Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 10277
Hallo! Jeg sitter å lurer på, hvorfor er folk så glad og fornøyd med livet sitt? Hvorfor er folk så voldsomt positive? Hver eneste ting jeg ser på nyheter osv, inneholder noe negativt, jeg er ikke fornøyd med dette "livet", jeg har hatt mine problemer gjennom oppveksten, broren min som jeg så så opp til, tok livet sitt, jeg har vært sååå nære ved å dø, rett og slett pga hovedpulsåren min vokste og vokste uten at jeg viste det, også videre.. Men jeg vet at jeg ikke er alene med depresjoner osv, men HVORDAN klarer folk å være så positivet?!

"Vær glad for at du lever!
"Livet er herlig!"
"Se positivt på ting!"

sier folk til meg, men HVORDAN forventer de at folk skal klare det? Når det er så mye som har snudd tankegangen liksom? Såklart har folk forskjellige måter å takle ting på, noen prøver å være positive for å håpe at det endrer tankegangen, andre holder det helt inne, andre snakker ut om det, men hvordan kan noen mennesker mene at livet er så perfekt?

Greit, jeg har ikke hatt problemer hjemme eller kranglet med mine foreldre eller noe sånt, men når jeg ser rundt meg, så ser jeg nesten ikke noe annet enn negative ting, narkotika, vold, krig(på nyhetene), selvmord osv... Klarer ikke folk innse at verden ikke er så perfekt som man har blitt lært til å tro?
Jeg er også en som er der for vennene mine, jeg er en av dem som driter i seg selv, og bare tenker på at andre har det bra.

Kanskje dette høres totalt fucked up ut, jeg bare følte for å få ut noen tanker, no offence til noen.

Fortell hva dere synes!
Kim.
Sist endret av Bruskork1; 1. september 2010 kl. 20:17.
Jeg kjenner meg igjen i tankegangen din i hvert fall. Skjønner heller ikke hvorfor man absolutt skal ha det bra hele tiden heller, hadde det ikke vært for de vonde tidene i livet ville man aldri kunne kjenne på de fine tidene. For å være ærlig tror jeg ikke det er sunt å elske livet hele jævla tida Ting er faktisk ikke fantastisk hele tida, det må være lov til å få lov til å ha det kjipt til tider uten at man skal få slengt i trynet at man må se postitivt på ting og tenke på hvor herlig alt er (når det faktisk ikke er det).
Alt handler vel om perspektiv.
Folk er rett og slett positive fordi de gjør inntrykk av at de er positive, de har med andre ord laget en "maske" de holder seg bak. Eller så har de tatt psykedelika og funnet ut at alt livet er positivt.
Visst du lar det du ser på nyhetene ha en direkte innvirking på ditt eget gode liv (dersom du faktisk har et godt liv!), så har du vel et snev av problemer.

Vi er glade i livet fordi vi lever en gang, fordi vi har det bra mesteparten av tiden og fordi en positiv innstilling har en positiv innvirkning på andre rundt deg, inkludert deg selv.

Hele spørsmålet "hvorfor er folk så glade i livet" byr jo opp til en latterlig debatt. Nå kommer jo alle som har noe å klage på, og skal "late" som at de ikke har det godt eller bryr seg så forbasket om andre. Om du ikke liker at andre har det vondt eller at verden ikke er så rosenrød, så gjør noe med det, hjelp andre osv osv. Har man et godt liv, så vær fornøyd! Man lever på lånt tid, en gang..gjør det beste ut av det.
Sist endret av tafsern; 1. september 2010 kl. 20:29.
Hvorfor jeg er glad i livet mitt?

Fordi det er det eneste vi har som er sikkert. Damen min kan gjøre det slutt om 2 minutter, mine foreldre kan brenne inne as we speak og om en time kan jeg bli skutt på åpen gate. Det eneste jeg vet 100% sikkert akkurat nå, er at jeg er i live.

Jeg ser naturligvis hva du mener med at verden er et fælt sted, med alle dens kriger, sult, vold og alskens katastrofer. Det er selvsagt trist å lese om/oppleve, men kan man ikke istedet snu det til noe positivt? Hva med å bruke dette livet vi har fått utdelt til å ihvertfall prøve å gjøre verden til et bedre sted for våre etterkommere?

Javisst høres dette sukkersøtt ut, men jeg tenker ihvertfall sånn. Jeg ser ingen "mening med livet", annet enn den meningen jeg selv gir det. Joda, vi opplever alle vonde ting - noen mer enn andre - men det handler om å gjøre det beste ut av det. Selv om man er ulykkelig og såret så kan man se positivt på ting. Hvis man er ulykkelig må vel det nødvendigvis si at man på et eller annet tidspunkt i livet har hatt det bedre?
Jeg lager min egen realitet, og prøver med den å være så glad som over hode mulig.
Det er vel fordi folk(ihvertfall jeg) blir glad av og være glad.
vet det høre banalt ut, men det føles godt og være glad og hivs vi hele tiden skal tenke på hele verdens bekymringer, men tror man godt kan tenke litt mer på hvordan man kan forbedre situasjonen og ikke for jævlig det er.
Jeg er veldig fornøyd med livet selv om mye sier at jeg burde slettes ikke være det, uten å gå i detaljer. Selv velger jeg å fokusere på de lyspunktene som finnes i livet som at jeg har ei vidunderlig kone og "verdens beste" nieser. Ja de bor i asia men gleden over å ha dem betyr mer enn jeg får sagt. Og derfor så blir livet lyset og trivelig selv om mye er ræva. Så sum av summarum er livet godt.

Og jeg tror det at de fleste som er lykkelig finner lyspunkter som holder dem oppe i en mørk hverdag og overskyer det meste.
Hvilke resultater har du oppnådd ved å tenke negativt?
Sist endret av davidentotre; 1. september 2010 kl. 20:35.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
Visst du lar det du ser på nyhetene ha en direkte innvirking på ditt eget gode liv (dersom du faktisk har et godt liv!), så har du vel et snev av problemer.
Vis hele sitatet...
Akuratt det har ingen "innvirkning" på livet mitt. Var mer de andre tingene.
Davidentotre: Vel, hva jeg har oppnådd ved å tenke negativt? Vel, jeg føler iallefall at jeg ser sannheten og at jeg ikke later som at alt er en dans på røde roser.
Sist endret av Bruskork1; 1. september 2010 kl. 20:37.
Hva oppnår man, ved å forvente det verste?
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Eller så har de tatt psykedelika og funnet ut at alt livet er positivt.
Vis hele sitatet...
Måtte le der

Back to topic.

Er vell sånn at liver går opp å ned hele tiden, noen folk er rett å slett irritende posetiv å andre har den såkelte "maska".
Jeg for min del er en livsnyter, selv om det er utrolig kjipt å stå opp tilig å trø avgårde på skolen, se hva alle andre som du ikke har, krangle med foreldre osv..

Du må ikke nøvendigvis se på verden som bra å posetiv, heller se på live ditt å hva du kan gjøre for å få det best mulig
CummingFox har rett
Vel, jeg er ofte små-deprimert, ser ikke helt meningen med livet.
Hver gang kommer jeg fram til at det jeg vil bruke livet MITT til, er å ha det gøy, spise god mat, nyte ulike typer rus og slappe av.
Generelt så mener jeg at jeg gjør det jeg har lyst til, akkurat nå. Samtidig så tenker jeg, hvorfor ikke samtidig gjøre det beste ut av det hele? På denne måten er jeg da motivert til skole, fritid og andre aktiviteter.

Og når folk spør hva meningen med livet er, så spør jeg hvorfor MÅ det være noe mening med det? Hva du skal gjøre med livet ditt er ikke bestemt på forhånd av en eller annen høyere makt. Sånne mennesker som spør om sånt, oppfatter jeg som usikre mennesker. Mennesker som ikke vet helt hva de vil.

Noen ganger sier jeg til meg selv, hvorfor gidder jeg å gå på skole? Hva er vitsen når til syvende og sist så har det ingenting å si om man har gått på skole eller ikke. Da tenker jeg at jeg ikke har noe spesielt bedre å gjøre og at når jeg først er i gang med livet, så er det like greit å gjøre det beste ut av det.

Det er heller ikke bra å isolere følelsene sine for mye. Det er bra å diskutere meningen med livet med andre, åpne seg for andre synspunkter. Jeg er helt sikker på at de fleste har delte meninger når det gjelder meningen med livet. I din situasjon så vil jeg bare si at du burde gjøre det beste ut av det.

Alt i alt, så er jeg en hvorfor-ikke-gjøre-noe-ut-av-det-når-man-først-er-i-gang-og-ha-det-gøy personen.
Sist endret av Infeksjon; 1. september 2010 kl. 20:42.
JEG er glad i livet mitt fordi jeg kan miste det når som helst.

Så isdedefor å gå rundt og være deppa, så prøver jeg å gjøre de beste ut av det.

Det er greit å være trist, sur og lei, men ikke hele tiden. Hvis du bare er deprimert hele tiden, gjor du folka som er nære deg deprimerte.
De begynner å tenke "Hvorfor er han så deprimert hele tiden? Er det min feil?", så blir de også deppa.

Derfor prøver jeg å være så glad og positiv som mulig.

Men livet kan av og til være en ordentlig bitch. Bare så det er sagt.
Sist endret av onClipEvent; 1. september 2010 kl. 20:42.
Da må jeg spørre, hvorfor er ikke du glad i ditt?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Vel, hva jeg har oppnådd ved å tenke negativt? Vel, jeg føler iallefall at jeg ser sannheten og at jeg ikke later som at alt er en dans på røde roser.
Vis hele sitatet...
Hvem later som at livet er en dans på roser? Jeg forstår ikke helt det.. Jeg har venner som har dødd, men aldri latet som at livet har vært fantastisk da. Man er trist når man er trist, man er glad når man er glad
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Da må jeg spørre, hvorfor er ikke du glad i ditt?
Vis hele sitatet...
Vel, uten å høres helt totalt "oh se på meg, jeg har det vondt, hjeeelp", så har jeg sett og opplevd ting som jeg skulle ønske jeg ikke hadde vært vitne til. Og det er visse ting jeg har mistet, som jeg ikke får tilbake.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:16.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvorfor jeg er glad i livet mitt?

Fordi det er det eneste vi har som er sikkert. Damen min kan gjøre det slutt om 2 minutter, mine foreldre kan brenne inne as we speak og om en time kan jeg bli skutt på åpen gate. Det eneste jeg vet 100% sikkert akkurat nå, er at jeg er i live.
Vis hele sitatet...

leste et bra sitat om akkurat det der

"People say life is short and that you could get hit by a bus at any minute and that you have to live each day as it was your last.

BULLSHIT!
LIFE IS LONG

You're probably not gonna get hit by a buss and you have to live with the decisions you make for the next 50 years. "
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Da må jeg spørre, hvorfor er ikke du glad i ditt?
Vis hele sitatet...
Leste du kanskje ikke tråden? Jeg kan godt forstå at han er apatisk og ufornøyd med livet sitt. Jeg ønsker Kimmag lykke til!
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:16.
Jeg er en person som lett klarer å nyte småtingene i livet.

Finner en stratos i skapet som noen har glemt igjen og jeg smiler som ei sol - Gratis stratos!

Vet ikke hvorfor, men jeg er bare en jævlig positiv person.
Prøv å smil mer, da produserer hjernen stoffet endorfin som hjelper mot emosjonell smerte og stress

Back on topic, folk forventer vel ikke at du skal være glad og positiv hele tiden, da begynner jeg å lure på hvilken krets du henger i. Men det du sier om at media bare fokuserer på det negative må jeg si meg helt enig i, det er en trist utvikling og et steg på vei mot ytterligere "amerikanisering" av samfunner våres Du kan jo se Bowling for Columbine, synes den tar ganske bra opp hvordan all negativiteten i media går innpå oss osm individer og som samfunn.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Den har jeg sett. Ganske bra dokumentar.
Life isn't about finding yourself, it's about creating yourself.
Er drittlei av folk som har 200% livsglede og går rundt å "bommer" ting av hverandre. Kommer inn i klassen med alkis de har kjøpt og føler seg megastore når alle de andre med 200% livsglede kommer å skriker: Hvor fikk du DÆN?!?

Hater basicly folk. Er veldig få jeg ikke hater. Jeg kan bli irritert av å høre pop musikk i en liten stund. Blitt mye skriking til folk som har sottet på Rap yo gangsta i klasserommet. Mange rare fjes når jeg og vennene mine sier morsomme sarkastiske ting som om at jeg skal henge de opp i kjelleren å slice dem hvis de ikke slår av musikken. Så egentlig er jeg glad jeg er på den siden jeg er, jeg synes livet suger hardt. Jeg får ikke alt i fanget på meg, som de fleste "pene damer som hører på pop musikk og fester hver helg" gjør, når de på 18'års dagen sin får en splitter ny ferrari, mens jeg sitter her å må jobbe og betale selv for både bil og sertifikat.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Er drittlei av folk som har 200% livsglede og går rundt å "bommer" ting av hverandre. Kommer inn i klassen med alkis de har kjøpt og føler seg megastore når alle de andre med 200% livsglede kommer å skriker: Hvor fikk du DÆN?!?

Hater basicly folk. Er veldig få jeg ikke hater. Jeg kan bli irritert av å høre pop musikk i en liten stund. Blitt mye skriking til folk som har sottet på Rap yo gangsta i klasserommet. Mange rare fjes når jeg og vennene mine sier morsomme sarkastiske ting som om at jeg skal henge de opp i kjelleren å slice dem hvis de ikke slår av musikken. Så egentlig er jeg glad jeg er på den siden jeg er, jeg synes livet suger hardt. Jeg får ikke alt i fanget på meg, som de fleste "pene damer som hører på pop musikk og fester hver helg" gjør, når de på 18'års dagen sin får en splitter ny ferrari, mens jeg sitter her å må jobbe og betale selv for både bil og sertifikat.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en som virkelig kunne trengt å se lysere på livet, greit folk ikke alltid er slik som du vil ha de, men det får du bare akseptere. Gi de en sjans og se om (noen) av de er annerledes når de ikke henger med "resten".

Og siste delen av innlegget ditt kunne du klart deg uten, det drypper jo av sjalusi og er usmakelig, livet er ikke rettferdig, get over it...
Visst du måler alt det positive opp mot det negative, så er egentlig verden en jævlig plass å bo, det kom vertfall jeg frem til etter en deppe periode. Jeg tok derfor valget å gjøre det beste utav livet og ikke tenke for mye på det negative da det ikke hjelper noe anyway. Gradvis så har jeg utviklet meg til å bli en gladere person og har et lykkeligere liv. Jeg mener fremdeles verden er en jævlig plass, men lar ikke dette påvirke meg i like stor grad lenger.

Kan skrive noen av de tingene som gjorde meg gladere:

1. Begynn å trene, tror jogging er mer effektivt enn styrke da du også kan frembringe runners high? Får vertfall god følelese i kroppen og skal være bevist å motvirke noen former for depresjon

2. Vær mere rundt andre men også ha tid for deg selv av og til

3. Ikke bare hør på trist eller sinna musikk, det dro meg bare lenger ned

4. Ha ting å se frem til

5. Prøv å la ditt liv ha en positiv innvirkning på andres liv, og dermed bidra til en bedre verden

6. Skaff deg hobbyer/lær nye ting og prøv å finne ut mer om deg selv

Håper noe av dette kan være til hjelp
Hmm. Livet er farlig å leve, ingen har noen gang overlevd det..
Men, til topic: å gå rundt å ha bekymringer er bare tullball, man får livet i gave, og man lever det bare en gang, da må man gjøre det beste ut av det
Sist endret av RandomiZed; 1. september 2010 kl. 21:34.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Du høres ut som en som virkelig kunne trengt å se lysere på livet, greit folk ikke alltid er slik som du vil ha de, men det får du bare akseptere. Gi de en sjans og se om (noen) av de er annerledes når de ikke henger med "resten".

Og siste delen av innlegget ditt kunne du klart deg uten, det drypper jo av sjalusi og er usmakelig, livet er ikke rettferdig, get over it...
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg "get over it"? Jeg kan ikke fordra folk og jeg føler meg helt ok med det. Jeg har mine venner som er som meg. Nå er det ikke slik at jeg hater alt jeg ser, men jeg skjenner til personen når jeg ser den.
Hva mener du med sjalusi ?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Greit, jeg har ikke hatt problemer hjemme eller kranglet med mine foreldre eller noe sånt, men når jeg ser rundt meg, så ser jeg nesten ikke noe annet enn negative ting, narkotika, vold, krig(på nyhetene), selvmord osv... Klarer ikke folk innse at verden ikke er så perfekt som man har blitt lært til å tro?
Vis hele sitatet...
Nei, er helt enig der. verden er ikke perfekt.
Men livet kan ikke bli mer perfekt enn det du gjør det til!

Jeg sier ikke at det er bare å knipse i fingeren, så skifter man tankegang.
Tro meg, jeg har hatt det jævlig jeg og. Søsteren min prøvde å henge seg, bare det var ille nok liksom, kan ikke forestille meg hvordan det er å ha mistet henne.
Så til deg, sender jeg mine dypeste kondolanser.


Okey...
Selv om menneskene i Haiti, krigsofre nede i jabbadulla-land, har det helt jævlig, så gjør ikke det at vi ikke kan ha et perfekt liv, i denne ikke-så-perfekte verden.
Helt ærlig, så kan man ikke gå rundt å tenke på andre hele tiden, selv om det er utrolig fælt for de menneskene som hverken har mat eller boplass. Lev i nuet.
Ikke missforstå meg, jeg har medfølelse for resten av folket. Men at jeg ikke har noe med dem å gjøre følelsesmessig eller noe, jeg kjenner dem ikke. Så går det ikke an å gå rundt å tenke på hvordan de har det.
Sist endret av Ondskap; 1. september 2010 kl. 21:39.
Ikke ta dette personlig ment, men jeg blir rett og slett forbannet når jeg hører om helt friske mennesker som ikke klarer å se noe positivt som helst med noe som helst. En skall ikke lenger en til land som India og deler av Afrika der et menneske som har mistet familien sin i krig, har alene ansvar for 3-4 barn blir overlykkelig bare det begynner og regne. Vær glad du har tilgang til rent vann, mat, penger, evnen til å lese, evnen til å skrive, frihet til å si og skrive hva du vill, tak over hodet og ingen frykt for å bli drept i en borgerkrig eller av korrupt politi.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hvorfor skal jeg "get over it"? Jeg kan ikke fordra folk og jeg føler meg helt ok med det. Jeg har mine venner som er som meg. Nå er det ikke slik at jeg hater alt jeg ser, men jeg skjenner til personen når jeg ser den.
Hva mener du med sjalusi ?
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke instillingen din ved at du synes at siden du ikke klarer å se positivt på ting, så skal ikke andre få lov til det og ha det gøy.
Og den såkalte "sarkastiske" og "morsomme" kommentaren din er drøy.. altfor drøy å dra til klassekamerater eller noen generelt, du virker faen ikke god i hodet hvis du bare sier sånt "ut av konteks".
Og hvordan kan du si at du "kjenner til personen når du ser dem?" Det er akkurat som å dømme en bok utifra coveret og er veldig feil.. Ikke rart det er få du ikke hater, når det er slik du bedømmer folk og jeg for min del synes fordommer som dine er forkastelig..

Hva jeg mente med sjalusi? Det at du tydeligvis ikke klarer å se andre glade uten å bli sur og grinete over det. Det er også temmelig tydelig at du ikke tåler å se andre "nyte de godene" de får med rike foreldre, dette er noe jeg mener at du må tåle, ellers vil du få problemer i det virkelige liv(Du kan jo alltids flytte til Cuba da). Og tror du virkelig at de er i flertall de som får "alt" de peker på? Nei, de fleste er som deg å må betale både bil og serfikat, men klarer allikevel å se lyst på livet
Sitat av tafsern Vis innlegg
Visst du lar det du ser på nyhetene ha en direkte innvirking på ditt eget gode liv (dersom du faktisk har et godt liv!), så har du vel et snev av problemer.
Vis hele sitatet...
I følge denne morsomme lille videosnutten har man ikke egentlig noe valg; man MÅ la andres opplevelser og livssituasjon gå inn på seg

Fra spør til alvor: Jeg har en kjæreste som jobber som sykepleier. Hun er i blant veldig nedstemt pga. alt det vanskelige og triste hun opplever i jobben sin. Folk dør, noen blir skadet for livet. Bil og motorsykkelulykker, kreft, demens og infiserte operasjonssår. I blant blir det så mye at hun sier hun ikke orker mer. Hun mener hun må lære seg å "stenge inntrykkene ute", som hun sier.

Jeg er av den oppfatning at vi ikke kan stenge inntrykk ute på den måten. Hvis man sliter med negative tanker og følelser som følge av negative opplevelser man selv blir utsatt for, eller som man iaktar andre bli utsatt for (på nyhetene etc.) handler det ikke om å stenge disse inntrykkene ute, eller stenge sine egne følelser inne. Det handler om å lære seg effektive teknikker for å behandle og bearbeide inntrykk og følelser. Det nevnes noe i filmen "American Beauty" som jeg synes er ganske smart, og stemmer godt med slik jeg selv føler det. Sitatet går omtrent slik:
"Sometimes I feel like I am seeing it all at once, and it is too much. My heart fills up like a balloon, and is about to burst. And then I remember to relax, and stop trying to hold on to it. And then it flows through me like rain, and I cant feel anything but gratitude for every single moment of my stupid little life."

Jeg synes dette sitatet er fint, fordi det sier noe om at man må slappe av og akseptere følelsene sine, om de er gode eller onde, at man ikke alltid kan stenge dem inne, holde dem fast eller styre dem. Jeg er av den oppfatning at det første steget på vei mot å lære seg å bearbeide vanskelige følelser og inntrykk er å akseptere dem.

Husk også på, at hvis du virkelig føler at du sliter med vonde tanker og følelser, og at dette påvirker livet ditt i en svært negativ retning, ikke vær redd for å oppsøke hjelp. The bottom line er vel at man ikke skal gå å være trist og lei hele tiden, akkurat som det ikke er naturlig å være superhappy hver eneste dag.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hater basicly folk. Er veldig få jeg ikke hater. Jeg kan bli irritert av å høre pop musikk i en liten stund. Blitt mye skriking til folk som har sottet på Rap yo gangsta i klasserommet. Mange rare fjes når jeg og vennene mine sier morsomme sarkastiske ting som om at jeg skal henge de opp i kjelleren å slice dem hvis de ikke slår av musikken. Så egentlig er jeg glad jeg er på den siden jeg er, jeg synes livet suger hardt. Jeg får ikke alt i fanget på meg, som de fleste "pene damer som hører på pop musikk og fester hver helg" gjør, når de på 18'års dagen sin får en splitter ny ferrari, mens jeg sitter her å må jobbe og betale selv for både bil og sertifikat.
Vis hele sitatet...
Vel, synd for deg. Håper du har en lys og koselig hverdag med den innstillingen der. Du burde i hvert fall ta vare på vennene dine, hvis ikke ender du opp alene.
Siden du også sier at folka i klasserommet ditt hører på "Rap yo gangsta", så antar jeg at du går på ungdomsskolen eller videregående skole. Det betyr at du kommer til å vokse dette av deg før eller senere.

Og nei, ikke alle får en Ferrari til 18 års dagen sin. Virker som du har sett alt for mye på Super Sweet 16 på MTV. Greit nok at jeg fikk litt økonomisk støtte av foreldrene mine når jeg tok sertifikatet, men det er sånt foreldre gjør for å være snille.
Bare fordi alle er en drittsekk mot deg betyr ikke det at du er spesiell.

Unnskyld for off topic, men slike mennesker er bare rett og slett kvalme.
Vi kan, veldig forenklet, si at det er to generelle tankemønster som driver en person og hans/hennes handlinger: fornuftsbaserte/rasjonelle tanker, som inkluderer rasjonalitet, logistikk og instinkt.

Det andre er følelsesmessige/affektbaserte tanker. Disse inkluderer hele det emosjonelle spekteret, feks. sinne, sorg, glede, apati osv.

Alle mennesker ballanserer dette forholdet, og alle har sine ekstremer på hver side av skalaen. Men om man feks. er deprimert vil de negative følelsene overdøve de positive følelsene og det rasjonelle. Det rasjonelle ville ellers fortalt deg at "shit, det er større sjangs for at jeg får et lykkelig liv om jeg faktisk realiserer meg selv og prøver å tenke positivt", men under depresjon/apati og annet tull vil det negative følelseslivet ditt overdøve rasjonaliteten og ikke minst det positive følelseslivet, og fortelle deg det motsatte, nemlig i at livet suger og alt annet er irrelevant.

Å havne i slike tankemønstre er mye vanligere for mennesker som aldersmessig ligger befinner seg nær stoffskifter, som puberteten eller overgangsalderen. Gjerne spesiellt for de som er i 14-20årsalderen, altså under eller like etter puberteten. Dette er særlig lite rasjonelt tatt i betraktning at disse menneskene har hele livet framfor seg og plenty med muligheter, om det så er å finne partner eller å skaffe seg den jobben en ønsker.

Dette er et veldig forenklet og uklinisk skrevet dykk inn i psykologien, men poenget er at det er bedre å tenke rasjonelt og positivt enn å tenke ulogisk og negativt, og det er mitt tips til trådstarter. Jeg vet at det er helt jævlig å miste noen en er glad i, noe som åpenbart har preget trådstarter. Men det beste for de sørgende vil, i lengden, alltid være å bearbeide sorgen og komme seg videre i livet. Man må kanalisere og bearbeide de negative inntrykkene, men man må ikke la dem styre livet. Om en derimot har slitt lenge med negative tankemønstre er det en ekte psykolog man skal snakke med
Sist endret av Joachimsen; 1. september 2010 kl. 22:06.
Personlig så synes ikke jeg at livet er perfekt, men jeg prøver fortsatt å være positiv. Det hjelper, selv om jeg kanskje lurer meg selv, men som sagt det hjelper.

Ofte når noe jævlig skjer i livet, så pleier jeg ofte å tenke '' Men det finnes noen som har opplevd enda værre''.

Sist endret av Dr.Feelgood; 1. september 2010 kl. 22:06.
Hvis du har det vanskelig med å se glede i livet ditt tror jeg en psykolog og noe antidepressive kan hjelpe deg et lite stykke
Dette er et veldig forenklet og uklinisk skrevet dykk inn i psykologien, men poenget er at det er bedre å tenke rasjonelt og positivt enn å tenke ulogisk og negativt, og det er mitt tips til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Hvorfor setter du likhetstegn mellom rasjonelt og positivt, og mellom ulogisk og negativt?
Hvis du ikke er glad i livet, hva skal du være glad i da? Livet er jo det eneste du kjenner til. Det er en ting å være misfornøyd med noen av de faktorene som spiller inn i livet ditt, men jeg skjønner ikke hvordan noen kan mislike selve livet.

Du har noen få år å leve på. Hva du bruker dem på er opp til deg. Om du vil sutre og klage over hvor kjipt livet er - greit. Jeg for min del velger å bruke mine levedager på å redde verden, ha det kult og smile masse. Gjør det du føler du får mest ut av. There's no second chance.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Vi kan, veldig forenklet, si at det er to generelle tankemønster som driver en person og hans/hennes handlinger: fornuftsbaserte/rasjonelle tanker, som inkluderer rasjonalitet, logistikk og instinkt.

Det andre er følelsesmessige/affektbaserte tanker. Disse inkluderer hele det emosjonelle spekteret, feks. sinne, sorg, glede, apati osv.

Alle mennesker ballanserer dette forholdet, og alle har sine ekstremer på hver side av skalaen. Men om man feks. er deprimert vil de negative følelsene overdøve de positive følelsene og det rasjonelle. Det rasjonelle ville ellers fortalt deg at "shit, det er større sjangs for at jeg får et lykkelig liv om jeg faktisk realiserer meg selv og prøver å tenke positivt", men under depresjon/apati og annet tull vil det negative følelseslivet ditt overdøve rasjonaliteten og ikke minst det positive følelseslivet, og fortelle deg det motsatte, nemlig i at livet suger og alt annet er irrelevant.

Å havne i slike tankemønstre er mye vanligere for mennesker som aldersmessig ligger befinner seg nær stoffskifter, som puberteten eller overgangsalderen. Gjerne spesiellt for de som er i 14-20årsalderen, altså under eller like etter puberteten. Dette er særlig lite rasjonelt tatt i betraktning at disse menneskene har hele livet framfor seg og plenty med muligheter, om det så er å finne partner eller å skaffe seg den jobben en ønsker.

Dette er et veldig forenklet og uklinisk skrevet dykk inn i psykologien, men poenget er at det er bedre å tenke rasjonelt og positivt enn å tenke ulogisk og negativt, og det er mitt tips til trådstarter. Jeg vet at det er helt jævlig å miste noen en er glad i, noe som åpenbart har preget trådstarter. Men det beste for de sørgende vil, i lengden, alltid være å bearbeide sorgen og komme seg videre i livet. Man må kanalisere og bearbeide de negative inntrykkene, men man må ikke la dem styre livet. Om en derimot har slitt lenge med negative tankemønstre er det en ekte psykolog man skal snakke med
Vis hele sitatet...
jeg begynte på et noe lignende svar,men fant ut at det ble litt for komplekst å skrive.
etter min oppfatning virker det som om trådstarter (sorry at jeg benevner deg som det,husker ikke nicket ditt) har depresjon/angst,ville gått og snakket med legen din og fortalt han akkurat hva du føler,så kan nok han i første omgang gi deg litt råd og veiledning
Fordi kulturen vi lever i lærer oss at det er normalt å være lykkelig til enhver tid.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Klarer ikke folk innse at verden ikke er så perfekt som man har blitt lært til å tro?
Vis hele sitatet...
Du byr opp til en ganske sprikende debatt som omfavner for mye, men skal kommentere akkurat dette.

Du mener kanskje at vi blir "oppdratt" til å være positive og glade i livet, og har blitt "lært til å tro" at verden er perfekt. Kanskje du bør innse at folk faktisk ER glad i livet og ønsker å leve det?

Jeg leser mellom linjene et skrik om at du finner det vanskelig å leve, og jeg håper du hører på noen av oss andre som sier at ja, livet er verd å leve.

Alt handler om perspektiv, det er det flere som har sagt. Alle er i forskjellige situasjoner, hvordan du ser på livet avgjør din lykke.
Hva er ditt perspektiv på livet? Interessant lesing om tema:
Bibelen: Ecclesiastes, Salomo forteller om livets meningsløshet.
Om du synes bibelen er for tung å lese, som mange gjerne synes, prøv å høre en som formidler det som står i den boken. Han er en god og kreativ taler: "Reality Check - Feeding the Machine"
Livet handler ikke om problemer og motgang, det handler om utfordringer man må takle, noen værre enn andre.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvorfor setter du likhetstegn mellom rasjonelt og positivt, og mellom ulogisk og negativt?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg mener at det å tenke rasjonelt er bedre i lengden, altså positivt, mens det å være negativ er urasjonelt og ulogisk i lengden. Jeg sier "lengden" fordi at med mindre en ligger på dødsleie har man plenty med sjangser til å forandre det man ikke er fornøyd med.
Sist endret av Joachimsen; 1. september 2010 kl. 22:20.
Du lever i et land der du har alle muligheter for å leve et fantastisk liv, hvis du selv går inn for det. Mange millioner mennesker ville ofret utrolig mye på sekundet for å bli kunne leve med alle menneskerettighetene sine oppfylt. At man blir litt småtrist i sjela si med alt som skjer i verden kan forstås, men hvis du skal gå rundt å føle deg like jævelig som folk som har en fucka livssituasjon, hvem hjelper det da? Værtfall ikke degselv. Det er bare en hovedperson i ens liv, og det er en selv, så hva du gjør ut av det, er opp til deg, men jeg vet værtfall at jeg omfavner alle mulighetene jeg har, selv om jeg ikke alltid tar nytte av det. Jeg er dritglad for livet jeg har, og ser alltid det positive i ting, selv om det ikke alltid er lett. Å godta og akseptere andre mennesker er værtfall et skritt i riktig retning, og hvis du er så sykt bitter for at andre har det bedre, tenk på hvor bitre folk som blir undertrykt, fratatt rettighetene sine og misbrukt hadde blitt av å se noen med alle verdens muligheter bare gå å surmule? Jeg dømmer ingen her, for alle er forskjellige, og jeg vet hvertfall at jeg aksepterer det, og jeg håper inderlig av hele mitt hjerte at andre også kan det. Ha en fin dag!
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Jeg liker ikke instillingen din ved at du synes at siden du ikke klarer å se positivt på ting, så skal ikke andre få lov til det og ha det gøy.
Og den såkalte "sarkastiske" og "morsomme" kommentaren din er drøy.. altfor drøy å dra til klassekamerater eller noen generelt, du virker faen ikke god i hodet hvis du bare sier sånt "ut av konteks".
Og hvordan kan du si at du "kjenner til personen når du ser dem?" Det er akkurat som å dømme en bok utifra coveret og er veldig feil.. Ikke rart det er få du ikke hater, når det er slik du bedømmer folk og jeg for min del synes fordommer som dine er forkastelig..

Hva jeg mente med sjalusi? Det at du tydeligvis ikke klarer å se andre glade uten å bli sur og grinete over det. Det er også temmelig tydelig at du ikke tåler å se andre "nyte de godene" de får med rike foreldre, dette er noe jeg mener at du må tåle, ellers vil du få problemer i det virkelige liv(Du kan jo alltids flytte til Cuba da). Og tror du virkelig at de er i flertall de som får "alt" de peker på? Nei, de fleste er som deg å må betale både bil og serfikat, men klarer allikevel å se lyst på livet
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sjalu, jeg snakker bare ut om hvordan jeg synes livet er.
Jeg gir faen i om sarkastiske ting er for drøyt.
Hvis du ikke liker innstillingen min om at jeg ikke klarer å se positivt på ting, så gi faen? Jeg ber ikke om din mening om meg.

Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Vel, synd for deg. Håper du har en lys og koselig hverdag med den innstillingen der. Du burde i hvert fall ta vare på vennene dine, hvis ikke ender du opp alene.
Siden du også sier at folka i klasserommet ditt hører på "Rap yo gangsta", så antar jeg at du går på ungdomsskolen eller videregående skole. Det betyr at du kommer til å vokse dette av deg før eller senere.

Og nei, ikke alle får en Ferrari til 18 års dagen sin. Virker som du har sett alt for mye på Super Sweet 16 på MTV. Greit nok at jeg fikk litt økonomisk støtte av foreldrene mine når jeg tok sertifikatet, men det er sånt foreldre gjør for å være snille.
Bare fordi alle er en drittsekk mot deg betyr ikke det at du er spesiell.

Unnskyld for off topic, men slike mennesker er bare rett og slett kvalme.
Vis hele sitatet...
Hvis du lurte så tar jeg vare på vennene mine. For deg er jeg kanskje en som tror han er spesiell og driter i alle andre enn seg selv.
Jeg bryr meg mye mere om andre rundt i livet mitt enn meg selv, men det er visse,(en stor del folk) jeg ikke har noe følelsesmessig forhold til som jeg driter i. Ingen er drittsekk mot meg? Men jeg orker ikke å ha superglade folk rundt meg når jeg har en jævlig dårlig dag.
Jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg om min mening.
Jeg er ikke helt sikker på hva Super Sweet 16 er, men om det er om ferrarien, så er det en liten overdrivelse, men hadde du levd en dag i mine sko så skulle du sett hvor mange jeg ser som får alt dem kunne hatt. Jeg skal ikke klandre dem, men jeg blir irritert og det må jeg få lov til å bli.
Ryden: Jeg synes du framstår som en egosentrisk og umoden liten grinegutt.
om du skal være samfunnskritisk kan du i det minste være litt saklig.
Det går tydelig fram at du har alvorlige adferdsproblemer og behov for å se deg selv litt i speilet
koooozz
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Vel, synd for deg. Håper du har en lys og koselig hverdag med den innstillingen der. Du burde i hvert fall ta vare på vennene dine, hvis ikke ender du opp alene.
Siden du også sier at folka i klasserommet ditt hører på "Rap yo gangsta", så antar jeg at du går på ungdomsskolen eller videregående skole. Det betyr at du kommer til å vokse dette av deg før eller senere.

Og nei, ikke alle får en Ferrari til 18 års dagen sin. Virker som du har sett alt for mye på Super Sweet 16 på MTV. Greit nok at jeg fikk litt økonomisk støtte av foreldrene mine når jeg tok sertifikatet, men det er sånt foreldre gjør for å være snille.
Bare fordi alle er en drittsekk mot deg betyr ikke det at du er spesiell.

Unnskyld for off topic, men slike mennesker er bare rett og slett kvalme.
Vis hele sitatet...
Og Btw, når jeg har prøvd å slå på hard metall i klasserommet så kommer folk hend å river ut ledningen. Helt ulikt fra hva jeg gjør. Jeg gjør ikke noe som inneholder noen fysisk handling.

Sitat av Cosmos Vis innlegg
Ryden: Jeg synes du framstår som en egosentrisk og umoden liten grinegutt.
om du skal være samfunnskritisk kan du i det minste være litt saklig.
Det går tydelig fram at du har alvorlige adferdsproblemer og behov for å se deg selv litt i speilet
koooozz
Vis hele sitatet...
Jeg skal avslutte nå, for det blir aldri en ende på en slik diskusjon men en type som meg og en type som deg.