Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2988
hvis jeg skulle gå i pluss, eller minus. Burde jeg velge en annen bank?
Hva ønsker du egentlig å oppnå, evt ikke oppnå, ved å gå i pluss eller minus og å bruke en spesifikk bank?

Såvidt jeg vet, tror jeg ingen brokere tar en cut av gevinsten din, om det er hva du tenker på. Skattemessige ting derimot, så har vel det meste innad i EU og EØS en rapporteringsplikt. Utover det har jeg ingen oversikt.

Selv bruker jeg Pareto, men det handler mest om hva de gir til meg som kunde.
Sist endret av luttn; 9. mai 2021 kl. 01:05.
Unlicensed Surgeon
Nå vet jeg ikke om det er slik lenger, men når jeg hadde internasjonale aksjer i DnB for rundt 10 år siden skulle de ha ett lite gebyr pr år for at jeg hadde aksjene. Var ikke så ille det, for de få tusenlappene jeg hadde i internasjonale aksjer var det rundt 4 kroner. Problemet ble at minimums faktuteringsbeløp var 500, så var det jeg måtte betale.

Undersøk med andre ord godt hvor mye du må betale for og ha askjene der inkludert liten skrift. Kurtasje (gebyr de skal ha ved kjøp / salg) har en hel del å si om du skal kjøpe å selge mye. Se opp prisene på de forskjellige konkurentene å velg den som tilbyr best pris på metoden du tenker å benytte tjenesten på.
Vet at svært mange bruker Nordnet til aksjehandel. De har også litt lavere kurtasje enn DnB. Selv bruker jeg DnB og er fornøyd med deres løsning, det er nok på mitt nivå.

Les deg godt opp før du starter slik at du unngår de klassiske nybegynnerfeilene. Jeg leste på et nettforum at en eller annen random fyr var 100% sikker på at Norwegian ville gå til himmels og han hadde massevis av grafer og argumenter for dette. Jeg satsa alle penga mine der og solgte meg ut med over 100.000 i tap. Alle eggene i en kurv, typisk nybegynnerfeil
BearSleeps's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens. Har valgt de minst risikofylte fondene til å starte med, pluss en liten slant i de med mer risiko.
Du kan evt sjekke ut Nordnet.