Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2443
Jeg er veldig, veldig b-menneske. Kan være stuptrøtt hele dagen, men straks klokka blir rundt 10 på kvelden eller det blir mørkere er jeg lysvåken. Har jo derfor problemer med å sovne om kveldene selv om jeg står opp tidlig hver morgen. Egentlig ville jeg trodd at døgnrytmen min gjør at jeg burde greie å sovne om kvelden (har kun fri fem dager i måneden) fordi jeg står jo opp tidlig stort sett hver dag. Spørsmålet mitt er derfor som tittelen sier, er det mulig å gå fra å være b-menneske til a-menneske? For de aller fleste er jo dagen tilrettelagt for a-mennesker så hadde jo vært fint å kunne bli det
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Døgn en natt. Slik at tidlig på kvelden imorgen egentlig er jævlig sent igår :P

Funker for meg ved kjipe overganger fra ferie til full skole/jobb.
Funker for meg å legge meg i 18-19 tiden og stå opp i 4-6 tiden.

Er vell gjerne A+ da, men fremdeles.. Eneste som nytter for meg om jeg skal tidlig opp og samtidig klare å få søvn nok.
Nei det går ikke å gjøre noe med måten du er lagd på. Du kan prøve så mye du vil, men innerst inne vil du alltid vite at du er ett b-menneske. Just embrace it!
Sist endret av Omaha; 15. juli 2010 kl. 21:22. Grunn: Skriveleif
Sitat av Omaha Vis innlegg
Nei det går ikke å gjøre noe med måten du er lagd på. Just embrace it!
Vis hele sitatet...
Kan du vise til noen kilder som beviser at dette er biologisk og ikke bare et resultat av egne vaner og miljø?
Jeg tror nemlig det er et resultat av vaner, og jeg er b-menneske selv.
Om man har sterk nok vilje er det nok bare begynne å legge seg tidligere. Hjelper å ha en jobb med faste arbeidstider, da man må tvinge seg til å våkne og man får slitt seg litt ut så man får sove om kvelden også.
det er vel ikke mye forskning på det, men noen forskere mener det kan være en del gener styrt. Men selvfølgelig men kan da overstyre sin egen biologiske klokke med nok vilje. Men folk har forskjellige biologiske klokker tror jeg.

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/06/20/371624.html
Selv tror ikke jeg ikke at jeg er skyld i at jeg er b-menneske selv. Jeg legger meg tidlig, men jeg får rett og slett ikke sove. Jeg kjenner at kroppen min mener at det ikke er riktig å sove nå. Har prøvd mange forskjellige metoder for å sovne, utenom sovemedisiner. Opp tidlig må jeg jo uansett, selvom jeg har gjort dette i 20 år merker jeg null forskjell. Det føler like jævlig å stå opp og jeg føler meg like våken om kvelden.

Må legge til at jeg tror dethandler om selvkontroll om man kommer seg opp eller ikke. Jeg presser meg jo opp selvom det føles som ren tortur. Føler i blant at det er bedre å dø liksom. Tror at de fleste av b-mennesker kommer seg opp om de virkelig presser seg selv, men hvis selvkontrollen ikke er alt for sterk er det enda verre.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Btw folkens.

Det å være et b-menneske betyr ikke å være lenge oppe og sove lenge på dagen slik som alle tror. Det betyr egentlig bare at din indre klokke er stilt så den tror et døgn har mer enn 24 timer.

A menneske er motsatt. Deres indre klokka tror at døgnet har mindre enn 24 timer.
Start på et treningsstudio og slit deg ut hvis du mener at jobben ikke sliter deg nok ut, da får dere sove.
Om døgnet "ditt" er ca. 24 timer langt burde det gå fint å konvertere. Bare en liten del (0.15% av befolkningen har et døgn som er merkbart lengre enn 24-timer, så det er mer sannsynlig at det er dataskjermer, taklys o.l. som ødelegger.

Skru av skjermer 1 time før leggetid, og les en bok eller noe. Når du våknet kan det være lurt å bruke en lysskjerm eller hva det nå kalles.

Edit: Bombasa, du tar nok feil der. A og B-menneske beskriver bare når du på døgnet du sover. Men lengden på døgnrytmen din påvirker så klart hvilken av dem du er.
Sist endret av Ozma; 15. juli 2010 kl. 21:40.
De som sier at dette ikke går snakker bare tull. Jeg har selv gjort det, så det er fullt mulig. Før kunne jeg være våken hele natta og sove til ettermiddagen, og hadde store problemer med å stå opp tidlig, mens jeg nå i lang tid har lagt meg i 10-11 tiden og stått opp kl. 6. Men overgangen er ikke gjort på en dag.

Trikset er å stå opp til samme tid hver eneste dag. Må du normalt opp kl 7 for å rekke jobb eller skole i hverdagene, så stå opp kl 7 i helga også. Ikke noe slumring, og ikke noe sove-en-ekstra-time-på-søndag. Selv om du en natt ligger å snur deg i senga og ikke får sove før kl 5, så stå likevel opp kl 7. Det kan være lurt å droppe helgefestingen en periode inntil du har kommet i den nye rytmen. Når du har gjort dette mange nok ganger, så vil det bli lettere og lettere å stå opp når klokka ringer — antageligvis fordi du automatisk går over i en lettere søvn på den tiden klokken ringer når du har vent deg tilstrekkelig til det.

Etterhvert vil du ikke trenge å tenke så mye på at du må legge deg innen da og da, fordi du rett og slett blir trøtt når du trenger å sove. Kroppen vet at den må opp til samme tid, og det varierende søvnbehovet gir seg utslag i at du blir trøtt tidligere eller senere enn normalt. Når rutinen sitter så spikret at du ikke har noen problemer med å stå opp til samme tid, så er det mulig å gjøre et sjelden unntak hvis du for eksempel skal ut på byen en dag. Men ikke gjør det altfor ofte, for da kan det lett skli ut igjen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Uten informasjon om tid vil A-mennesket leve på et døgn som er nær 24 timer, mens B-mennesket vil leve på et døgn som nærmer seg 25 timer.

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8gnrytme
Prøv å legg deg til ett visst tidspunkt, og stå opp et tidspunkt hver dag i en periode. Sørg for at du får ca 8 timer søvn. Jeg er selv B menneske, men føler jeg blir mer opplagt og våkner tidligere av meg selv hvis jeg bare gjør dette.
Uten informasjon om tid vil A-mennesket leve på et døgn som er nær 24 timer, mens B-mennesket vil leve på et døgn som nærmer seg 25 timer.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett der. Det er altså 0.15% av befolkningen som ikke greier å tilpasse seg et døgn på 24 timer eller kortere. Det kan altså finnes mange som har et lengre døgn, men greier å tilpasse seg. My mistake.
Sist endret av Ozma; 15. juli 2010 kl. 22:18.
Etter hva jeg har lest har man A-mennesker og B-mennesker og den typen som kan tilpasse seg begge søvnrytmer.
Jeg er absolutt B-menneske og har stått opp senest halv7 hver arbeidsdag i snart 2 år uten å klare å tilpasse meg en slik rytme (selfølgelig ikke i helgene, det er jo fysisk umulig )

Er like trøtt når jeg står opp, uansett hvor tidlig jeg har lagt meg. Like trøtt på jobb, sovner på toget hjem fordi jeg er så forbanna trøtt.
Hater A-menneskesamfunnet. Er ren tortur.
Selv om døgnrytmen din virker ødelagt og du sovner seint så er kroppen veldig grei sånn at den tar igjen søvn. Hvis du sov lite på mandag så vil kroppen vanligvis hjelpe til og gjøre søvnen bedre på tirsdag, selv om du ikke sover lenger. Du får bare en dypere søvn og høyere søvnstadier tidligere.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Uten informasjon om tid vil A-mennesket leve på et døgn som er nær 24 timer, mens B-mennesket vil leve på et døgn som nærmer seg 25 timer.

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8gnrytme
Vis hele sitatet...
Ja, men det betyr ikke nødvendigvis noe for når på døgnet du velger å sove, og når på døgnet du velger å være våken. Som regel er det slik at de som kaller seg B-mennesker er de som legger seg sent og står opp sent. De må uansett forholde seg til et 24-timers døgn, og man kan da velge å legge denne syklusen når på døgnet man vil.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
25 timers døgnrytme betyr jo at personen blir ikke trøtt før senere og senere for hver kveld som går..

Og ender opp med en fucka døgnrytme
Det vil kun skje under isolerte forhold, uten zeitgebere.

I praksis "restarter" zeitgebere døgnrytmen, slik at det blir mulig å tilpasse seg en vilkårlig døgnrytme som er 24 timer lang. (Gitt at du ikke har en døgnrytmeforstyrrelse)
Sist endret av Ozma; 15. juli 2010 kl. 23:11.
Søvnhormonet vårt kalles melatonin, det blir dannet av signalstoffet serotonin. De fleste mennesker får melatoninutskillelse ved tiden de bruker å legge seg, men om man sliter med å sovne eller rett og slett det å bli trøtt så kan det være pga mangel på melatonin i blodet. Ødelagt døgnrytme forårsaker også dette.

Det er flere ting man kan gjøre for å hjelpe kroppen og få ut stoffet. Melatoninutskillelse får man av mørket, derfor er det viktig før man legger seg og ikke sitte i et lyst rom, se på TV/PC etc. Blått lys (lys fra skjerm) er værre enn vanlig gult lys. Man kan også forsøke å ta melatonintilskudd, men dette har veldig variert virkning på folk.