Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3434
Hei, jeg ligger for øyeblikket på min tredje dag på et offentlig sykehus i Tsjekkia (Praha) etter en operasjon som var mellom liv og død. Og spørsmålet mitt gjelder egentlig rundt helsetrygdekortet osv.

Jeg trodde jeg fortsatt var forsikret gjennom min mor hos Det
europeiske. Hadde et kort fra de med hva det dekker, og policy nummer og utgangsdato (merk: 15.jan 2017) så jeg ringte de og håpte de kunne hjelp meg med hvordan jeg skulle betale, og hvordan jeg "brukte" helfo kortet, fordi jeg har ingen erfaring med å ligge på et sykehus i utlandet. Men så svarer de meg at siden jeg fylte 21 tidligere i år så var jeg ikke forsikret hos dem lengre.... Og dette hadde jeg ingen anelse om så nå står jeg her med kun helfo kort og NITO studentforsikring (bare for tyveri og ulykke, jeg regner ikke mitt tilfelle som en ulykke).

Legen jeg viste helfo kortet til ante ikke hva det var og jeg selv aner jo ikke så mye mer hva jeg gjør. Helfo har ikke noen jeg kan kontakte denne tiden av døgnet, så jeg håper noen her vet hva jeg skal gjøre. Skal jeg betale og få igjen penger gjennom skjema til helfo? Eller skal jeg kun betale egenandel her? Jeg har ikke fått noen sum enda, jeg skal forlate sykehuset imorgen formiddag.

Mvh litt uerfaren og redd 21 åring!
Ring helsenorge 800 43x573 eller besøk siden deres. Står en del info her : https://www.regjeringen.no/no/tema/u...kia/id2416409/

Står du har rett på behandling, men ingen ting om pris.
Europeisk helsetrygdkort er gratis og vil vel dekke dette ?
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Europeisk helsetrygdkort er gratis og vil vel dekke dette ?
Vis hele sitatet...
Jeg går under kriteriene om at det var nødvendig behandling osv, men aner ikke hvordan jeg går fram til å ikke betale osv, skjønner godt at jeg må betale egenandelen på rundt 2100kr (som den er i Norge også) men hva skal jeg si til personalet på sykehuset her?
https://helsenorge.no/turist-i-utlan...helsetrygdkort

Hvis du ikke får brukt Europeisk helsetrygdkort
Dersom du opplever at behandlerstedet ikke gjenkjenner eller aksepterer helsetrygdkortet ditt, må du legge ut for undersøkelsen/behandlingen og ta vare på kvitteringene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
Jeg går under kriteriene om at det var nødvendig behandling osv, men aner ikke hvordan jeg går fram til å ikke betale osv, skjønner godt at jeg må betale egenandelen på rundt 2100kr (som den er i Norge også) men hva skal jeg si til personalet på sykehuset her?
Vis hele sitatet...
Prøv å kom i kontakt med økonomer eller anna administrativt personell. Det er ikkje gitt at leger har kjennskap til alle trygdeordninger rundt om i Europa, men det er meir truleg at administrativt tilsette har det.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Ville personlig kontaktet ambassaden og hørt om de kunne ha hjulpet deg, kanskje de har et eget opplegg for dette.

Anyways, hva skjer om du bare stikker av fra landet, ville det hatt noen konsekvenser utenom at du kanskje ikke kan gå inn i landet igjen om du kommer deg ut?
Helfo kortet gir deg samme rettigheter som innbyggere i landet du blir behandlet i har, hva du betaler i Norge har ikke noe med saken å gjøre. Du skal betale de samme egenandelene som Tsjekkere må betale.
Sist endret av Crusoe; 24. september 2016 kl. 02:15.
Har vært på sykehus i Hellas med noen fingre som fikk seg en trøkk, den ene måtte opereres litt, og jeg hadde ikke med meg noe helsetrygdkort. Norsk pass hadde jeg derimot, og da gikk det ganske så enkelt. Jeg betalte gresk egenanded (mener å huske dette var drøye tusenlappen), oppfølgingsundersøkelsen ble jeg innkalt til i Norge rett etterpå, og siden har jeg aldri hørt noe om saken.
@svartedauden høres ut som du betalte godt med driks for den operasjonen.
Ble selv operert i hellas etter benbrud som følge av trafikkulykke og etter operasjonen så kontaktet jeg ambassaden pga at jeg ikke fant helfo kortet og ID. Alt av penger, kort, pass etc forsvant i ulykken eller på vei til operasjon. Snakk om angst da legene snakket om penger og jeg ikke fant lommebok.

Ambassaden kontaktet sykehuset og sammen løste de saken uten at jeg trengte gjøre noe mer. Om jeg husker rett så var løsningen til ambassaden å ha helfo fakse over bekreftelser til sykehuset. Enden på visa var at jeg ikke betalte ett eneste øre for operasjon og oppholdet etterpå. Fikk super behandling og både pleiere og leger var helt fantastiske. Av ren takknemlighet ga jeg 50 euro i driks til den sykepleieren som var mest inne hos meg selv om hun forsøkte å si nei.

Tenker nok de fikk dekt inn både operasjon og egenandel via helfo kortet, de glemte nok ikke en eneste utgift eller timeliste. For så super behandling og stell som jeg opplevde der var helt fantastisk. Kan ikke annet enn å tro at de ville holde"melkekua" glad.
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
Hei, da har jeg kommet ut. Utrolig nok fikk jeg bare et par papirer som sa hva jeg hadde og hva de hadde gjort (en form for bevis på tsjekkisk), og jeg fikk dra... Betalte ikke ei krone! Vi får se om noe muffins kommer i posten etterhvert eller ikke, håper selvfølgelig jeg ikke hører noe mer fra de