Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3357
Hei igjen freaks.
Denne gangen er jeg bare ute etter forskjellige folks mening om temaet avhengighet. Nå vil jeg høre deres egne definisjoner av avhengighet. Når mener dere at man er avhengig av noe? Psykisk eller fysisk har ikke noe å si. Alkohol, nikotin, heroin, cola, speed... anything goes, ingenting er off-limits.
Synes bare det er interessant å høre andres formeninger om slike tema som folk som regel ikke snakker om.

Personlig mening:
Jeg mener at noen er avhengig når man bruker sin "favorittgift" for å gjøre dagligdagse situasjoner lettere. (Dette er en grunn til at jeg har tatt tak i speedbruken min før den spant ut av kontroll).

Ps. Om det finnes andre tråder som ligner på denne er det bare å si ifra. Da kan jeg fjerne denne
ArbeidsledigProletar
Litt håpløst spørsmål å svare på da det er ekstremt subjektivt og forskjellig fra stoff til til stoff.

Så alt man vil få ut av denne diskusjonen er jo generelle trekk og brede strøk.
ikke ifølge ledelse og crew på dette private forum om så var tilfelle ville tråden blitt slettet
Som jeg skrev i en annen post, så mener jeg det er hjernen som er med på å styre avhengighet. Rus går på sentrale nerver i hjernen og gir en euforisk tilstand - såkalt rus. Når man bruker rusmidler over lengre tid, vil hjernen styre etter disse stoffene og fungere "normalt" basert på stoffene. Når man da slutter, vil hjernen sende ut signaler om at noe ikke er korrekt, og man kjenner et sug etter mer. Det er da man har oppretta en avhengighet.

For mange brukere vil dette være vanskelig å forstå, men generelle kontrollspørsmål vil være å se på hvordan rusmidler er med på å kontrollere livet. Når ruset man seg sist i unormale situasjoner? Vil man heller ruse seg enn å være sosial? Bruke penger på speed istedenfor mat? Osv.

For en del vil også livssituasjonen være med på å gjøre en avhengig. Personer med angst f.eks. vil ha lett for å drukne angsten med alkohol. Personer med psykiske lidelser burde derfor alltid være årvåken rundt rusmidler.
Sist endret av Antidote; 18. november 2016 kl. 22:57.
Antidote Joda mye riktig der også kan man dele det opp i psykisk avhengighet og fysisk avhengighet,og da starter man en helt annen diskusjon om menneskers behov for rus og hvor lenge vi har ruset oss på forskjellige stoffer og hva som er den egentlige grunnen for at mennesker ruser seg
Grevinne
xsuspicious's Avatar
Trådstarter
10 2
Sitat av Antidote Vis innlegg
Som jeg skrev i en annen post, så mener jeg det er hjernen som er med på å styre avhengighet. Rus går på sentrale nerver i hjernen og gir en euforisk tilstand - såkalt rus. Når man bruker rusmidler over lengre tid, vil hjernen styre etter disse stoffene og fungere "normalt" basert på stoffene. Når man da slutter, vil hjernen sende ut signaler om at noe ikke er korrekt, og man kjenner et sug etter mer. Det er da man har oppretta en avhengighet.
Vis hele sitatet...
Hm, interessant. Så i følge deg er den fysiske avhengigheten også avhengig av psyken. Tror mange vil være enige der ja.

Sitat av reflect78 Vis innlegg
Antidote Joda mye riktig der også kan man dele det opp i psykisk avhengighet og fysisk avhengighet,og da starter man en helt annen diskusjon om menneskers behov for rus og hvor lenge vi har ruset oss på forskjellige stoffer og hva som er den egentlige grunnen for at mennesker ruser seg
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en interessant diskusjon. Selvsagt vil ikke en slik diskusjon lede noe sted siden alle har forskjellige meninger, men det er fortsatt interessant å høre andres synspunkter.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
Litt håpløst spørsmål å svare på da det er ekstremt subjektivt og forskjellig fra stoff til til stoff.

Så alt man vil få ut av denne diskusjonen er jo generelle trekk og brede strøk.
Vis hele sitatet...
Generelle trekk var på en måte det jeg siktet til her. Selvsagt er det greit å gå litt mer i dybden, men jeg var ute etter å høre folks generelle synspunkt.

Men du har rett, det er et håpløst spørsmål å svare på, og umulig å komme fram til noe ultimat svar.
Sist endret av xsuspicious; 18. november 2016 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reflect78 Vis innlegg
Antidote Joda mye riktig der også kan man dele det opp i psykisk avhengighet og fysisk avhengighet,og da starter man en helt annen diskusjon om menneskers behov for rus og hvor lenge vi har ruset oss på forskjellige stoffer og hva som er den egentlige grunnen for at mennesker ruser seg
Vis hele sitatet...
Hvorfor mennesket ruser seg, er en helt annen diskusjon, og nokså individuelt. Det kan være alt fra miljø, arv, psyken, kjedsomhet og en hel del andre ting. Anbefaler deg denne tråden.
Sist endret av Antidote; 18. november 2016 kl. 23:18.
Grevinne
xsuspicious's Avatar
Trådstarter
10 2
Sitat av Antidote Vis innlegg
Hvorfor mennesket ruser seg, er en helt annen diskusjon, og nokså individuelt. Det kan være alt fra miljø, arv, psyken og kjedsomhet. Anbefaler deg denne tråden.
Vis hele sitatet...
Skal lese meg opp på tråden. Synes folks tanker bak slike tema er tankevekkende, og jeg synes det er viktig å prøve å forstå andre personers synsvinkler for å få et mer åpent sinn (prøver ikke å være hippie her, men liker bare å tenke at jeg ikke er sneversynt). Takk for linken.
Antidote takk for linken og svaret du gav meg jeg føler du har en slags vegring mot mennesker som velger ruse seg hva er for deg feil med og ruse seg? hva er dine kriterier for at det er ok og ruse seg? og hvilken rusmidler synes du er ok at man ruser seg på? og hvor ofte synes du det er ok ?
Jeg har ingenting imot at folk ruser seg. Gjør det selv med både illegale og legale rusmidler. Hva slags stoffer man tar, synes jeg er helt individuelt. Så lenge man selv står for valget, og er kjent med konsekvensene. Hvor mye man bruker blir også individuelt. Grensen for avhengighet er også forskjellig for alle, men burde nok gå fra bruk til misbruk.
Sist endret av Antidote; 18. november 2016 kl. 23:52.
Antidote men føler du at du har kontroll med hvordan du håndterer rusmidler,og at andre ikke har så god kontroll som du har? ser du en grunn for at ditt eget forbruk av rus er under mere kontrollerte former enn ditt eget?
Sitat av reflect78 Vis innlegg
Antidote men føler du at du har kontroll med hvordan du håndterer rusmidler,og at andre ikke har så god kontroll som du har? ser du en grunn for at ditt eget forbruk av rus er under mere kontrollerte former enn ditt eget?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke avhengig. Da sier det vel seg selv at jeg har bedre kontroll enn en som er avhengig.

Sitat av reflect78 Vis innlegg
ser du en grunn for at ditt eget forbruk av rus er under mere kontrollerte former enn ditt eget?
Vis hele sitatet...
Antar du mener om jeg ser en grunn for at mitt forbruk av rus, er under mere kontrollerte former en andres?
Jeg for min del, vil si at man kan begynne å definere det som avhengighet når man ser på fraværet av rusen som et problem i hverdagslige sammenhenger. Men det er vel individuelt
Kan jeg spørre hva du ikke er avhengig av rent fysisk og psykisk? ja føler du at du har ditt rus liv under kontroll? og hva gjør at du føler at du kan kontrollere ditt rus liv bedre enn andre?
Jeg har en veldig avhengighetsdannende personlighet.

Har på en måte vært klar over det i mange år, så jeg har heldigvis holdt meg unna det værste.
Det jeg kjenner meg igjen i er at ting kan skli ut om man har mange "problemer" utenom rus.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke mange problemer, men endte opp med en del bekymringer etter hvert, mye pga rus.
Det var bare moro til å begynne med, også tenker man at man skal "ordne opp senere".

Også begynner man etter hvert å bekymre seg litt, og da er det lett å utsette ting, og rusmidler er en quick-fix for stress.

Problemene bygger seg altså opp.

Tilslutt så må man nesten bare bruke rus for å klare å rydde opp i ting, uten rus får man plutselig ikke til noe.

Bruker ingen ting nå, har klart å kutte ut alt, men jeg hadde ikke klart det uten å bruke rus aktivt til å rydde opp i problemene.
Jeg måtte rydde opp i problemene før det var mulig å rydde opp i rusproblemene.

Det er så individuelt og komplistert.
Uavhengig av om det er et rusmiddel, ville sexformer eller hva som helst, så er man etter det jeg kan forstå avhengig når:
Behovet FOR er større enn gleden AV. Eksempelvis hvis man har et større behov FOR å bli analfistet, enn det man har glede av å bli det. Så er det en avhengighet.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Jeg har ingenting imot at folk ruser seg. Gjør det selv med både illegale og legale rusmidler. Hva slags stoffer man tar, synes jeg er helt individuelt. Så lenge man selv står for valget, og er kjent med konsekvensene. Hvor mye man bruker blir også individuelt. Grensen for avhengighet er også forskjellig for alle, men burde nok gå fra bruk til misbruk.
Vis hele sitatet...
Har heller ingenting imot at folk ruser seg. I andre tilfeller har jeg det. Kommer an på under hvilke omstendigheter en ruser seg. Selv om en står for valget selv og er kjent med konskvensene, betyr ikke at en automatisk tar hensyn til de. Så det er omstendighetene jeg kan være litt imot og ikke selve rusen.

Sitat av Antidote Vis innlegg
Jeg er ikke avhengig. Da sier det vel seg selv at jeg har bedre kontroll enn en som er avhengig.
Vis hele sitatet...
Definer gjerne kontroll. Hvis det er slik at det er en som er avhengig av ett glass rødvin hver dag og du tar f.eks amfetamin, kokain eller lignende hver helg, eller når det måtte være, vil jeg mene rødvinsbrukeren vinner når det kommer til kontroll.

Ett annet eksempel kan jo igjen være en person som drikker det rødvinsglasset hver dag. Så er det en annen person som drikker samme mengde pr 14 dag, bare den personen tar alle 14 glassene på en og samme dag. Da vil jeg mene at den som tar ett glass hver dag har bedre kontroll.

Her mener jeg at du tar feil. Selv om en ikke er avhengig sier det seg ikke selv at en har bedre kontroll.


Når er en avhengig? Det kommer an på øyet som ser eller øret som hører. Vil vel alltid være delte meninger om det. Selv drikker jeg veldig sjeldent men liker å kose meg med noen pils i året, men det går jo ikke ett år uten. Enkelte vil vel kalle det for avhengighet, selv kaller jeg det for kos. Er det ett fast mønster en skal se etter? Nyttårsaften pleier jo mange å drikke champagne, en kunne jo drukket noe annet, men likevel velger en champagne hvert eneste år. Er en da avhengig?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har heller ingenting imot at folk ruser seg. I andre tilfeller har jeg det. Kommer an på under hvilke omstendigheter en ruser seg. Selv om en står for valget selv og er kjent med konskvensene, betyr ikke at en automatisk tar hensyn til de. Så det er omstendighetene jeg kan være litt imot og ikke selve rusen.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg at rusbruk er individuelt. Og hvis man kjenner til stoffet man tar, og virkningene de gir, må man selv stå for handlingen. Dette betyr ikke automatisk at det er greit i enhver situasjon å ruse seg fordi man vet at kollegaene ikke kommer til å merke at jeg svelger ti piller for å være våken på jobb.


Sitat av Jens1 Vis innlegg
Definer gjerne kontroll. Hvis det er slik at det er en som er avhengig av ett glass rødvin hver dag og du tar f.eks amfetamin, kokain eller lignende hver helg, eller når det måtte være, vil jeg mene rødvinsbrukeren vinner når det kommer til kontroll.
Vis hele sitatet...
Ja, så klart. Som jeg skrev ovenfor er kontroll når man holder rus borte fra unormale situasjoner. Ett glass rødvin foran tv-en på kvelden er helt normalt. Å ta speed før en forelesning er ikke. Kontroll er når du selv velger å ta rus, ikke når suget etter rus blir en så stor påkjenning at man må ruse seg.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ett annet eksempel kan jo igjen være en person som drikker det rødvinsglasset hver dag. Så er det en annen person som drikker samme mengde pr 14 dag, bare den personen tar alle 14 glassene på en og samme dag. Da vil jeg mene at den som tar ett glass hver dag har bedre kontroll.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på alkoholisme og alkoholproblemer. Man kan ha problemer med å håndtere alkohol uten å nødvendigvis være alkoholiker og visa versa.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Her mener jeg at du tar feil. Selv om en ikke er avhengig sier det seg ikke selv at en har bedre kontroll.


Når er en avhengig? Det kommer an på øyet som ser eller øret som hører. Vil vel alltid være delte meninger om det. Selv drikker jeg veldig sjeldent men liker å kose meg med noen pils i året, men det går jo ikke ett år uten. Enkelte vil vel kalle det for avhengighet, selv kaller jeg det for kos. Er det ett fast mønster en skal se etter? Nyttårsaften pleier jo mange å drikke champagne, en kunne jo drukket noe annet, men likevel velger en champagne hvert eneste år. Er en da avhengig?
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke avhengig. Når rusen tar kontroll over livet, og du føler at hverdagen blir overkommelig uten, har du utarbeidet en avhengighet. En par pils i året, og champagne på den 31. gjør det ikke avhengig.

Kan jeg spørre hva du ikke er avhengig av rent fysisk og psykisk? ja føler du at du har ditt rus liv under kontroll? og hva gjør at du føler at du kan kontrollere ditt rus liv bedre enn andre?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke avhengig av noen former for rusmidler, og derfor føler jeg også at jeg har mitt liv med rus under god kontroll. Jeg tar ikke en pils før jobb, men vet om andre som ikke kunne klart seg uten.
Sist endret av Antidote; 19. november 2016 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rent fysikalsk sett:
Når du får din første muskelkrampe, har du definitivt et problem.
Da har alkoholen vasket ut alt av kalium og magnesium ut av kroppen din, og nervene som ber musklene dine om å trekke seg isammen, finner ikke av-bryteren i det kjemiske systemet der.

Før den tid kan du oppleve slapphet, redusert syn, og depresjoner (alkohol over tid fungerer som depressiva).

B-vitaminene vasker du forresten også ut, to piller B-vitaminkomplekser tre ganger til dagen i to uker er et ofte-gitt-råd fra legen når B-vitamin-nivået er i dass og leveren begynner å bli skada - til forskjell ifra kun én pille som er anbefalt daglig dose om man har vanlig B-vitamin mangel.

C-vitaminer går selvsagt først, så appelsin-juice (over halv liter har antagelig liten effekt, IANAD) er grei dagen-derpå reparering som jeg vil tro du kommer lenger med enn reparering med øll alene.

Når det er sagt er spørsmålet om avhengighet en utrolig situasjons (og ikke minst kultur!) -betinget problemstilling.
Kulturer utenfor den vestlige sivilisasjon har for eksempel blitt rapportert å ha null problemer med å oppføre seg helt normalt selv om de bøtter innpå med 60%.
Til forskjell fra her i Norge, hvor en (ung) person kan oppføre seg som totalt skitfull idiot hvis han drikker for mye væske som han blir fortalt er heimebrent - men så er det bare vann / svak rusbrus.

Og fast konsum er heller ingen god indikator på "avhengighet".
Hvis alle i et miljø drikker / røyker / går i moskeén, så betyr ikke det nødvendigvis at akkurat Jean Paul / Bob "Lion" Rastamon / Abdulla Snackbar er "avhengig" av det som er sosialt akseptabelt / forventet.
Er flere tråder her på forumet som diskuterer nesten det samme. Her er en tråd som diskuterer hva som er sunt rusbruk og ikke: https://freak.no/forum/showthread.php?t=293237 Kanskje du kan finne noe nyttig lesestoff der.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Det er forskjell på alkoholisme og alkoholproblemer. Man kan ha problemer med å håndtere alkohol uten å nødvendigvis være alkoholiker og visa versa.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg drikker hver fredag, uten unntak, å ikke klarer å slutte med det vil jeg si at jeg har en avhengighet. Hvis det var slik at jeg klarte å slutte hadde jeg bare kalt det en vane. Hvilket navn du vil sette på avhengigheten spiller egentlig veldig liten rolle? En behøver ikke misbruke for at en skal være avhengig av noe. Derfor mener jeg dette er ett veldig vanskelig tema, og du, som kanskje mange andre, vil sikkert være uenig med meg. Det skal jeg fint klare å leve med