Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3052
Blitt motivert til å bidra med noe informativt på dette forumet da det har gitt meg veldig mye mer enn hva jeg har gitt tilbake. Nå er jeg ingen mester innen farmakologi, nevrologi, amfetaminer, alkaloider og andre rus-relaterte emner, så jeg tenkte jeg kunna bidra med litt statistikk i håp om å gi et perspektiv rundt rusmidler o.l




Alkohol

Drukket, alder første gang, fordelt på drikkesort, Norge
Name:  Drukket, alder første gang, fordelt på drikkesort, Norge.png
Views: 885
Size:  11,4 KB
Gjennomsnittsalder for første gangs bruk av så mye som en flaske øl, en desiliter vin eller en kvart desiliter brennevin i landet som helhet, blant ungdom i alderen 15-20 år.


Antall dødsfall som skyldes alkohol fordelt på alder og kjønn, Norge
Name:  Antall dødsfall som skyldes alkohol fordelt på alder og kjønn hele landet.png
Views: 903
Size:  60,5 KB
Disse dødsfallene utgjør en mindre del av alle dødsfall som helt eller delvis skyldes alkohol. Dødsårsakene som
omfattes av denne tabellen er i all hovedsak knyttet til et langvarig og høyt alkoholinntak.



Tollbeslag av alkoholholdige drikkevarer målt i liter, Norge
Name:  Tollbeslag av alkoholholdige drikkevarer målt i liter, Norge.png
Views: 818
Size:  16,8 KB




Narkotika

Antall beslag narkotika, Norge
Name:  Antall beslag narkotika, Norge.png
Views: 1474
Size:  34,7 KB
Antall beslag av heroin, cannabis, amfetamin, kokain, ecstasy, LSD, khat, spiss fleinsopp, GHB og opioidholdige medikamenter.
F.o.m. 2003 inkluderer tallene også metamfetamin. Tidligere tall omhandler kun amfetamin.



Beslaglagt mengde narkotika, Norge
Name:  Beslaglagt mengde narkotika, Norge.png
Views: 1008
Size:  34,7 KB
Beslaglagt mengde av heroin, cannabis, amfetamin, kokain, ecstasy, LSD, khat, spiss fleinsopp, GHB og opioidholdige medikamenter.
Vektmengdene angir vekten på selve beslaget, og ikke vekten av det aktive stoffet. Mengden av aktivt stoff vil kunne variere sterkt.




Dødsfall, fordelt på kjønn og alder hele landet
Name:  Dødsfall, fordelt på kjønn og alder hele landet.png
Views: 815
Size:  18,7 KB
Dødsfall som skyldes bruk av narkotika fordelt på kjønn og alder


Antall anmeldte narkotikalovbrudd, Norge
Name:  Antall anmeldte narkotikalovbrudd , Norge.png
Views: 819
Size:  15,7 KB


Narkotika i norske fengsler
Name:  Narkotika i norske fengsler.png
Views: 847
Size:  32,2 KB

Straffeloven §162
Legemiddelloven


Brukt forskjellige stoffer, prosent og totalt, Norge
Name:  Brukt forskjellige stoffer, prosent og totalt, Norge.png
Views: 829
Size:  29,9 KB
Prosent av ungdom i Norge i alderen 15-20 år som oppgir at de noen gang har brukt forskjellige stoffer.


Cannabis, legalisering og bruk, Norge
Name:  Cannabis, legalisering og bruk, Norge.png
Views: 822
Size:  10,8 KB
Prosent av ungdom i Norge i alderen 15-20 år som sier at cannabis bør kunne selges fritt og som kunne tenke seg å prøve hvis det ikke var fare for å bli arrestert.

Kilder:
Statistisk Sentralbyrå
kripos



Dette var det jeg fant i farta. Håper dette kan komme i nytte for enkelte da statistikk for min del kan gi et bilde av hvordan enkelte ting "ser" ut.

Nå vet jeg ikke om oppgitt informasjon er 100% korrekt, men som med alt annet skal det stilles kritisk og tas med en klype salt.

Sist endret av elodin; 27. mai 2011 kl. 22:14.
Kult! Takk Litt overasket over at det bare er 10% av folk i 15-20 år som sier de har prøvd cannabis. Men så svarer man vel ikke akkurat "Ja selvfølgelig" hvis noen ringer og spør
Sist endret av Doc. Lester; 27. mai 2011 kl. 17:27.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Kult! Takk Litt overasket over at det bare er 10% av folk i 15-20 år som sier de har prøvd cannabis. Men så svarer man vel ikke akkurat "Ja selvfølgelig" hvis noen ringer og spør
Vis hele sitatet...
Tror det er store geografiske forskjeller her, der jeg vokste opp i Oslo er sikkert tallet +25%, men i ganske mange mindre bygder rundt omkring sørger jungeltelegrafen og tilgjengelighet til mye mindre forbruk.
Litt interessant at det er flere dødsfall av alkohol enn all narkotika i Norge. Og jeg som har hørt at Norge visstnok har så høy overdosedødsfall av narkotika.
Sier kanskje litt om hvor skadelig alkohol er, men det er også flere som drikker alkohol da, men fortsatt...
Sitat av tkd Vis innlegg
Litt interessant at det er flere dødsfall av alkohol enn all narkotika i Norge. Og jeg som har hørt at Norge visstnok har så høy overdosedødsfall av narkotika.
Sier kanskje litt om hvor skadelig alkohol er, men det er også flere som drikker alkohol da, men fortsatt...
Vis hele sitatet...
Ikke rart siden de alle fleste drikker alkohol og ikke tar overdoser med narkotika. Er jo mange flere i Norge som drikker enn som bruker "narkotika". Saken hadde vel vært helt annerledes om det var fri flyt og lovlighet av andre ting.
Sist endret av Cherie; 27. mai 2011 kl. 19:24.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Ikke rart siden de alle fleste drikker alkohol og ikke tar overdoser med narkotika. Er jo mange flere i Norge som drikker enn som bruker "narkotika". Saken hadde vel vært helt annerledes om det var fri flyt og lovlighet av andre ting.
Vis hele sitatet...
Vi har jo fri flyt av "narkotika" i dag; den som vil ha klarer å skaffe seg, forbud eller ikke. Det er tvil om at bruken av stoffene med størst overdosepotensiale vil øke noe særlig, og med bedre kvalitetskontroll vil nok heller antall overdoser gå ned.

Dessuten må du korrigere for selvmords-statistikken. Forbudspolitikken tvinger mange rusavhengige inn i desperasjon og uverdige forhold, og en heroinoverdose er sikkert ikke den verste måten å dø på.
Skremmende høyt antall folk som har sniffet.
I statistikken Brukt forskjellige stoffer, prosent og totalt, Norge, hva går under "sniffet"? Sniffet hva? Bensin?
Sist endret av TeumessianFox; 27. mai 2011 kl. 22:36.
Sitat av tkd Vis innlegg
Litt interessant at det er flere dødsfall av alkohol enn all narkotika i Norge. Og jeg som har hørt at Norge visstnok har så høy overdosedødsfall av narkotika.
Sier kanskje litt om hvor skadelig alkohol er, men det er også flere som drikker alkohol da, men fortsatt...
Vis hele sitatet...
Ikke for og være spydig, jeg fordrar ikke når narkotika blir brukt i en slik sammenheng.
Det er opiater som står for flertallet av overdoser vil jeg tro, heroin er nok den største synderen.
Narkotika kan være mye, og er til tider alt for uspesifikk ord.
Det er ting vi kunne gjort her til lands som kunne redusert overdoser, men hvordan vi som samfunn forholder oss til rus er ikke noe vi burde skryte over. Selv om noen gjør det.

- Lær av Frankrike

Mens antall overdosedødsfall går ned i Europa, er trenden i Norge den motsatte. Haraldsen mener Norge har særlig mye å lære av Frankrike der allmennlegene alt fra 1996 har kunnet administrere buprenorfin-behandling. En ordning som har ført til at overdosedødsfallene i landet har falt med 90 prosent. Norge har i samme periode hatt en økning på 60 prosent.

- Jeg er opptatt av utenlandske erfaringer, særlig de franske, som har hatt en så markant nedgang i dødsfall etter 1996. Det virker kunstig å opprettholde LAR ved siden av et lavterskeltilbud som presser seg frem. Hvorfor ikke ta lærdom av Frankrike ved å tillate alle allmennleger å forskrive buprenorfin, spør Haraldsen.
Vis hele sitatet...
http://www.dobbeltdiagnose.no/index....ll_kan_unngaas
Sist endret av sneipen; 27. mai 2011 kl. 22:42.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ikke for og være spydig, jeg fordrar ikke når narkotika blir brukt i en slik sammenheng.
Det er opiater som står for flertallet av overdoser vil jeg tro, heroin er nok den største synderen.
Det er ting vi kunne gjort her til lands som kunne redusert overdoser, men hvordan vi som samfunn forholder oss til rus er ikke noe vi burde skryte over. Selv om noen gjør det.



http://www.dobbeltdiagnose.no/index....ll_kan_unngaas
Vis hele sitatet...
Liker heller ikke at "narkotika" blir brukt på den måten, men siden statistikken brukte bare statistikker på "narkotika" og dødsfall, og ikke opiater og dødsfall, så var det den referansen jeg hadde.

Sitat av Cherie Vis innlegg
Ikke rart siden de alle fleste drikker alkohol og ikke tar overdoser med narkotika. Er jo mange flere i Norge som drikker enn som bruker "narkotika". Saken hadde vel vært helt annerledes om det var fri flyt og lovlighet av andre ting.
Vis hele sitatet...
helt enig, også det jeg nevner litt uspesifikt.
Sitat av gorm Vis innlegg
Vi har jo fri flyt av "narkotika" i dag; den som vil ha klarer å skaffe seg, forbud eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja om du bor i store byer og kjenner rette personer. Her hvor jeg bor er det ikke fri flyt. Jeg har aldri sett en person så mye som røyke hasj på gata her, har aldri blitt tilbydd noe. Det tok et jævla år før jeg fant en cannabis selger her, som faktisk var en gammel venn. Men noe annet enn det er umulig å skaffe her om man ikke kjenner noen som kjenner noen, og de man vet kjenner noen, de vil ikke hjelpe deg uansett. Og jeg bor i en by, ikke tettsted, men ikke oslo akkurat, men heller ikke langt nord. Vi har ikke noe ala plata.

Man må liksom oppsøke folk på facebook og idiotiske nettsamfunn for å spørre om noe annet enn cannabis... Og ingen tør gi deg info uansett. Skjønner den, men uansett ikke alltid like lett å få tak i droger i mindre byer om man ikke henger i miljøet.
Sist endret av Cherie; 28. mai 2011 kl. 01:18.
Kommer nok helt an på sted, og om du faktisk i det hele tatt har kontakt med miljøet det kan være cannabisrøyking. Jeg nekter å tro at det er så lite som 10 % som har prøvd cannabis i nærområdet jeg bor i. Det er såpass akseptert blant ungdommen at tabuen har forsvunnet endel også.
Ikke rart siden de alle fleste drikker alkohol og ikke tar overdoser med narkotika. Er jo mange flere i Norge som drikker enn som bruker "narkotika". Saken hadde vel vært helt annerledes om det var fri flyt og lovlighet av andre ting.
Vis hele sitatet...
En "sannhet" med moderasjoner, tror jeg.
F.eks viss cannabis hadde blitt lovlig tror jeg det hadde vært mindre dødsfall som følge av det, i forhold til alkohol.
Det er litt merkelig at i de få land som går imot strømmen og avkriminaliserer bruk\liberaliserer behandlingstilbudene opplever mindre overdose, sykdommer og div problemer assosiert med rusmisbruk.
Så at avkriminalisering\legalisering automatisk vil bety flere dødsfall vet jeg ikke. Jeg vet at forbud legger til rette forholder som fører til en del av det negative forbundet med rusmidler direkte og indirekte.
Flere brukere betyr nødvendigvis ikke at antall dødsfall stiger da det er flere faktorer som spiller en rolle angående dette.
Man kan bare undre over hva man kunne gjort viss pengene som har blitt brukt på forbud hadde blitt brukt på en (mitt syn) på en mer fornuftig måte.
Hva utfall dette kunne hatt statistisk er vondt og si.
Ruspolitikk basert på andre verdier enn hva man generelt ser nå til dags er undervurdert.
Sist endret av sneipen; 28. mai 2011 kl. 04:07.