Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5737
om folk oppholder seg offentlig, og vi utfører noen scarepranks og filmer det, hvorvidt er dette lov sett bort ifra forstyrrelse av ro og orden i samfunnet?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Er vel lov å filme, men ikke publisere? Men seriøst? Scarepranks på randoms? Hvorfor?
Mye gøyere å gå rundt med "free hugs" og filme dette.

Kan skje mye rart
Sitat av KorruptNorge Vis innlegg
Mye gøyere å gå rundt med "free hugs" og filme dette.

Kan skje mye rart
Vis hele sitatet...
Nordmenn, så frekke som de er, ville nok gitt deg håndflata og fingern!
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Nordmenn, så frekke som de er, ville nok gitt deg håndflata og fingern!
Vis hele sitatet...
Desverre så er dette sant.

Men merker at de fleste muslimer/utlandske er faktisk mye mer åpen for en klem
Sitat av Choobe Vis innlegg
Er vel lov å filme, men ikke publisere? Men seriøst? Scarepranks på randoms? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=4awVqRr1eCo uendelig moro
Free Hugs-konseptet er så oppbrukt på blant annet Youtube at jeg vil spy.. Hvis det er en prank-channel dere skal starte og vil bli suksessfull, så må dere gjøre ekstreme ting de fleste andre ikke tør å gjøre. Det å løpe etter folk med en øks er svært risikofylt i USA da mange går rundt med kniver, pistoler og pepperspray. Her i norge tror alle at de er trygg uansett så da er sjansen mindre for å bli skutt hvertfall.

Sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=8xSNiPx791A

https://www.youtube.com/watch?v=MkOGb5_ML_8
Sist endret av Trezpazr; 22. mai 2014 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har vært mye av dette på norsk tv. Nordmenn selv gjør som regel meget lite. Våre nye landsmenn ( har mange venner) de er som regel mer på "høgget" lykke til!
Du har lov å filme, du har også lov å legge ut om du sladder alle personer som ikke går med på og være i filmen. Du kan spørre om lov og bruke de i filmen din etter pranken er gjort f.eks.
Forskjellen på en halvfull, åpen søppelbøtte i en bakgård og tilsvarende søppelbøtte i et hvitmalt kunstutstillingslokale, er at mens førstnevnte blir sett på som søppel, har søppelbøtten på kunstustillingen en poetisk, svevende tittel ingen forstår noe av (som "Fortidens Hviskende Agurker") og koster flere titalls tusen kroner.

Likeledes kan man si at mens det å skremme i praksis forsvarsløse mennesker på gaten for å få noe å legge ut på YouTube er omtrent like originalt og modig som å vifte med et norsk flagg på 17. mai, kan man både få medieomtale og kjempe for ytringsfriheten ved å få til noe uvanlig og kalle dette kunst - i våre dager kan selv det å spy defineres som kunst, så mulighetene er nær sagt grenseløse; det er bare å slippe kreativiteten løs og skape noe nytt.

Poenget er at på samme vis som de aller fleste begynner å bli rimelig lei av blinkende reklamebannere eller intetsigende avisartikler skrevet for å gi flest klikk, ville det ikke forundre meg om mange også er lei av mennesker som gjør noe som går ut over andre kun for oppmerksomhetens skyld. På samme måte som det for 200 år tilbake fantes atskillige ting ingen hadde gjort før, finnes det også idag utallige ting ingen enda har tenkt på. Men da må man finne på noe helt nytt - i stedet for å kopiere noe mange andre har gjort tidligere.

Derfor kan det være lurt å løfte blikket opp fra dataskjermen, og stille seg spørsmålet: Hva er det ingen andre har gjort før?

Lykke til...!
Om du gjør det så ikke vær klein, ha selvironi og selvsikkerhet utavhelvette
Er det virkelig sånn nå til dags at folk syns det er greit å plage/skremme tilfeldige personer bare for å ha noe artig å legge opp på youtube? Håper du "skremmer" feil fyr.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av paragone Vis innlegg
Er det virkelig sånn nå til dags at folk syns det er greit å plage/skremme tilfeldige personer bare for å ha noe artig å legge opp på youtube? Håper du "skremmer" feil fyr.
Vis hele sitatet...
Det er det. Har du ikke sett på youtube? Flere som tjener store penger på å legge ut videoer der dem gjør slikt, og dem har flere millioner subscribers også.
Du kan filme dem, men om du skal legge ut så må du spørre om tillatelse. Visst de sier nei er det bare å blurre fjeset.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er det. Har du ikke sett på youtube? Flere som tjener store penger på å legge ut videoer der dem gjør slikt, og dem har flere millioner subscribers også.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke sett det på youtube. Trist at folk syns det er en ok måte å livnære seg på. Men er jo tydeligvis mange som liker det da, hvis det virkelig er så mange som ser på det. Jeg ble forsøkt skremt av en tilfeldig person en gang og det fungerte bra, jeg ble såpass skremt at jeg ga han en kjapp en rett i trynet før jeg rakk å tenke meg om.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Ta på Bigfoot-drakt / evt gorilla-drakt. Så er det bare å kødde med folk i vei^^
Sitat av paragone Vis innlegg
Nei, jeg har ikke sett det på youtube. Trist at folk syns det er en ok måte å livnære seg på. Men er jo tydeligvis mange som liker det da, hvis det virkelig er så mange som ser på det. Jeg ble forsøkt skremt av en tilfeldig person en gang og det fungerte bra, jeg ble såpass skremt at jeg ga han en kjapp en rett i trynet før jeg rakk å tenke meg om.
Vis hele sitatet...
Sånt skjer! Men jeg går ut ifra at TS har tenkt over konsekvenser som kan oppstå dersom han møter feil folk, aka deg for eksempel
Sitat av paragone Vis innlegg
Nei, jeg har ikke sett det på youtube. Trist at folk syns det er en ok måte å livnære seg på. Men er jo tydeligvis mange som liker det da, hvis det virkelig er så mange som ser på det. Jeg ble forsøkt skremt av en tilfeldig person en gang og det fungerte bra, jeg ble såpass skremt at jeg ga han en kjapp en rett i trynet før jeg rakk å tenke meg om.
Vis hele sitatet...
Du må være en veldig trist fyr.
Sitat av paragone Vis innlegg
Nei, jeg har ikke sett det på youtube. Trist at folk syns det er en ok måte å livnære seg på.
Vis hele sitatet...
Da har du min dypeste sympati. Det kan faen ikke være lett å være så konservativ i dagens morsomme samfunn..

9 min med moro: https://www.youtube.com/watch?v=qMDdxw8npXs
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Da har du min dypeste sympati. Det kan faen ikke være lett å være så konservativ i dagens morsomme samfunn..

9 min med moro: https://www.youtube.com/watch?v=qMDdxw8npXs
Vis hele sitatet...
9 minutt med en oppbrukt prank.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hva med å oppføre seg helt åndssvak? Det kan jo være hysterisk morsomt. Men såkalte "pranks" eller direkte frekk oppførsel mot randome fok på gata oppføttes ikke direkte morsomt blandt "vanlige" folk.
Sist endret av Mexxy; 22. mai 2014 kl. 23:19.
Problemet med dette konseptet er at skal noe være morsomt, må spøken ha et snev av originalitet og nytenkning i seg - når man føler at man har sett dette tusen ganger før, blir det like slitsomt som en 2-åring som gjentar seg gang på gang.

"Skjult kamera"-idéen begynte som et engelsk radioprogram i 1947 med navnet Candid Camera, og den norske versjonen Smil til det skjulte kamera kom i 1967 med Harald Tusberg som programleder i NRK. Siden har opplegget blitt kopiert utallige ganger både av TV-selskaper og amatører - både med og uten klær - slik at når man vil dra ufrivillige forbipasserende med seg for å ha noe å legge ut på YouTube, er det i bunn og grunn ikke rart at vedkommende risikerer å miste diverse tenner etter å ha møtt noen som ikke setter like stor pris på spøken.

Humor er en flott ting, men da må humoren være så god at alle parter setter pris på den; påtvungen "mobbehumor" der filmer blir lagt ut på nettet for å få tilskuerne til å flire av et ufrivillig offer er ingenting annet enn lavmål.

I gamle dager hadde man også "practical jokes", men det som kjennetegner de jeg har hørt og lest om, er at de var gode og gjennomtenkte - noe som førte til at alle til syvende og sist hadde glede av spøken; det finnes en rekke kjente klassikere som "54 Berner Street".

Derimot spørs det om det man ser av humor i det offentlige rom idag er så mye å skryte av - på den ene siden blir absolutt alt tatt så voldsomt seriøst i for eksempel flykontrollen at selv en bagatellmessig slengbemerkning kan være nok til at man blir lagt i jern. På den annen side har man 1. april-spøkene i mediene, som i hvert fall i mine øyne føles rett og slett patetiske; dette er ikke akkurat ting man vil mimre om til oldebarna, for å si det slik. Samtidig har man en hær av amatører med kameraer som tror at noe er morsomt bare fordi det blir lagt ut på YouTube og sett av mange, selv om spøken har vært gjentatt en lang, lang rekke ganger tidligere - det er omtrent som å se en dårlig nyinnspilling av en kjent film.

Originalitet er ofte mangelvare i dagens underholdningssamfunn der den ene uten å blunke kopierer den andre, og når latteren blir stivere og stivere i N'te sesong av en amerikansk sitcom, føles det som en helt annen verden enn klassikere som "Fawlty Towers" eller "Blackadder".

Så man kan gjerne finne på en spøk i det offentlige rom - men det er en stor fordel å være litt kritisk til det man driver med slik at spøken blir en smule nyskapende og gjennomtenkt, og har en viss humoristisk og kunstnerisk kvalitet. Bevares - det produseres også gode ting idag, men samtidig lages det så mye masseprodusert musikk og uoriginale filmer at det virkelig spørs om verden trenger enda mer dårlig underholdning.
Sist endret av Freakix; 23. mai 2014 kl. 01:20.