Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1144
Hei

Jeg har sittet lenge å fundert lenge på hva slags server OS de store nettstedene, firmaer og sånne ting bruker.

Tenker på f.eks. VG Nett, Dagblad, Nettavisen, komplett, netshop osv.

tenker litt på ståre nettverk som skoler og sånn, vet at min skole bruker Novell sin linux til windows løsning...
Jeg går SVGS i vestfold. På Greveskogen som er en av naboene vet jeg de bruker windows...

Jeg lurer på dette fordi jeg syns det er morro og prøve nye os og se hva jeg liker, derfor håper jeg dere kan være litt mer en presise en: VG nett bruker unix.... (noe jeg har fått med men mer enn det vet jeg ikke...)

Kult om noen legger inn erfaringer og sånt:P

Håper det ikke bare er jeg som lurer på dette og at andre kan bruke denne tråden til og "slå opp"

Takker

Mvh
Kristoffer

edit: vg bruker vist cent os og eller istede nå...
Sist endret av KristofferA; 21. oktober 2008 kl. 15:12.
Man kan stort sett se hva servere svarer at de bruker ved hjelp av: http://uptime.netcraft.com/
Komplett bruker feks IIS6.
Dagbladet, VG, Nettavisen, Tek.no, Hardware.no og Digi.no kjører iallefall GNU/Linux. Hva de store kjører er egentlig opp til de store selv. Noen kjører *BSD, noen kjører Solaris, noen kjører GNU/Linux og noen kjører Wintendo. Selv om jeg vil tro GNU/Linux er overrepresentert.
Sist endret av voldern; 21. oktober 2008 kl. 15:53.
takker for svar!

er det noen som har et godt os og ambefale for en webserver og dhcp osv, helst unix/bsd ikke linux, for det har jeg. og jeg har lyst og lære unix!

fint med link!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Linux, FreeBSD, Sun Solaris - take your pick, alt er Unix i ordets rette forstand.
Jo, men er det noen opensource som egner seg til en stabil server som yter knall, jeg er ute etter et unix commandline altså uten grafisk grensesnitt...

Tenker er openbsd og freebsd? tenker litt mere avansert en ubntu og pfsense...

med andre ord, et stabilt, nettverk server, skal ha en alt mulig server, noen ambefalinger av os...

dhcp, web(helst apache), samba, ssh, godt dchp controll panel. skal brukes i stort nettverk,,,

glem det jeg sa over, si det aller beste oset for maks ytelsene gjennom dhcp, linux/bsd/unix
Sist endret av KristofferA; 21. oktober 2008 kl. 16:31.
FreeBSD og OpenBSD er begge fine operativsystemer til sitt bruk. Er du avhengig av aller beste sikkerheten mot at du må fikle litt ekstra er OpenBSD kjekt. Men en ting som er verdt å merke seg er at OpenBSD ikke har Apache2 i pakkesystemet, bare Apache 1.3 pga lisens trøbbel.

Vil du ha et relativt sikkert, kjapt og stabilt OS er FreeBSD å anbefale. Det er en hel del lettere å sette seg inn i en OpenBSD og har et større community. Så ut av personlig preferanse vil jeg anbefale FreeBSD til ditt bruk.

DragonFlyBSD og NetBSD kan også være interessant å se på, men jeg har lite personlig erfaringer med disse så jeg kan ikke si noe om dem.
Sist endret av voldern; 21. oktober 2008 kl. 16:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KristofferA
Jo, men er det noen opensource som egner seg til en stabil server som yter knall, jeg er ute etter et unix commandline altså uten grafisk grensesnitt...

Tenker er openbsd og freebsd? tenker litt mere avansert en ubntu og pfsense...

med andre ord, et stabilt, nettverk server, skal ha en alt mulig server, noen ambefalinger av os...

dhcp, web(helst apache), samba, ssh, godt dchp controll panel. skal brukes i stort nettverk,,,

glem det jeg sa over, si det aller beste oset for maks ytelsene gjennom dhcp, linux/bsd/unix
Vis hele sitatet...
Ytelse på DHCP? You oughta be kidding. En 286 med 4MB ram kan kjøre DHCP for et digert nettverk. Uten OS i ordets rette forstand...

Ellers så trur eg eigentleg OSet har minimalt å sei for ytelse. Hadde det vore markant forskjell hadde en sett det tydlig i utbredelsen av systema, men det ser en ikkje. Det virker meir tilfeldig kva ulike bedrifter har standardisert på. Dessuten er det i større grad opp til tjenesta som kjører enn OSet kor effektiv den er.

Forøvrig er UNIX en sekk - eller rettare sagt to sekker: genetiske UNIXer, dvs en UNIX som har kode fra AT&T sin UNIX, og UNIX-kompatible OS, som ikkje har ei linje kode fra AT&T. Når det gjelder genetiske UNIXer har en t.d BSD, HP-UX, Solaris m.fl. Linux, minix, windows+cygwin, GNU HURD m.fl. er eksempel på UNIX-liknande OS.

Uansett referer det KUN til kjerna. Det du som bruker oppdager er toolkit som er i bruk, og der har en t.d. GNU, som er et komplett brukermiljø, med et shell (bash), editor (nano, emacs m.fl.), kryptoprogramvare (gpg) etc etc. Det finst GNU/Solaris, GNU/Linux, GNU/Hurd, GNU/Windows, GNU/HP-UX m.fl. Med andre ord - det du tenker på når du snakker om Linux er i realiteten GNU, og ikkje Linux. Eg tviler på at så veldig mange her inne hadde merka forskjell på GNU/Solaris og GNU/Linux.

I all praksis er Linux en UNIX, sjølv om det ikkje er ein genetisk UNIX.
Sitat av KristofferA
Jo, men er det noen opensource som egner seg til en stabil server som yter knall, jeg er ute etter et unix commandline altså uten grafisk grensesnitt...

Tenker er openbsd og freebsd? tenker litt mere avansert en ubntu og pfsense...

med andre ord, et stabilt, nettverk server, skal ha en alt mulig server, noen ambefalinger av os...

dhcp, web(helst apache), samba, ssh, godt dchp controll panel. skal brukes i stort nettverk,,,

glem det jeg sa over, si det aller beste oset for maks ytelsene gjennom dhcp, linux/bsd/unix
Vis hele sitatet...
Ikke tenk så mye på hva som er best du! Det spørsmålet kan alle besvare med sine egne erfaringer, og før vi vet ordet av det, så har dette blitt en listetråd, og du har ikke blitt noe smartere..

Det du ønsker er enkelt tilgjengelig for de aller fleste unix distroer, og blir som regel også installert sammen med OS.

Jeg brukte selv Slackware på en boks som var satt opp som router med web, ftp og dhcp og det fungerte veldig bra. Mener å huske på at jeg hadde 108 dager i uptime før jeg selv skrudde av maskinen. På den tiden hadde jeg også vært borti Red Hat, Mandrake, Debian osv, men husker altså ikke hva som fikk meg til å være trofast mot Slackware.

Tok noen kjappe søk, så her har du iallefall litt lesestoff:
Men nei.. Jeg kan ikke hjelpe deg med å finne ut hva det beste OS'et er. Det må du nok finne ut av selv..
det jeg får ut av dette er at jeg skal bruke oset som passer meg best?

Jeg har gode erfaringer med ubuntu server, så jeg burde fortsatte og bruke deT?

Servern jeg tenker på her skal brukes på et lan også til andre ting...

bruker webmin på min server og må si jeg liker det, da er det også lett og konfigurere servere...

Takker uansett, jeg fordyper meg mer i ubuntu
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KristofferA
det jeg får ut av dette er at jeg skal bruke oset som passer meg best?
Vis hele sitatet...
Sagt på en anna måte så har administratoren meir å sei for ytelsen og sikkerheta enn valget av OS. Det går heilt fint an å sette opp OpenBSD med ræva sikkerhet, og det går heilt fint an å sette opp Windows med svært god sikkerhet.
Tror det er liten forskjell på de ulike systemene. Iallefall om man ser på kommando strukturen.

Selv har jeg kjørt alt fra HP-UX, Solaris, AIX til Irix. Alle disse systemene har sine fordeler og ulemper. Det jeg kan rekomendere er å sette om en server manuelt. Det er først da du vil være sikker på oppsettet.

Nå bruker jeg selv Debian som min favoritt linux distro. Ikke noe grafisk, alt er installert rett fra apt-get. Dette er hva jeg foretrekker.

Så det å sette opp en sikker server, henger ikke på OS´et, men administratoren.

Finn det et system du liker, å sett det opp manuelt. Det er da forståelsen kommer.