Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1345
Jeg studerte i London i 2010/2011 og fikk støtte av lånekassen.
I år vil jeg droppe ut før semesteret begynner i oktober. Hvordan blir det med lånekassa? Jeg har allerede mottatt støtten for første halvår nå. Jeg vil studere i Norge neste høst, og ta et friår nå. Vil det da løpe på renter før jeg begynner å studere igjen?

Er det noe "smarte" måter å gjøre dette på? Har lest en del på lånekassen men synes det er fryktelig forvirrende og veldig fram og tilbake. Er det mulighet for utsettelse for renter eller å få "pause" i studiene uten konsekvenser for det du må betale?
Her står det meste du trenger å vite for utsettelse, trenger bare å logge inn på "Mine Sider" og levere søknad der. Trenger heller ingen spesiell grunn for utsettelse. http://www.lanekassen.no/hovedmeny/t...ngsutsettelse/
Rentene løper sju måneder etter studiet er avsluttet, uansett om du har fullført eller ikke. Kan sikkert søke om utsettelse.

Var ihvertfall slik da jeg studerte. Du vil jo måtte tilbakebetale hele beløpet du nå har mottat, da ingenting vil bli omgjort til stipend.
Sist endret av Mr. Flash; 13. september 2011 kl. 19:22.
Legeerklæring? Hvis du mistrives og ønsker å bytte kan det jo være fastlegen din kan hjelpe...
Fant det noe underholdende at TS har "Velstandsåsen" som sted
Sitat av Genuinity Vis innlegg
Her står det meste du trenger å vite for utsettelse, trenger bare å logge inn på "Mine Sider" og levere søknad der. Trenger heller ingen spesiell grunn for utsettelse. http://www.lanekassen.no/hovedmeny/t...ngsutsettelse/
Vis hele sitatet...
Det er ikke betalingsutsettelse jeg er ute etter, men rentefritak eller renteutsettelse. Det føles jo ut som jeg blir straffa av Lånekassen fordi skolen jeg gikk på sugde...

Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Rentene løper sju måneder etter studiet er avsluttet, uansett om du har fullført eller ikke. Kan sikkert søke om utsettelse.

Var ihvertfall slik da jeg studerte. Du vil jo måtte tilbakebetale hele beløpet du nå har mottat, da ingenting vil bli omgjort til stipend.
Vis hele sitatet...
På Lånekassen sine sider står det at rentene begynner å løpe på etter 4 mnd etter endt utdanning, og betaling begynner sju måneder etter. Hva er riktig? Når opplevde du dette?

Sitat av thallium Vis innlegg
Legeerklæring? Hvis du mistrives og ønsker å bytte kan det jo være fastlegen din kan hjelpe...
Vis hele sitatet...
Man må ha vært sykmeldt i tre måneder for at det skal være en gyldig grunn til rentefritak, om jeg hugser riktig?

Sitat av NijO Vis innlegg
Fant det noe underholdende at TS har "Velstandsåsen" som sted
Vis hele sitatet...
Hehe, Velstandsåsen var før. Nå er det vel mere Armod-kjelleren

Om jeg har funnet ut riktig, så må jeg betale ca. 7000,- i renter for å vente med studie til neste år. Hørtes dette riktig ut? Og det er ingen måte å komme rundt det, annet enn å dø, bli gravid eller knekke ryggen etc.?
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
På Lånekassen sine sider står det at rentene begynner å løpe på etter 4 mnd etter endt utdanning, og betaling begynner sju måneder etter. Hva er riktig? Når opplevde du dette?
Vis hele sitatet...
Beklager, du har rett. Tenkte på tilbakebetalingen da jeg skrev.
Ja, du kan søke om rentefritak i en periode (hvor lang er jeg usikker på), info om det finner du på lånekassens hjemmesider.
Men du må regne med å måtte betale tilbake støtten for det avbrutte året (siden du har fått støtte), men har du vært smart og ikke brukt noe av det kan det sikkert gjøres i et jafs.

Forøvrig anbefaler jeg å ringe/sende mail til lånekassen ettersom de kan gi deg mye mye definitive svar enn det fleste her.
Ring Lånekassen du, da får du svar (selvom det sikkert er litt ventetid). Du kan i hvert fall være sikkert på at lånekassa ikke straffer deg. De føler reglene som du kanskje burde satt deg inn i før du begynte på studier. Sånn er uansett om vi i Norge mener vi har rett på absolutt alt.