Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 16252
Hei, jeg snublet over en urt som visstnok har ganske god effekt på angstlidelser, nemlig Ashwagandha. Siden jeg ikke er så fan av syntetiske legemidler virket jo dette som en god mulighet, men dessverre har det seg slik den er reseptbelagt her i Norge ifølge urtelisten.

Tror dere en lege hadde vært villig til å gi meg resept til denne urten? Hvis jeg bestiller uten resept, tror dere sannsynligheten er stor for at den blir stoppet i tollen?
Yo! Jeg bor i Danmark, men har bestilt det fra http://indigo-herbs.co.uk, de har masse bra til gode priser der Er temmelig sikker på at legen din skriver ut en resept på en urt, om du spør pent. Bare bestill det, og om det blir stoppet så stikker du til legen og fikser resept

Syns det fungerer veldig bra mot angst faktisk. Pleier å ta en teskje i smoothien min.
Vil også anbefale gotu kola, en annen urt med tradisjoner innenfor ayurveda.
Jeg er nok ikke så optimistisk som Revbatim angående resept fra lege i Norge for innføre urter.
Gjennom mine mange år i helsevesenet både som profesjonell og som pasient har jeg ennå til gode å møte en lege som skriver ut noe han ikke har kjennskap til, eller noe som skal brukes til selvmedisinering.
Svært mye blir stoppet for tiden, men den store straffen får du ikke dersom urten hverken er legemiddel eller narkotika.
Dersom du likevel ønsker å bruke urter vil jeg anbefale å sette deg inn i hvilke norske planter som tradisjonelt ble brukt her til lands. Neste sommer kan du plukke og lage dine egne medisiner.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 31. oktober 2016 kl. 17:35.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg er nok ikke så optimistisk som Revbatim angående resept fra lege i Norge for innføre urter.
Gjennom mine mange år i helsevesenet både som profesjonell og som pasient har jeg ennå til gode å møte en lege som skriver ut noe han ikke har kjennskap til, eller noe som skal brukes til selvmedisinering.
Svært mye blir stoppet for tiden, men den store straffen får du ikke dersom urten hverken er legemiddel eller narkotika.
Dersom du likevel ønsker å bruke urter vil jeg anbefale å sette deg inn i hvilke norske planter som tradisjonelt ble brukt her til lands. Neste sommer kan du plukke og lage dine egne medisiner.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja, har kanskje en litt annen erfaring med leger, da både far og bror er leger og skriver ut resepter på det meste som ikke er B, eller A-preparater til meg(typ melatonin, div. hormonpreparater, etc).

Men du kan jo alltids kjøpe deg en flybillett til UK og kjøpe det der, for så å ta det med i bagasjen. Gjort dette selv ved flere anledninger da jeg fortsatt bodde i Norge. Jeg har aldri blitt stoppet i tollen, hverken med eller uten ting jeg ikke burde ha hatt med meg. Risikoen er så sykt liten. Har hatt brødposer med masse random kapsler fult synlig for sikkerhetspersonalet i sikkerhetssjekken uten at det var noe de i det hele tatt spurte om - det var riktignok b-vitaminer i dem, men - poenget mitt er at det er ikke noe stress. Pleier å ta en grammer eller to med hasj under leppa når jeg skal hjem å besøke venner og familie, om jeg en vakker dag blir stoppet så er det jo bare å svelge. Tollen er hardere når det kommer til post, brev og pakker.
Du er ikke komfortabel med utprøvde "syntetiske" midler. Men en urt som påvirker hjernen, som du snublet over(!), det går greit? Nå er jeg ikke ute etter å moralisere, men hva faen? Det er helsen din det er snakk om. Dersom dette funker så kan det jo ha ymse effekter på psyken din. Spør legen din først. Du har jo tenkt å innføre det uansett, så hva har du å tape?
Hei igjen
Jeg har reist utallige ganger inn i Norge med kofferten full av medisiner, aldri blit stoppet jeg heller.
Vi har ulike erfaringer med legestanden, og sånn er det.
Ønsker alle god natt.
Klem fra Betty
Bare å bestille fra indigo-herbs, det er en knallbra side. Verste som kan skje med ashwaganda er at du får brev hvor det etterspøres resept. Produktet destrueres... 100-150 kr tap. Ikke verre enn det. Jeg har gjort det selv med mange produkter, og det har gått fint hver gang hittil
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Det er enkelt å få tak i Ashwagandha i Sverige dersom man har mulighet til å ta turen over grensen.

Life-butikker i Sverige har Ashwagandha, F.eks:

Life Hälsobutiken på Nordby shoppingcenter

'Life Hälsobutiken' på Svinesund selger også melatonin (under disk ved forespørsel)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dersom man bestiller fra siden nevnt over her, og d blir stoppet i tollen, hva kan man forvente da? Bot avhør??

Gaba som selges på iherb skal også være god for angst.
Prøver å finne ut i forum her om man blir bøtelagt dersom det blir stoppet i tollen.
Noen som vet?
Sist endret av Qutimo; 12. desember 2016 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får et brev eller en epost fra Tollvesenet hvor de sier du må ha resept for å motta pakken. Siden du ikke har det, vil pakken mest sannsynlig destrueres. Er du heldig blir den sendt i retur, og du kan sende en epost til indigo og evt be dem om å prøve igjen. Mulig du isåfall må betale 50kr ekstra for frakten (siden det koster dem penger å sende pakker).

Du kan ihvertfall glemme alt av politi i en sånn sak. Dette er ikke narkotika.
Ser ikke denne urten på listen.... hvilket navn går den under?
Dersom man bestiller så risikerer man ikke noe straff eller politi???
Fant en side som selger den i kapsel i Pukka merket
http://www.shopping4net.com/no/Helse...shwagandha.htm
Bestilte div fra iherb uten problemer her om dagen, kom rett igjennom - inkludert 5htp og ashwagandha.

▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ashwagandha er en helt fantastisk urt! Veldig viktig å kjøpe kvalitet når du først skal kjøpe Ashwagandha. Jeg har selv erfaring med forskjellige merker. Kvaliteten på Ashwagandha fra indigo-herbs er god. Men den beste Ashwagandha jeg har erfart med er Ashwagandha fra True Veda. Ganske pricy men jeg vil si det er verdt det. Ashwagandha fra True Veda er KSM-66 og du slipper å ta masse pulver for riktig dosering. Enklere å dosere er det også.
Sikkert veldig OT, uten å kjenne hvilke effekter ashwagandha har på hjernen, stusser jeg litt over utsagnet ditt "Siden jeg ikke er så fan av syntetiske legemidler"

Du vet at om det er kjemisk, eller naturlig som så mange legger så mye vekt på, spiller det faktisk ingen rolle. Det kommer kun an på hvilket molekyl som treffer hjernen. Det virker til at så mange tror at alt som er "naturlig" og kommer fra naturen er helt ufarlig, og det som er syntetisk fremstillt i et laboratorie er fyfy, og kjempe farlig/skadelig uansett hva.

Noen av de giftigste og mest skadelige substanser finner man i naturen.
Sitat av Toggyy Vis innlegg
Ashwagandha er en helt fantastisk urt! Veldig viktig å kjøpe kvalitet når du først skal kjøpe Ashwagandha. Jeg har selv erfaring med forskjellige merker. Kvaliteten på Ashwagandha fra indigo-herbs er god. Men den beste Ashwagandha jeg har erfart med er Ashwagandha fra True Veda. Ganske pricy men jeg vil si det er verdt det. Ashwagandha fra True Veda er KSM-66 og du slipper å ta masse pulver for riktig dosering. Enklere å dosere er det også.
Vis hele sitatet...

Hva er bra med det?
Hva hjelper det mot?
Sitat av Qutimo Vis innlegg
Hva er bra med det?
Hva hjelper det mot?
Vis hele sitatet...
For noen fungerer det utrolig bra, for andre er det mindre effekt.. Mange fordeler som er stressrelatert.

For de tingene de hjelper mot: https://examine.com/supplements/ashwagandha/

Det største effekten er at den reduserer stress. Er du allerede en rolig person som stresser lite, så vil det ikke ha så stor effekt. Ashwagandha får deg til å være i mer "Zen state of mind".
Merker stor forskjell på produsentene ja.
Det jeg merker er litt intense drømmer, og enormt harde morgenereksjoner.
Det virker som om det hjelper litt å ta det før jeg trener og.
Sitat av Toggyy Vis innlegg
For noen fungerer det utrolig bra, for andre er det mindre effekt.. Mange fordeler som er stressrelatert.

For de tingene de hjelper mot: https://examine.com/supplements/ashwagandha/

Det største effekten er at den reduserer stress. Er du allerede en rolig person som stresser lite, så vil det ikke ha så stor effekt. Ashwagandha får deg til å være i mer "Zen state of mind".
Vis hele sitatet...

Jeg sliter med ekstrem angst, som er helt lammende. Kan det ha noe effekt for meg?
Har prøvd noen fra iherb, merket now, men merket ikke noe.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Qutimo Vis innlegg
Jeg sliter med ekstrem angst, som er helt lammende. Kan det ha noe effekt for meg?
Har prøvd noen fra iherb, merket now, men merket ikke noe.
Vis hele sitatet...
Det kan ha en stor effekt, men dette kommer helt an på hva slags angst og hvor mye angst det er. Ashwagandha kan være noe du absolutt burde prøve. Ashwagandha er et adaptogen, så det kan ta litt tid før kroppen tilpasser seg det. Vil neppe være noe skadelig å prøve. Ashwagandha virker på den måten at den får kroppen selv til å takle angst.


Vet ikke om det er navnet Ashwagandha eller det latinske navnet Withania somnifera som står i urtelisten
Sitat av Toggyy Vis innlegg
Vil neppe være noe skadelig å prøve. Ashwagandha virker på den måten at den får kroppen selv til å takle angst.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at det ikke er skadelig å prøve dette?
Sitat av Toggyy Vis innlegg
Det kan ha en stor effekt, men dette kommer helt an på hva slags angst og hvor mye angst det er. Ashwagandha kan være noe du absolutt burde prøve. Ashwagandha er et adaptogen, så det kan ta litt tid før kroppen tilpasser seg det. Vil neppe være noe skadelig å prøve. Ashwagandha virker på den måten at den får kroppen selv til å takle angst.


Vet ikke om det er navnet Ashwagandha eller det latinske navnet Withania somnifera som står i urtelisten
Vis hele sitatet...

Har kjøpt et annet merke nå. Lifetime eller hva d het.
Kan det hjelpe å ta høyere dose?
Jeg har alvorlig, syk unormal angst påført av lege! Satt meg på lyrica og cymbalta og andre antidep og ble bråkuttet.

Sitat av Toggyy Vis innlegg
Det kan ha en stor effekt, men dette kommer helt an på hva slags angst og hvor mye angst det er. Ashwagandha kan være noe du absolutt burde prøve. Ashwagandha er et adaptogen, så det kan ta litt tid før kroppen tilpasser seg det. Vil neppe være noe skadelig å prøve. Ashwagandha virker på den måten at den får kroppen selv til å takle angst.


Vet ikke om det er navnet Ashwagandha eller det latinske navnet Withania somnifera som står i urtelisten
Vis hele sitatet...
Har type angst, alt er dritskummelt, hele verden, helt psyko angst, feks et vakkert landskap for noen ser jeg som skummelt, sykt.
Livredd og rister som et fly og ingen grunn i mitt eget hjem og overalt. Får aldri fred.
Ingen hjelp å få.
Utløst av medsiner fått av lege! Prøvd all terapi, hjelper ikke en dritt. Og alt jeg får kastet etter meg er nye antidep...

Prøvd litt forskjellig som theanine, kava etc, men null effekt. Prøvde Phenibut over to dager maks dose en viss effekt. Men den er uansett avhengighetsskapende.
Blir gal, orker ikke ha det sånn lengre.
Med i en gruppe m folk som har fått dette lyrica drite av lege på fb og der er de fleste fra utlandet og bruker cbd olje og marujana for å overleve angsten som kommer etter slutt.
Kanskje jeg skulle laget et innlegg her inne, sikkert flere som har gått på lyrica og antidep, og sett om noen hadde noen tips
Fleste leger her i landet har jo ikke peiling hva som skjer når man slutter på denne medisinen og antidep, og lar bare pasienten lide.
Sist endret av Qutimo; 15. oktober 2017 kl. 05:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Qutimo Vis innlegg
Har kjøpt et annet merke nå. Lifetime eller hva d het.
Kan det hjelpe å ta høyere dose?
Jeg har alvorlig, syk unormal angst påført av lege! Satt meg på lyrica og cymbalta og andre antidep og ble bråkuttet.



Har type angst, alt er dritskummelt, hele verden, helt psyko angst, feks et vakkert landskap for noen ser jeg som skummelt, sykt.
Livredd og rister som et fly og ingen grunn i mitt eget hjem og overalt. Får aldri fred.
Ingen hjelp å få.
Utløst av medsiner fått av lege! Prøvd all terapi, hjelper ikke en dritt. Og alt jeg får kastet etter meg er nye antidep...

Prøvd litt forskjellig som theanine, kava etc, men null effekt. Prøvde Phenibut over to dager maks dose en viss effekt. Men den er uansett avhengighetsskapende.
Blir gal, orker ikke ha det sånn lengre.
Med i en gruppe m folk som har fått dette lyrica drite av lege på fb og der er de fleste fra utlandet og bruker cbd olje og marujana for å overleve angsten som kommer etter slutt.
Kanskje jeg skulle laget et innlegg her inne, sikkert flere som har gått på lyrica og antidep, og sett om noen hadde noen tips
Fleste leger her i landet har jo ikke peiling hva som skjer når man slutter på denne medisinen og antidep, og lar bare pasienten lide.
Vis hele sitatet...
Tar du høyere dose så blir du bare søvnig. Dosering kan være vanskelig da det er pulver. Men hvis du kjenner at du blir litt trøtt så har du tatt for mye.

Høres ut som en alvorlig grad av angst det der. Det er veldig vanskelig å si om det har noe effekt.. Finnes mye forskjellig en kan prøve og en aner jo ikke hva som er best for deg.
Sist endret av Toggyy; 27. oktober 2017 kl. 21:17.