Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1564
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Noen her som har positive/negative erfaringer med IDE Raid? Har hørt at det er en del trøbbel med dette, så derfor vurderer jeg event og bygge videre på scsi-systemet mitt, istedet for og event investere i IDE Raid.
original reprint
xaff's Avatar
Jeg har tenkt å teste det med to gamle HDD'er jeg har liggende men jeg mangler en RAiD kontroller, så hvis noen har noen rimelige å anbefale så hadde jeg hvert takknemelig.
noob killer
elukS's Avatar
Er det soft eller hardware-basert RAID du mener ?

Altså om det er implementert i HK/diskkontroller eller OS.
original reprint
xaff's Avatar
Hmm, har aldri brydd meg noe særlig om raid, har du tilgang til noe informasjon som opplyser om fordeler og ulemper med software og hardware basert raid?
Jeg skal snart bestille to wd 80 gigz 7200 rpm 8mb cache i raid 0 (gir best ytelse)

Kjøling er viktig!!
har vært hypp på raid en stund jeg også. skal nok kjøpe meg noe når jeg blir rik.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
man har flere typer raid.
det er raid0, som går på ytelse:
to identiske harddisker som jobber mot hverandre og leser litt fra begge diskene samtidig. da går det unna.

raid1, som går på datasikkerhet:
2 identiske harddisker, både i størrelse og av dataen. den ene disken har nøyaktig samme innhold som den andre slik at hvis den ene disken går til helvete, har du heldigvis den andre intakt med alt innholdet.

så er det raid5, men jeg har egentlig ikke peil på hva det er.

og raid10, som går på ytelse:
hele fire disker koblet opp mot hverandre, fungerer bortimot på samme måte som raid0.
www.raid.com alt står der
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Åssen kan Raid være software basert?
Uansett, jeg snakker om og koble opp flere IDE disker via en IDE Raid kontroller..
Jeg har tenkt å kjøpe en WD 80 gb og har fra før en ibm 40 gb går det an å kjøre de i raid? Eller er de nødt til å være identiske disker?
original reprint
xaff's Avatar
Det går vel ann men da får du bare 40GB(?)
Patient zero
iblis's Avatar
hmm.. så det fungerer slik at hvis jeg har 2 120gb hardisker i raid0 får jeg bare 120gb, men med bedre ytelse?
Better than thou.
Nei, det er såvidt jeg har forstått raid1. Raid0 er når man har f.eks. to 80 gb disker som blir til en 160 gb disk.
Opprinnelig postet av iblis
hmm.. så det fungerer slik at hvis jeg har 2 120gb hardisker i raid0 får jeg bare 120gb, men med bedre ytelse?
Vis hele sitatet...
Du får sånn ca 223 gb etter hva jeg har hørt, spørs hvilken raid du bruker.
må inrømme jeg har dårlig peiling på raid siden jeg bare har mulighet for dette på workstation... den nye 120GB'n støttes ikke av denne raid-controllern, og er jævli bad, så denne kjøres bare på plain IDE... men har veldi lyst til å prøve dette på serveren ettersom jeg har endel backup-rutiner mot denne 'computer'n'...

altså, poenget er at jeg mener dette bare har positive virkninger som server side...
er det ikke sånn at to 40 gb i raid blir 80gb og en 80gb og en 40gb blir også 80 gb?
nei IcEMaStA: diskene må være identiske for at det skal bli noen nytte. ellers så blir det bare waste of space.
Post1:

Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Åssen kan Raid være software basert?
Uansett, jeg snakker om og koble opp flere IDE disker via en IDE Raid kontroller..
Vis hele sitatet...

UNIX har software raid


Post2:
Opprinnelig postet av Svonna
Jeg har tenkt å kjøpe en WD 80 gb og har fra før en ibm 40 gb går det an å kjøre de i raid? Eller er de nødt til å være identiske disker?
Vis hele sitatet...
Må være like, eller som en annen sa, waste og space



Post3:

Blitzer, han har jo delvis rett icemasta, hvis du har en 80 og en 40 i raid 0, blir det 80 gigz totalt, raid1, 40 totalt....



Post4:

For å klare litt opp i ting:
Raid0, gir best ytelse, og krever minst to disker, må være HELT like, helst av samme produsent.
Raid0 blir disk1+disk2= total plass


Raid1 er best sikkerhet, hvis den ene disken fyker har du den andre i backup, unlike raid0 mister du alt ved en hd krasj (kjøling er viktig)
Raid1 blir disk1+disk2=total plass minstedisk


Raid 0+1, dere skjønner, trenger da 4 disker minst.


Dette er de mest brukte raid, for raid 10 f.eks, som er minst fire disker, og har samme prinsipp som raid0....


Tror jeg har klarert opp i det meste...
www.raid.com - enkel dokumentasjon der
Sist endret av tore-; 13. juli 2002 kl. 19:31.
Opprinnelig postet av tore-



UNIX har software raid
Vis hele sitatet...
windows 2000 pro også.

jeg husker ikke helt hvordan man skrudde det på og hva dette heter under win2000.
Sist endret av Blitzer; 13. juli 2002 kl. 12:37.
noob killer
elukS's Avatar
windows nt server og 2k server har mulighet for raid i OS'et, funker som bare det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Det jeg først og fremst tenker på ekke for og sette det opp som backup, men for og få inn flere fysiske stasjoner, et alternativ til SCSI.
Better than thou.
Ok, jeg vet man egentlig ikke skal kommentere dette, men 4 poster på 6 minutter var ganske unødvendig tore...
Carlo, vet, men jeg stakk fra jobben for å dusje


edit: fikset
Sist endret av tore-; 13. juli 2002 kl. 19:32.