Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4920
Jeg selv er ikke gammel nokk til å skrive meg ut av kirken uten mine foresattes underskrift, og jeg er nektet.
Så på mellom tiden leter jeg etter en muligens anti religiøs bevegelse jeg kan ta deltakelse i som eksisterer her i Norge.
Noen råd til hvordan jeg kan være med på å påvirke det at Norge regnes som et kristent/religiøst styre...
Jeg er bare bruker på Hedning.no men jeg føler ikke at jeg kan ta noen deltakelse.
Nekter foreldrene dine deg det? Hvor gammel er du?
Regnes Norge som et religiøst styre?
Sitat av appel Vis innlegg
Regnes Norge som et religiøst styre?
Vis hele sitatet...
Det er statskirke i Norge, tror det er det han mener.
Til TS: Synd at foreldrene dine ikke lar deg gjøre dette, særlig når du virker såpass voksen til å velge dette selv. Selv har jeg ikke noe til overs for den råtne statskirka, og synes vi burde kvitte oss med den på dagen.
hodgeyboy's Avatar
Trådstarter
Min far er oppdratt i en kristen familie og står ved det at jeg som er døpt i den Norske statskirka skal fortsette på den "tradisjonen".
jeg ble også nektet å få konfirmasjons gave fra min far om jeg hadde hatt en borgerlig konfirmasjon (derfor ble det en kristlig konfirmasjon).
Jeg er 15 1/2 år, har blitt oppdratt som en kristen siden jeg ble født men har alltid vært stærk, og har aldri hatt noen slags form for tro på en hellig makt eller no sånt pisspreik.
Du kan melde deg ut av statskirken når du er over 15 år uten foreldres tillatelse.
Meld de inn i human etisk forbund: http://www.human.no/
Da sender de deg papirene du trenger for å melde deg ut av statskirka i posten, ganske kjekt.
Det er gratis å være medlem mellom 15-26 år.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Fra fylte 15 år, bestemmer den unge selv sin religiøse tilhørighet.
Vis hele sitatet...
Utmeldingsskjema:
http://www.kirken.no/?event=downloadFile&FamID=116719 (bokmål)
http://www.kirken.no/?event=downloadFile&FamID=116721 (nynorsk)

Skriv gjerne en notis om at du vil ha bekreftelse på at utmeldingen er gjennomført.

Edit: Det er synd at noen foreldre er slik.
Jeg håper folk slutter å utføre religiøse ritualer med sine barn inntil de er voksne nok til å gi uttrykk for sin egen mening.
Sist endret av Grimdoc; 16. mai 2011 kl. 03:13.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Min far er oppdratt i en kristen familie og står ved det at jeg som er døpt i den Norske statskirka skal fortsette på den "tradisjonen".
jeg ble også nektet å få konfirmasjons gave fra min far om jeg hadde hatt en borgerlig konfirmasjon (derfor ble det en kristlig konfirmasjon).
Jeg er 15 1/2 år, har blitt oppdratt som en kristen siden jeg ble født men har alltid vært stærk, og har aldri hatt noen slags form for tro på en hellig makt eller no sånt pisspreik.
Vis hele sitatet...
Dette syntes jeg er veldig synd å høre. Jeg har selv mange venner som ble nektet å ha borgerlig konfirmasjon, og som ble nektet gaver. Jeg syns at du burde sette deg ned å ta en rolig prat med foreldrene dine. Si at du respekterer deres tro, og du vil at de skal respektere din. Ikke bli hissig! Hvis du blir hissig så kommer de ikke til å ta deg seriøst. Jeg vet ikke om du krangler mye med foreldrene dine, eller hvordan de er. Kansje dere har andre problemer som gjør dette mye værre. Jeg er selv Ateist så jeg skjønner deg godt. Mine foreldre er kristne men respekterte mitt valg om å konfirmere meg borgerlig, eller som de kaller det i dag Humanetisk Konfirmasjon. Jeg ønsker det lykke til videre, og hvis du trenger noen å snakke med, så ikke ver redd for å sende meg en PM.
True phreak.
Jeg er ikke særlig religiøs (les: Ikke i det hele tatt), selv om jeg konfirmerte meg i kirken. Mine foreldre er ikke kristne (ikke troende, i alle fall), men nektet meg likevel å ta borgerlig konfirmasjon, og brukte tradisjon som argument.

Jeg vil imidlertid fraråde deg å oppsøke anti-religiøse bevegelser (human-etisk forbund er ikke anti-religiøst). Slike bevegelser gjør mer skade enn godt for saken. Opplysningsarbeid er langt viktigere.
Under konfirmasjonstiden min følte jeg at kirken var en mystisk og til tider fryktelig sær sekt. For meg var det på ingen måte positivt og jeg er nå ikke medlem av statskirken lenger pga dette. Jeg synes det er feil av dine foreldre å nekte deg i å melde deg ut så lenge du vil. Det er religionsfrihet i Norge og det burde jaggu gjelde for oss alle.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Jeg selv er ikke gammel nokk til å skrive meg ut av kirken uten mine foresattes underskrift, og jeg er nektet.
Så på mellom tiden leter jeg etter en muligens anti religiøs bevegelse jeg kan ta deltakelse i som eksisterer her i Norge.
Noen råd til hvordan jeg kan være med på å påvirke det at Norge regnes som et kristent/religiøst styre...
Jeg er bare bruker på Hedning.no men jeg føler ikke at jeg kan ta noen deltakelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er misjonerende ateist, men medlem av statskirken da jeg mener at den er viktig i avkristningen av landet.
Sist endret av petterpan2; 16. mai 2011 kl. 14:17.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg er misjonerende ateist, men medlem av statskirken da jeg mener at den er viktig i avkristningen av landet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hvordan dette henger sammen med at du er medlem av det du prøver å avskaffe.

Kan du forklare hvordan dette er viktig i "avkristningen"?
Sist endret av Grimdoc; 16. mai 2011 kl. 15:50.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvordan dette henger sammen med at du er medlem av det du prøver å avskaffe.

Kan du forklare hvordan dette er viktig i "avkristningen"?
Vis hele sitatet...
Den norske statskirken er en pusekatt, ledet av en regjering der halvparten av statsrådene er ateister, det er vel få som har bidrat så mye til at norge er mindre religiøst enn noen sinne enn den norske statskirken

Derfor er jeg fortsatt medlem, stemmer på kirkevalgene (på den mest liberale kandidaten) vurderer faktisk å stille selv
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Du kan melde deg ut av statskirken når du er over 15 år uten foreldres tillatelse.
Vis hele sitatet...
HÆ?! Ventet jeg virkelig til jeg var 18.... Første jeg gjorde på 18års bursdagen min når jeg våknet. Ut av døra før frokosten til postkassa hos lokale bunnprisen og droppe avmeldings skjema til statskirken med ett stort glis om munnen
Sist endret av Sigurd4u; 16. mai 2011 kl. 16:28.
Samme dag som jeg kom i kristendom muntlig i 9 eller 10. klasse (jeg husker ikke om jeg kunne velge livssyn istedet for kristendom på den tiden), hadde jeg såppas god tid på dagen når jeg var ferdig, at jeg dro til kirken jeg er døpt i og snakka med presten. Noen dager etterpå fikk jeg utmeldingsbekreftelse i posten. En meget god følelse. Jeg konfirmerte meg selvsagt borgerlig.

Hadde flere tatt seg bryet med å melde seg ut, hadde de gjort landet en kjempe tjeneste.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Den norske statskirken er en pusekatt, ledet av en regjering der halvparten av statsrådene er ateister, det er vel få som har bidrat så mye til at norge er mindre religiøst enn noen sinne enn den norske statskirken

Derfor er jeg fortsatt medlem, stemmer på kirkevalgene (på den mest liberale kandidaten) vurderer faktisk å stille selv
Vis hele sitatet...
Man klarer ikke å få kirken helt "ureligiøs", derfor ville det beste være å melde seg ut av statskirka, slik at man ser at kirka mister medlemmer, samt at man kan fortsette å pushe forslaget om avvikling av statsfinansiert kirke og religiøse aktiviteter.

Dersom statskirken er så pusekatt som du sier, så trenger du jo ikke å være medlem i den for å påvirke den. Da holder det jo å påvirke regjeringen, som faktisk er det som må til.


Nå vil ikke jeg si at statsrådene ikke har hjulpet til, men jeg vil heller si at internett og tv (masseopplysning), vitenskap og rasjonell tankegang er det som har gjort at flere går bort fra religion.
Var i en irkelig konfirmasjon for litt siden... Der gikk presten/kirkegutten/whatever rundt med den jævla posen og skulle samle penger av folk som satt i salen.. Personlig syntes jeg dette er relativt frekt i og med at vi allerede betaler kirkeskatt.. Fikk med andre ord ikke en krone av meg.

BTW, Kongefamilien er tvunget til å ha en kristen tro... Håpløst..
Sitat av mcmanaman Vis innlegg
Var i en irkelig konfirmasjon for litt siden... Der gikk presten/kirkegutten/whatever rundt med den jævla posen og skulle samle penger av folk som satt i salen.. Personlig syntes jeg dette er relativt frekt i og med at vi allerede betaler kirkeskatt.. Fikk med andre ord ikke en krone av meg.

BTW, Kongefamilien er tvunget til å ha en kristen tro... Håpløst..
Vis hele sitatet...
Der er det i hvertfall frivillig. Tenk hvor mye penger kirken (kanskje særlig den katolske) har røvet/plyndra/stjålet/lurt fra meningmann i hundrevis av år.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
HÆ?! Ventet jeg virkelig til jeg var 18.... Første jeg gjorde på 18års bursdagen min når jeg våknet. Ut av døra før frokosten til postkassa hos lokale bunnprisen og droppe avmeldings skjema til statskirken med ett stort glis om munnen
Vis hele sitatet...
Jepp, det er femten.
Dagen jeg blir 15 skal jeg gjøre akkurat det samme som deg.
Sist endret av krJo; 16. mai 2011 kl. 20:36.
Er stolt av at du har greid å holde tankene klare! Du kommer til å få det godt når du blir voksen!

Jeg er en som vil at absolutt alle skal ha et valg selv. Foreldre skal ikke tvinge sin tro på barn, barna skal bli 18 og myndige først, DA kan de bli presentert for hva folk tror på og ikke.

Jeg vet ikke om noen gruppe du kan bli med i, men jeg nevnte i en tråd her for lenge sida, at den beste måten å bekjempe denne måten for hjernevasking på, er å starte en egen gruppe som jobber for å informere barn og andre utsatte at deres liv er i deres egne hender, og det finnes et liv i frihet utenfor et kristent fengsel!!

Det må være litt anonymt, ikke for fundamentalistisk, da blir det bare slått ned på. Akkurat som reklamen på vg og dagbladet.no, liksom!

Kanskje du kan starte en sånn gruppe, jeg hadde vurdert sterkt å bli medlem ihvertfall!
Sist endret av Taurean; 16. mai 2011 kl. 20:48.
Personlig synes jeg folk må få velge selv hva de skal tro på. Dermed synes jeg religiøse som prakker sin tro på andre og ateister som prakker sin tro på andre er like ille. Vi (ateister) må holde oss for gode til å bruke de metodene som vi er imot i utgangspunktet. Derfor vil jeg fraråde alle å ha noe med "anti-religiøse bevegelser" å gjøre.

Imidlertid bør statskirken avvikles, ettersom religion er et personlig valg. Jeg vet dessverre ikke om noen organisasjon som kun er mot statskirken, uten å ha en egen livssynsagenda.
Var agnostiker da jeg konfirmerte meg kristelig, hakket mer skeptisk nå. Da jeg brakte temaet utmelding opp for foreldrene mine var det den religiøse av dem som var uvillig. Jeg burde bli atten for å vite hva jeg tror på tydeligvis.

Irriterende å ikke bli tatt seriøst, å være barn føles innimellom som et unaturlig stadie.
Jeg konfirmerte meg borgelig, fikk også utmeldings-papirene i pengekonvolutten jeg fikk av mamma og pappa. Deilig å ha stolte foreldre når du meder deg ut av kirka. Kan ikke si at noen av kompisene mine er det, mange av dem ble neket gave av både forendre,bestemødere og venner fordi de ikke konfirmerte seg kristlig.
Nektet konfirmasjonsgave? Javel, hva så? Hva er viktigst, prinsippet om tankefrihet, eller en dyr gave? Ingenting er så tilfredsstillende som når noen forsøker å manipulere deg med trusler, og man enkelt fratar truslene all kraft ved å rett og slett ikke annerkjenne betydningen av dem. Jeg konfirmerte meg aldri. Mye fordi jeg ikke er kristen, men jeg konfirmerte meg heller ikke borgerlig fordi jeg ikke kunne stå inne for å gjennomføre et overgangsrituale kun for å motta dyre gaver og en slump med penger. Jeg syntes tanken var direkte pinlig.

Du er aldri for ung til å stå for det du mener, og demonstrere noen prinsipper. På lang sikt har det gjerne også tusen ganger mer verdi enn en midlertidig materiell glede =)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Personlig synes jeg folk må få velge selv hva de skal tro på. Dermed synes jeg religiøse som prakker sin tro på andre og ateister som prakker sin tro på andre er like ille. Vi (ateister) må holde oss for gode til å bruke de metodene som vi er imot i utgangspunktet. Derfor vil jeg fraråde alle å ha noe med "anti-religiøse bevegelser" å gjøre.
Vis hele sitatet...
1: «Prakke på» innebærer å tvinge noen. Foreldre som oppdrar barna sine i en religion utøver en viss tvang. Men å oppdra barna sine uten religion (ateisme) vil jeg ihvertfall ikke regne som tvang.

Om du snakker om misjonering til voksne folk vil jeg ikke si dette går under «prakking».

2: «Vi ateister» har én ting til felles; fraværende tro på noe guddommelig (omtrent. Noen vil si noe som «overbevisningen om at det ikke finnes noe guddommelig». Poenget mitt står fortsatt.).

Bortsett fra dette: Nada. Dette betyr at det å være imot metoder religiøse bruker ikke er et krav for å kalle seg ateist. Vi er en ekstremt løsbundet «gruppe», med én ting til felles. Om du begynner å trekke inn andre, falske likheter, er du imo med på å gjøre det lettere for folk å kritisere enda flere falske likheter.

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Var agnostiker da jeg konfirmerte meg kristelig, hakket mer skeptisk nå. Da jeg brakte temaet utmelding opp for foreldrene mine var det den religiøse av dem som var uvillig. Jeg burde bli atten for å vite hva jeg tror på tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Ouch. Dessverre en ganske vanlig holdning. Jeg vil tippe du også ble født ateistisk. Jeg kan dog lett forstå hvordan denne forelderen tenker. Sidenote: I den katolske kirka er «ansvarsalderen» på sju år. Du er dobbelt så gammel.

Back to topic folkens!
Hedningsamfunnet, forkortet DnH, er en partipolitisk uavhengig bevegelse som motarbeider kirkens og kristendommens innflytelse i Norge, og kjemper for å skille stat og kirke. DnH kaller seg selv en humanistisk, antireligiøs frigjøringsbevegelse. Organisasjonen arbeider for livssynsfrihet og motarbeider kristen og muslimsk innflytelse. DnH er kjent for provoserende aksjoner. (Wikipedia)

Virker som om TS allerede er medlem i det som passer best.
"Foreldre som oppdrar barna sine religiøst utøver en viss tvang" - Kan du forklare det litt nærmere? Og hvorfor blir det uten tvang den andre veien? Det gir ikke mening. Det blir det samme som å si at din is smaker best.

Det er ikke tvang. Det er en slags sosial arv.
hodgeyboy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Under konfirmasjonstiden min følte jeg at kirken var en mystisk og til tider fryktelig sær sekt. For meg var det på ingen måte positivt og jeg er nå ikke medlem av statskirken lenger pga dette. Jeg synes det er feil av dine foreldre å nekte deg i å melde deg ut så lenge du vil. Det er religionsfrihet i Norge og det burde jaggu gjelde for oss alle.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat samme tankene jeg har om denne saken.
jeg skal samtidlig sitere ett tidligere innlegg... på DnK (Den Norske Kirken) sin nettside at utmelding ikke kunne skje online, at det måtte skje skriftlig :P
Jeg skal gjøre alt jeg kan med denne saken, takk for all hjelp ;D

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nektet konfirmasjonsgave? Javel, hva så? Hva er viktigst, prinsippet om tankefrihet, eller en dyr gave? Ingenting er så tilfredsstillende som når noen forsøker å manipulere deg med trusler, og man enkelt fratar truslene all kraft ved å rett og slett ikke annerkjenne betydningen av dem. Jeg konfirmerte meg aldri. Mye fordi jeg ikke er kristen, men jeg konfirmerte meg heller ikke borgerlig fordi jeg ikke kunne stå inne for å gjennomføre et overgangsrituale kun for å motta dyre gaver og en slump med penger. Jeg syntes tanken var direkte pinlig.

Du er aldri for ung til å stå for det du mener, og demonstrere noen prinsipper. På lang sikt har det gjerne også tusen ganger mer verdi enn en midlertidig materiell glede =)
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte slik for det meste pga. at jeg trenger pengene og jeg er kanskje ikke av den typen som arbeider bare for pengene, for det meste når jeg hjelper eller arbeider for noen gjør jeg dette for å vise respekt og barmhjerlighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av appel Vis innlegg
Og hvorfor blir det uten tvang den andre veien? Det gir ikke mening.

Det er ikke tvang. Det er en slags sosial arv.
Vis hele sitatet...
Tvang i form av bordbønn før mat, gå i kyrkja ved visse høve, standarder på at kyrkja er seremonimaker i livet også viare. Om du vel å kalle det sosial arv eller tvang er forsåvidt mindre viktig, men eg tippar at det er ein ekstremt solid korrelasjon mellom foreldra sitt religiøse standpunkt og avkommet sitt religiøse standpunkt. Det vil overraske meg stort om meir enn 10% har anna religion enn opphavet sitt.
Ok. Jeg ser poenget ditt. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på det med bordbønner ol. Jeg tenkte på en mer "normal" utøvelse av religion, uten de store ritualene. Personlig har jeg aldri sett et eneste menneske be bordbønn, tror jeg.

men...
Man blir jo lært til å si takk for maten, feks. På samme måte lærer du å være kristen, og gjør det til en del av personligheten din. Man lærer jo alt. Hva med når man lærer forskjellen mellom rett og galt, kan man kalle det tvang? Det føles jo ikke helt riktig å kalle det det. Sosial arv er et bedre ord.

Selvfølgelig er det en klar sammenheng mellom foreldrenes og barnas religiøse standpunkt, men det gjelder selvfølgelig også når man er ateist.
Om man ser bort fra de ritualene som bordbønner og sånt, men at man heller oppdrar barnet sitt med å forklare at gud finnes. Det kan man i alle fall ikke kalle tvang. Da må man i såfall kalle det motsatte tvang også.
Sist endret av appel; 17. mai 2011 kl. 00:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alternativet er ikkje å oppdra ungane til å anta at gud ikkje finnast nødvendigvis. Eit greit alternativ er jo å oppdra ungane til å stille kritiske spørsmål ved verden, og ha nysjerrighet for andre sine synspunkt, men med kritisk blikk. Ein kan heller ikkje kalle fravær av religion i heimen det motsette av nærvær av religion i heimen, ettersom det førstnevnte ikkje utelukkar at foreldra er religiøse, men det sistnemde langt på veg utelukkar det.

Så difor er det et falskt dilemma du stiller opp.
Hvorfor er det et falsk dilemma? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Foreldre som er ateister får mest sannsynlig barn som er det, på samme måte som foreldre som er religiøse mest sannsynlig får barn som er det. De lærer det jo bort.

Men se bort i fra det. Hele poenget mitt er at ordet tvang høres feil ut i denne sammenhengen. Det gir et feil budskap, etter min mening, ettersom det tross alt er lærdom som læres videre til neste generasjon. Når man sier ordet tvang høres det ut som at man låser ett menneske inne i et skap mot personens vilje. Men hvis du absolutt må bruke ordet tvang, hva er det som ikke er tvang i oppdragelsen da? Det aller meste læres jo ved hjelp av sanksjoner.
Religionspørsmål og sånt blir jo også gjerne stilt lenge før et barn kan lære seg å stille seg kritisk til sånne spørsmål. Man har ett utgangspunkt før man fyller 12 år, feks, og utgangspunkten har man som regel imitert og lært av foreldrene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
appel: poenget mitt er at det er mogeleg å lære unger kritisk tenking og å ta eigne standpunkt, rimelig uavhengig av foreldra sitt standpunkt, gjennom å ikkje ta dei med i religiøse settinger før dei er gamle nok til å bedømme sjølv, og forme eigne meininger. Det gjeld uavhengig av om religion er faktor i heimen. Bordbøner er eksempel på det motsette.
Okei, ja, det er jeg jo forsåvidt enig i.
Sist endret av appel; 17. mai 2011 kl. 01:04.
Jeg er med deg på at det å være kristen ikke appellerer men er det virkelig slik at du ikke fysisk kan melde deg ut av statskriken om du ikke har en underskrift fra foreldrene dine, og vil de virkelig nekte om du fremlegger dokumentet?

Bare sånn helt til slutt så det kan ikke ha brydd deg for mye hvis det kun tok en gave til for å fortsette medlemskap i statskirken.
Jeg hadde aldri sett på min far på samme måte igjen, hvis han prøvde å presse meg på noen som heslt måte inn i en religion.

EDIT: Ser at mye har blitt svart på allerede. Lykke til
Sist endret av Scabby_Gabby; 17. mai 2011 kl. 01:13.
Ble selv oppdratt kristen, og mine foreldre og søstre er kristne enda. Selv meldte jeg meg ut av statskirken, men vet ikke hvor godt foreldrene mine likte det, de godtok det i alle fall.

Spør foreldrene dine om de hadde latt deg gå over til Islam, eller om deres foreldre ville latt dem bytte tro. Dersom de svarer nei, spør dem så hvorfor ikke. Hvorfor er kristendommen den riktige veien å gå?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nektet konfirmasjonsgave? Javel, hva så? Hva er viktigst, prinsippet om tankefrihet, eller en dyr gave? [...]
Jeg konfirmerte meg aldri. Mye fordi jeg ikke er kristen, men jeg konfirmerte meg heller ikke borgerlig fordi jeg ikke kunne stå inne for å gjennomføre et overgangsrituale kun for å motta dyre gaver og en slump med penger. Jeg syntes tanken var direkte pinlig.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes konfirmasjons-opplegget mitt var meget lærerikt, og seremonien uforglemmelig. Jeg fikk holde en tale om livet så langt og slekten, og jeg skal innrømme det var gøy å være alles midtpunkt i 15minutter. Penger fikk jeg også, men jeg er sikker på at jeg hadde gjennomgått konfirmasjonen "gratis" om det så var. Poenget mitt er at slettes ikke alle "gjennomføre[r] et overgangsrituale kun for å motta dyre gaver og en slump med penger."

Jeg føler jeg legger litt ord i munnen på deg, og det er ikke meningen. Jeg siterte vel heller innlegget mer fordi jeg ikke tror alle kun konfirmerer seg for penger enn noe annet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
appel: poenget mitt er at det er mogeleg å lære unger kritisk tenking og å ta eigne standpunkt, rimelig uavhengig av foreldra sitt standpunkt, gjennom å ikkje ta dei med i religiøse settinger før dei er gamle nok til å bedømme sjølv, og forme eigne meininger. Det gjeld uavhengig av om religion er faktor i heimen. Bordbøner er eksempel på det motsette.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig at foreldre med et kristent livssyn kan lære sin barn opp på denne måten også. Er selv blitt lært opp til å undre, lete etter mening, stille spørsmål og være kristisk.

Jeg er vokst opp i et kristent hjem. Vi sang bordbønn for maten. Vi ba aftenbønn hver kveld. Vi ble lært god etikk og høflighet og ble fortalt at Jesus elsker oss og at bestemor som er død er i himmelen. Vi ble faktisk også tvingt med i kirka noen gangen når vi var små - sjøl om vi hata det.

Akkurat som en ateist mener at det er best at barna skal læres opp uten å leve i noen illusjon om gud og liv etter død. Så synes foreldre med kristent livssyn at man skal gi barna det som gir dem selv så mye livsglede. Dette er helt naturlig. At Mamma og Pappa skulle bedrive sin religion i hemmelighet og ikke latt oss som små barn ta del i deres livssyn og sannhet - høres helt rart og merkelig ut for meg.

Personlig driver jeg med vippassana meditasjon og får mye livsglede og mening ut av det. Selvsagt vil jeg oppfordre mine framtidige barn til å vende seg innover til denne dimensjon og til å finne harmoni og glede i en selv også. Dette av ren kjærlighet. Fordi jeg tror mine barn ville blitt lykkelige og harmoniske.

En ateist med et anti-gudommelig livssyn ønsker å advare sine barn mot organisert religion. Det finnes mange ateistiske foreldre som synes det er like lite stas om barna konfirmeres kristelig, akkurat som det finnes kristne forelde som synes det er leit om barna konfirmeres borgerlig.

Å skjærme barn for eget livssyn høres utrolig kunstig ut i mine ører.
Det går fint an å inkludere barn i ens eget livssyn samtidig som man lærer dem opp til å bli selvstendige individer som klarer å tenke egne tanker og forme egne livssyn med tid og stunder
Sist endret av Bearass; 17. mai 2011 kl. 02:08.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg syntes konfirmasjons-opplegget mitt var meget lærerikt, og seremonien uforglemmelig. Jeg fikk holde en tale om livet så langt og slekten, og jeg skal innrømme det var gøy å være alles midtpunkt i 15minutter. Penger fikk jeg også, men jeg er sikker på at jeg hadde gjennomgått konfirmasjonen "gratis" om det så var. Poenget mitt er at slettes ikke alle "gjennomføre[r] et overgangsrituale kun for å motta dyre gaver og en slump med penger."

Jeg føler jeg legger litt ord i munnen på deg, og det er ikke meningen. Jeg siterte vel heller innlegget mer fordi jeg ikke tror alle kun konfirmerer seg for penger enn noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt kun min opplevelse jeg formidler, basert på mine verdier som 15-åring. Jeg, for min del, hadde ikke på den tiden noen opplevelse av at overgangsritualet i seg selv hadde verdi. For meg var det bare en tåpelig måte å prakke på ungdom en semireligiøs skikk, institusjonalisere dem, mens man brukte gaver, familietradisjoner og skyldfølelse som pressmiddel. Min familie var heldigvis ikke sånn i det hele tatt, men jeg foraktet allikevel hele fenomenet.

Jeg har ikke vansker for å se nå at ritualer og seremonier kan ha reelle verdier for de som går gjennom dem. Jeg har tross alt vært gjennom litt av hvert de siste årene selv, dog ikke i nærheten av noe så formelt og dogmatisk som en kristen konfirmasjon. Verdien av slike opplevelser er en høyst individuell tolkning, og hvilke betydninger man legger i det avhenger jo mye av de verdier og perspektiver man har fra før. Jeg mener derfor naturligvis ikke at konfirmasjon er negativt på et generelt grunnlag, men det oppleves allikevel slik for mange, og særlig blir det negativt hvis man blir presset eller lokket til å gå med på noe som man egentlig ikke forstår eller verdsetter.

Jeg er glad jeg aldri konfirmerte meg, fordi jeg da fulgte min overbevisning istedenfor den forlokkende strømmen av gaver og penger. En liten personlig seier for en liten gutt, som antageligvis hadde større verdi i forhold til min personlige utvikling enn noen tusenlapper i banken.
hodgeyboy's Avatar
Trådstarter
[COLOR="Black"]Tusen hjerlig takk til alle som har lagt inn innlegg og svar på spørsmålet/ene.
I morgen skriver jeg et slikt notat på PC'n hvor den er en PDF fil og skriver ut den ferdig utfylt legger den i en konvolutt... men... hvor skal jeg sende dette :P (ER DET SLIK MAN GJØR DET BTW?)[/COLOR]
Sist endret av hodgeyboy; 17. mai 2011 kl. 21:43.
- Hent skjema her:
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173
- Print ut, fyll ut navn osv.
- Send til din lokale kirke, du finner adressen på samme side.
Er det noen som vet hvordan man melder seg ut av en kirke som ikke er statskirke? (mormonerkirka/jesu kristi kirke av siste dager hellige)
ble nemlig døpt som liten og er ikke kristen.

ikke meningen å overta tråden.
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
[COLOR="Black"]Tusen hjerlig takk til alle som har lagt inn innlegg og svar på spørsmålet/ene.
I morgen skriver jeg et slikt notat på PC'n hvor den er en PDF fil og skriver ut den ferdig utfylt legger den i en konvolutt... men... hvor skal jeg sende dette :P (ER DET SLIK MAN GJØR DET BTW?)[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Jeg regner med at du kan kontakte dem via telefon eller epost også.

Sitat av Arcturus Vis innlegg
Jeg regner med at du kan kontakte dem via telefon eller epost også.
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173

http://www.sosialhumanistene.no/skje...rske_kirke.pdf


Skjema for å melde deg ut.
Har hørt at det er slik at hvis du kun melder deg ut av statskirka, men ikke inn i et annet trossamfunn så går fortsatt statsstøtta for "ditt hode" til kirken.
Om det stemmer så er det nok lurt å melde seg inn i Humanetisk forbund, eller stifte sitt eget trossamfunn :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Har hørt at det er slik at hvis du kun melder deg ut av statskirka, men ikke inn i et annet trossamfunn så går fortsatt statsstøtta for "ditt hode" til kirken.
Vis hele sitatet...
Kyrkja får fast overføring. Andre trossamfunn får deretter utbetalt etter summen kyrkja får delt på tal medlemmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vært opp til meg så skulle det vært totalforbud med religion.
Siden det aldri har kommet noe godt ut av det!
Jeg skjønner at foreldre nekter barna å konfirmere seg borgelig, det koster mye og har lite mening.
Så om man bestemmer seg å konfirmere seg borgelig kan man se på det i seg selv som en gave.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Cokebottles Vis innlegg
Vært opp til meg så skulle det vært totalforbud med religion.
Siden det aldri har kommet noe godt ut av det!
Vis hele sitatet...
Tror du det blir noe bedre av å totalforby det? Er det ikke bedre å drive opplysningsarbeid og engasjere folk?

Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Jeg skjønner at foreldre nekter barna å konfirmere seg borgelig, det koster mye og har lite mening.
Så om man bestemmer seg å konfirmere seg borgelig kan man se på det i seg selv som en gave.
Vis hele sitatet...
Lite mening? Da jeg konfirmerte meg borgerlig fikk jeg høre mange foredrag om etikk, kriminalitet, rusmidler (...), miljø, samfunnsspørsmål, engasjement etc. I tillegg deltok jeg på "På Flukt" i regi av Røde Kors, hvor vi fikk kjenne på kroppen hvordan flyktninger har det, noe som var en tankevekker for de aller fleste. I kirka lærer du om "morallæra" til Jesus og pugger bibelvers. Hva tror du er mest meningsfylt?
Sitat av hodgeyboy Vis innlegg
Jeg selv er ikke gammel nokk til å skrive meg ut av kirken uten mine foresattes underskrift, og jeg er nektet.
Så på mellom tiden leter jeg etter en muligens anti religiøs bevegelse jeg kan ta deltakelse i som eksisterer her i Norge.
Noen råd til hvordan jeg kan være med på å påvirke det at Norge regnes som et kristent/religiøst styre...
Jeg er bare bruker på Hedning.no men jeg føler ikke at jeg kan ta noen deltakelse.
Vis hele sitatet...
Norge er i dag et av verdens mest ensidig sekulariserte og Guds fiendtlige
nasjoner.

Vi har fortsatt kaldt blod rennende igjennom våre årer fra vikingtiden.

Hvis vi sammenligner med f.eks USA,der de aller fleste er religiøse.

CIA World Factbook anslår antallet troende mennesker i USA til 90 %. De fleste religiøse er kristne, der forskjellige protestantiske grupper utgjør 52 % av befolkningen. Deretter kommer katolikker med 24 %. USA har også 2 % mormonere, 1 % jøder og 1 %muslimer. http://no.wikipedia.org/wiki/Amerikas_forente_stater

Relax dude.
Sitat av StKristian. Vis innlegg
Norge er i dag et av verdens mest ensidig sekulariserte og Guds fiendtlige nasjoner.
Vis hele sitatet...
Man kan jo selvsagt være sterkt i mot noe selv om det eksisterer lite av det her i forhold til mange andre nasjoner.