Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2246
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært rusfri 1 år, gitt rene prøver, har jobb, lappen osv.. men pgr en person jeg møtte nylig har jeg fått utrolig mye russug. Jeg har det når jeg ikke er med denne personen også, men jeg blir så redd. Jeg kan ikke miste alt jeg har fått til, både med tanke på forholdet til familien min som endelig er bra igjen, men også alt jeg har klart.

Har dere noen tips?
Tror det åpenbare er å kutte ut denne personen, alle og alt annet som gir deg sug etter rus

Du er flink, stå på!
Russuget kommer til å følge deg i lang tid. Det kan jeg skrive under på. Du må nesten bare kutte ut mennesker og ting i livet ditt som kan assosieres med rus og heller finne deg en hobby som kan distrahere deg fra dette. For meg har gaming vært en stor hjelp, kun du vet hva som kan hjelpe deg komme over suget.

Som han over meg skriver, stå på!
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vet jeg bør kutte ut den personen men jeg kommer alltid til å få russug av noe annet. Er vanskelig å unngå... livet uten rus er kjedelig.. har begynt å drikke litt i det siste og det hjelper litt mot suget men vet det ikke er bra heller. Nå drikker jeg ofte så fort jeg får muligheten.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trening funker utmerket for russug i min erfaring
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du klarer denne dagen uten rus. Vurder på nytt imorgen.
Hei. Vil med det første si du er veldig flink. Vil dele min erfaring og gi deg noen råd. Var også rusfri over 1 år og alt så bra uten i fra. Jeg sprakk pga ensomhet og mangel på ekte drivkraft og mening i livet. Finn noe du brenner for, og hvis det er en dame du nevner her, så vet jeg hvor vanskelig det er å legge fra seg, men jeg kan love deg at en person ikke er verdt din innsats og ditt liv. Håper jeg kommer dit igjen hvor du er !

En dame har ødelagt masse for meg. Og såkalte venner i miljøet som er full av piss og egoismen er sjokkerende hvis man ikke er som dem selv. Til slutt sitter man alene og når du trenger dem er dem ikke der, og tenker kun på å tjene seg selv. Stay true to yourself. Fokuser på deg og dine mål, lojalitet er en sjelden vare fra mennesker dessverre...
Sist endret av Samael99; 8. august 2021 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, har man først fått smaken for rusmidler er det etter min erfaring noe som følger en hele livet. Sikkert noen som har periode bruk og sier seg fornøyd med det. Var daglig hasj/blandingsbruker i ett halvt liv, sluttet da det ikke passet seg lengre i den kretsen jeg er med og det ble ett slit å holde det skjult. Drakk aldri når jeg røykte, nå drikkes det 2-3 flasker brennevin pr måned og det er helt innafor tydeligvis. Har aldri skjønt vitsen med å holde seg helt hvit. Om det er sosialt akseptert å drikke litt i ny og ne med de folka du omgås, så gjør det, ikke noe gale i å ta seg en dram. Lovlig er det og. Om alkohol er noe bedre enn andre rusmidler er heller tvilsomt, men det er hvertfall sosialt akseptert, og noe man slipper å skjule hvis ikke det er helt utav kontroll. Viktig å kose seg i livet, har man kontroll, jobb og det meste på stell ser jeg ingen grunn til å skulle sitte hjemme klin edru hver dag bare fordi "det er det beste". Kos deg og behold kontrollen.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Hei, har man først fått smaken for rusmidler er det etter min erfaring noe som følger en hele livet. Sikkert noen som har periode bruk og sier seg fornøyd med det. Var daglig hasj/blandingsbruker i ett halvt liv, sluttet da det ikke passet seg lengre i den kretsen jeg er med og det ble ett slit å holde det skjult. Drakk aldri når jeg røykte, nå drikkes det 2-3 flasker brennevin pr måned og det er helt innafor tydeligvis. Har aldri skjønt vitsen med å holde seg helt hvit. Om det er sosialt akseptert å drikke litt i ny og ne med de folka du omgås, så gjør det, ikke noe gale i å ta seg en dram. Lovlig er det og. Om alkohol er noe bedre enn andre rusmidler er heller tvilsomt, men det er hvertfall sosialt akseptert, og noe man slipper å skjule hvis ikke det er helt utav kontroll. Viktig å kose seg i livet, har man kontroll, jobb og det meste på stell ser jeg ingen grunn til å skulle sitte hjemme klin edru hver dag bare fordi "det er det beste". Kos deg og behold kontrollen.
Vis hele sitatet...
Bullshit.
Ts har tydeligvis hatt et ukontrollert rusbruk tidligere. Hen har jobbet seg gjennom 1 år med rene prøver, fått gode relasjoner og jobb.

Hen har absolutt INGENTING å vinne på å «kose seg og beholde kontrollen».

Nå har ikke jeg samme personlige erfaring, men den tankegangen der tror jeg har ført en god del mennesker utpå igjen.

Ts: vær stolt av hva du har klart og ikke fall for fristelsen ved å la denne personen rive ned det du har klart.

Det eneste fornuftige er å kutte ut denne personen og fokusere på hva du har investert og oppnådd!
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet jeg bør kutte ut den personen men jeg kommer alltid til å få russug av noe annet. Er vanskelig å unngå... livet uten rus er kjedelig.. har begynt å drikke litt i det siste og det hjelper litt mot suget men vet det ikke er bra heller. Nå drikker jeg ofte så fort jeg får muligheten.
Vis hele sitatet...
Grattis med et år!!! Men ett år er ikke dørstokkmila, du kommer til å merke stooor forandring mellom tiden nå og til to år, mye større forandring enn du kjenner på et år. Ser du tenker at du kommer til å få russug uansett og bruker det som en slags unnskyldning til å ikke kutte ut denne personen men det er feil. Du må kutte ut personen for å klare dette nå men kan kanskje ta opp igjen kontakten om et år eller tre, jo lenger tid som går jo mindre russug får du, jo mere selvdisiplin, jo mindre assosierer hjernen din spesifikke folk, steder, følelser, musikk etc. til rus, jo sterkere vilje får du fordi du opplever så mange fordeler og stor vinning av å forbli rusfri så du ikke har noen tvil eller svakheter lenger til å gi etter for suget og tape alt du har vunnet.

Et år var greit, men to år da kjente jeg de store forandringene i hjernen og tankemåte, tre år var jeg 100% bestemt på å forbli rusfri og fire år er hjernen så nullstilt at jeg til og med kan være i enkelte settinger hvor andre ruser seg uten at jeg får lyst selv!
Hvis du gir etter eller fortsetter å la hjernen bli påminnet rus så vil den aldri nullstille seg igjen, da vil du bare fortsette å holde i live og fôre russuget.
Samme hvor mye du tenker at du kan ruse deg bare en gang eller bare litt så samme hvor mye du tror du kommer til å ha kontroll fordi du har hatt kontroll hitill så kommer du til å miste den når du fôrer hjernen med rus og alt som den assosierer til rus.
Er ikke verdt det!!! Stå på videre!
Russug er noe jeg regelmessig sliter med og igrunn alltid har slitt med siden jeg begynte å bruke narkotika. Det værste russuget for meg begynte etter jeg forsøkte å slutte med opiater. - en ting var de fysiske og mentale abstinensene som kom med å slutte men det værste var helt klart å komme hjem dødssliten fra jobb, eller når jeg lå i senga og så på film og tenkte konstant hvor digg det hadde vært med en oxy akkurat nå. Dette fulgte etter meg i fler måneder og tilslutt så sprakk jeg.

Nå har jeg funnet en brukbar balanse med mitt rusbruk hvor jeg bruker lite nok opiater for at det er forsvarlig, at lommeboka mi ikke blir særlig mye mindre, unngår abstinenser og slipper å gå rundt med russug hele tiden fordi jeg kan minne meg selv på «Okay, dette var en slitsom dag men heldigvis kan jeg slappe av med oxy igjen om 2-3 dager» også fortsetter det gjerne sånn og det har funket overraskende bra for meg.

Jeg slet veldig mye med det du forteller om og såpass mye at jeg ikke klarte å holde meg fullstendig rusfri, men det betyr ikke at det ikke er mulig fordi det er det!

Fasiten du ser etter er som andre over meg skriver, at du må kutte ut menneskene og tingene som fortsatt gir deg en tilknytning til rus. Du må rett og slett kutte ut eller hvertfall plassere deg på avstand med disse folka som ruser seg, har en forbindelse til rus eller får deg til å tenke på det. Jo lenger du går uten rus, jo lettere vil det bli å ikke tenke på det og plutselig før du vet det så er dine dager med rus plutselig et gammelt minne og ingenting mer
Sitat av reklame Vis innlegg
Bullshit.
Ts har tydeligvis hatt et ukontrollert rusbruk tidligere. Hen har jobbet seg gjennom 1 år med rene prøver, fått gode relasjoner og jobb.

Hen har absolutt INGENTING å vinne på å «kose seg og beholde kontrollen».

Nå har ikke jeg samme personlige erfaring, men den tankegangen der tror jeg har ført en god del mennesker utpå igjen.

Ts: vær stolt av hva du har klart og ikke fall for fristelsen ved å la denne personen rive ned det du har klart.

Det eneste fornuftige er å kutte ut denne personen og fokusere på hva du har investert og oppnådd!
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva slags rus TS sliter med. Om TS var alkoholiker så sier det seg at det der dumt å starte å drikke igjen, da mister man fort kontrollen. Om alkoholen demper suget noe, så kan et kontrollert forhold til alkohol hjelpe. Det er ikke sånn at om du sliter med rus så sliter du med alle typer rus.

Når jeg ikke fikk tak i ulovlige substanser så hjalp alkohol veldig på suget. Stusset også selv at ingen reagerte på at man drakk øl hver kveld og at det var helt ok
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg sleit tidligere med heroin, står på LAR medisiner nå. Men sliter med russuget, det kommer så voldsomt av og til.
Regner med du må levere reine prøver for å få medisinen din gjennom LAR. Kjedsomhet er ofte det som fører til at man vil ruse seg. Lett å si at man burde trene og gå turer, ikke alltid like lett å få seg til å gjøre det, men det hjelper. Å sitte seg ned om kvelden å nippe på en whisky/cognac eller en god rom kan gi ett slags ritual følelse som kan dempe suget etter andre ting. Sier ikke at det er optimalt, men om du klarer å fylle dagene med aktiviteter så er det en fin belønning om kvelden. Kan drikke det beste polet har og by på for en brøkdel av d det koster for en kveld med narkotika.
Når jeg får russug så tenker jeg alltid ''hmm hadde jo vært litt nice da'', men så går suget alltid over i frustrasjon fordi det streifer meg alltid at jeg vet rusen blir aldri det samme som det en gang var og det er jo ikke det jeg vil, å ruse meg, funker også å tenke på hvor jævlig det er å måtte skjule dine oppstikkede armer i en månedstid med langermede gensere, for meg er det ikke vært det lenger, en sprekk, et skudd ender opp med blåmerker og stikkmerker over alt.

Det som også har funka for meg og som er veldig viktig er å ha en distraksjon, distraher deg selv fra du står opp om morgenen til du skal legge deg på natta, jeg MÅ gjøre noe hele tiden, jeg sykler istedenfor å ta bussen for å rase av meg energi og få opp produksjonen av endorfiner, jeg er ute med båt å fisker, er på skytebane osv. om jeg ikke har noe å gjøre så tar jeg like godt å vasker ned hele huset. om jeg ikke hadde gjort alle de tinga hadde ting blitt mye vanskligere.
Sist endret av Imawesome; 10. august 2021 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.