Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1112
Jeg er med i ei gruppe som benytter seg av OpenGPG (tror det er det det kalles) på mail som sendes via en privat server. Når man logger inn på webmailen, benyttes shttp, og serveren kjører Linux. Jeg er litt nyskjerrig på hvor sikkert dette egentlig er? Hvor vanskelig er det å dekryptere mail, om noen først klarer å bryte seg inn på serveren? Og hvor vanskelig er det å dekryptere brukernavn/passord dersom noen plukker opp packets under innlogging?
hvor mange bits kryptering er slått på da? hvis det er 1024 eller mer blir det veldig vanskelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å bryte krypteringa er i praksis umulig. Sjansen for at det på et eller anna punkt blir lagra klartekstkopi er derimot høgst reell, og uforsiktig omgang med data er større risiko enn kryptografien.

Per i dag er nesten alltid kryptografi den sterkaste lenka i kjeden.
Sist endret av vidarlo; 14. oktober 2009 kl. 08:24.
Takk for svar. Nå vet jeg ikke hvor forsiktig alle er med dataen, men det brukes iallefall kun webgrensesnitt for sending/mottaging av mail, så det lagres nesten aldri klartekstkopier. Iallefall ikke av det mest sensitive.
Egentlig bare av ren nyskjerrighet jeg lurer på dette. Er ikke admin på denne tjenesten.