeg skriver noe feil, skriver i søvne): Det er "fake" sukker, som gjør at du lurer kroppen. Kroppen tror at den for sukker, men så får den ikke sukker, dette gjør at du får lyst på mat e.l.

Uten å ha noe fakta å legge på bordet tror jeg til og med Coca Cola er sunnere å drikke enn Pepsi Max..
Sukker > Aspartam
aspartan har vært myteomspunnet lenge. lavkarkbo fans tyr til pepsi max. men aspartan diskusjonen kommer alltid.

mange mener produsenter bruker aspartan for å gi deg sukkersug, og deretter kjøpe mer brus.

et enkelt google sak gav meg dette :

friskmelder aspartan - http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen (2010)

aspartan gir deg kreft - http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html (2007)

aspartan gjør deg fetere - http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6217715 (2008)

EDIT: skrivefeil
Sist endret av Lethal; 26. september 2011 kl. 00:05.
Uff, at folk drikker Pepsi Max skjønner jeg ikke. Den smaker jo helt forferdelig! Og det er brus, så selvfølgelig er det ikke sunt.
men hva er verst av cola og pepsi for eksempel? jeg er LEI pepsi men fattern insisterer
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
men hva er verst av cola og pepsi for eksempel? jeg er LEI pepsi men fattern insisterer
Vis hele sitatet...

ingen enkle svar, de er faktisk begge veldig usunne.
Etter det jeg har hørt så omdannes aspartam til tresprit i kroppen (i super små mengder)
kroppen klarer vel ikke skille mellom aspartan og andre søtningsmidler/sukker ?
haha vet ikke om det finnes noe forskning på dette men kan vell si at rent logisk så vill jeg tro at det verken er sunt for tenner lever eller noe annet inni kropen kp for lættis spørsmål:P
Sitat av losjien Vis innlegg
Etter det jeg har hørt så omdannes aspartam til tresprit i kroppen (i super små mengder)
Vis hele sitatet...
Da tror jeg jeg du hører litt for mye av og til.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
men hva er verst av cola og pepsi for eksempel? jeg er LEI pepsi men fattern insisterer
Vis hele sitatet...
Samme med faren min og ! Vist jeg først skal ha brus må det vere pepsi
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartam
Ikke påvist at det er kreftfremkallende som søtningsstoff i mat, værtfall innenfor lovlige mengder.
Æsj att du klarer å dytte i deg den søla der er for meg helt utrolig. Mener å ha lest at i moderate mengder er det helt trygt å drikke, men siden det ikke er forsket nok på feltet så bør man ikke overdrive inntaket.

Dessuten inneholder pepsi max koffein, og man skal helst ikke ha mer enn 5 kopper dagen. Så drikk deretter.

Ellers kan jeg forsikre deg om at hvis du plutselig stopper å drikke pepsi max, vil du få koffeinabstinenser.
Brus er usunt, ikke bare kommer du til å legge på deg, du kommer til å få slike røde flekker i ansiktet som tyter gult ut av

Kilde: Meg selv. Opplevd!
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Samme med faren min og ! Vist jeg først skal ha brus må det vere pepsi
Vis hele sitatet...
fint jeg ikke er den eneste lei det forbanna skvipet, og når jeg aldri får penger får jeg ikke kjøpt cola heller

Sitat av Erlendman Vis innlegg
Brus er usunt, ikke bare kommer du til å legge på deg, du kommer til å få slike røde flekker i ansiktet som tyter gult ut av

Kilde: Meg selv. Opplevd!
Vis hele sitatet...
unødvendige mengder med andre ord
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Brus er usunt, ikke bare kommer du til å legge på deg, du kommer til å få slike røde flekker i ansiktet som tyter gult ut av

Kilde: Meg selv. Opplevd!
Vis hele sitatet...
Selv om du har adh-mangel som iforseg er artig siden du er vestlig, betyr ikke det at dine erfaringer er et godt grunnlag for vurdering av hvorvidt brus er usunt.

Syreangrepene fra brus på tennene er ikke sunt, men aspartam er et av de mest utprøvde stoffene noensinne, så jeg skulle bli overrasket dersom det viste seg at det er kreftfremkallende innenfor tillatte doser.

Aspartam>Sukker
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Brus er usunt, ikke bare kommer du til å legge på deg, du kommer til å få slike røde flekker i ansiktet som tyter gult ut av

Kilde: Meg selv. Opplevd!
Vis hele sitatet...
Tror du glemmer at Pepsi Max = ingen sukker/kalorier.

Opplever selv ingen av disse uheldige sideefektene som du omtaler ved daglig Pepsi Max drikking.
Glemte å nevne at alt du drikker bortsett fra vann er helseskadelig i større mengder. Sukker, syre, for mye vitaminer og mineraler, alkohol, E-stoffer og andre konserveringsmiddler/kjemiske stoffer, fett, kalsium, lista er lang.

Man kan også drikke for mye vann, men da må du drikke mye!
Skjønner deg godt, drikker også pepsi max som vann også. Er flaska opp på pepsi max og elsker det. Det med om det er kreftfremkallende eller ei er usikkert, men jeg tror jeg husker å ha lest i diabetes magasinet (de drikker sukkerfri brus fordi de ikke kan drikke stort annet av brus pga. diabetesen) at man må drikke 11 liter sukkerfri brus om dagen før det begynner å bli farlig.

Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Glemte å nevne at alt du drikker bortsett fra vann er helseskadelig i større mengder. Sukker, syre, for mye vitaminer og mineraler, alkohol, E-stoffer og andre konserveringsmiddler/kjemiske stoffer, fett, kalsium, lista er lang.

Man kan også drikke for mye vann, men da må du drikke mye!
Vis hele sitatet...
Drikker du over 1.6-2.3 liter om dagen er det farlig. Hvis du vil kan jeg finne ut hvor mye vann du skal ha daglig basert på vekta, kan jeg finne formelen frem.
Aspartam er vell sunt på sine måter, og sukker er vell sunt på sine måter. Dvs. begge er usunne, men begge er "sunne" avhenger hva du ser på.
Sitat av Potetsjokolade Vis innlegg
Aspartam er vell sunt på sine måter, og sukker er vell sunt på sine måter. Dvs. begge er usunne, men begge er "sunne" avhenger hva du ser på.
Vis hele sitatet...
Ok? Lyst til å utdype litt der?
Det er ingenting som er sunt med sukker, vi trenger ikke sukker.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det er ingenting som er sunt med sukker, vi trenger ikke sukker.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å si vi?

Man trenger ikke sukker for å overleve, samtidig som at du ikke trenger å spise mer enn at overlever med liten margin. Men kom ikke å spytt ut slik ubegrunnet svada.
Sitat av http://prgmea.com/11/2011/08/hvorfor-trenger-vi-sukker-i-blodet-vart.html
Mennesker trenger en viss mengde sukker i blodet til å fungere skikkelig. Blodsukker, kjent mer presist som glukose, energi til hjernen, som igjen kontrollerer nesten alle aspekter av menneskelig aktivitet. I motsetning til musklene som kan avlede energi fra fett du spiser, krever hjernen glukose til makten sin virksomhet. Derfor er å holde blodsukkeret på optimalt nivå den beste måten å sikre at hjernen din har all den energien den trenger
Vis hele sitatet...
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Hvem er du til å si vi?

Man trenger ikke sukker for å overleve, samtidig som at du ikke trenger å spise mer enn at overlever med liten margin. Men kom ikke å spytt ut slik ubegrunnet svada.

Sitat av http://prgmea.com/11/2011/08/hvorfor-trenger-vi-sukker-i-blodet-vart.html
Mennesker trenger en viss mengde sukker i blodet til å fungere skikkelig. Blodsukker, kjent mer presist som glukose, energi til hjernen, som igjen kontrollerer nesten alle aspekter av menneskelig aktivitet. I motsetning til musklene som kan avlede energi fra fett du spiser, krever hjernen glukose til makten sin virksomhet. Derfor er å holde blodsukkeret på optimalt nivå den beste måten å sikre at hjernen din har all den energien den trenger
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Ahem. Det er vel ikke helt korrekt. Hjernen kan også benytte seg av ketoner som kommer fra fett, og kroppen kan klare seg uten inntak av sukker, da den kan lage glukose nok selv fra bare proteiner og fett.
er prince mild sunnere enn marlboro? blir fisk tørst?
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
er prince mild sunnere enn marlboro? blir fisk tørst?
Vis hele sitatet...
http://www.rightreborn.com/wp-content/uploads/2008/12/get-fat-coke-3495.jpg

Vs.

Ingen påvist kreftrisiko i normale doser, utenom noen tvilsomme spekulasjoner.

+

http://www.mopo.ca/uploaded_images/kate-beckinsale-diet-coke-776766.jpg
Sitat av Drachir Vis innlegg
http://www.rightreborn.com/wp-content/uploads/2008/12/get-fat-coke-3495.jpg

Vs.

Ingen påvist kreftrisiko i normale doser, utenom noen tvilsomme spekulasjoner.

+

http://www.mopo.ca/uploaded_images/kate-beckinsale-diet-coke-776766.jpg
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke det er så stor forskjell på coke og diet coke
Nå var det jo dette overvektige paret som tenkte at de skulle begynne å drikke diett-brus i stedet for vanlig brus. De drakk så mye som tilsvarte 2 stk 1,5 l brus hver, hver dag. De fikk faktisk diabetes selv om de drakk diett-brus.

Så kan Pepsi-Max være helseskadelig? Absolutt.
Sitat av Greenhill Vis innlegg
Nå var det jo dette overvektige paret som tenkte at de skulle begynne å drikke diett-brus i stedet for vanlig brus. De drakk så mye som tilsvarte 2 stk 1,5 l brus hver, hver dag. De fikk faktisk diabetes selv om de drakk diett-brus.

Så kan Pepsi-Max være helseskadelig? Absolutt.
Vis hele sitatet...
Du tror ikke de spiste noe annet utenom at de drakk brus da?
Sitat av Greenhill Vis innlegg
Nå var det jo dette overvektige paret som tenkte at de skulle begynne å drikke diett-brus i stedet for vanlig brus. De drakk så mye som tilsvarte 2 stk 1,5 l brus hver, hver dag. De fikk faktisk diabetes selv om de drakk diett-brus.

Så kan Pepsi-Max være helseskadelig? Absolutt.
Vis hele sitatet...
Idiot.

De begynte å drikke pepsi-max etter de var overvektige? Dvs. at det kan ha ligget å ulmet i kroppen, trenger ikke å ha noen grunn å gjøre med at de skifta over til pepsi-max. Kanskje de ikke trente, hadde sunt kosthold osv. du kan ikke bare skylde på pepsi. Bullshit moar.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Skjønner deg godt, drikker også pepsi max som vann også. Er flaska opp på pepsi max og elsker det. Det med om det er kreftfremkallende eller ei er usikkert, men jeg tror jeg husker å ha lest i diabetes magasinet (de drikker sukkerfri brus fordi de ikke kan drikke stort annet av brus pga. diabetesen) at man må drikke 11 liter sukkerfri brus om dagen før det begynner å bli farlig.



Drikker du over 1.6-2.3 liter om dagen er det farlig. Hvis du vil kan jeg finne ut hvor mye vann du skal ha daglig basert på vekta, kan jeg finne formelen frem.
Vis hele sitatet...
1.6-2.3 hørtes lite ut, iaf om vann er det eneste du drikker på en dag. Ifølge imsdal vannkalkulator burde jeg få i meg 2.5 l vann daglig. søkte endel irundt å og fant fram til at mestepartn ville anbefale til over 2 l vann daglig.
Sitat av qeinar Vis innlegg
1.6-2.3 hørtes lite ut, iaf om vann er det eneste du drikker på en dag. Ifølge imsdal vannkalkulator burde jeg få i meg 2.5 l vann daglig. søkte endel irundt å og fant fram til at mestepartn ville anbefale til over 2 l vann daglig.
Vis hele sitatet...
Readers Digest hadde en artikkel om vann i månedens utgave der det sto noe om det. Kan lete frem i morgen.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg tror ikke det er så stor forskjell på coke og diet coke
Vis hele sitatet...
Du tror ikke det? Hva er det du ikke tror på egentlig? Du mener de lyver om at diet coke er "kalorifritt", og egentlig inneholder like mye sukker/kcal som vanlig cola?

Haha

Edit:

Stein som en løk, så fikk ikke med meg referansen til den feite og tynne personen på bildet.. lul ;p
Sist endret av Torepia; 26. september 2011 kl. 01:36.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Du tror ikke det? Hva er det du ikke tror på egentlig? Du mener de lyver om at diet coke er "kalorifritt", og egentlig inneholder like mye sukker/kcal som vanlig cola?

Haha

Edit:

Stein som en løk, så fikk ikke med meg referansen til den feite og tynne personen på bildet.. lul ;p
Vis hele sitatet...
Episk sammenligning :=)
La meg illustrere hvorfor å drikke vanlig cola er en langt større helserisiko enn å drikke cola-zero.

Du er en person som er i energibalanse, det vil si at du ikke går hverken opp eller ned i vekt med ditt nåværende kosthold og aktivitetsnivå. La oss si at du begynner å drikke 0,5 liter vanlig coca cola hver dag, syv dager i uken, uten at du endrer ditt aktivitetsnivå.

Vanlig cola inneholder 41 kcal per 100 mL. Det vil si 41 x 5 = 205 kcal/dag.

Det betyr at du nå vil få i deg 205 kcal mer per dag enn det du forbruker. Det er 9 kcal/ gram fett.

Du vil på en måned ha et overskudd på (30 x 205 =) 6150 kcal, hvilket tilsvarer (6150/9 =) 683 gram fett. Du har lagt på deg litt over en halv kilo på én måned, bare fordi du begynte å drikke en halvliter brus per dag.

Hva skjer etter ett år? (205 x 365 = 74825, 74825/9 =) 8313 gram har lagt seg på kroppen din. Du har gått opp over 8 kilo på ett år!

Dersom du erstattet denne brusen med en sukkerfri brus som cola-zero går du opp omtrent 0 kg.

Drikker du 1 liter coca cola per dag går du opp omtrent 16 kilo ekstra per år dersom du ikke trener mer. Med cola-zero? Ca. 0 kilo...
Sitat av Drachir Vis innlegg
La meg illustrere hvorfor å drikke vanlig cola er en langt større helserisiko enn å drikke cola-zero.

Du er en person som er i energibalanse, det vil si at du ikke går hverken opp eller ned i vekt med ditt nåværende kosthold og aktivitetsnivå. La oss si at du begynner å drikke 0,5 liter vanlig coca cola hver dag, syv dager i uken, uten at du endrer ditt aktivitetsnivå.

Vanlig cola inneholder 41 kcal per 100 mL. Det vil si 41 x 5 = 205 kcal/dag.

Det betyr at du nå vil få i deg 205 kcal mer per dag enn det du forbruker. Det er 9 kcal/ gram fett.

Du vil på en måned ha et overskudd på (30 x 205 =) 6150 kcal, hvilket tilsvarer (6150/9 =) 683 gram fett. Du har lagt på deg litt over en halv kilo på én måned, bare fordi du begynte å drikke en halvliter brus per dag.

Hva skjer etter ett år? (205 x 365 = 74825, 74825/9 =) 8313 gram har lagt seg på kroppen din. Du har gått opp over 8 kilo på ett år!

Dersom du erstattet denne brusen med en sukkerfri brus som cola-zero går du opp omtrent 0 kg.

Drikker du 1 liter coca cola per dag går du opp omtrent 16 kilo ekstra per år dersom du ikke trener mer. Med cola-zero? Ca. 0 kilo...
Vis hele sitatet...
Den der var verdt kp! Virkelig bra stoff du kommer med (Unnskyld for uviktig kommentar, måtte bare få gidd litt feedback )
Sist endret av uaexed; 26. september 2011 kl. 01:49.
Sitat av Drachir Vis innlegg
La meg illustrere hvorfor å drikke vanlig cola er en langt større helserisiko enn å drikke cola-zero.

Du er en person som er i energibalanse, det vil si at du ikke går hverken opp eller ned i vekt med ditt nåværende kosthold og aktivitetsnivå. La oss si at du begynner å drikke 0,5 liter vanlig coca cola hver dag, syv dager i uken, uten at du endrer ditt aktivitetsnivå.

Vanlig cola inneholder 41 kcal per 100 mL. Det vil si 41 x 5 = 205 kcal/dag.

Det betyr at du nå vil få i deg 205 kcal mer per dag enn det du forbruker. Det er 9 kcal/ gram fett.

Du vil på en måned ha et overskudd på (30 x 205 =) 6150 kcal, hvilket tilsvarer (6150/9 =) 683 gram fett. Du har lagt på deg litt over en halv kilo på én måned, bare fordi du begynte å drikke en halvliter brus per dag.

Hva skjer etter ett år? (205 x 365 = 74825, 74825/9 =) 8313 gram har lagt seg på kroppen din. Du har gått opp over 8 kilo på ett år!

Dersom du erstattet denne brusen med en sukkerfri brus som cola-zero går du opp omtrent 0 kg.

Drikker du 1 liter coca cola per dag går du opp omtrent 16 kilo ekstra per år dersom du ikke trener mer. Med cola-zero? Ca. 0 kilo...
Vis hele sitatet...
oi sann...
Ikke en veldig vitenskapelig og givende post, men dog verdt å nevne i denne sammenheng: Da en slektning begynte å jobbe i "Coca Cola labben" i USA, sluttet vi å drikke cola hjemme. Hun kunne ikke fortelle oss hvorfor, men hun frarådet det sterkt. Go figure.
I forhold til vekthold er det ikke noe farlig, nettopp fordi du ikke får i deg noe kalorier. I hvertfall ikke direkte. Om du derimot merket at det fungerer som apetittvekker for deg slikat du går og spiser masse drittmat hver gang du drikker pepsi max er det på tide å slutte, og heller gå over til vann. Tennene dine er det en litt annen historie med, da pepsi max er veldig syrlig, noe som naturlig nok fører til syreskader på tennene dine. I forhold til resten av kroppens helse er det i grunnen vanskelig å si. Spørs om du får kreft av aspertam eller ikke.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dersom du mener at det bildet der skal gi et godt bilde av skadevirkningene av aspartam, så har du rett. Det viser at de er nesten ikkeeksisterende, og at flesteparten av disse klagene til FDA er tilfeldige assosiasjoner.
For ikke å snakke om placebo fordi folk leser nyheter...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Idiot.

De begynte å drikke pepsi-max etter de var overvektige? Dvs. at det kan ha ligget å ulmet i kroppen, trenger ikke å ha noen grunn å gjøre med at de skifta over til pepsi-max. Kanskje de ikke trente, hadde sunt kosthold osv. du kan ikke bare skylde på pepsi. Bullshit moar.
Vis hele sitatet...
Så derfor kan du helt uten videre kalle meg idiot?
Jeg sa ikke at diett-brus var tilfellet. Jeg sa at ut i fra dette KAN pepsi-max være helseskadelig, i og med at også dette er diett-brus.
Jeg sa ikke at det ER helseskadelig.