Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3358
Du er min venn
niigu's Avatar
Hei alle sammen!
Meg og to andre kamerater har nettopp funnet ut at vi skal på feire. Etter litt diskusjon frem og tilbake kom vi innom disse ferieobjektivene: Egypt, Italia og Kroatia. Da vi hadde tenkt en del på alternativene våres, fant vi ut at Egypts feriebyer ble litt for "poppis" for oss og at Italia ble litt for uegnet til formålet. Vi landet på Kroatia (ligger ved Balkan) pga at dette er et land som hadde en vanvittig turisme før krigens begynnelse i 1991; da døde jo selvfølgelig turismen ut. Nå derimot, er det slutt på krig og vi ser skyene begynner å lette for landet. De strever for å skape turismen som Kroatia hadde før. Derfor er det, ifølge noen bekjente, veldig gunstig og greit i Kroatia.

Grunnen til at vi reiser er hovedsaklig bare for å slappe av, å oppleve noe annerledes og føle oss uthvilt etter oppholdet. Det vi lurer på er om det er noen her som har erfaringer innen Kroatia. Noe å dele, noe vi må oppleve? Er det såpass gunstig som folk sier det er osv..? Gjerne henvis til steder/byer som er fine å bo i. Vi har sett mest på byen Split.

Takker på forhånd!
Esp
Kroatia.

Nydelige strender med så klart vann du bare kan drømme om! Fine spisesteder, med greie folk! Prisene er heller ikke så stive. Kroatia er garantert en perfekt ferie
Og ja, dette tilsier så å si hele landet.

Lykke til med valget Varmt blir det i hvertfall..
Jeg skal være med en kompis til kroatsia i sommer. han har hus der.

Niigu, jeg skal snakke med ham, han har full oversikt, så poster jeg senere
Sist endret av theMagnificentO; 5. juni 2005 kl. 22:36.
Mor og stefar min har omtrent vært mer i Kroatia enn i Norge det siste halvåret. Mye på grunn av at stefar min jobber stort med et utbyggingsprosjekt/turistprosjekt som er påbegynt der nede.

De er mye i Split, Dubrovnik og Ston. Har fotstått det slik at Split er ganske fint, men at Dubrovnik er noe man ikke bør gå glipp av. Byen består av en nyere og en gammel del. Den gamle delen er murer inn slik at hele byens sentrumskjerne er innenfor høye myrer, noe som vistnok skal være fantastisk! Det finnes også en god del murer litt lengre fra byen, da på grunn av at de før ville beskytte saltutvinningen som den gang var stor der nede. Før var salt merr verdtsatt enn gull der nede, noe som gjorde at de murte inn byen for å beskytte saltet.

Dubrovnik og Ston er derfor to reisemål som jeg ut fra det jeg har hørt fra mor og stefar!
Jeg har hørt det skal være veldig bra der nå, har noen kamerater som skal dit på interrail i sommer. Er ikke helt "gjenoppdaget" som turistmål, og prisene skal ikke være ille.
Jeg var innom Kroatia på interrail i 1996. Sammen med tre andre railere, leide jeg en leilighet i Rovinj. Det var helt toppers. Vi bodde der noen dager. Helt topp! Vi så ikke mye til krigen i Bosnia-Serbia, (Kroatia ble lite direkte involvert i krigen), men i de store byene så vi tiggere som manglet et bein eller noe.. Og på en resturant var "Serbisk salat" strøket ut med kulepenn i menyen!
Uansett hva du finner ut: God tur!
Du er min venn
niigu's Avatar
Trådstarter
Tusen takk alle sammen!
Videre har vi bestemt oss for å ha iallefall 3 dager i Split, og deretter dra ut på en øy - nærmere bestemt Hvar eller Krk. Vi skal undersøke hvordan vi kommer oss ut til en av disse øyene og hvor vi kan bo for en billig penge. Kritertier som dykkersenter og bilutleie er nå dukket opp, så dette kan bli ganske innviklet planlegging. Takker videre for flere tips og råd, urelevante eller relevante!

Jeg har ikke vært i Kroatia, men jeg har en kjæreste fra balkan, så jeg har sett og hørt litt av hvert. Det jeg kan anbefale, som sikkert mange andre også har gjort, er Dubrovnik. En kystpærle helt på tampen av landet, på grensen til Montenegro. Et kjempebra sted. Middelalderby med fantastiske strender.
Har vært i Kroatia noen ganger, og kan absolutt anbefale øya Korcula(tror det er sånn det skrives). Der er det flere landsbyer med fullt av overnattingssteder, gode og billige restauranter og flotte strender innen gangvidde. Selve byen Korcula har et lite marked, en haug med restauranter og noen små muséer. De innfødte på øya påstår også at Marco Polo kom fra denne byen. En annen litt spesiell ting med øya er at hver eneste bittelille landsby har en egen sverddansklubb og det er flere samlede fremføringer av disse om sommeren.

Split er en by med et fantastisk nattliv som absolutt bør oppleves. Så vidt jeg husker var det ikke så mye liv om dagen der, men om kvelden begunner det plutselig å boble av folk på gatene med masse musikk og liv. En av tingene jeg husker best er alle bodene rundt om i byen som solgte stekt mais. I byen kan man også se det gamle palasset til den romerske keiser Diokletian, med et mausoleum(gravkammer)/kirke i midten.

Dubrovnik er, som sagt tidligere, en fantastisk middelalderby. På bakken i hele den indre byen er det brolagt med stein. De har blitt tråkket på så mange ganger at de har blitt slipt helt glatte. Guidene der sier at det er farlig å gå i byen når det regner, fordi man kan skli på de glatte steinene. Fra byen kan man ta en buss opp på et lite fjell rett ved byen der det ligger ruiner atter en annen festning/borg. Der oppe foregikk det harde kamper under den forrige krigen. Fra festningen har man også en fantastisk utsikt ned mor byen.

Hvar er en øy jeg kan anbefal på det varmeste. Den sies å være Adriaterhavets mest solfylte øy. Der er det et kloster med en flott hage, en festning som ligger på toppen av øya og et av europas eldste folketeater. Mot havnen er det et bygg som kalles "Arsenalet" som har en så stor byegang mot havnen at man kunne stille en hel krigsgalleie inni der.

Har dere planer om å dra litt lengre inn i landet, kan jeg anbefale at dere besøker nasjonalparken Plitvicka jezera. Det er en nasjonalpark som er kjend for å ha veldig mange flotte sjøer og fosser. Det er også i det området at Winnetou-filmene er spilt inn.



Ikke skyt meg hviss noen av faktaene er feil, det er skrevet på husken...

God ferie

EDIT: Byttet ut galleon med galleie, og skrev det om palasset i Split.
Sist endret av icTus; 6. juni 2005 kl. 21:12.
pleier å dra til kroatia hver sommer, var der også når det "var" krig. noe det aldri var der jeg holder til, rundt porec. prisene er veldig behagelige, og det er trygt og godt der nede, folk er veldig vennlige og man blir lett kjent med nye folk.

men det som trekker aller mest er partylivet, det er utrolig! pleier selv å fra til et utested som heter Club Margareta, som kan ta inn minst 1500 mennesker. høysesongen er i august, men det er også mye folk der i juli. En øl på byn koster rundt 10-15 kroner og en brus er dyrere.. hehe
En hovedrett koster normalt 50-80 kroner hvor jeg pleier å være, og maten er veldig god.

Alkohol er aldri noe problem, verken når det gjelder forbruk eller penger. En liter sprit koster litt over 50 kroner, og øl koster rundt 6 for flaska. Vin koster normalt rundt 30, kommer an på typen. Prisene på overnatting er jeg ikke sikker på, siden vi alltid bare har bodd på en kampingplass.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Kom hjem fra Kroatia i går kveld. Var på den Makarskarske rivieraen, nærmere bestemt byen Podgora ca. 9 km syd for Makarska. Vi landet i Split, men så lite til byen.

Podgora er en deilig avslappende tettsted. Det bor 2900 der og turismen er hovedinntekt. Stedet ligger nærme forholdsvis nærme "alt". Dubrovnik tok ca 2 1/2 time (med pause) med bil, Hvar ligger greit tilgjengelig med båt fra Makarska, samme med Brac. Hvar er en fin øy, var selv i byen Hvar. Kan på det varmeste anbefale Podgora. Makarska var litt for upersonlig for meg.

Forresten er det dykkesenter i Podgora.

Litt priser (som du kan glede deg over )
Øl på resturant: 0.3 liter 10 kuna (ca. 11 kr)
Cola på resturant: 0.2 liter 12 kuna (ca. 15 kr)
Cola i butikk: 0.5 liter 5 kuna (ca 5,50 kr) 1 liter 8 kuna (ca. 9 kr)
Kule-is: 4-5 kuna per kule (uansett hvor mange du har!) ca. 4,50-6 kr per kule
Røyk: 20 Marlboro 19.50 kuna (ca. 22 kr) De selger ikke 10 pakninger fordi 20 er så billig.
Steak med pommes frites og drikke på resturant: ca. 100 kuna per pers (110 kr)

Jeg skal tilbake til Podgora!

Kan anbefale å leie bil (ikke noe problem uansett alder dersom du har VISA med Hertz i Makarska i alle fall) to dager å reise til Dubrovnik og Sarajevo. Var ikke i Sarajevo, men det er ikke for langt unna til en dagstur.
Høres spennende ut, har tenkt meg selv dit om et par år (når jeg får meg lappen). Podgora hørtes ut som et utmerket valg, siden de har dykkesenter der, som jeg antar vil si at de har fine dykkerplasser der.
Satt og surfet og kom over et nettmøte om ferie i kroatia, som starter klokken 13.00

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/15/434766.html