Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8490
Noen som har noen tanker om hvorfor vegetarianismen er så dårlig stilt i Norge?
I de fleste andre land vil man enkelt kunne finne velsmakende vegetariske retter, mens her hjemme på berget, er det nesten umulig for meg å spise ute, pga latterlig dårlig tilbud, og jeg er en ovo-lakto-vegetarianer (sorry for engelsk link, men det fantes beskrivende nok ikke norsk side om dette), gudene vet hvilket helvete veganerne må ha.

Folk i Norge er jo rimelig opplyste i forhold til andre land, skal man tro avisene, og både magefølelsen min og den lille forskningen jeg kunne finne med min begrensede google-fu, viser korrelasjon mellom vegetarianisme og utdanning/intelligens.
Men allikevel opplever jeg jevnlig å bli regelrett mobbet pga min aversjon mot å fortære døde dyr.

Hvis det hadde vært lettere å være veggis tror jeg nok flere ville velge bort kjøtt, men det er kanskje ikke marked for det i Norge, vet ikke om dette er en catch-22 eller ikke, kanskje noen andre har noen synspunkter.


For å sette det litt på spissen, synes jeg det er ganske sært at det i det hele tatt er lov til å ale opp levende vesener med det ene formål å spise dem, det er jo ganske barabarisk hvis man tenker seg litt om.


Med de økende befolkningstallene rundt om i verden, og utviklingslands økende kjøttkonsum vil jo det etterhvert bli et enormt problem med ressursbruk til kjøttoppdrett, som jeg håper vi kan klare å løse.
En liten tanke er at det er unaturlig for oss her i Norden og leve som vegetarianere. Vi er avhengig av kjøtt/fisk i vårt kosthold for å overleve (hvis vi skal leve av det vi lager selv)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Aldi helt klart å ta vegiterianere helt seriøst jeg.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
For å sette det litt på spissen, synes jeg det er ganske sært at det i det hele tatt er lov til å ale opp levende vesener med det ene formål å spise dem, det er jo ganske barabarisk hvis man tenker seg litt om.
.
Vis hele sitatet...
Vi er faktisk nykommere av våre forfedre som var norrøne vikinger og derfor er et kosthold på kjøtt, fisk og poteter er noe som er typisk Norsk.Hvis du syns det er barbarisk, greit for meg, men ikke trekk ned på utesteder som ikke har samme syn på kosthold som deg. De gjør det som er godt for lommeboka, og Nordmenn åpner lommeboka for det vi har spist i 1400 år
Sist endret av ZELDUR; 29. mai 2011 kl. 02:34.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Noen som har noen tanker om hvorfor vegetarianismen er så dårlig stilt i Norge?
I de fleste andre land vil man enkelt kunne finne velsmakende vegetariske retter, mens her hjemme på berget, er det nesten umulig for meg å spise ute, pga latterlig dårlig tilbud, og jeg er en ovo-lakto-vegetarianer (sorry for engelsk link, men det fantes beskrivende nok ikke norsk side om dette), gudene vet hvilket helvete veganerne må ha.

Folk i Norge er jo rimelig opplyste i forhold til andre land, skal man tro avisene, og både magefølelsen min og den lille forskningen jeg kunne finne med min begrensede google-fu, viser korrelasjon mellom vegetarianisme og utdanning/intelligens.
Men allikevel opplever jeg jevnlig å bli regelrett mobbet pga min aversjon mot å fortære døde dyr.

Hvis det hadde vært lettere å være veggis tror jeg nok flere ville velge bort kjøtt, men det er kanskje ikke marked for det i Norge, vet ikke om dette er en catch-22 eller ikke, kanskje noen andre har noen synspunkter.


For å sette det litt på spissen, synes jeg det er ganske sært at det i det hele tatt er lov til å ale opp levende vesener med det ene formål å spise dem, det er jo ganske barabarisk hvis man tenker seg litt om.


Med de økende befolkningstallene rundt om i verden, og utviklingslands økende kjøttkonsum vil jo det etterhvert bli et enormt problem med ressursbruk til kjøttoppdrett, som jeg håper vi kan klare å løse.
Vis hele sitatet...
Ok.. Vil gjerne vite hvorfor jeg ikke skal spise kjøtt?
Ja, det er dyrere å fremstille. Og..? Det er åpenbrat at det er noe jeg ikke ser. For meg virker det som at det er rebellske jenter som ikke liker fisk, og ikke er fornøyd med vekta si som nekter å spise kjøtt og fisk. Som du nok forstår, og som jeg går utifra, sp har jeg et galt synspunkt på dette. Please elaborate?

Ps: Absolutt litt OT..

OG: Hva er så mye bedre med å ale opp levende GULRØTTER eller KÅL for den ene hennsikt å konsumere dem?

Kompis, det er slik det fungerer..
Sist endret av random42099; 29. mai 2011 kl. 02:45.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Vi er faktisk nykommere av våre forfedre som var norrøne vikinger og derfor er et kosthold på kjøtt, fisk og poteter er noe som er typisk Norsk.Hvis du syns det er barbarisk, greit for meg, men ikke trekk ned på utesteder som ikke har samme syn på kosthold som deg. De gjør det som er godt for lommeboka, og Nordmenn åpner lommeboka for det vi har spist i 1400 år
Vis hele sitatet...
Poteter ble innført fra Sør-Amerika en god stung etter at vikingene styrte her.
Og det var av de litt mindre barbariske prestene
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Poteter ble innført fra Sør-Amerika en god stung etter at vikingene styrte her.
Og det var av de litt mindre barbariske prestene
Vis hele sitatet...
Kjekt å vite.
Jeg ville egentlig bare prøve å vise at jeg ikke skjønner meg en dritt på vegitarianere.Takk for at du lærte meg litt historie da
Det er helt naturlig å spise kjøtt gutt! Det har mennesker gjort i alle år! Dessuten er det gunstig for kroppen å få i seg nok proteiner!

hvilke tilskudd tar du for å dekke behovet ditt?

Har du prøvd becon? sykt digg..
Hva slags mat spiser veggiser for å få i seg de essensielle proteinene?
Alltid lurt på det =)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
finnes flere vegetar-erstatninger med proteinene en trenger og slike ting
Sitat av Quakecry Vis innlegg
finnes flere vegetar-erstatninger med proteinene en trenger og slike ting
Vis hele sitatet...
Jeg spurte spesifikt etter eksempler =)
Og her snakker vi om MAT, og ikke tilskudd.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
ja, mat. Er jo folk som har aldri spist noe kjøtt eller noe i hele sitt liv som har det bare bra.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Jeg spurte spesifikt etter eksempler =)
Og her snakker vi om MAT, og ikke tilskudd.
Vis hele sitatet...
Brune bønner og egg er det eneste jeg kan komme på ;P
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Brune bønner og egg er det eneste jeg kan komme på ;P
Vis hele sitatet...
http://www.whfoods.com/genpage.php?t...ofile&dbid=141
http://www.whfoods.com/genpage.php?t...rofile&dbid=49
http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

Her ser vi at man er nødt til å spise 2-3 ganger mer bønner enn kjøtt for å få i seg tilsvarende mengde essensielle proteiner.

Men jeg ser at det er fult mulig å få i seg anbefalt dose ved å spise brunebønner, men man får i seg en mye større mengde karbohydrater ved å spise bønner kontra kjøtt, som i mine øyne er ugunstig.

Spiser veggiser egg?
Sist endret av Torepia; 29. mai 2011 kl. 03:31.
du har jo melke produkter; cottage cheese, kesam, ost, prottis shake..
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
veganere spiser ikke egg, vegetarianere gjør det Søstra mi har aldri spist kjøtt eller noe slikt, bare fisk og egg - mamma og stefaren min er og vegetarianere, men jeg er ikke det. Mye vegetar mat er faktisk ganske godt også.
Sitat av pamparius Vis innlegg
du har jo melke produkter; cottage cheese, kesam, ost, prottis shake..
Vis hele sitatet...
Aha, så det er kun veganere som ikke spiser ting som kommer fra dyr?
Veggiser spiser altså egg og melkeprodukter.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
veganere spiser ikke egg, vegetarianere gjør det Søstra mi har aldri spist kjøtt eller noe slikt, bare fisk og egg - mamma og stefaren min er og vegetarianere, men jeg er ikke det. Mye vegetar mat er faktisk ganske godt også.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spiser vegetarianere fisk og ikke okse/svin/kylling?
Spiser vegetarianere feks. hval?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Beklager for at jeg opprettet tråden, nFF sitt verdisyn er nok dessverre i tråd med den gjengse nordmanns, og derfor blir det vel meningsløst å i det hele tatt diskutere dette.

Mods kan bare slette tråden om de vil, jeg gir faen.
Vis hele sitatet...
Ikke gi opp bare fordi en rekke bråkjekke og uvitende fjortiser vrenger utav seg idiotiske påstander i denne tråden. Kjøttproduksjon er enormt miljøfiendtlig og alle burde spise mye mindre kjøtt enn i dag, og i tillegg kommer det etiske aspektet med å holde levende vesener i bur kun for å spise dem. Hvis alle hadde kutta ut ett eller to kjøttmåltider i uka hadde det hjulpet voldsomt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ikke gi opp bare fordi en rekke bråkjekke og uvitende fjortiser vrenger utav seg idiotiske påstander i denne tråden. Kjøttproduksjon er enormt miljøfiendtlig og alle burde spise mye mindre kjøtt enn i dag, og i tillegg kommer det etiske aspektet med å holde levende vesener i bur kun for å spise dem. Hvis alle hadde kutta ut ett eller to kjøttmåltider i uka hadde det hjulpet voldsomt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er mye å hente på spise mindre kjøtt og mer grønt, men jeg skjønner ikke poenget med å være 100% "avholds" fra kjøtt. Nå er det sikkert mange forskjellige grunner til at folk velger å være veggis, men hva er egentlig hoved argumentet? Er det for miljøet? Er det pga. de synes synd på dyrene? Er det pga. de rett og slett ikke liker kjøtt?

For meg virker vegetarianisme som en trend, og som mange gjør bare for å være spesielle.

Er det virkelig nødvendig å være 100% avholds? Kan man ikke feks. spise kjøtt 1 gang i uken?

For meg er vegetarianisme litt for ekstremt.
Sitat av pamparius Vis innlegg
HVALKJØTT! DET ER MAT!

men serr, kjøtt er naturlig for mennesker å spise. Slutt å tenk på hvor jævlig dyr har det, de er dyr og skal spises opp uansett. Brutalt? ja, men mennesker er ment til å spise kjøtt! Sånn er naturen. Bruk heller krefter på mennesker som lider.
Vis hele sitatet...
Statistikker har vist at vegetarianere har lavere risiko for å utvikle kreft, hjerte problemer og høyt blodtrykk. Vegetarianere har også mindre sannsynlighet for å danne enten nyrestein eller gallestein, og det kan også hjelpe de som har diabetes, noen diabetikere kan faktisk gå vekk ifra medisinen sin om de er fullt ut vegetarianere og det er også blitt forsket på at det kan minimere eller redusere astma anfall.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ment å ment. Hadde vi vært "ment" kjøttetere hadde vell vi ikke hatt tennene våre slike som de er. De passer slettes ikke bra til kjøtt. Se bare på dyr som er kjøtt-etere også videre, som har kraftige store, spisse tenner og sånt.
@eriixn
javel, Kilder?

faktum er at variasjon i kost er viktig. Å eliminere så mye fra kosten blir for meg litt sært. Hvis det er så gunstig som du sier, rart ikke flere har hoppet på denne trenden?
Sist endret av pamparius; 29. mai 2011 kl. 04:22.
Sitat av pamparius Vis innlegg
javel, Kilder?

faktum er at variasjon i kost er viktig. Å eliminere så mye fra kosten blir for meg litt sært. Hvis det er så gunstig som du sier, rart ikke flere har hoppet på denne trenden?
Vis hele sitatet...
Det tok meg 2sekunder å finne kildene på første google søk, så om du er interessert i det er det bare å lese seg opp selv.
Personlig er jeg ikke veggis, elsker kjøtt og kommer til å spise det livet ut!
Sist endret av eRixn; 29. mai 2011 kl. 04:24.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ment å ment. Hadde vi vært "ment" kjøttetere hadde vell vi ikke hatt tennene våre slike som de er. De passer slettes ikke bra til kjøtt. Se bare på dyr som er kjøtt-etere også videre, som har kraftige store, spisse tenner og sånt.
Vis hele sitatet...
vi har også noen spisse tenner, har vi ikke?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
ikke i forhold til andre "skapninger" som er kjøtt-spisere.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
ikke i forhold til andre "skapninger" som er kjøtt-spisere.
Vis hele sitatet...
Ja, men mer enn planteetere, tenker spesielt på hjørnetennene våre.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Det tok meg 2sekunder å finne kildene på første google søk, så om du er interessert i det er det bare å lese seg opp selv.
Personlig er jeg ikke veggis, elsker kjøtt og kommer til å spise det livet ut!
Vis hele sitatet...
Du kommer med påstander om statistikker osv, da spør jeg pent om kilder!
Er det så mye å be om?
Sitat av pamparius Vis innlegg
Du kommer med påstander om statistikker osv, da spør jeg pent om kilder!
Er det så mye å be om?
Vis hele sitatet...
Link1
Link2
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
Alt dette er vel og bra, hvis en diskusjon om riktigheten av å spise kjøtt eller ikke, kan få bare en person til å slutte å spise kjøtt, så er den nyttig, men dette har vel vært diskutert en del ganger før.

Hvis man leser OT igjen, vil man se at jeg ønsket en diskusjon om hvorfor Norge er spesielt høyt på statistikken over kg kjøtt konsumert pr innbygger.

Det var en som kom trekkende med norrøne vikingtradisjoner, men det er vel ikke den fulle sannheten?
De fleste land har jo tradisjon for utstrakt kjøttspising?
Sitat av Torepia Vis innlegg
Jeg er enig i at det er mye å hente på spise mindre kjøtt og mer grønt, men jeg skjønner ikke poenget med å være 100% "avholds" fra kjøtt. Nå er det sikkert mange forskjellige grunner til at folk velger å være veggis, men hva er egentlig hoved argumentet? Er det for miljøet? Er det pga. de synes synd på dyrene? Er det pga. de rett og slett ikke liker kjøtt?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig noe som varierer fra person til person.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ment å ment. Hadde vi vært "ment" kjøttetere hadde vell vi ikke hatt tennene våre slike som de er. De passer slettes ikke bra til kjøtt. Se bare på dyr som er kjøtt-etere også videre, som har kraftige store, spisse tenner og sånt.
Vis hele sitatet...
Vi har hoggtenner, noe ekstremt få rene planteetere har. Både tennene våre og fordøyelsessystemet vårt er tilpasset både kjøtt og plantekost.

Til de som snakker om ernæring.. Man kan helt fint få i seg alt man trenger med vegetarkost, men man må være litt mer påpasselig på at man spiser riktig. Det er dessuten sjelden et godt argument mot vegetarianisme, da de fleste som bruker dette platte argumentet er fjortenåringer som lett hadde gått året rundt på Grandiosa og Cola hvis ingen foreldre var der for å lage mat for de, uten å ofre en tanke på den mangelfulle ernæringen.

Sitat av G4ndj1
Hvis man leser OT igjen, vil man se at jeg ønsket en diskusjon om hvorfor Norge er spesielt høyt på statistikken over kg kjøtt konsumert pr innbygger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil kanskje tro det er på grunn av at vi har så god råd. Kjøtt er dyrere enn grønnsaker, rotfrukter o.l., noe som en del steder kan begrense inntaket, men når er vi er blant de med best råd og billigst mat i verden, så har vi råd til mer kjøtt.

Kjøttproduksjonen er et voksende problem både med tanke på miljø og etikk, så jeg er enig med DonTomaso i at vi burde senke inntaket. Noen måter å gjøre dette på er å heve kravene for dyrevelferd og senke subsidiene for kjøttproduksjon. På den måten vil produksjonsprisen gå opp, og salgsprisen vil følge. Dette vil sannsynligvis senke forbruket og være positivt for miljøet, samtidig som det løser en del av de dyrevernetiske problemstillingene et industrialisert landbruk fører med seg.
Sitat av nikons Vis innlegg
Vegetarianisme er unaturlig, og uten svindyrt kosttilskudd hadde dere dødd ut.
/thread.
Vis hele sitatet...
Dette må være noe av det aller aller minst reflekterte jeg har hørt noen si. I tillegg er det basert på ingenting. Bra!

Jeg har nå vært lakto-ovo-veggis i 16-17 år, og jeg har ALDRI tatt kosttilskudd. Min kone har vært veggis i 6-7-8 år, og har så vidt jeg vet heller aldri spist tilskudd. Barna mine er 8 og snart 3, og har vært veggis hele livet. Uten tilskudd. Vi spiser variert og sunn kost, ALT er laget fra bunnen, bortsett fra hvis vi kjøper oss en is eller en brus, hvis du skjønner hva jeg mener.

Dessuten - kosthold er et stort problem i dag, tror jeg. Folk spiser faenmeg bare pulverposemat, frossenfor, papp og hermetikk, virker det som...
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Statistikker har vist at vegetarianere har lavere risiko for å utvikle kreft, hjerte problemer og høyt blodtrykk. Vegetarianere har også mindre sannsynlighet for å danne enten nyrestein eller gallestein, og det kan også hjelpe de som har diabetes, noen diabetikere kan faktisk gå vekk ifra medisinen sin om de er fullt ut vegetarianere og det er også blitt forsket på at det kan minimere eller redusere astma anfall.
Vis hele sitatet...
Forskningen er forholdsvis laber på mange av disse områdene. Det er lite tvil om at man burde få i seg mindre mettet fett mtp. kolesterolnivå, men om det er det å leve som vegetarianer som avgjør det (dvs fravær av kjøtt) eller om det er fordi mange får et ensidig kosthold med lite grøntfor (dvs fravær av grønt) kan debatteres. I tillegg er det jo de vanlige fellene med kohortstudier, korrelasjon og statistisk analyse. Disse tingene er ikke lett å få til riktig, men allikevel gjentas de samme faktabitene hver gang vegetarianere snakker om sin egen diett.

Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Folk i Norge er jo rimelig opplyste i forhold til andre land, skal man tro avisene, og både magefølelsen min og den lille forskningen jeg kunne finne med min begrensede google-fu, viser korrelasjon mellom vegetarianisme og utdanning/intelligens.
Men allikevel opplever jeg jevnlig å bli regelrett mobbet pga min aversjon mot å fortære døde dyr.
Vis hele sitatet...
Det kan hende folk blir litt snurt når du tar utgangspunkt i at folk som ikke spiser kjøtt er smartere, rart hvordan folk reagerer på sånt.

For å moderere artikkelen litt: Det henger nok tett sammen med at korrelasjon ikke nødvendigvis betyr at ting henger sammen. Det er ikke sånn at man blir mer intelligent ved å spise mindre kjøtt - rent biologisk er nok hovedgrunnen til at mennesket har blitt så intelligente som vi har blitt at vi er i stand til å spise kjøtt, siden det er ekstremt energikrevende å vedlikeholde en såpass stor hjerne som vi har. De fleste rovdyr er mer intelligente enn sine respektive byttedyr (rev/hare, ulv/sau, edderkopp/flue osv). Dette betyr ikke at vi må spise kjøtt i dag, siden i den vestlige verden har vi mer enn nok energi uansett kostholdstype.

Poenget er at korrelasjonen oppstår fordi de fleste intelligensmålinger baserer seg på teoretisk, tillært kunnskap som aritmetikk og leseforståelse. Disse er igjen sterkt korrelert med øvre middelklasse, som har mer utdannede foreldre, mer tid til å fokusere på teori og ender opp med å ta høyere utdanning. Disse samme menneskene er også de som har råd/tid til å ta opp saker som vegetarianersaken. Du kan finne lignende korrelasjoner med de fleste former for aktivisme, uten at det betyr at det er intelligens som avgjør.

Selv tror jeg kjøtt er en naturlig del av kostholdet, men å spise kjøtt sju dager i uka blir litt i overkant. I forhold til helse tror jeg mye av problemet er at folk spiser mye av de billige varene: Kjøttdeig av storfe i stedet for kylling/fisk, poteter i stedet for sunnere grønnsaker, cola i stedet for fruktjuice osv. Å spise en matrett uten kjøtt et par dager i uka burde være helt naturlig. Akkurat som å spise med kjøtt en gang i blant burde være det.

Problemet mitt med veganere er at en del av dem synes å ha standpunkter som er såpass ekstreme og lite virkelighetsorienterte at det blir vanskelig å forholde seg til - ved å gripe til polemikk og sammenligne f.eks. kjøttindustrien med holocaust blir det hele en egoboost heller enn en meningsfull debatt. Sier ikke at noen her har gjort det, men det er nå engang slik jeg av og til oppfatter det fra enkelte.

edit: og så må jeg bare si at hvis man er veggis av verdenssultårsaker og samtidig forkjemper for økologisk mat så kaster man babyen ut med badevannet.
Sist endret av ivioynar; 29. mai 2011 kl. 08:59.
Til oss vikinger !
Linsesuppe er mer eller mindre en vikingrett. Den inneholder ikke kjøtt annet en kraft, men det kan alltids byttes ut med buljong. Nå er oppskriften jeg linka til men litt mer en de typisk norske ingrediensene men fortsatt.

Når det kommer til vegitarisme må jeg si ''alt med måte''. Hadde alle kutta ut et par kjøttretter i uka tror jeg mange miljømessige problemer ville vært fjernet. Kan også nevne at folk burde spise mer fisk og fugl, mye sunnere enn vanelig kjøtt.
D-vitaminer finnes vell ikke naturlig i spessielt mange planter? Det er vell en mot veganerene.

Til slutt vil jeg si at jeg er og blir enn kjøtteter, kanskje ikke den værste men hvertfall ikke noe vegertarianer.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
edit: og så må jeg bare si at hvis man er veggis av verdenssultårsaker og samtidig forkjemper for økologisk mat så kaster man babyen ut med badevannet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Forskning viser at økologisk fremstilling av mat er mer energieffektivt enn ikke-økologiske alternativer. Samtidig er det vesentlig mer miljøvennlig. Riktignok får man 20% lavere produksjon per areal, men det er økonomiske og ikke arealmessige hindere som står i veien for en slutt på verdenssulten. Å spise kjøtt er ekstremt lite energi- og arealeffektivt og krever ca 10 ganger mer areal enn å spise korn, grønnsaker, etc – kjøtt er altså vesentlig mindre energi- og arealeffektivt enn økologisk vegetabilsk mat. Jeg ser derfor ikke at å være vegetarianer av verdenssultårsaker samtidig som man er forkjemper for økologisk mat er noen større selvmotsigelse enn å være forkjemper for både bedre veier og lavere fartsgrense.

Sitat av NotToSmart
D-vitaminer finnes vell ikke naturlig i spessielt mange planter? Det er vell en mot veganerene.
Vis hele sitatet...
Sopp og gjær som ikke har vært strålt med UV. Eventuelt kan man gå ut i sola en liten stund.
Sist endret av Provo; 29. mai 2011 kl. 09:45.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forskningen er forholdsvis laber på mange av disse områdene. Det er lite tvil om at man burde få i seg mindre mettet fett mtp. kolesterolnivå, men om det er det å leve som vegetarianer som avgjør det (dvs fravær av kjøtt) eller om det er fordi mange får et ensidig kosthold med lite grøntfor (dvs fravær av grønt) kan debatteres. I tillegg er det jo de vanlige fellene med kohortstudier, korrelasjon og statistisk analyse. Disse tingene er ikke lett å få til riktig, men allikevel gjentas de samme faktabitene hver gang vegetarianere snakker om sin egen diett.


Det kan hende folk blir litt snurt når du tar utgangspunkt i at folk som ikke spiser kjøtt er smartere, rart hvordan folk reagerer på sånt.

For å moderere artikkelen litt: Det henger nok tett sammen med at korrelasjon ikke nødvendigvis betyr at ting henger sammen. Det er ikke sånn at man blir mer intelligent ved å spise mindre kjøtt - rent biologisk er nok hovedgrunnen til at mennesket har blitt så intelligente som vi har blitt at vi er i stand til å spise kjøtt, siden det er ekstremt energikrevende å vedlikeholde en såpass stor hjerne som vi har. De fleste rovdyr er mer intelligente enn sine respektive byttedyr (rev/hare, ulv/sau, edderkopp/flue osv). Dette betyr ikke at vi må spise kjøtt i dag, siden i den vestlige verden har vi mer enn nok energi uansett kostholdstype.

Poenget er at korrelasjonen oppstår fordi de fleste intelligensmålinger baserer seg på teoretisk, tillært kunnskap som aritmetikk og leseforståelse. Disse er igjen sterkt korrelert med øvre middelklasse, som har mer utdannede foreldre, mer tid til å fokusere på teori og ender opp med å ta høyere utdanning. Disse samme menneskene er også de som har råd/tid til å ta opp saker som vegetarianersaken. Du kan finne lignende korrelasjoner med de fleste former for aktivisme, uten at det betyr at det er intelligens som avgjør.

Selv tror jeg kjøtt er en naturlig del av kostholdet, men å spise kjøtt sju dager i uka blir litt i overkant. I forhold til helse tror jeg mye av problemet er at folk spiser mye av de billige varene: Kjøttdeig av storfe i stedet for kylling/fisk, poteter i stedet for sunnere grønnsaker, cola i stedet for fruktjuice osv. Å spise en matrett uten kjøtt et par dager i uka burde være helt naturlig. Akkurat som å spise med kjøtt en gang i blant burde være det.

Problemet mitt med veganere er at en del av dem synes å ha standpunkter som er såpass ekstreme og lite virkelighetsorienterte at det blir vanskelig å forholde seg til - ved å gripe til polemikk og sammenligne f.eks. kjøttindustrien med holocaust blir det hele en egoboost heller enn en meningsfull debatt. Sier ikke at noen her har gjort det, men det er nå engang slik jeg av og til oppfatter det fra enkelte.

edit: og så må jeg bare si at hvis man er veggis av verdenssultårsaker og samtidig forkjemper for økologisk mat så kaster man babyen ut med badevannet.
Vis hele sitatet...
Vel, korrelasjon betyr jo nettopp at noen henger sammen, at det samvarierer. Det du snakker om er jo problemer med kausalitet og konvergerende variabler. Han sier forøvrig ingenting om retningen på korrelasjonen, men jeg antar han han mener at den er positiv.

OT: Jeg synes det er litt tullete å dra inn alle disse historiske påstandene om at vi mennesker er skapt for å spise så mye kjøtt. Tror du virkelig at mennesker før i tiden spiste like mye kjøtt som vi gjør i dag? Hvis vi går tilbake til jeger- og sanker-tiden (rundt 10 000 år siden), har jeg hørt tall som 90 % bær, nøtter, grønnsaker o.l og 10 % kjøtt som en generell oppbygning av menneskets kosthold. Har dessverre ikke kilder tilgjengelig akkurat nå.
Det er et stort samfunnsproblem at vi mennesker, da spesielt i den vestlige verden spiser så ekstremt store menger kjøtt som vi gjør i dag, og jeg mener derfor det blir helt på tryne å skal kritisere dem som velger å ta helt avstand fra kjøtt.
Sitat av dvs Vis innlegg
Vel, korrelasjon betyr jo nettopp at noen henger sammen, at det samvarierer. Det du snakker om er jo problemer med kausalitet og konvergerende variabler. Han sier forøvrig ingenting om retningen på korrelasjonen, men jeg antar han han mener at den er positiv.
Vis hele sitatet...
Konvergerende variable? Hæ? Poenget er at selv om to ting varierer sammen, så betyr det ikke at den ene forårsaker den andre: De kan ha felles underliggende årsak, tilfeldigheter eller bare en delvis kobling.

OT: Jeg synes det er litt tullete å dra inn alle disse historiske påstandene om at vi mennesker er skapt for å spise så mye kjøtt. Tror du virkelig at mennesker før i tiden spiste like mye kjøtt som vi gjør i dag? Hvis vi går tilbake til jeger- og sanker-tiden (rundt 10 000 år siden), har jeg hørt tall som 90 % bær, nøtter, grønnsaker o.l og 10 % kjøtt som en generell oppbygning av menneskets kosthold. Har dessverre ikke kilder tilgjengelig akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver ingen slike ting. Jeg skriver simpelthen at kosthold som inkluderer kjøtt er en av årsakene til at vi er intelligente, som en motpåstand til den flåsete polemikken om at vegetarianere er mer intelligente.

Det er et stort samfunnsproblem at vi mennesker, da spesielt i den vestlige verden spiser så ekstremt store menger kjøtt som vi gjør i dag, og jeg mener derfor det blir helt på tryne å skal kritisere dem som velger å ta helt avstand fra kjøtt.
Vis hele sitatet...
Så fordi noe er et samfunnsproblem så er personene fritatt for kritikk i forhold til metodikk, vitenskapforståelse og argumentasjon?
Sitat av Hobbynarkis Vis innlegg
New age tullball...

Vi har spist kjøtt i flere årtusener helt siden vi var huleboere. Det er greit med moderasjon men det er ingen vits å avstå fra kjøtt.

Dere som er vegaterianere bør heller komme dere til psykologen og skru fast et par skruer. Fortell meg en ting er det verdt det? Hva får dere ut av det? De såkalte helseforbedringene dere snakker om kommer enkelt av greit av placebo.
Vis hele sitatet...
Det er sånne fine innlegg som får meg til å smile. New Age tullball? Det du spør om nedenfor bekrefter nærmest at du ikke engang har forsøkt å leve vegetarisk og se om det faktisk gjør noen skilnad på kroppen din! Likevel plumper du utpå med en placebo-konklusjon (som jeg forøvrig synes ikke går an å bruke i en slik sammenheng).

Vel, jeg spiser kjøtt. Men i 5 uker levde jeg 100% vegetarisk for å se hva dette var for noe (dels også av økonomiske årsaker - skikkelig næringsrikt kjøtt (som ikke er proppetmed tungmetaller) er vanvittig dyrt i lengden). Som alltid lagde jeg all mat fra bunnen og brukte næringsrike grønnsaker, linser, bønner, kornsorter, rotfrukter, sopp m.m. Maten smakte ihvertfall veldig godt, så på den måten var ikke kjøttsavnet der.

Den første, umiddelbare skilnaden var at jeg automatisk spiste mer fornuftige porsjoner; mye, men jeg ble sjelden overmett eller fort sulten igjen.

Etter kanskje en måned forsøkte jeg å gjøre opp status og se om det var noe jeg synes hadde endret seg. Helt tydelig var det at kosten hadde mer vann i seg. Jeg følte meg også lettere, samtidig som magen min elsket det. Jeg gikk oftere på do og magen fungerte veldig bra. Jeg hadde også fått kortet ned på tiden jeg måtte 'slappe av' etter middagsmaten og følte meg generelt sprek. Utelukkende positive effekter.

Idag spiser jeg fortsatt kjøtt, men mye mindre enn før. Det er bra for lommeboka, miljøet og kroppen min.

-------------

Om spørsmålet rundt hvorfor det er så få vegetarianere og veganere i Norge tror jeg det er to hovedsvar:

Geografisk har Norge en beliggenhet som gjør at det er relativt enkelt å jakte og (spesielt) fiske, slik at man er mer vant med det enn å leve kun av det jorda gir. Det er vel heller ikke veldig ideelt å leve kun av jorda i et land hvor det er tundra store deler av året.

Det andre tror jeg at Nordmenn simpelthen er ganske trege til å ta til seg trender osv., som jo er en del av vegetarismen slik den er idag. Ola og Kari liker best de samme gamle og er skeptisk til nye ting generelt. Ettersom miljøaspektet har blitt lagt merke til tror jeg kjøttkonsumet vil gå ned over tid, siden yngre tar dette til seg med tiden.
Sist endret av httpwhat; 29. mai 2011 kl. 10:51.
Sitat av Hobbynarkis Vis innlegg
Dere som er vegaterianere bør heller komme dere til psykologen og skru fast et par skruer. Fortell meg en ting er det verdt det? Hva får dere ut av det? De såkalte helseforbedringene dere snakker om kommer enkelt av greit av placebo.
Vis hele sitatet...
jeg er ikke selv vegetarianer, men jeg spiser nesten ikke kjøtt pga jeg har en magesykdom. da klarer jeg å leve et vanlig liv uten medisiner.

men jeg er enig i at å avstå fra kjøtt bare fordi folk syns synd på dyr, blir litt dumt. hvis man skal være sunn, er det mange ting som bør utelukkes før kjøtt. jeg spiser ikke hvete, melkeprodukter, sukker eller rødt kjøtt for å slippe medisiner, og for å leve et sunt liv.

til dere som lurer på hva de som ikke spiser kjøtt spiser, så er nøtter og frø populært. de inneholder like mye protein som kjøtt, rundt 20%.
http://www.matvareguiden.no/Mandler-sk%C3%A5ldet - mandler
http://www.matvareguiden.no/Solsikke...k-Green-Valley - solsikkekjerner

proteinpulver av grønnsaker finnes også, som jeg spiser litt av. rundt 70-80% protein.
http://www.sunwarrior.com/

det er også masse næringsstoffer i grønnsaker og frukt, ingen grunn til å ta kosttilskudd.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Konvergerende variable? Hæ? Poenget er at selv om to ting varierer sammen, så betyr det ikke at den ene forårsaker den andre: De kan ha felles underliggende årsak, tilfeldigheter eller bare en delvis kobling.


Jeg skriver ingen slike ting. Jeg skriver simpelthen at kosthold som inkluderer kjøtt er en av årsakene til at vi er intelligente, som en motpåstand til den flåsete polemikken om at vegetarianere er mer intelligente.


Så fordi noe er et samfunnsproblem så er personene fritatt for kritikk i forhold til metodikk, vitenskapforståelse og argumentasjon?
Vis hele sitatet...
Er jeg som tullet med begrepene her, mente selvfølgelig problemet med tredjevariabler i korrelasjonsstudier. Så jeg tror egentlig vi er enige om det rent metodiske. Og jeg synes du tar opp en viktig ting, folk flest er alt for raske til å kaste ut med korrelasjoner og "person-who" fakta uten å faktisk ta høyde for de tingene du nevner.

Det andre jeg skrev var forøvrig rettet mot andre innlegg i posten og ikke deg, var bare jeg som glemte å fjerne det andre du skrev når jeg quotet.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Noen som har noen tanker om hvorfor vegetarianismen er så dårlig stilt i Norge?
I de fleste andre land vil man enkelt kunne finne velsmakende vegetariske retter, mens her hjemme på berget, er det nesten umulig for meg å spise ute, pga latterlig dårlig tilbud
Vis hele sitatet...
For å ta diskusjonen tilbake til dette; dårlige tilbud til vegetarianere på resturanter i Norge.

Selv er jeg ikke vegetarianer, men 100% "rawfoodist", altså spiser jeg ingen ting som er varmebehandlet. De fleste resturanter (med unntak av sushiresturanter) har ingen retter tilpasset dette. Allikevel finner jeg alltid noe å spise. Jeg må kanskje nøye meg med en halvkjedelig salat, men jeg trenger ikke å gå sulten. Resturantbransjen er en servicebransje, og de aller fleste steder kan man be om modifiserte utgaver av rettene, eller noe som ike står på menyen i det hele tatt.

Neste gang du er ute, hva med å be om en kyllingsalat uten kylling, med et speilegg istedenfor?
Sist endret av felix_poker; 29. mai 2011 kl. 11:18.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
For å ta diskusjonen tilbake til dette; dårlige tilbud til vegetarianere på resturanter i Norge.

Selv er jeg ikke vegetarianer, men 100% "rawfoodist", altså spiser jeg ingen ting som er varmebehandlet. De fleste resturanter (med unntak av sushiresturanter) har ingen retter tilpasset dette. Allikevel finner jeg alltid noe å spise. Jeg må kanskje nøye meg med en halvkjedelig salat, men jeg trenger ikke å gå sulten. Resturantbransjen er en servicebransje, og de aller fleste steder kan man be om modifiserte utgaver av rettene, eller noe som ike står på menyen i det hele tatt.

Neste gang du er ute, hva med å be om en kyllingsalat uten kylling, med et speilegg istedenfor?
Vis hele sitatet...
et tips til deg hvis du bor i oslo området, norges første rawfood restaurant har åpnet i sandvika og i oslo, Helt Rå. http://heltraa.no/
jeg har vært i sandvika, og det var kjempegodt, faktisk bedre enn "vanlige" restauranter, mye pga naturlige urter og krydder. følte meg kjempefin etter å ha spist der, selv med min magesykdom.

prøver selv å spise mye rawfood.
Sitat av n5k Vis innlegg
Jeg har nå vært lakto-ovo-veggis i 16-17 år, og jeg har ALDRI tatt kosttilskudd. Min kone har vært veggis i 6-7-8 år, og har så vidt jeg vet heller aldri spist tilskudd. Barna mine er 8 og snart 3, og har vært veggis hele livet. Uten tilskudd. Vi spiser variert og sunn kost, ALT er laget fra bunnen, bortsett fra hvis vi kjøper oss en is eller en brus, hvis du skjønner hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Denne lakto-ovo-maten (egg og melk) inneholder jo mye essensiell næring som fullblods veganere ikke får i seg, og jeg vil påstå at det er nettopp fordi du spiser egg og melk at du kan være veggis uten kosttilskudd.

I Trondheim tror jeg at Persilleriet er en vegetarisk restaurant..
Sitat av FREEthjof Vis innlegg
Denne lakto-ovo-maten (egg og melk) inneholder jo mye essensiell næring som fullblods veganere ikke får i seg, og jeg vil påstå at det er nettopp fordi du spiser egg og melk at du kan være veggis uten kosttilskudd.

I Trondheim tror jeg at Persilleriet er en vegetarisk restaurant..
Vis hele sitatet...
Hva er det man liksom ikke får nok av uten egg og melkeprodukter? Hva er det du på død og liv må ha kosttilskudd for å kompensere for? Klart man må være bevisst på hva man spiser, men det er da ikke vanskelig om man setter seg ørlite inn i det.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
et tips til deg hvis du bor i oslo området, norges første rawfood restaurant har åpnet i sandvika og i oslo, Helt Rå. http://heltraa.no/
jeg har vært i sandvika, og det var kjempegodt, faktisk bedre enn "vanlige" restauranter, mye pga naturlige urter og krydder. følte meg kjempefin etter å ha spist der, selv med min magesykdom.

prøver selv å spise mye rawfood.
Vis hele sitatet...
Kult!

Bare av nyskjerrighet, hva slags sykdom er det du har? IBS, Crohns eller liknende?
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hva er det man liksom ikke får nok av uten egg og melkeprodukter? Hva er det du på død og liv må ha kosttilskudd for å kompensere for? Klart man må være bevisst på hva man spiser, men det er da ikke vanskelig om man setter seg ørlite inn i det.
Vis hele sitatet...
Vegetarianere som ikke spiser egg, melkeprodukter, fisk eller noen andre animalske produkter (også kalt veganere) vil kunne slite med å få nok vitamin B12, vitamin D (spesielt i vinterhalvåret), kalsium (ikke pga. for lavt inntak, men pga. for lite D-vitamin) og enkelte esensielle aminosyrer. Dette korrigeres enkelt med kosttilskudd eller små innskudd av animalsk føde.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av pamparius Vis innlegg
faktum er at variasjon i kost er viktig. Å eliminere så mye fra kosten blir for meg litt sært. Hvis det er så gunstig som du sier, rart ikke flere har hoppet på denne trenden?
Vis hele sitatet...
Det er bred enighet om at variasjon i kostholdet er kjempeviktig, men det du overser er at den store variasjonen ligger i den ikke-animalske kosten. Hvor mye variasjon er det i å bytte mellom å spise fugl, gris, ku, lam, reinsdyr og sjømat - og da gjerne kun de delene av dyrene som spises her til lands?
Sist endret av Mullah; 29. mai 2011 kl. 12:52.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kult!

Bare av nyskjerrighet, hva slags sykdom er det du har? IBS, Crohns eller liknende?
Vis hele sitatet...
ulcerøs colitt.

men er student og klarer å leve et normalt liv pga diett og noen kosttilskudd.
Husk at mennesker handler på innstinkt og ikke moral.
Tenk på tidene på jorda det var spis eller bli spist. Da tror jeg ingen hadde takket nei til et festmåltid for å gå ut i skogen og sanke bær og røtter. Spis kjøtt og grønt, så skal du se du får mer energi og lever sunnere også.
For folk flest er vel det med å være vegetarianer en type fad, for jeg kjenner mange som anser seg selv som vegetarianere, men fortsatt spiser ting som er laget av dyr uten at de er klar over det selv.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Det er bred enighet om at variasjon i kostholdet er kjempeviktig
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er egentlig uenig i at variasjon er viktig. Eller, det jeg mener er at mange kostholdsautoriteter snakker veldig mye om at man må variere hva man spiser og lite om hva man faktisk burde spise/ikke spise. Jeg spiser stort sett det samme hver eneste dag, og har et mindre variert kosthold enn de fleste. Samtidig regner jeg på makro og mikronæringsstoffer og setter sammen et kosthold hvor jeg får i meg alt jeg trenger, selv med liten variasjon. Jeg tester meg også jevnlig hos legen for å være sikker på at jeg får i meg alt jeg trenger av næringsstoffer. Nå er jo jeg i overkant opptatt av dette her, men jeg synes fortsatt at kostholdsråd burde bli MYE mer konkrete (eat this, not that) istedenfor den upresise og flytende gamle kjepphesten "spis variert". Ellers er jeg helt enig i det andre du skrev
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
ulcerøs colitt.

men er student og klarer å leve et normalt liv pga diett og noen kosttilskudd.
Vis hele sitatet...
Aha. Flott at du klarer å holde sykdommen i sjakk med kostholdsterapi!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vegetarianere som ikke spiser egg, melkeprodukter, fisk eller noen andre animalske produkter (også kalt veganere) vil kunne slite med å få nok vitamin B12, vitamin D (spesielt i vinterhalvåret), kalsium (ikke pga. for lavt inntak, men pga. for lite D-vitamin) og enkelte esensielle aminosyrer. Dette korrigeres enkelt med kosttilskudd eller små innskudd av animalsk føde.
Vis hele sitatet...
Hvilke essensielle aminosyrer skulle det være?

B12 kan du jo få i deg (under tvil) vegansk gjennom noen marine matprodukter (alger o.l. som er klassifisert som grønnsaker (?)). Ellers er det vel et av de ytterst få punktene hvor det er svært vanskelig å få i seg noe virkelig nødvendig uten å spise noe fra dyreriket.

Vitamin D er det vel ikke nødvendig å få tilskudd av såvidt jeg har skjønt, selv om det optimalt sett hadde vært bedre med et tilskudd av dette i de minst solrike månedene. Men nå er det jo mange meninger om hvor mye vitamin D du faktisk burde få i deg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
httpwhat: Ølgjær inneholder også B12, men akkurat den biten med B12 virker å være tricky for veganere som skal klare seg uten kosttilskudd (uten at jeg vet det sikkert da jeg ikke er veganer eller har satt meg inn i det.)

Samtidig forstår jeg ikke fokuset på dette med å unngå kosttilskudd. Er det bare jeg som ble tvunget til å ta tran selv om jeg også måtte ete bestemors ekle fiskeretter?
Sist endret av Mullah; 29. mai 2011 kl. 13:20.