Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3997
I løpet av de siste 4 årene har det kommet to store dagligvarebutikker på nett: kolonial.no og marked.no.
Kolonial.no ble opprettet i 2013, mens marked.no ble opprettet i 2015.

Disse butikkene er foreløpig dyrere enn fysiske butikker på noen varer, men begge to kommer med et slags prisløfte/prismatch med REMA 1000 på "de mest solgte/populære varene". De opererer dog kun på Østlandet, men jobber med å utvide området sitt. Frakt koster alt fra 39-99 kr, men det er mulig å hente varene gratis på bestemte hentepunkter rundt omkring på Østlandet.

Jeg har nå testet ut kolonial.no i snart en måned, og må si meg svært fornøyd. Varene kommer i tide, svært god service, og også relativt god kvalitet på varene. Jeg har litt mangel på selvdisiplin, så derfor hjelper det mye å handle på nett, slik at jeg slipper alle impulskjøpene jeg gjør i vanlig butikk. Jeg har ingen erfaring med marked.no

Her er en prissammenligning fra 2016 mellom REMA 1000, kolonial.no, marked.no og MENY.
% dyrere enn REMA 1000:
kolonial.no: 4,7 (3,4)
marked.no: 16,2 (7,1)
I parantes er varene som ikke fantes i alle butikkene, fjernet fra handlelisten. Utenfor parantes er det tatt med det billigste alternativet til det som fantes på REMA 1000

Hva tenker dere om dagligvarehandel på nett? Er det fremtiden? Er det bare luksus?
Ja, det er fremtiden tror jeg. Men jeg savner virkelig at butikkene begynner med klikk og hent, ryktene skal ha det til at løsningene allerede er klare men at ingen vil være førstemann ut. Butikkene vil vel kanskje få lavere omsetning av slike løsninger.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ja, det er fremtiden tror jeg. Men jeg savner virkelig at butikkene begynner med klikk og hent, ryktene skal ha det til at løsningene allerede er klare men at ingen vil være førstemann ut. Butikkene vil vel kanskje få lavere omsetning av slike løsninger.
Vis hele sitatet...
Det vil nødvendigvis kreve flere ansatte og muligens større lokaler, når de både må ta imot 'tradisjonelle' kunder, og pakke varer til 'klikk&hent'-kunder. Det er ikke barebare med en slik endring.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Hva tenker dere om dagligvarehandel på nett? Er det fremtiden? Er det bare luksus?
Vis hele sitatet...
Helt klart et sjakktrekk.

Kombinert med selvkjørende biler er det bare for folka som gjør kassearbeid, å putte i pose og bære ut.
Blir sikkert kjappere også.

Og så slipper man den uforutsigbarheten med å måtte stå i kø, så vokser køen, det plinges på ny person for kassa...

Og det med å måtte se mennesket i øynene og si "Hei" og "Ja jeg vil ha pose, nei jeg vil ikke ha kvittering, takk".

Og pakke tullet i pose selv. Spar meg. Betaler glatt litt ekstra, total win-win.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Apropos selvkjørende bilder så jobber kolonial med å innføre nettopp det! I tillegg så jobber de med droner!

Kolonial-bloggen
Ja hurra for fremtiden hvor dagligvarene blir enda ett hakk dårligere i ett land hvor dagligvarene allerede er helt håpløse :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Det vil nødvendigvis kreve flere ansatte og muligens større lokaler, når de både må ta imot 'tradisjonelle' kunder, og pakke varer til 'klikk&hent'-kunder. Det er ikke barebare med en slik endring.
Vis hele sitatet...
Om ein må ha begge deler ja. Men om ein bare tilbyr ein av delene på kvar lokasjon? Om du veit kor varer står, og har dei vanlegaste 10-20% nær deg, så tar det ikkje veldig mange sekund å pakke ein liter mjølk, og du slepp jo å fylle på hyller, oppdatere priser, også viare. I tillegg kan relativt mykje vareframhenting automatiserast, slik t.d. Itegra har gjort med ei lagerløysing frå Hatteland.

Viare så tviler eg på at du treng meir plass. Butikker skal ha hyllerader med plass nok til to handlevogner mellom. Det kan du droppe om du aldri har kunder i butikken din. Du kan og ha ei anna belysning, meir energieffektive kjøleinnretninger (skap med frontåpning? Sheesh! Åpne frysere? Sheesh!). Du kan og utnytte høgde betre om du går for automatisert henting.

I tillegg er det åpenbart mindre drivstofforbruk om ein bil køyrer frå butikken til nabolaget og leverer dagligvarer til ti personer, enn om ti personer køyrer til butikken for å hente samme varene i kvar sin bil...
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
@vidarlo

Hvis planen er å gå helt over til klikk&hent, så er jeg enig med deg. Min kommentar var tiltenkt en situasjon der man kombinerer tradisjonell butikk med automatisert butikk.
Dagligvarer på nett har nok sin plass, men for min del kommer de nok ikke til å ta over for de fysiske dagligvarebutikkene riktig enda. Spesielt når det kommer til ferskvarer som frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt. Der insisterer jeg på å få se eksakt hva jeg får, og få velge ut frukt/grønt av riktig størrelse og riktig modenhetsgrad, og få velge kjøttstykkene ut fra f.eks. hvor store de er og hvor mye fett de har. Spesielt på fisk er jeg nær OCD-aktig på at jeg må få se varene før jeg kjøper (det skal ikke store feilen til før jeg nekter å kjøpe). Når det gjelder tørrvarer og hermetikk vil jeg gjerne kunne lese på etiketten for å se holdbarhetsdato og innholdsfortegnelse. Inntil det er mulig kommer jeg nok til å holde meg til fysiske butikker.
Det er logisk at utkjøring eller klikk & hent blir en voksende trend.
På samme måte som pizza bakt av andre og endog levert på døra di, frister mye mer enn å bale en liten halvtime på kjøkkenet selv...
Jeg tenker litt på at det da trengs færre folk i butikkene og at det blir flere arbeidsledige. Butikk er jo en av de få plassene hvor en ikke trenger så mye utdanning for å jobbe. Hele Norge på NAV er ikke så utenkelig lenger. (Jeg overdriver litt her da).