Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 26494
Sitat av entropi Vis innlegg
Menassåeh...hvorfor blir masse trukket mot bakken hvis man ikke har tyngdekraft

Nei dette er nok dødfødt altså.
Vis hele sitatet...

Enten fordi "disken" har en konstant akselerasjon oppover eller

Her er ett lite utdrag fra en kilde på nett:

http://www.atlanteanconspiracy.com/2...not-exist.html

If you fill a balloon with helium, a substance lighter than the nitrogen, oxygen and other elements which compose the air around it, the balloon will immediately fly upwards. If you fill a balloon with hydrogen, a substance even lighter than helium, the balloon will fly upwards even faster. If you blow a dandelion seed out of your hands, a substance just barely heavier than the air, it will float away and slowly but eventually fall to the ground. And if you drop an anvil from your hands, something much heavier than the air, it will quickly and directly fall straight to the ground. Now, this has absolutely nothing to do with “gravity.” The fact that light things rise up and heavy things fall down is simply a natural property of weight. That is very different from “gravity.” Gravity is a hypothetical magnetic-like force possessed by large masses which Isaac Newton needed to help explain the heliocentric theory of the universe.



Jeg har ikke lest hele siden og det er en video på 25min, der de prøver å forklare hvorfor tyngdekraft er en ilusjon.
Hmm, få henne til å motsi seg selv, spør om hvor kommer man hopper gjennom et hull som går rett ned (på tvers) av 'disken'. spør om hvorfor zenith til sola flytter på seg fra 23.5 grader til -23.5 grader en gang i halvåret og så tilbake, osv. Spør om hvorfor det er mørkere om vinteren på den nordlige halvkule, eventuelt det innerste eller ytterste halve arealet av disken? spør om hvorfor det finnes to poler? også er det det med Ockham's razor da...
Litt tragikomisk med draw distance og luftforurensning.
Få henne til å tro at jorden er en torus eller omvendt kule?
Før så trodde jeg at flat earthers var edgy folk som hadde bare en rar hobby men...
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Hmm, få henne til å motsi seg selv, spør om hvor kommer man hopper gjennom et hull som går rett ned (på tvers) av 'disken'. spør om hvorfor zenith til sola flytter på seg fra 23.5 grader til -23.5 grader en gang i halvåret og så tilbake, osv. Spør om hvorfor det er mørkere om vinteren på den nordlige halvkule, eventuelt det innerste eller ytterste halve arealet av disken? spør om hvorfor det finnes to poler? også er det det med Ockham's razor da...
Litt tragikomisk med draw distance og luftforurensning.
Få henne til å tro at jorden er en torus eller omvendt kule?
Før så trodde jeg at flat earthers var edgy folk som hadde bare en rar hobby men...
Vis hele sitatet...
1- Vist man flyr utenfor "disken" vil flyet falle av ifølge hypotesen om at "disken" konstant akselererer oppover. Det kan vel samenlignest med å hoppe gjennom ett hull i jorden?
2- Det blir vanskelig å forklare vinklingen til solen, når man er overbevist om at den er lokal.
3- Det er mørkere på vinteren på den nordlige halvkule fordi solen er lokal altså mye mindre en vi blir fortalt og befinner seg lengre sør om vinteren, strålene rekker ikke over hele "disken " samtidig.Hun har opplevd både middnatssol og mørketider nordpå.
4- Det er ikke to poler, vi er omgit av en vegg med is, de som sier de har reist rundt jorden har vist bare nådd kanten, kjørt rundt isen og lurt folk til å tro det er nordpolen eller sydpolen
5- Ockham's razor? Kan liksågodt være forfalsket av forskere. De er jo som oftest betalt av staten. (Men det hørtest interesangt ut, skla lese mer om det senere).
Jeg tror ikke vi kommer noe serlig lengre en dette, det er som å diskutere med en femtteklassing
Hvis vi hadde vært i en konstant akselerasjon på 9.8 ms ville vi ha nådd og overgått lysets hastighet for lenge siden, de med litt gromme mattekunnskaper kunne regnet dette ut kjapt..

Jeg har også en flat earther kompis som jeg la dette fram for, fikk ikke noe videre svar da ??

https://youtu.be/uT1ohs3cVT4
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bor i Bergen sentrum. Hvor er det best for meg å reise for å se båter som detter under og kommer over horisonten? Jeg tar med kikkert og kjøper meg ett kamera med tripod

Er det noen som har ett kamera å anbefale? Jeg vill helst ikke bruke mer en 2-3.000,-

EDIT:
Det er den eneste konkrete måten jeg kan bevise kurving på, vist det er noen som har flere eksperimenter som ville blitt akseptert av en kritisk 5 åring er jeg åpen for forslag
Sist endret av utepaanordnes; 20. februar 2017 kl. 13:05.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Grunnen til at man ser skogen når man reiser seg er fordi man ser lengre avstander jo høyere man kommer, ikke pågrun av kurven.
Vis hele sitatet...
Du har tidligere sagt at hun ikke ser lengre fordi det blir for mange luftmolekyler. Hvis dette er grunnen, men man samtidig ser lengre om man går høyere opp, så bryter hele korthuset sammen. Ved å bevege seg oppover, beveger man seg nødvendigvis lengre fra tingen også, jamfør trekantulikheten. Eventuelt så ser man jo det ganske lett ved å bare tegne en rettvinklet trekant.

Ergo har man økt lengden til det man skal se, og følgelig ville det vært flere luftmolekyler imellom, så man skulle sett kortere - men man ser lengre. Det eneste som kan korrigere for dette er at det er en krumming, det ville tillate alt dette, mens rasjonaliseringen av en flat jord ikke gjør det.
TS: Jeg tror du angriper dette på feil måte.
Jeg skjønner aty det er provoserende å iaktta folk som hårdnakket insisterer på at noe som opplagt er fullsatendig sinnsykt er Sannheten Veien og Lyset (TM). På den annan side... Det er noe du nesten bare må venne deg til. Vi er alle enige om at det er fullstendig kokelimongo tro at jorda er flat. Men er det den sprøeste idéen du har hørt? Hva med kristendommens kjernebudskap? En allmektig entitet av uendelig kjærlighet skapte menneskene på en slik måte at de ofte havnet i et helvete han selv hadde skapt. Det likte han ikke, men han kunne ikke frelse de fra helvete uten å tilgi dem først. For å tilgi dem så han seg derfor tvunget til å bli et menneske selv, reise ned til jorden og la seg henrette. Personlig tror jeg aldri at jeg har hørt en mer tåpelig og selvmotsigende idé, men den er svært utbredt. Bemerk imidlertid følgende: Det er veldig få som anser denne idéen som mer problematisk enn en del andre religiøse dogmer. Absolutt alle kristne mennesker - ja, jeg er temmelig sikker på at selv de mest liberale tror på Jesus - tror på det overstående, men ikke alle tror på alt det andre rælet. Men noen gjør det jo. Noen av de tror i tillegg på en del andre saker, som at jorda bare er seks tusen år gammel og skapt på ei snau uke. Det er denne gjengen vi gjerne omtaler som nutjobs. Men ung verden-kreasjonsime er ikke direkte selvmotsigende og usammenhengende på samme måte som bibelens kjernebudskap! Hvis du aksepterer premisset om at bibelen er ufeilbarlig og deres tolkning av teksten korrekt, så følger det faktisk at jorden bare er noen tusen år gammel. Det er selvsagt en idé som ikke tåler møtet med virkeligheten og et imponerende fjell av data viser hvorledes denne idéen opplagt er gal - men det er ikke sinnsykt i seg selv, slik idéen om frelsen er. Så, hvorfor gjør vi ikke større nummer ut av at to milliarder mennesker oppriktig tror på dette tøvet?

Det viser seg imidlertid at det er ikke hva du tror på, men hvor mange du deler trua di med og hvordan dere tror det. Det er dette som skiller normale tanker fra galskap. Er du fullstendig urokkelig i din tro på noe kun du og de andre sektvennene dine tror på, så er du sannsynligvis også sprø. Ingen garantier selvsagt, men det er helt klart et rødt flagg. Med dette i mente ser vi at andre sinnsyke tanker som chemtrails, jødekonspirasjoner, aliens og denslags kanskje ikke er så utrolig sinnsyke likevel hvis vi sammenligner de med en del mer veletablerte oppfatninger. De bare oppfattes som enda verre enn de egentlig er (og ja, de er ille) fordi de som tror på dem er så sinnsyke. Det jeg vil frem til er at det er mennesklene som er problemet, ikke vrangforestillingene. Sistnevnte er et symptom på at noe er galt, ikke årsaken. Og du kan ikke overbevise gale folk om å slutte å tro på gale ting med rasjonelle argumenter. Skulle du mot formodning klare det så slutter dessverre ikke gale folk å være gale bare fordi enkelte feiloppfatninger de måtte ha faller.

Jeg har vært i din situasjon før. Flere ganger. Ikke med folk som trodde at jorda var flat, men med mennesker som trodde på minst like tåpelige ting. For eksempel måtte jeg tilbringe store deler av førstegangstjenessten min sammen med en fyr som oppriktig trodde at tallet pi var 3.0000... Fordi etter hans tolkning av bibelen, så kunne dette utledes. Det hjalp ikke å vise at bibelen ikke sa det han trodde den sa: "Som ateist kan du aldri forstå bibelen". Det hjalp ikke å bevise matematisk at pi ikke kunne være et heltall (noe som er langt lettere å vise enn at det er irrasjonelt, btw.): "Masse fine formler og greske tegn du har der, men de sier meg ingenting. Jeg gidder heller ikke å prøve å sette meg inn i dette våset, for konklusjonen din er jo opplagt gal. Trylleformlene dine kan du ta et annet sted." Det hjalp ikke en gang å hente et målebånd og ymse runde og elliptiske objekter og trykke beviset rett i fjeset på ham: "Satan forvrenger synet vårt for å lede oss vekk fra den sanne tro."
Til slutt ga jeg bare opp og ignorerte ham. Han skrøt selvsagt hemningsløst til alle som gadd å høre at han vant alle diskusjoner og at jeg var en tosk som ikke hadde overbevisende argumenter. Denslags kan fortsatt være mer irriterende enn jeg likerå innrømme, men er du tjent med å forsøke å komme noen vei? Det er som å spille sjakk med ei høne: De forstår ikke spillets hensikt, vet ikke hva regler er og flakser bare rundt og velter brikker mens de skiter alle veiene. Du kan ikke spille sjakk med en fugl, og da kan du heller ikke vinne. Og du kan ikke føre en rasjonell diskusjon med galninger.

Så. Hvorfor gidder du egentlig? Du kan ikke lykkes. Du kan ikke vinne. Har du et ønske om å ha rett og gå seirende ut av debatten? Det har du alt gjort i den grad konseptet gir mening, men motparten er ikke i stand til å forstå det eller innrømme det. Ønsker du å redde vedkommende fra galskapen? I såfall, hvorfor? Hvis du kan, så vil du nok få mest sjelefred ved å la vedkommende seile sin egen sjø og gå videre med livet ditt. Hvis det er en person du på en eller annen måte forholde deg til, som nær familie, så... kondolerer. Beklager, men du har en utfordring du trolig vil slite med resten av livet. Dersom du virkelig ønsker å oppnå noe som helst for vedkommende, så sørg for å ha en god relasjon til vedkommende og søk profesjonell hjelp om nødvendig. Å diskutere vrangforestillingene med de vil bare gjøre de mer fiendlig innstilte mot deg. Du er ikke tjent med dette på noe vis. Til slutt, for å oppsummere med to relevante xkcd'er. Akkurat nå er du her:

Sørg for at du heller kommer deg hit:
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
5- Ockham's razor? Kan liksågodt være forfalsket av forskere. De er jo som oftest betalt av staten. (Men det hørtest interesangt ut, skla lese mer om det senere).
Vis hele sitatet...
Dette er en mildt sagt tåpelig bruk av Occam's. Tenk på arbeidet "staten"/Big Brother eller hva nå enn man mener står bak ville hatt med å sørge for at alle forskere (hvorav mange er uavhengige) spiller etter deres pipe?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Folk som sprader rundt med ignoranse og feilinformasjon og trøkker det opp i trynet på venner og bekjente hele tiden, må tåle å bli konfrontert. Folk som i stillhet og beskjedenhet lever på løgner bør få lov til å gjøre det i fred.
Vis hele sitatet...
Egentlig er jeg enig med deg. Men hvis denne feilinformasjonen og/eller ignoransen påvirker en større sak, så mener jeg en bør si ifra.
Eksempler er:
  • Fornektere av global oppvarming.
  • Motstand mot vaksiner.
  • Påstander om at økologisk landbruk er mere miljøvennlig enn konvensjonelt landbruk.
Og listen kunne sikkert vært en god del lenger.
Finnes en lignende diskusjon her som ble startet i 2016. Den er i 250 sider med svar allerede:
https://www.diskusjon.no/index.php?s...1722333&page=1
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
.... Men hvis denne feilinformasjonen og/eller ignoransen påvirker en større sak, så mener jeg ........[*]Påstander om at økologisk landbruk er mere miljøvennlig enn konvensjonelt landbruk
Vis hele sitatet...
Litt off topic.
Nytt for meg at økologisk landbruk er så utrolig lite miljøvennlig sammenlignet med konvensjonelt.
Kak du forklare hvorfor det eventuelt skulle være slik?
Sist endret av Bearass; 21. februar 2017 kl. 09:25.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Litt off topic.
Nytt for meg at økologisk landbruk er så utrolig lite miljøvennlig sammenlignet med konvensjonelt.
Kak du forklare hvorfor det eventuelt skulle være slik?
Vis hele sitatet...
Det korte svaret er at konvensjonelt landbruk gir så mye bedre avling per utnyttet areal.

Anbefaler deg å se Folkeopplysningens episode om økologisk landbruk. Ligger ute på nrk.no
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Litt off topic.
Nytt for meg at økologisk landbruk er så utrolig lite miljøvennlig sammenlignet med konvensjonelt.
Kak du forklare hvorfor det eventuelt skulle være slik?
Vis hele sitatet...
Fordi økologisk landbruk krev langt meir areal per produsert kalori - og vi bruker alt svært store delar av dyrkbart land til å dyrke mat.

Merk at det handler ikkje nødvendigvis om at alle sider av konvensjonelt landbruk er gunstig, men at det i sum nok er gunstigare enn økologisk. Økologisk er jo veldig strikt, og det er plausibelt at ein mellomting er gunstigare enn ytterpunkta.
Ok. Skjønner. Så påstanden er at siden økologisk landbruk vil legge krav på større areal, så er det mer forurensende/mindre miljøvennlig enn konvensjonelt landbruk?

Fant denne artikkelen fra forskning.no : link, som hevder det motsatte. (Med tanke på at økologisk landbruk er så mye mindre miljøvennlog enn konvensjonelt)

Dvs at forskning.no er i samme bås som vaksinemotstandere og fornektere av global oppvarming siden dem kan hevde noe slikt?

Beklager off~topic.
Sist endret av Bearass; 21. februar 2017 kl. 19:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Fant denne artikkelen fra forskning.no : link, som hevder det motsatte. (Med tanke på at økologisk landbruk er så mye mindre miljøvennlog enn konvensjonelt)
Vis hele sitatet...
No er jo det eit innlegg skreve av sentrale personer i økologiske interesseorganisasjoner, og på ingen måte uavhengig journalistikk frå forskning.no.

T.d. tar forfattarane for seg no-situasjonen. I matforsyninga må vi imidlertid tenke 30-50 år fram i tid - det er tida det tar å legge om jordbruket. Det er altså ikkje godt nok at vi må ha mat nok til i dag; vi må førebu oss på å ha mat nok i morgon og.

Og t.d. påstand 7 i artikkelen kan jo kontrast med at joda, per arealeining gir det større biologisk mangfald, men at om det krev større netto areal er vi fort på den negative sida. Eit av problema med økologisk jordbruk er motstanden mot GMO, som mange ser på som svært viktig for å møte framtidas matbehov.

Og GMO kan redusere gjødsling, sprøyting og mange andre negative sider ved konvensjonelt landbruk, og dermed redusere avtrykket etter vanleg landbruk. I tillegg til auka avlinger.

Så biletet er åpenbart ikkje enkelt, men samansett og komplekst. Meir komplekst enn forfatterane av det innlegget der ynskjer å gje inntrykk av. Du kan t.d. lese dette innlegget av Tunstad, om samme tema, i samme blekke. Eller denne kronikken.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dvs at forskning.no er i samme bås som vaksinemotstandere og fornektere av global oppvarming siden dem kan hevde noe slikt?
Vis hele sitatet...
Stråmann. Sjå forøvrig kritikken over.
Sist endret av vidarlo; 21. februar 2017 kl. 19:41.
Joda. Men er det likevel opplest og vedtatt at økologisk landbruk er mindre miljøvennlig enn konvensjonelt? Jeg reagerer litt på at det blir dratt fram som en lags latterlig konspirasjon på linje med fanatiske vaksinemotstandere. Er det ikke litt mer sammensatt enn som så?

Man kan selvsagt stille spørsmål om GMO motstand nødvendigvis er lurt (sjøl om helt slepphent GMO åpenbart har faremomenter).
Sist endret av Bearass; 21. februar 2017 kl. 19:58.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Litt off topic.
Nytt for meg at økologisk landbruk er så utrolig lite miljøvennlig sammenlignet med konvensjonelt.
Kak du forklare hvorfor det eventuelt skulle være slik?
Vis hele sitatet...
Svært mye av det som selges som økologisk i dag er lite miljøvennlig og dyrevennlig.

Dyrevelferden til melkekyr er for eksempel mye bedre hos konvensjonelle siden økologiske bønder fikk dispensajon fra de nye reglene for å øke antall økologiske bruk.

Utarming av jorden fordi man ikke kan gjødsle den skikkelig men i stedet forbruker all næring og derfor må øke arealbruken for å opprettholde produksjonen er heller ikke miljøvennlig.

Snakker man med økofantaster så høres det ut som om kunstgjødsel er gift mens det i realiteten er ren plantenæring og ikke noe hokus pokus.

Miljøvennlig og økologisk landbruk er mulig men da må man tenke miljø først og ikke politikk.
En annen ting om økologisk landbruk, som Folkeopplysningen ikke tok opp er ugrasbekjempelse. I konvensjonelt kan en bruke sprøytemidler + de metodene en har i økologisk. De kreves ofte traktor for å bli spredd, ja, men det er en veldig "lett" jobb (krever veldig lite effekt). Mens i økologisk så har en jordbearbeiding som hovedmåte innen bekjempelse. Dette er bare så som så effektivt mot flerårig ugras (særlig kveke). Her er det stort sett da snakk om harving av forskjellige slag. Det som ikke alle vet, er at harving går tungt, fryktelig tungt! Så det kreves relativt mye effekt. På gården jeg jobbet (som er på nesten 1000 daa (1 daa = 1000 m2)), så var de sterkeste traktorene på 90-95 hk (Deutz fahr 4,57 med lesseaparat (kan samtidig da plukke stein) og DX 92) og det ble stort sett brukt ei kultivatorharv, som går dypt (10-25 cm) og den er 2,5-3 m bred. Ellers ble såbedsharva brukt, den er 5,5-6 m brei, og går ca. 2-5 cm dypt. Disse er overraskende veldig likt tunge å dra. Disse to traktorene klarte da maks 8 km/t med full gass, med disse bak. En traktor hestekraft er noe helt annet en i en bil! Traktormotor og traktoren selv er bygd for å dra tungt, motorene kan mere sammenlignes med lastebilmotorer. Og med denne settingen gikk det 10-15 l diesel i timen (som tilsvarer 30-50 kg CO2 (3-3,5 kg/l)). Noen få ganger var det så mye kveke, at harva var full av kveke, som et teppe, etter 10-20 m. Da var det å løfte opp harva, og kjøre opp på en liten haug (kveka liker seg bedre der det er rikelig tilgang på fuktighet), riste kveka ut, og gjenta prosedyren. En gang satt jeg med denne prosedyren mesteparten av en ettermiddag (startet ca. kl. 15) og en natt på et område tilsvarende 5-10 daa. Med det andre jeg skulle harve (ca. 70 daa), så var jeg ferdig ca. kl 06 om morgenen. Da hadde jeg kjørt vekk 3 tilhengere med kveke, tilsvarende en del tonn. Og jeg hadde da brukt opp ca 150-180 l diesel.
Og selv når en gjorde dette, så var det oftest fryktelig mye ugress enkelte steder etter en slik behandlig. Det var kveka og åkertistel som dominerte av ugress, mens høymol på eng og beite.
Så hadde Folkeopplysningen tatt for seg ugrasbekjempelse også, så hadde økologisk landbruk kommet mye, mye, mye verre ut.

Og jeg har mye mere på lager, men da er det kanskje best å lage en ny tråd.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
… kikkerter får ikke oss til å se lengre men de får ting som er langt vekke til å se større ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Hadde man hatt ett teleskop ville man sett hele båten. Siden man ser lengre med teleskop en med det nakne øye.
Vis hele sitatet...
Høres ut som noen trenger å bestemme seg.

Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
3- Månen er jeg ikke sikker på, men hvorfor må hele lyse på en gang Vist alle de andre synlige planetene er opplyst med lyskastere fra jorden, hvorfor ikke manen også.
Vis hele sitatet...
Det virker som både du og venninnen din er litt forvirret her. Hun spør om dersom både solen og månen er lyskilder, hvorfor er bare solen varm. Men månen er jo ingen lyskilde. Månen bare reflekterer lyset fra solen. Så spørsmålet hennes er jo andreordens tussete. Videre tror hun at månen lyses opp av lyskastere fra jorden? Dersom månen lyses opp av lyskastere, hvordan kan det ha seg at månen er beskrevet i litteratur fra århundrer før man oppdaget elektrisitet?

Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
If you fill a balloon with helium, a substance lighter than the nitrogen, oxygen and other elements which compose the air around it, the balloon will immediately fly upwards. If you fill a balloon with hydrogen, a substance even lighter than helium, the balloon will fly upwards even faster. If you blow a dandelion seed out of your hands, a substance just barely heavier than the air, it will float away and slowly but eventually fall to the ground. And if you drop an anvil from your hands, something much heavier than the air, it will quickly and directly fall straight to the ground. Now, this has absolutely nothing to do with “gravity.” The fact that light things rise up and heavy things fall down is simply a natural property of weight. That is very different from “gravity.” Gravity is a hypothetical magnetic-like force possessed by large masses which Isaac Newton needed to help explain the heliocentric theory of the universe.
Vis hele sitatet...
Ypperlig eksempel på "not even wrong". Hva er det som gjør at tunge ting går ned mens lette ting går opp? For svingende, hva er det som gjør at enkelte ting er tunge i utgangspunktet? Hvordan oppstår vekt? Hvorfor flyter ikke tette, kompakte ting med høy masse uforstyrret rundt i luften?

At tyngdekraften oppfører seg identisk med en akselerasjon, er utgangspunktet for den generelle relativitetsteorien, som beskriver nettopp hvordan tyngdekraften oppstår og hvordan den virker. De står fritt til å bevise i detalj hva som er galt med den.


Det vanskeligste for dem å bortforklare må jo være solens gang over himmelen. Hun påstår at grunnen til at det er natt enkelte steder og dag andre steder er at solstrålene ikke når over hele. Og at lyset stopper i luftmolekylene som gjør det umulig å se veldig langt. Problemet er at alle likevel ser solen stå opp i horisonten. Den dukker ikke plutselig opp midt på himmelen. Solen står opp over havhorisonten på vidt forskjellige tidspunkter om du står på stranda i Australia enn om du står på stranda i Sør-Amerika. Hvordan er det mulig om jorda er flat?

En annen ting er det at solen kan stå opp og gå ned i horisonten i det hele tatt. Om du ser på kartet flat-eartherne bruker, vil du se at tidssoner kun kan fungere slik de gjør om solen følger omtrent ekvatorlinjen rundt disken. Men det betyr at du aldri ville sett solen stå opp eller gå ned i horisonten, den ville bare forsvunnet ut at syne (gitt den håpløst forvirrede teorien om at lysstrålene bare strekker seg en viss avstand).

En tredje ting er at dersom solen er så lokal som de mener, så burde vi sett at den var merkbart mindre på morgenen og kvelden. Flat earthers bortforklarer dette med at det er en optisk forstørringseffekt som gjør at lyskilder ser større ut ved større avstand på grunn av atmosfæriske gasser (teorien kan enkelt motbevises med litt kreativitet og egeninnsats). Men dette måtte i så fall vært tilfellet for andre ting også, uavhengig av om de genererer eller reflekterer lys. Likevel vet vi at ting ikke forstørres i en grad proporsjonal med avstanden til dem på en måte som får alt til å dekke like stor del av synsfeltet uavhengig av avstanden. Ting fremstår mindre på avstand, selv om lyset fra dem går gjennom atmosfæriske gasser.

En fjerde ting er avstander mellom steder på jorden. Ifølge flat-jord-kartet skal avstanden mellom Madagaskar og Perth være flere ganger lenger enn avstanden mellom Norge og Kamtsjatkahalvøya, men vi vet jo at avstandene er omtrent like. Vi vet også at å fly eller seile rundt nordpolen tar omtrent like lang tid, og tilbakelegger omtrent like stor avstand, som å fly eller seile rundt sørpolen. Vi vet også at man helt fint kan fly tvers over sørpolen, ikke bare rundt den, og at man ikke på noe tidspunkt ser kanten på jordskiven. Altså er det åpenbart noe fryktelig galt med kartet.

En femte ting er at vi kan måle avstanden til månen selv, ved hjelp av en amatørradio og litt innsats. Flat earthers påstår at avstanden til månen er 15 km. Ved å sende en radiopuls mot månen og måle hvor lang tid det tar før den reflekteres, kan man egenhendig fastslå at den allment aksepterte avstanden til månen er korrekt innenfor en akseptabel feilmargin. En avstand til månen på 15 km ville fått den til å fremstå fem ganger så stor fra et passasjerfly i 12 km høyde, mens enhver som har flydd noen ganger vet at månen fremstår for det blotte øyet som nøyaktig like stor som om man står på bakken.

En sjette ting er at du kan ligge på stranden og se på solnedgangen, og i det solen akkurat forsvinner under horisonten, kan du reise deg opp og se solnedgangen en gang til.
Angående økologisk vs konvensjonelt jordbruk, og at det er hårreisende feil, på linje med konspiratoriske vaksinemotstandere å hevde at økologisk jordbruk er mindre forurensende enn konvensjonelt.. Forstår jeg d slik at aluminiumflorid har noen kjedelig erfaringer innen norsk økologisk jordbruk. Tenker da at det er norsk økologisk jordbruk det er snakk om. 3 milliarder mennesker lever på økologisk mat. Ikke alle luker ved hjelp av f.eks traktorer. Økologisk jordbruk har vært normen i hele vår tid på jorden inntil den industrielle revolusjon, og forurensningen de fleste plasser helt levelig. Utarmingen av jord også historisk sett liten.. Det samme kan man ikke si om konvensjonelt landbruk. Tross aluminiumflorids personlige ankedoter fra norsk landbruk er jeg altså ikke overbevist. Jeg er rimelig sikker på man kan finne svært forurensende praksiser som ankedoter fra konvensjonelt landbruk også.

Men jau. Min protest er altså at det at økologisk landbruk er mindre forurensende enn konvensjonelt ikke er en latterlig konspirasjon på linje med dem som tror vaksiner er til for å lage autistiske barn eventuelt utelukkende big pharma oppdiktet. Kjappe googlesøk viser iallfall at svært oppegående mennesker hevder det motsatte, oe man ikke kan si om vaksinekonspirasjonister. Synes derfor sammenligningen ikke holder mål.

Uansett beklager beslag på tråden om off topic emne.
Sist endret av Bearass; 23. februar 2017 kl. 15:21.
Har forøvrig ikke satt meg veldig godt inn i problemstillingen. Meget mulig konvensjonelt landbruk slår økologisk på mindre forurensning på enkelte punkt. Men at det er konspiratorisk pølsevev å hevde det mmotsatte er jeg derimot langt fra overbevist om
Sitat av Bearass Vis innlegg
Min protest er altså at det at økologisk landbruk er mindre forurensende enn konvensjonelt ikke er en latterlig konspirasjon på linje med dem som tror vaksiner er til for å lage autistiske barn eventuelt utelukkende big pharma oppdiktet.
Vis hele sitatet...
Det har heller ikke blitt påstått. Det ble trukket frem av aluminiumfluorid som et eksempel på det mentalmelt kalte "ignoranse og feilinformasjon", men som også påvirker en større sak. Altså en feiloppfatning med konsekvenser.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Økologisk jordbruk har vært normen i hele vår tid på jorden inntil den industrielle revolusjon, og forurensningen de fleste plasser helt levelig.
Vis hele sitatet...
Og verdens folketall i 1760, da den industrielle revolusjon er regnet for å ha begynt, var på snaut 700 millioner mennesker. Så det er kanskje ikke det beste sammenlikningsgrunnlaget.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har heller ikke blitt påstått. Det ble trukket frem av aluminiumfluorid som et eksempel på det mentalmelt kalte "ignoranse og feilinformasjon", men som også påvirker en større sak. Altså en feiloppfatning med konsekvenser..
Vis hele sitatet...
Jo. Men puttet i samme bås som fornektere av global oppvarming og vaksinemotstandere. Det gir (iallefall meg) inntrykket av at påstanden økologisk landbruk forurenser mindre enn konvensjonelt er på samme idiotiske nivå. Noe jeg altså er langt fra overbevist om.

Men jau. Kunne vært interessant med en egen tråd om dette for å videre belyse den overlegne miljøgevinst ved konvensjonelt landbruk.
Jeg har ikke gått igjennom alle svar, men jeg vil starte med å si at jeg virkelig føler med deg. Hvis dette er ei dame du digger, fy faen min mann. Jeg føler med deg.

Google "How the Earth cant be flat" og gå inn på siden som heter noe som smarterthanthat. Der er det mye gode argumenter, men siden "Galleleio og alle de andre var feemasons som lurte befolkningen" er det spesielt et av punktene som er veldig bra.

Den går ut på at hvis du står på en plass du kan se helt ut i horisonten (ikke ut over vann) og ser så langt du kan i kikkert, før du så klatrer opp i et tre eller opp en bakke, gjør det igjen. Du vil nå kunne se lenger enn orginalt, dette ville ikke vært mulig med en flat jord. Hvis dette ikke overbeviser jenta, gi hu 200 Ug lsd og gjør det samme )
Sitat av Bearass Vis innlegg
Men jau. Kunne vært interessant med en egen tråd om dette for å videre belyse den overlegne miljøgevinst ved konvensjonelt landbruk.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg jo nesten akkurat (ca. 20 timer siden, kaller det "akkurat") opprettet en tråd om emner innen landbruk. Er det ikke bedre å ta den diskusjonen der?
Sist endret av aluminiumfluorid; 24. februar 2017 kl. 01:08. Grunn: La inn lenke.
Hei.
Jeg har fulgt denne tråden fra start til nå.
Det er helt ubegripelig for meg at noen kan tro at jorden er flat. Allt av vitenskap og vanlige menneskers observasjoner beviser at jorden er en kule, litt skviset her og der, men absolutt ikke flat.
Det er ganske mange som har gått til Sydpolen og Nordpolen uten å falle utenfor kanten.
Å tro at jorden er flat er på linjevmed Åndenes. Makt.
Om mange nok tror på en løgn blir det ikke en sannhet.
Klem fra Betty
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jo. Men puttet i samme bås som fornektere av global oppvarming og vaksinemotstandere.
Vis hele sitatet...
At noe er nevnt i samme sammenheng betyr ikke at de er "puttet i samme bås" og likestilt på alle relevante måter. De ble nevnt som eksempler på feiloppfatninger med negative konsekvenser, hverken mer eller mindre. Videre diskusjon om økologisk landbruk tar vi i landbrukstråden til aluminiumfluorid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Live stream fra noen gale flatearthere. Faen for en gjeng

https://www.youtube.com/watch?v=wyi_zGv0TOk

De ba meg bevise at vi har midnatt sol i nord om sommeren når jeg ba dem om å forklare hvordan det kunne være mulig hvis jorda var flat.
Sist endret av A-tillah; 5. mars 2017 kl. 22:16.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Live stream fra noen gale flatearthere. Faen for en gjeng

https://www.youtube.com/watch?v=wyi_zGv0TOk

De ba meg bevise at vi har midnatt sol i nord om sommeren når jeg ba dem om å forklare hvordan det kunne være mulig hvis jorda var flat.
Vis hele sitatet...
Du får lage et nytt "sakte-tv-program" "Sola minutt for minutt" fra Nord-Norge en plass.
Denne flate disken vi sitter på, har ikke en konstant akselerasjon oppover ihvertfall.

Enkelt forklart med ett godt, gammelt trappetroll

Bunnen av ett trappetroll vil stå stille om de slippes ned på måten som vist i klippet.
Sitat av oom Vis innlegg
Denne flate disken vi sitter på, har ikke en konstant akselerasjon oppover ihvertfall.

Enkelt forklart med ett godt, gammelt trappetroll

Bunnen av ett trappetroll vil stå stille om de slippes ned på måten som vist i klippet.
Vis hele sitatet...
Denne videoen er nesten like forvirret som teorien den forsøker å motbevise. Formelen som er brukt er på villspor, illustrasjonene er meningsløse og konklusjonen er fullstendig gal. Tyngdekraften, lokalt sett, tar form nøyaktig som om den skulle oppstått av en tradisjonell akselerasjon. Om du står i et romskip som akselererer med 9,81 m/s2 i det ytre rom, eller om du står i det samme romskipet stille på bakken, vil trappetrollet oppføre seg helt likt. Som nevnt tidligere var denne innsikten utgangspunktet for den generelle relativitetsteorien.

Om man ikke ser veldig lokalt på det, kan man derimot se en liten forskjell på de to scenariene. For siden tyngdekraften er rettet mot jordens sentrum, så vil to legemer i fritt fall mot jorden også bevege seg mot hverandre, siden linjene de faller langs ender opp i samme punkt. Aller tydeligst ser vi jo det i det mest ekstreme tilfellet, hvor to personer hopper i fallskjerm på stikk motsatte sider av kloden – de vil jo da falle rett mot hverandre. Men det betyr også at legemene i fritt fall mot jorden, eller en annen kilde for gravitasjon, vil oppleve en viss komprimerende kraft mens de faller – den ene siden vil presses noe mot den andre siden. For et legeme som kastes ut av et fly vil nok denne effekten være ekstremt vanskelig å måle, men den er der like fullt, og det vil være en prinsipielt (om ikke praktisk) målbar falsifikasjon av flat jord-hypotesen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Denne videoen er nesten like forvirret som teorien den forsøker å motbevise. Formelen som er brukt er på villspor, illustrasjonene er meningsløse og konklusjonen er fullstendig gal. Tyngdekraften, lokalt sett, tar form nøyaktig som om den skulle oppstått av en tradisjonell akselerasjon. Om du står i et romskip som akselererer med 9,81 m/s2 i det ytre rom, eller om du står i det samme romskipet stille på bakken, vil trappetrollet oppføre seg helt likt. Som nevnt tidligere var denne innsikten utgangspunktet for den generelle relativitetsteorien.

Om man ikke ser veldig lokalt på det, kan man derimot se en liten forskjell på de to scenariene. For siden tyngdekraften er rettet mot jordens sentrum, så vil to legemer i fritt fall mot jorden også bevege seg mot hverandre, siden linjene de faller langs ender opp i samme punkt. Aller tydeligst ser vi jo det i det mest ekstreme tilfellet, hvor to personer hopper i fallskjerm på stikk motsatte sider av kloden – de vil jo da falle rett mot hverandre. Men det betyr også at legemene i fritt fall mot jorden, eller en annen kilde for gravitasjon, vil oppleve en viss komprimerende kraft mens de faller – den ene siden vil presses noe mot den andre siden. For et legeme som kastes ut av et fly vil nok denne effekten være ekstremt vanskelig å måle, men den er der like fullt, og det vil være en prinsipielt (om ikke praktisk) målbar falsifikasjon av flat jord-hypotesen.
Vis hele sitatet...
Enig i hva du skriver men, var ikke poenget at flat earthere benekter gravitasjonen også? Om det var slik at jorda beveget seg oppover, som en flate med en konstant fart på 9,81 m/s2 og gravitasjonen ikke eksisterte , ville ikke da bunnen av trappetrollet kræsjet med bakken ?
Sist endret av oom; 8. mars 2017 kl. 14:19.
Sitat av oom Vis innlegg
Enig i hva du skriver men, var ikke poenget at flat earthere benekter gravitasjonen også? Om det var slik at jorda beveget seg oppover, som en flate med en konstant fart på 9,81 m/s2 og gravitasjonen ikke eksisterte , ville ikke da bunnen av trappetrollet kræsjet med bakken ?
Vis hele sitatet...
Nei, videoen tar feil.
La meg prøve å illustrere det på en annen måte: g = 9.81 m/s^2, så benevningen er nettopp akselerasjon. Da sier det seg selv at en permanent akselerasjon vil ha samme effekt som et homogent tyngdefelt, non? Nå er jordas tyngdefelt alt annet enn homogent, men som Provo påpeker er dette vanskelig å måle lokalt.

Du har to scenarier, jordklode med tyngdekraft slik vi kjenner den og pannekake med rakettmotor. Prøv å tegne inn trappetrollet og kreftene som virker på det i de to tilfellene og se hvordan de leder til samme resultat. Fysikk kan være kontraintuitivt innimellom.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mars 2017 kl. 23:19.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
-Jorden er flat fordi hadde den vert rund ville folk ha dotte av bunnen.
Vis hele sitatet...
- Har noen, noen gang, falt av kanten?
- Hvor høy er kanten?
- Hvor tykk er jorda?
- Hva er omkretsen?
- Hvor mye veier jorda?
- Hvordan ser undersiden ut?
- Om jorda er flat (altså, en søyle. For vi har jo gravd oss ned et stykke), regner jeg med at det er magma rett under alle vulkaner? Hvorfor faller ikke magmaen ned? Det er jo snakk om noe som spiser seg gjennom stein. Så… metallplater?
- Hvordan oppstod jorda?
- Hvordan fungerer elver?
- Hvor står disse lyskasterne? Og hologramprosjektørene?
- Hvordan har det seg at alle objekter faller med samme hastighet i vakuum?
- Når begynte hun å tro at jorda var flat? Hva fikk henne til å tro det?

-Man kan ikke se fra England til Amerika fordi det er for mye forurensing i luften.
Vis hele sitatet...
Du nevner jo det med luftmolekylene, men det virker som om hun har en Gish Gallop i hodet: Kunne folk se fra England til Amerika før den industrielle revolusjonen?

- Hvorfor tror hun det er en sånn massiv konspirasjon om det? Hva vinner de på det? Globusselgere blir gjerne spøkefullt nevnt i slike sammenhenger, men de kan jo like gjerne selge jordskiver.

- Hvor gammel tror hun jorda er?

- Om hun tror at jorda er den eneste sylindriske planeten, og alle andre er ca. kuleformede: Hvorfor akkurat jorda?

Det er tydelig at det finnes en skokk folk som har lagt ned en del tid i dette, og jeg orker såvisst ikke å sitte gjennom timesvis med videoer av produksjonskvalitet sørpe. Dog tviler jeg på at de klarer å svare på alt. I tillegg til spørsmålene i tråden her finnes det en haug når man googler slikt.

Kanskje det hjelper om dere skriver dem ned? Så blir det hele litt mer tydelig, og ikke noe man bare kan fornekte før man hopper videre til at de fleste kvinnelige politikere er transkjønnet?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dog tviler jeg på at de klarer å svare på alt.
Vis hele sitatet...
Ikke undervurder dem. Eller, mer presist: Ikke overvurder dem. Å gi tilfredsstillende og vettuge svar kan de selvsagt ikke. Men det trenger de ikke å gjøre. De trenger bare å åpne og lukke munnen slik at det produseres lyd. Holder de på lenge nok blir folk lei og går. De trenger ikke å overbevise deg, de trenger bare å DDoSe din evne til å besvare all galskapen.

La meg demonstrere! Her, rablet i vei på stående fot med det første og beste som falt meg inn:

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Har noen, noen gang, falt av kanten?
Vis hele sitatet...
Hvem vet? Dersom de falt av får vi jo ikke vite det. Husk også at 'de' patruljerer 'sørishavet' og hindrer folk i å reise dit, så det er ikke så mange som har muligheten.

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvor høy er kanten?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Hvor høy er kanten til et stup? Det kan da like gjerne bare gå rett ned når du står på kanten. For den saks skyld, hvordan vet vi at det *er* en kant der? Kanskje jorda bare har uendelig areal!

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hva er omkretsen?
Vis hele sitatet...
2*pi*r, vel! Følgespørsmål: "Hva er r?" Svar: (3V/(4pi))^(1/3) der V er volum. Simple!

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvor mye veier jorda?
Vis hele sitatet...
Kjempemye. Men ikke endre samtaleemnet her; form og vekt er ikke det samme.

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvordan ser undersiden ut?
Vis hele sitatet...
Tettpakket med slike:

(Saturn V-motorene altså, ikke Werner Von Braun)

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvor tykk er jorda?
Vis hele sitatet...
Tilstrekkelig. Men husk at mye av den 'dype' aktiviteten vår er humbug. Global oppvarming finnes ikke, og olja vi utvinner er jo bare rakettdrivstoffet vi pumper opp. Hvordan forklarer *du* olje, hm? Fordi, dinosaurer ser overhode ikke ut som olje. [hånlig kommentar om bruk av occams razor og galileo]

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Om jorda er flat (altså, en søyle. For vi har jo gravd oss ned et stykke), regner jeg med at det er magma rett under alle vulkaner? Hvorfor faller ikke magmaen ned? Det er jo snakk om noe som spiser seg gjennom stein. Så… metallplater?
Vis hele sitatet...
Magmaen er bare deler av underlaget som har smelta på grunn av spillvarmen fra rakettmotorene. Spørsmål til deg: Hvis magmaen i din forklaringsmodell ikke kontinuerlig tilføres varme, hvordan holder den seg smeltet? [Check mate atheists!]

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvordan oppstod jorda?
Vis hele sitatet...
Gud!

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvordan fungerer elver?
Vis hele sitatet...
Jorda har jo fjell og daler og vær? Vann fordamper, kondenserer og renner nedover igjen. Det kan godt hende at noe av det må pumpes kontinuerlig for å holde det i drift; det vet jeg ikke. Hva har dette med jordas form å gjøre?

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvor står disse lyskasterne? Og hologramprosjektørene?
Vis hele sitatet...
De henger i taket. Langt utenfor de områdene vanlige mennesker får gå - det området man kaller antarktis - så står det høye søyler. Mellom disse er det trukket noen stendere og hengt opp en diiiiiiger presenning. Ved hjelp av kreativ bruk av fargeskiftende maling og lyskastere og slikt, så kan alt vi ser simuleres perfekt. Sola er en diger varmelampe.

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Hvordan har det seg at alle objekter faller med samme hastighet i vakuum?
Vis hele sitatet...
Fordi rakettmotorene sørger for at jorda akselereres med en konstant rate på 9.81m/s^2.

Sitat av Jonta Vis innlegg
- Om hun tror at jorda er den eneste sylindriske planeten, og alle andre er ca. kuleformede: Hvorfor akkurat jorda?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen andre planeter, bare lamper, malerier og projeksjoner oppe på den presenningen som utgjør taket.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mars 2017 kl. 23:14.
Hva med geometri og summen av vinklene om man går i trekant på jorda?
Skal man respektere ignoranse og uvitenhet, når personen ikke er i stand til å tenke rasjonelt?
Vis hele sitatet...
Jeg syntes absolutt du skal respektere din venninne. Respekt betyr å se etter en gang til, med et åpent og nysgjerrig sinn, for å forsøke å forstå. Ved å kalle hennes betraktninger for ignorante og uvitende viser du at du ikke har respekt som intensjon.

Siden folk flest i vesten per nå, lever i paradigmet hvor globeteorien og relativitetsteorien, og alt som følges derav, er oppfattet som den grunnleggende sannheten, nærmest som en religion å betrakte, er det vanskelig å få til en konstruktiv og utviklende debatt rundt dette temaet. Man blir raskt definert som idiot om man hevder noe som ikke er innenfor dette paradigmet.

Å være nysgjerrig på stedet hvor man lever bør være en kjerneverdi i menneskelivet. Å løsrive seg fra teorier og gammel skriftlærdom og heller gå ut i verden, i skogen, i fjellet, på andre kontinenter og bruke sansene, hjertet og hjernen for å forsøke å forstå, bør ikke latterliggjøres. Da fanger vi oss selv inne i en verden hvor andre har definert de evige sannheter, og hvor vi selv ikke bidrar til belyse sannhet og menneskeverdig utvikling på jorda.

I morgen er det fullmåne; gå ut med din venninne og bruk litt tid! Se på stjernehimmelen sammen, bli kjent med stjernenes vandring over himmelhvelvingen- bli kjent med planetene; hvor de befinner seg til enhver tid! Prøv å forstå hvorfor månen er full! Begrip månefasene! Kanskje åpnes ditt sinn, og mon du blir istand til å respektere din venninnes syn, på et dypere nivå.

Lykke til!
Sitat av finnenymening Vis innlegg
Ved å kalle hennes betraktninger for ignorante og uvitende viser du at du ikke har respekt som intensjon.
Vis hele sitatet...
Noen forestillinger er jo unektelig objektivt ignorante. Altså at de grunner i manglende kunnskap. I teksten du siterer spørres det om slik ignoranse bør respekteres, ikke hvorvidt personen som besitter slike ignorante forestillinger bør respekteres. Kanskje heller ikke trådstarter er bevisst på denne distinksjonen, men det er forskjell på å respektere påstander og på å respektere mennesker. Og inntil det produseres bevis og gode argumenter for at jorden er flat, er det ingen grunn til å respektere en slik påstand.

Sitat av finnenymening Vis innlegg
Siden folk flest i vesten per nå, lever i paradigmet hvor globeteorien og relativitetsteorien, og alt som følges derav, er oppfattet som den grunnleggende sannheten, nærmest som en religion å betrakte, er det vanskelig å få til en konstruktiv og utviklende debatt rundt dette temaet. Man blir raskt definert som idiot om man hevder noe som ikke er innenfor dette paradigmet.
Vis hele sitatet...
Spesielt når det gjelder det du kaller "globeteorien", er nok det siste du sier helt sant. Men det er jo når sant skal sies ikke uten grunn. At jorden er tilnærmet kuleformet og ikke flat, er et så opplagt riktig empirisk faktum at det er vanskelig å tenke seg noe mer opplagt. Og i begge tilfeller er det bare å produsere bevis. Motbevis relativitetsteorien og vinn en nobelpris. Kom med noen verifiserbare obervasjoner som kun kan være riktig dersom jorden er flat, og besvar alle motargumenter, og sjansen for å bli tatt seriøst blir i hvert fall større.

Sitat av finnenymening Vis innlegg
I morgen er det fullmåne; gå ut med din venninne og bruk litt tid! Se på stjernehimmelen sammen, bli kjent med stjernenes vandring over himmelhvelvingen- bli kjent med planetene; hvor de befinner seg til enhver tid! Prøv å forstå hvorfor månen er full! Begrip månefasene! Kanskje åpnes ditt sinn, og mon du blir istand til å respektere din venninnes syn, på et dypere nivå.
Vis hele sitatet...
Det virker veldig som at du mener at noe med stjernenes og planetenes vandring over himmelhvelvingen og månefaser antyder en flat jord, men det er ikke særlig tydelig hvorfor du mener dette.
Sist endret av Provo; 13. mars 2017 kl. 17:53.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når du tar en selfie...og sender den til en annen enhet så kommer bildet frem og du likner på deg selv som en prikk og er ikke blitt til en tegnefilm i prosessen.
Mens NASA ( never a straight story ) med den mest og best utviklede teknologien på nettopp det å se langt og klart, kun klarer å vise oss bilder av jorden eller en " satellitt" i bane laget av og satt sammen av en fotoshopper.
Ikke ETT eneste ekte bilde av jorden!

Hadde folk på besøk som viste seg å være så indoktrinerte av systemet at de ikke engang SÅ at det var kompositt bilder!
De sa de trodde det var ekte bilder det de så og med det, ja så er det ikke så rart å forestille seg at brorparten av menneskeheten også tror på det de blir presentert.
Det er ikke akkurat kudos til den " intelligente " skapningen vi liker å kalle oss selv for.

Ja det er en løgn, og den er så stor at du ikke ser den. Smulene ligger strødd fordi de som kjenner sannheten lider under en menneskelig svakhet, nemlig forfengelighet. De MÅ si det til noen! Og de gjør dette i form av små hint igjennom sine filmer og mange andre medier.
Først må du skaffe deg en spypose og så må du rigge deg til og studere den virkelige virkeligheten og jeg kan med trygghet si at du du vil finne en verden alt annet enn den du har blitt lurt til å tro.

Vi er all født inn i en løgn som har pågått i fem hundre år.
Årsaken til dette er mange.

Problemet deres nå er massenes nye evne til å dele informasjon og den nye viten og teknologien som avslører løgnene.

Kan noen her hevde noe som ikke er blitt sagt av andre?
Har du sjekket selv NOE av det som påstås å bekrefte at jorden er flat?
Eller sitter du der som en dust og skittkaster det du ikke vet noe om fordi du ikke har sjekket?

" The truth is not for all men, but only for those who look for it. " - Ayn Rand

Ikke alle evner, ønsker eller tør å se sannheten for det den er da denne er en for stor pille å svelge.
Ignorance is bliss og de velger den blå pillen.

Tre typer mennesker.

Empat, Apat og Psykopat

En gruppe ser, en gruppe ønsker å utføre og en gruppe ønsker å bestemme.

Er det så utenkelig å se for seg at mennesket har klart å skape en global løgn når man kjenner menneskets historie?
Kan du se alt vi har gjort og så si at du stoler på myndighetene?

Er du en av få som helt naturlig velger å gå mot venstre når alle de andre går mot høyre?
Er du viderekommen og føler at noe er alvorlig galt og at fortellingene ikke henger på greip?

Vel da er du et sunt menneske som evner å se illusjonen for det den er.

Du er ikke alene og det blåser opp friskt rundt dette temaet verden over på nett.

Major Tom to ground control!
The answer my friend is blowing in the wind!
Sitat av Age of Stupid Vis innlegg
Når du tar en selfie...og sender den til en annen enhet så kommer bildet frem og du likner på deg selv som en prikk og er ikke blitt til en tegnefilm i prosessen.
Mens NASA ( never a straight story ) med den mest og best utviklede teknologien på nettopp det å se langt og klart, kun klarer å vise oss bilder av jorden eller en " satellitt" i bane laget av og satt sammen av en fotoshopper.
Ikke ETT eneste ekte bilde av jorden!
Vis hele sitatet...
Får jeg spørre.. Tror du på Gud ?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Age of Stupid
Når du tar en selfie...og sender den til en annen enhet så kommer bildet frem og du likner på deg selv som en prikk og er ikke blitt til en tegnefilm i prosessen.
Mens NASA ( never a straight story ) med den mest og best utviklede teknologien på nettopp det å se langt og klart, kun klarer å vise oss bilder av jorden eller en " satellitt" i bane laget av og satt sammen av en fotoshopper.
Ikke ETT eneste ekte bilde av jorden!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal ta en titt data fra GOES. Dette er satellitter som hvem som helst med kunnskap og utstyr kan hente ned data i fra, og her kan du få bilder av jorden. Eller er ikke dette "ekte" - mener du at NASA har sendt opp satellitter som sender uekte data ned? Det er i så fall høyst sannsynligvis rablende galt.

Nå har jeg selv ikke kontaktet de satellittene så jeg vet ikke med 100% sikkerhet at de eksisterer, men basert på min erfaring med andre satellitter som NOAA og Meteor, vil jeg si at sannsynligheten for at de både eksisterer og at de sender bilder av jorden er overhengende stor.
Sist endret av m0b; 31. mars 2017 kl. 18:57.
Kan også bare spørre om, hvorfor er måneformørkelsene runde? Hvis jorden hadde vært flat, så hadde skyggen lagd en mørk firkant på månen ved formørkelse. Jammen meg rart det der...
Age of stupid, 1 innlegg. trollololol.

Chemtrails, månelandinger, 911-inside job, bigfoot. Links til youtube videor, og lange vitenskaplige forklaringer i begge ender, bla bla bla. Det er som å lese når folk legger ut hvorfor Noahs ark ikke kunne ha skjedd.
Det handler ikke om fakta. Folk tror på konspirasjonsteorier fordi det gjør dem spesielle. De er med i en gruppe, en eksklusive klubb.
Dette er meme på sitt beste. UFOer, 2012, CIA (vel CIA kan jeg gi et lite pass for. Makan til pur faenskap fra et organ har jeg ikke sett maken til), vi går igjennom faser når noen ting bare er i vinden. Det som er bra er at denne teorien kommer nok til å sakte forsvinne av seg selv innen 10, 20 år når vi blir lei.

Folk tror på gud, og grå romvesener som putter ting i rumpa di.
Mitt råd er å ikke diskutere så mye, kanskje henge litt mindre med venninna di om hun går deg så på nervene, og la folk være som de er.

Avslutter som vanlig med Alan Moore:

The main thing that I learned about conspiracy theory is that conspiracy theorists actually believe in a conspiracy because that is more comforting. The truth of the world is that it is chaotic. The truth is, that it is not the Jewish banking conspiracy or the grey aliens or the 12 foot reptiloids from another dimension that are in control. The truth is more frightening, nobody is in control. The world is rudderless.
Kepler, Copernicus, Brahe, Gaililei, listen er lang. Satt de bare å løy om dritten da eller? Hva med mørketid og midnattsol? Hvordan forklarer du det? Hva med piloter og kapteiner, må¨de hele tiden svinge mot venstre eller høyre for ikke kjøre "utfor" eller treffe veggen av is som omkranser den flate jorda, som dere kaller sydpolen. Alle polfarere og verdensomseilere er de bare løgnere?
Sist endret av A-tillah; 31. mars 2017 kl. 19:19.
Sitat av Age of Stupid Vis innlegg
Vi er all født inn i en løgn som har pågått i fem hundre år.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor?
Hvorfor hvorfor hvorfor hvorfor hvorfor hvorfor HVORFOR?

Hvorfor skulle noen være motiverte til å holde verdens korrekte fasong skjult for alle i et halvt millennium? Hva har de å tjene på det? Hva er deres agenda? Hvilke relevante målsettinger er det de måtte ha for fote som fordrer at verdens befolkning tar feil angående jordens fasong? Hva oppnår de? Hvorfor gjør de det, og hvorfor har de arbeidet så hardt at de har holdt det gående siden renessansen?

Sitat av Age of Stupid Vis innlegg
Årsaken til dette er mange.
Vis hele sitatet...
Kan du gi noen eksempler på slike?


PS: Det er godt mulig at du bare troller. Men du vet - Poe's law og alt det der.
Sitat av Age of Stupid Vis innlegg
Er det så utenkelig å se for seg at mennesket har klart å skape en global løgn når man kjenner menneskets historie?
Kan du se alt vi har gjort og så si at du stoler på myndighetene?
Vis hele sitatet...
Det er ganske klin utenkelig, ja. Hvis du tror en slik global løgn er mulig så er det du som har en litt overdreven tro på "myndighetene", hvem nå det innbefatter. Det er jo helt umulig å få verdens faglige og politiske autoriteter til å samarbeide effektivt om noe som helst annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er ganske klin utenkelig, ja. Hvis du tror en slik global løgn er mulig så er det du som har en litt overdreven tro på "myndighetene", hvem nå det innbefatter. Det er jo helt umulig å få verdens faglige og politiske autoriteter til å samarbeide effektivt om noe som helst annet.
Vis hele sitatet...
Ikkje bare det. At jorda er flat er ein påstand folk med 1FY kan sjekke ut på fritida. Grekerane sjekka det ut for eit par never decennier sidan. At skip forsvinn under horisonten, høge radiotårn gjev lenger rekkevidde, bouncing av radiobølger i ionosfæren, soloppgang/nedgang, årstider, tyngdekraft... Alt er trivielt om ein har ei rund jord som går i bane rundt sola. Det er ikkje trivielt om ein foreslår ei flat jord.

I tillegg til kjepphesten til myxo: kven i helvete skulle tene på å halde det skjult?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje bare det. At jorda er flat er ein påstand folk med 1FY kan sjekke ut på fritida.
Vis hele sitatet...
Men paradoksalt nok er kun de uten et snev av begavelse og kompetanse på området som har gjennomskuet løgnen. Rart det der. At ikke en eneste av verdens fysikere har klart å se det som er så innlysende fra gutterommet i kjelleren til mamma.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Men paradoksalt nok er kun de uten et snev av begavelse og kompetanse på området som har gjennomskuet løgnen. Rart det der. At ikke en eneste av verdens fysikere har klart å se det som er så innlysende fra gutterommet i kjelleren til mamma.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp det. Og indoktrineringa alle snakker om er jo svada. Eg har ikkje opplevd eit minutt indoktrinering av rund jord, men derimot opplæring i m.a. Newton si gravitasjonslov, refleksjon av radiobølger i ionosfæren m.m. som gjer at eg kan etterprøve om jorde er rund om eg vil. m0b her på forumet har vel gjort det med radiosignal, om eg ikkje tar heilt feil - heilt utan statleg innblanding.

Og om flat-earthers har rett? GPS kan ikkje fungere. Kartmodeller er feil. Storbogeruter med fly og skip er feil. All utrekning av distanse basert på polare koordinater kan ikkje fungere.

Kort sagt fell det meste av vitenskap utført etter Newton pent og pynteleg saman i ein grushaug om jorda er flat. Og då er gjerne PCen eg skriv dette på, som er resultat av millionvis av timer med forsking, fiksjon?