Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6630
Tenkte å gå til innkjøp av en bil. Å tenkte derfor å kanskje importere. Men med avgiftene som vi har på import i norge la jeg fra meg denne ideen.

MEN, så tenkte jeg, hva om jeg reiser til f-eks tyskland. Kjøper en bil der, kjører den til Norge, hvor jeg har kjøpt en tilsvarende bil, som er vrak men har skilter.

Hiver da disse skiltene over på den bilen jeg har med meg fra utlandet, og later som ingenting. (gjemmer vekk/deler opp den andre bilen selv)

Spørsmålet er vel, hvor ofte blir det sjekket at skiltene som står på bilen faktisk tilhører bilen, og ikke en bil som er kliss lik? (Det er vel noe slikt som chassi og motor-nummer, eller er jeg heeeelt på jordet)
Sist endret av winkeesalami; 19. juli 2013 kl. 06:25.
Du vil få problem når det blir tid for eukontroll og de oppdager at rammenummer ikke samsvarer med som står i vognkort.
Så da må du eventuelt kappe ut og sveise inn rammenummer og. Meget sketchy saker, og om du blir tatt blir det slått hardt ned på mtp dokumentforfalskning og avgiftsunndragelse til staten.

Ikke verdt risken om du spør meg.
Sikkerhetsklarert
På eu kontrollen viser du bare den norske bilen.

Kompis gjør dette støtt å stadig, gjerne med biler som har en "sprek" tvilling.

Lancer evolution, og en vanlig lancer.
BMW m5/m3 og vanlige 3/5 serier.
Audi s/rs og vanlige A4/a6.
Osv osv...

Velger du 10 år gamle biler så koster hverken den norske eller den utenlandske bilen noe særlig. Sverige er et godt alternativ til Tyskland.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
På eu kontrollen viser du bare den norske bilen.

Kompis gjør dette støtt å stadig, gjerne med biler som har en "sprek" tvilling.

Velger du 10 år gamle biler så koster hverken den norske eller den utenlandske bilen noe særlig. Sverige er et godt alternativ til Tyskland.
Vis hele sitatet...
Sjekket faktisk på ca 10->15 år gamle biler, men avgiftene var latterlige 80->95k

Dette med å forfalske/bytte chassinummer er vel ikke en så tidkrevende prosess, i teorien, med tanke på at det gjøres hos veivesenet om du har en eldre bil uten chassinummer >1975

Får sjekke litt mer rundt
Sist endret av winkeesalami; 19. juli 2013 kl. 06:54.
Sikkerhetsklarert
Er ganske omfattende å bytte chassinr. Som regel må a stolpen byttes fra donorbilen. Du må borre opp punktsveisene, deretter må den sveises inn igjen. Før sparkel og hellakkering før du setter inn den nye frontruta.

Til tross for alt dette, så kan det allikevel oppdages ved røntgen.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Er ganske omfattende å bytte chassinr. Som regel må a stolpen byttes fra donorbilen. Du må borre opp punktsveisene, deretter må den sveises inn igjen. Før sparkel og hellakkering før du setter inn den nye frontruta.

Til tross for alt dette, så kan det allikevel oppdages ved røntgen.
Vis hele sitatet...
Ja, er heilt riktig. Dessuten er det opp til flere nummer på selve ramma som er stemplet inn, sliper du dette ned så er heile strukturen svekket, og det er umulig å få det tilbake i den standen det var.

Eg tenker heller visst du tar inn bil og motor separat. Får et verksted i tyskland til å ta ut motoren, frakte bilen uten motor opp ( er jo tross alt hestekreft avg som er det dyreste ) også ta opp motor seinere. Er ikkje sikker på om dette funker,men er vel kanskje verdt å sjekke opp i.
Men er chassinr noe som sjekkes ved EU kontroll?
Jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt av et verksted når det er snakk om rammenummer bytte.

Det er en ganske omfattende jobb å flytte over rammenummer, men det lar seg gjøre. Men du må nesten omlakkere hele bilen for at det ikke skal synes. Det er egentlig bedre å kjøpe en bil i Norge og så sende den til Polen/Litauen for restaurering.
de har aldri sjekker rammenummer med meg når jeg har hatt bilen min på EU isåfall.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Raymond Vis innlegg
Men er chassinr noe som sjekkes ved EU kontroll?
Vis hele sitatet...
Fire siste siffer i chassisnummer skal noteres, men har ikke vært ute for at de bruker andre kilder enn vognkortet.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Men er chassinr noe som sjekkes ved EU kontroll?
Vis hele sitatet...
Kommer annpå hvor seriøst verkstedet du tar EU kontroll hos er.
Men bare fordi jeg lurte, åssen er det med ulykker osv? Hvis bilen er med i en større ulykke hvor det er mye personskade evt død, sjekker de da opp chassisnr? Og det ville vel fucka opp en del med forsikring, går jeg utifra?
Om forsikringen finner ut av at kjøretøyet ikke samsvarer med det du har i papirene så får du høyst sannsynligvis avkorting på forsikringen ja. Dette gjelder jo også ved trim/andre større endringer. I tillegg kan det jo komme faktura med straffegebyr for avgiftene på bilen du ikke har betalt for.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Men bare fordi jeg lurte, åssen er det med ulykker osv? Hvis bilen er med i en større ulykke hvor det er mye personskade evt død, sjekker de da opp chassisnr? Og det ville vel fucka opp en del med forsikring, går jeg utifra?
Vis hele sitatet...
kan ikke gi noe kilde, men det skjedde en bekjent av meg. Dro av i god hastighet med en passasjer, begge ble sendt til sykehus og det ble opprettet sak mot han.
Politiet fant ut at rammenummer ikke stemte overens med vognkort og han ble straffet for det samt råkjøringen.
Skumle saker som kan gi ganske store bøter, i tillegg til at forsikringen kommer til å stille spørsmål dersom du skulle kræsje.

Du kan heller kjøpe et norsk vrak og så kjøpe en donorbil og bytte over deler.
Jeg og har tenkt mye på dette!
Har selv bygget om en 325 til M3, men vurderte sterkt å rett og slett flytte over chassieplatene istedet.
Må bare huske på at skulle bilen brenne eller lignende, vil du kun få utbetalt det en 325 ligger på i listepris.
Eller enda verre, en ulykke skjer, spiller ingen rolle om det er din skyld eller ei, og de oppdager hva du har gjort. Da risikerer du regress fra forsikringsselskapet og milliongjeld.

Jeg sier ikke dette for og fremstå som moralens vokter. Men dette er noen en bør være klar over før en går i gang med slike stunt.
På EU-Kontroll så skal chassisnummeret på bilen, som står innpreget flere stedet på bilen sjekkes opp, at det stemmer 100% oppimot vognkort, dette er første punktet på kontrollskjemaet og heter 0.1 understellsnummer.

Og flytte over/forfalske chassisnummer er dokuments forfalskning og meget straffbart.
Ved import av bilen så sjekkes også chassisnummeret av SVV.
Hvis du kræsjer og dreper/skader noen alvorlig vil det bli nøye etterforsket av forsikrings selskapet. Og da finner de garantert ut at det er no snusk på gang. Vips og du er fucked for resten av livet.
Har en jeg kjenner, som fraktet en bil på henger. Han har ikke utvidet førerkort, slik at han kan frakte bil på en henger. Kan krasjet, skadet personen i bilen han krasjet i, for livet.

Han mistet: 2 hus, 1 hytte på landet, og bilen. Og er fortsatt gjeldsslave resten av livet. Han kommer aldri til å bli kvitt den gjelden der. Hun som ble skadet, og også saksøkt han. Og det er 99.9% sikkerhet, at hun vinner. Siden han fraktet en bil på henger, som han ikke hadde lov til.

Så hva tror du skjer, hvis du krasjer med en bil, der du har forfalsket chassinummer? Og skader noen forlivet.
True phreak.
Om du har en tilsvarende most bil med skilter, kan du jo foreta et chassisbytte. Dette er lovlig, men du må ha motor/drivverk, for og bakaksling fra gamle bilen. Måten det gjøres på da er at ved innvilget søknad, så vil nevnte komponenter plomberes, og deretter står du fri til å montere dette inn i nytt chassis, hvorpå nytt chassisnummer blir stemplet inn.