Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2969
Gjelder ikke meg, men gutt på 17 år. Tatt med hasj, prøvetid på 9 mnd og må levere ukentlig urinprøve. Kan de kreve det? Blir straks 18, enn da?
De kan vel ikke kreve det som sådan, men hvis du nekter så blir det fort hardere skyts. Urinprøve er vel for at du for eksempel skal slippe straff (slippe billigere unna).

Forøvrig, ikke røyk hasj som barn eller ungdom. Det øker sjansen for å utvikle psykose kratig.
Trådstarter
33 3
Jeg er i 30 årene, var bare en venninne som fortalte om dette. Kjenner ikke gutten. Vet han fikk 9 mnd prøvetid. Det må vel bety at det var litt mengder han ble tatt med?
Nei, det kan godt bare ha vært en joint, eller at de lurte ham til å tilstå tidligere bruk.

Om det er en såkalt rusavtale, kan han slippe å få noe på rullebladet om han gjennomfører. Hvis det ikke gjelder en rusavtale eller lappen, gjør han det til ingen nytte. Og nei, selvsagt kan de ikke kreve dette.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Er ikke 17 eller på prøve, men jeg nektet å pisse når de var på besøk og ba meg om å pisse. Det endte med at de la meg i jern og dro meg ut til bilen i sokkelesten. Kjørte til legevakta og holdt meg nede mens de tok blodprøve.
De kan også katerisere deg, noe som kan være en smertefull opplevelse. Jeg vet ikke om de gjør dette i tilfeller som dette, men.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Er ikke 17 eller på prøve, men jeg nektet å pisse når de var på besøk og ba meg om å pisse. Det endte med at de la meg i jern og dro meg ut til bilen i sokkelesten. Kjørte til legevakta og holdt meg nede mens de tok blodprøve.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg anta er en annen situasjon. Eller ble du innkalt til ukentlig urinprøve?
Siden han er under 18 så nei, ikke uten foresattes samtykke. Gutten burde ringe å trekke forklaringen sin og nekte for at han noen gang har brukt. Om de spør hvorfor han tidligere evt. har samtykket trenger han egentlig ikke svare, eller så kan han si at han "trodde det var det de ville høre, følte seg presset og ville bare komme seg ut derfra". Eller at han var på fest en gang og trodde han prøvde men det viste seg at det kun var vanlig sigg og noen som tullet med han. Kanskje for sent om han allerede har fått dommen, men absolutt verdt et forsøk, alt for å holde seg unna svina, de oppfordrer bare folk til å gjør mer shit med de diverse shit oppleggene. "Ungdomskontrakt" og anna dritt fører bare til at flere føler seg dømt og tenker at nå kan jeg ihvertfall bare bli kriminell, de behandler meg allerede som det.
Man trenger aldri å avgi urinprøve om en selv ikke godtar det, som f eks om man er under slik ungdomskontrakt. Politi kan på ingen måte tvinge urin fra noen som helst. Det er kun blod ved trafikksaker eller alvorlige saker der det er nødvendig å få fram promille på gjerningsmann for å opplyse saken.(Og jeg tror faktisk sistnevnte også må gjøres med samtykke)
Sist endret av Naturgrønn; 20. januar 2019 kl. 18:36.
Sitat av Relevant Vis innlegg
De kan også katerisere deg, noe som kan være en smertefull opplevelse. Jeg vet ikke om de gjør dette i tilfeller som dette, men.
Vis hele sitatet...
Say what..?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette vil jeg anta er en annen situasjon. Eller ble du innkalt til ukentlig urinprøve?
Vis hele sitatet...
Nei det var under razzia

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Say what..?
Vis hele sitatet...
Kateter
Sist endret av Bothrops; 20. januar 2019 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Er ikke 17 eller på prøve, men jeg nektet å pisse når de var på besøk og ba meg om å pisse. Det endte med at de la meg i jern og dro meg ut til bilen i sokkelesten. Kjørte til legevakta og holdt meg nede mens de tok blodprøve.
Vis hele sitatet...
Dette er vell fasiten, de kan ikke ta urinprøve med tvang men de kan ta blodprøve med tvang.

Sitat av Relevant Vis innlegg
De kan også katerisere deg, noe som kan være en smertefull opplevelse. Jeg vet ikke om de gjør dette i tilfeller som dette, men.
Vis hele sitatet...
Tvunget kateter for urinprøver håper jeg virkelig aldri noen har fått i Norge. Har aldri hørt det bli brukt før hvertfall og kan ikke se for meg det er lov. Fant dog en sak fra Sverige https://www.expressen.se/nyheter/fic...att-med-tvang/
Sitat av Relevant Vis innlegg
De kan også katerisere deg, noe som kan være en smertefull opplevelse. Jeg vet ikke om de gjør dette i tilfeller som dette, men.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke jurist, så vet ikke om det finnes unntak, men dette er fra Påtaleinstruksen § 10-4:

Kroppslig undersøkelse kan bare foretas i den utstrekning det kan skje uten fare eller betydelig smerte for mistenkte. Det må ikke foretas gastroskopi (mageundersøkelse) eller tas urinprøve ved bruk av kateter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei det var under razzia



Kateter
Vis hele sitatet...
Ja, det forstod jeg også. Men jeg har aldri, noensinne, hørt om at noen har blitt påtvunget kateter. Uansett alvorlighetsgrad. Det er jo helt absurd.
Sist endret av Sjølvaste; 21. januar 2019 kl. 02:54.
Ja, det hadde nok blitt ramaskrik i pressen om noe var blitt tvunget til det i Norge. Det holder at de kan tvinge deg til en blodprøve, og det er jo strengt tatt alt de trenger.

Finner heller ikke noe info om at tvungen kateterisering er lov for Politiet, eller noen eksempler på at det har skjedd. Vil gjerne se kilder på om det finnes a) lovhjemmel og b) eksempler på gjennomføring.
Sist endret av kallisti; 21. januar 2019 kl. 03:05.
Anonym bruker
"Tom Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De er ikke lovlig å ta urinprøve med kateter. Ifølge Påtaleinstruksen:

§ 10-4.Begrensninger i undersøkelsesadgangen m.m.
Kroppslig undersøkelse kan bare foretas i den utstrekning det kan skje uten fare eller betydelig smerte for mistenkte. Det må ikke foretas gastroskopi (mageundersøkelse) eller tas urinprøve ved bruk av kateter.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...20undersøkelse
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiet kan få muntlig beskjed fra politiets jurist om urinprøve dersom saken vil gi frihetsberøvelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei det var under razzia
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen situasjon enn TS beskriver og sannsynligvis irrelevant for det han skriver om.

Jeg antar at TS har fått en avtale der han slipper straff mot at han holder seg ren, og det sjekkes gjennom ukentlig urinprøve.
Sist endret av hemmeligegreier; 17. februar 2019 kl. 00:23.