Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 740857
Hvordan er reglene angående skatt, dersom man skulle selge med en viss fortjeneste?
Valutagevinster er som hovedregel skattepliktig og valutatap er fradragsberettiget. Det gjelder også for valutaspekulasjon i utlandet. http://www.hegnar.no/personlig_okono...icle414590.ece
Men gjelder dette virituelle valutta? For dette er ikke i utlandet og er heller ikke noe som er direkte definert av den norske stat som en fysisk valutta.
Send en epost til skatteetaten og spør Ellers fant jeg denne diskusjonen etter litt kjapp googling, men det er bare spekulasjoner der også så vidt jeg kan se.
La oss si jeg tjener opp en del penger på bitcoins og kjøper meg diverse varer på nette, hvordan vil den 200 kr grensa fungere ettersom jeg ikke betaler med offesiel valuta?
Semi-relatert.. Har dere fulgt med på prisen på litecoin nå i det siste? Jeg trodde det var så godt som dødt, men ble ganske overrasket når jeg så at prisen på en litecoin nå er hele $4. Har vært en voldsom prisøkning i det siste i likhet med bitcoin. Nesten samme historien med andre varianter slik som namecoin også.


Sitat av Gt&Hoo Vis innlegg
La oss si jeg tjener opp en del penger på bitcoins og kjøper meg diverse varer på nette, hvordan vil den 200 kr grensa fungere ettersom jeg ikke betaler med offesiel valuta?
Vis hele sitatet...

Det er et godt spørsmål. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe min neste laptop fra bitcoinstore.com, blant annet på grunn av at jeg vil se reaksjonen til tollerne De kan godt ta moms for det hvis de vil, jeg klager ikke, men de blir hvertfall tvunget til å ta stilling til bitcoin som valuta og verdien dens. Kan bli artig å se hvordan de ordner det..
Sist endret av Grix; 2. april 2013 kl. 22:31.
Husk på at dere skal betale MVA/Toll på varen dersom den er verdt over 200kr. Hva og hvordan dere betaler har ikke så stor betydning. Finner ikke tollvesenet noe faktura på det du bestiller har de nok flere andre måter å finne verdien på. Sender er vel også pålagt å fylle ut proformafaktura hvor han konstaterer varens verdi i en ordentlig valuta dersom han ikke legger ved annen dokumentasjon.
Sist endret av legalize_it; 2. april 2013 kl. 22:32.
Hvordan er det med mining om dagen forresten? Har drevet med litt "litemining" -som det kalles, i en måneds tid. Er selvsagt ikke stort og få ut av det da jeg bare bruker et gammelt skermkort jeg hadde liggende, er mest bare for å prøve.

Jeg regner med at det er noe freaks her driver i større skala, og kansje kan svare på dette:
Nå kommer det straks helt nye miner-asic'er fra butterflylabs som er vesentlig kraftigere en noe skjemkort når det gjelder mining siden dise er spesialbygd for akkurat det formålet.
Den minste (4,5GH/s) koster i skrivende stund 149 dollar/ca 850kr, så et er jo ikke alverdens utgift, men har det noe for seg tro?
Om det viser seg og være bortkastet, så hjelper det jo uansett bitcoin-nettverket så da kan man jo si at det går til en god sak
hvordan kan man enklest mulig selge bitcoins for norske kroner?
Sitat av nudo Vis innlegg
Er det et like vanskelig puslespill å få brukt disse bitcoinene, da er det kanskje like greit å ha vanlig bankkonto?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så vanskelig å få brukt de. Du kan sende med mobilen ved å skanne en QR-kode. På internett kan man bestille det meste. Men du får ikke kjøpt en kopp kaffe i Norge ennå.
Sitat av Fasett Vis innlegg
Det er ikke så vanskelig å få brukt de. Du kan sende med mobilen ved å skanne en QR-kode. På internett kan man bestille det meste. Men du får ikke kjøpt en kopp kaffe i Norge ennå.
Vis hele sitatet...
Man kan selge de på Mt.Gox for ~139$ per coin.
På vei nedover igjen? Ligger på $118 nå.
Last price:$133.44901
Warz's Avatar
Trådstarter
Da har vi passert $100 med god margin og det er på tide med nok et tilbakeblikk fra tråden igjen med oppsummering av tidligere spådommer, nye spådommer samt enkelte gullkorn.

La oss begynne med grafen, den viser markedcap siden starten:


Som dere ser gikk både $20 og $100 spådommen min inn med god margin. Har noen fulgt mine råd? Ikke godt å si, men jeg vil anta at de som var aller mest negative nå sitter igjen med en viss bismak i munnen fordi de har latt en fantastisk mulighet gå fra dem, men til dere har jeg gode nyheter, ferden er på ingen måte over og hvis dere har en lang tidshorisont kan dere faktisk nesten være som "early adopters" å regne.

Denne gangen spår jeg $1000, i løpet av 3 år. Hvis denne spådommen også går igjennom vil en inngang selv på dagens $125 være tidenes investering, for å bruke et uttrykk fra aksjeverdenen vil vi se en såkalt: "himmelferd for bitcoin".

Men å kaste ut en spådom kan jo enhver tulling gjøre. Hvorfor tror jeg vi vil se $1000?

Jeg har laget en liste med en rekke punkter:

1. Kypros. Som de fleste sikkert har fått med seg har kypros bestemt seg for å konfiskere (stjele penger). Det har lenge vært slik at folk har sett på banken som et trygt sted å bevare sine penger, hvor småsparere har hatt en garanti, nå ser vi at denne garantien er en bløff og folk som har spinket og spart hele livet kan bli frasjålet sine penger. Andre land har begynt å vurdere lignende tiltak.

Skrekken vil spre seg i hele europa, folk vil slutte å stole på banker. Nesten alle motargumenter mot bitcoin kan nå bli besvart med ett eneste ord: Kypros.

2. Hedgefond, større investorer mm vil få interesse for bitcoin. Jeg leste senest i dag en nyhetsartikkel der det ble hevdet at en hedefond forvalter får 20 telefoner om dagen fra investorer som ønsker å investere summer helt opp mot 100 millioner dollar i bitcoin. Faktum er at dess høyere markedcap blir jo mer attraktivt vil det være for større investorer å bli med. Dette skaper en snøballeffekt hvor markedcap blir større og markedet styrkes av stor kjøpervilje. Noe som fører oss videre til neste punkt.

3. Skatteparadiser. Tiden for skatteparadiser er over, det er de siste kommet så mye hindringer som gjør det så vanskelig å benytte skatteparadiser at det så og si er umulig. På toppen av dette ser vi hendelser som kypros hvor penger kan konfiskeres helt uten videre. Bitcoin er som sendt fra himmelen for de med mye penger å skjule og etterhvert som markedcap blir stor nok vil folk kunne lagre sine formuer i bitcoin.

4. Kontantfritt samfunn. Vi må bare innse det, kontanter blir stadig mindre brukt og myndighetene ønsker nå et kontantfritt samfunn, dette ønsker de selvfølgelig fordi det vil muliggjøre 100% overvåkning og kontroll, bitcoin vil ødelegge denne våte drømmen og vil bli livsnødvendig for alle som ikke kan leve innenfor samfunnets normer.

5. Mer handel og bruk av bitcoin. Wordpress, namecheap, mega, reddit, internet archive, etoro, dette er bare toppen av isfjellet, vi ser en eksplosjon av aktører som slenger seg på, stadig større. Jeg tror vi kan få mange positive overraskelser på denne fronten, og hver eneste butikk som begynner å akseptere bitcoin vil føre til større etterspørsel (ergo høyere pris).

6. Har noen klart å holde følge med antall bitcoin nyheter? Ikke jeg! Det er i følge mt.gox omlag 10 000 mennesker i kø for å bli verifisert. Nyhetsstrømmen vil gjøre at mange som tidligere ikke har hørt om eller visst interesse for bitcoin vil strømme til, nye mennesker vil ha en del av kaken og da det aldri vil finnes mer en 21 millioner bitcoin vil prisen bli tvunget oppover.

Jeg kunne sikkert nevnt 994 andre grunner, men det er ikke noe vits, bitcoin er mer revolusjonerende enn selve internett. Dere som har fulgt med på prisen i det siste skjønner at dette er et bull marked, instant stabilisering etter enorme dumps og 10k i kø hos mt.gox. Dette kan bare gå en vei, og det er ikke til helvette.

PS: Jeg vil også legge til at jeg ikke gir investeringsråd og bitcoin er fortsatt svært volatilt, det vil garantert komme flere krasj på veien til $1000. Dette er en investering for de som har tro på bitcoin og med is i magen.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
På vei nedover igjen? Ligger på $118 nå.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at prisøkning stoppet midlertidig opp er todelt.

1) Noen selger ut for å hente profitt mens andre som vil ha profitt kommer inn.

2) Mt. Gox krasjet heftig igår. Den var nede i to timer i tillegg til massiv lag. Mange snakker om DDos.

Tror fler og fler vil gå over til andre exchanges.
Jeg jobber med medieovervåking, og gjorde et kjapt søk på Bitcoins i vår portal som dekker ca 80000 nettkilder. Den finner 11300 redaksjonelle artikler de siste 12 måneder.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Jeg jobber med medieovervåking, og gjorde et kjapt søk på Bitcoins i vår portal som dekker ca 80000 nettkilder. Den finner 11300 redaksjonelle artikler de siste 12 måneder.
Vis hele sitatet...
Google trends på "bitcoin" de siste 90 dager
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=10505&stc=1&d=1365058789
Sist endret av Fasett; 4. april 2013 kl. 09:00.
Warz's Avatar
Trådstarter
Mt.Gox ute med press release, jeg siterer:
"Last year, Mt.Gox saw an average of 9,000 to 10,000 new accounts created every month. This number doubled in January, tripled in February, and sextupled in March. In this month alone (March), over 57,000 new accounts were created!"
https://mtgox.com/press_release_20130404.html

edit:Nå begynner norske aviser å rapportere om bitcoin også:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ne...l#.UV2CIkrlnD0
http://e24.no/digital/internett-peng...eboom/20353831
Gratulerer med gode forutsigelser Warz!

Men hva jeg antar: Den voldsomme kursøkningen driver tvangsmessig Bitcoin i retning av et rent spekulasjonsobjekt. Dens tiltenkte rolle som valuta for praktisk anvendelse blir trengt til side. De iboende trekk av pyramidespill forsterkes og blir dominerende. (Men at boblen enda kan blåses betydelig opp virker trolig)..

Og når det store krakket inntreffer? Jeg gjetter på et fritt fall helt ned mot null. Og nei, valutaen vil ikke hente seg inn igjen etterpå, men føre en skyggeaktig rand-eksistens på et uinteressant lavmål. Krakket vil naturligvis utløses av at myndighetene i USA og i andre viktige land bestemmer seg for å ta rotta på bitcoin, enten fordi den oppfattes som en mulig kommende trussel mot det eksisterende eller et middel for skatteundragelse elns. Kanskje den rett og slett blir definert som ulovelig et eller annet, a la pyramidespill.

Hva vil skje? Servere vil bli blokkert, handlere forfølges, og via de tradisjonelle mekanismer for hjernevask av massene, dvs mainstream media, vil valutaen bli stemplet som tilhørende utelukkende den kriminelle sfære. Overkriftene er lett å forestille seg. ”Pedofil ring brukte bitcoin” ( sett inn det som passer: Terrornettverk, Narkosyndikater, Iranske oljehandlere, Nordkoreanske økonomiske undergravere av Verdensordenen). Kort sagt, både handel og besittelse blir kriminalisert. Det gjelder å selge unna før dette skjer, akkurat i rett tid og i riktige doser. Storspekulanter vet utmerket alt dette. De vil på slutten gå nervøst rundt og og vokte på signalene og på hverandre, og dermed alt ligger til rette for en gevaltig implosjon når bitcoinballongen sprekker. Med få unntak vil alle miste alt.
Jeg må bare si tusen takk FREAKforum for muligheten og kunnskapen jeg har fått!! jeg kjøpte mine BTC til 12usd og nå har jeg nok penger til å ta en master i utlandet uten lån og leve et fett liv pga BTC! Takk FREAK!!!!


Warz jeg så den grafen den sist og da lo jeg godt, og det var da jeg kjøpte også.
Svarte faen at jeg ikke handlet.. Irriterer meg grønt..
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
ajnin: Gratulerer med en smart investering, men du har ikke nok penger nå. Du må først få solgt alle bitcoinsene, eller håpe at det blir en gyldig valuta.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hva tror folk om videre utvikling?
Og ikke minst om faren for at noen klarer å "hacke" MtGox eller lignende?
Kudos til Warz for gode spådommer, vi som ikke kjøpte kan angre bittert nå
Du hadde rett Wars!
Kunne bare ønske jeg var med på denne oppturen også. Kanskje neste?

Bra liste på ting som får btc til å stige, gode poenger.
Men hva er fallgruvene her? Hva kan få btc til å falle igjen?

En ting jeg har tenkt på er at hva om en stat bare kjører en optimalisert miner på en eller to superdatamaskiner? Vil de ikke kunne få majoritet i nettverket om de vitrkelig vil? Og om folk starter å flykte fra sine valuta vil de kanskje få insentiv til det?
Pina, ble noen dollar i fortjeneste her ja.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Du hadde rett Wars!
Kunne bare ønske jeg var med på denne oppturen også. Kanskje neste?

Bra liste på ting som får btc til å stige, gode poenger.
Men hva er fallgruvene her? Hva kan få btc til å falle igjen?

En ting jeg har tenkt på er at hva om en stat bare kjører en optimalisert miner på en eller to superdatamaskiner? Vil de ikke kunne få majoritet i nettverket om de vitrkelig vil? Og om folk starter å flykte fra sine valuta vil de kanskje få insentiv til det?
Vis hele sitatet...
Ting som kan få den til å falle er vell ting som gjør folk redd for å bruke Bitcoins, f.eks at en av de største forhandlerne blir hacket. Det kan få folk til å ville selge alt de har og markedet blir oversvømt med selgere og ingen kjøper
Sist endret av Vod0; 4. april 2013 kl. 18:45.
Denne eksplosjonen man ser nå...
Kan det være et bevisst angrep? At noen med veldig mye penger og makt, og som derfor ikke liker BC, forsøker å fremprovosere en boble? Det ville jo være en effektiv måte å undergrave en et system de selv ikke kan kontrollere på, mener jeg.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
En ting jeg har tenkt på er at hva om en stat bare kjører en optimalisert miner på en eller to superdatamaskiner? Vil de ikke kunne få majoritet i nettverket om de vitrkelig vil? Og om folk starter å flykte fra sine valuta vil de kanskje få insentiv til det?
Vis hele sitatet...
Er ikke nettverket laget slik at ingen kan få majoritet? Eller har jeg misforstått tro?
Uansett så er det jo satt en grense på hvor fort blokkene kan genereres, husker ikke akkuratt hvor mange det er om dagen, men dersom denne overskrides så vil vansklighetsgraden gå opp og gjøre at genereringn går mye saktere.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av olafus Vis innlegg
Gratulerer med gode forutsigelser Warz!

Men hva jeg antar: Den voldsomme kursøkningen driver tvangsmessig Bitcoin i retning av et rent spekulasjonsobjekt. Dens tiltenkte rolle som valuta for praktisk anvendelse blir trengt til side. De iboende trekk av pyramidespill forsterkes og blir dominerende. (Men at boblen enda kan blåses betydelig opp virker trolig)..

Og når det store krakket inntreffer? Jeg gjetter på et fritt fall helt ned mot null. Og nei, valutaen vil ikke hente seg inn igjen etterpå, men føre en skyggeaktig rand-eksistens på et uinteressant lavmål. Krakket vil naturligvis utløses av at myndighetene i USA og i andre viktige land bestemmer seg for å ta rotta på bitcoin, enten fordi den oppfattes som en mulig kommende trussel mot det eksisterende eller et middel for skatteundragelse elns. Kanskje den rett og slett blir definert som ulovelig et eller annet, a la pyramidespill.

Hva vil skje? Servere vil bli blokkert, handlere forfølges, og via de tradisjonelle mekanismer for hjernevask av massene, dvs mainstream media, vil valutaen bli stemplet som tilhørende utelukkende den kriminelle sfære. Overkriftene er lett å forestille seg. ”Pedofil ring brukte bitcoin” ( sett inn det som passer: Terrornettverk, Narkosyndikater, Iranske oljehandlere, Nordkoreanske økonomiske undergravere av Verdensordenen). Kort sagt, både handel og besittelse blir kriminalisert. Det gjelder å selge unna før dette skjer, akkurat i rett tid og i riktige doser. Storspekulanter vet utmerket alt dette. De vil på slutten gå nervøst rundt og og vokte på signalene og på hverandre, og dermed alt ligger til rette for en gevaltig implosjon når bitcoinballongen sprekker. Med få unntak vil alle miste alt.
Vis hele sitatet...
Det jeg tror, er at bitcoin vil ta helt av som et spekulasjonsobjekt, vi vil se en eventyrlig vekst og det vil bli en hallelujastemning vi aldri har sett maken til. Det vil komme crash (noe det har gjort hele tiden), mange crash. Men prisen vil bevege seg stadig raskere tilbake til utgangspunktet. Dette har vi sett de siste månedene, prisen kan falle $10-20, og bare en timer etterpå er prisen tilbake.

I motsetning til pyramidespill hvor man har en enorm boble, crash og døden vil bitcoin slik jeg ser det, takket være høyere markedcap forvandles til en stabil valuta. Selve spekulasjonen og "boblen" vil drive prisen så høy og markedcap så stor at bitcoin vil kunne brukes som lagringssted for de svært rike. Jeg tror ikke vi vel oppleve det du snakker om av den enkle grunn av spekulanter vil kjøpe opp bitcoins dersom prisen faller for mye. Det eneste som skulle kunne endre dette er noen fatale feil med selve bitcoin protokollen.

Når bitcoin har blitt en global, anerkjent valuta vil den også bli stabil og vi vil se mindre prissvingninger.

Å forby bitcoin er et _veldig_ stort steg mot fascisme, det blir som å forby bittorrent som protokoll i stedet for ulovlig nedlasting. Jeg tror ikke bitcoin vil bli forbudt i mange land, skulle dette likevel skje vil det ikke nødvendigvis utgjøre en enorm forskjell, folk laster jo ned selv om det er forbudt og myndighetene står maktesløse til å stoppe det.

Man kan jo kjøre USA stil med 200-300 år i fengsel for de som blir tatt i å bruke bitcoin, men vil vi virkelig godta det?

En annen ting vi må ta i betrakning er at myndighetene vil begynne å få store problemer med å skatte oss, da vil de også få mindre penger til å bedrive etterforskning, fengsler osv, og kanskje dette vil føre til en selvdestruktiv spiral hvor staten dør ut i mangel på støtte? Jo mer fascistisk, jo mer villig blir folk til å skjule penger / ikke betale skatt med bitcoin, jo fler som gjør dette jo mindre støtte får staten.

Sitat av ajniN Vis innlegg
Jeg må bare si tusen takk FREAKforum for muligheten og kunnskapen jeg har fått!! jeg kjøpte mine BTC til 12usd og nå har jeg nok penger til å ta en master i utlandet uten lån og leve et fett liv pga BTC! Takk FREAK!!!!


Warz jeg så den grafen den sist og da lo jeg godt, og det var da jeg kjøpte også.
Vis hele sitatet...
Veldig hyggelig å høre!

Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Svarte faen at jeg ikke handlet.. Irriterer meg grønt..
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner irritasjonen. Hadde du investert 10 000 kroner da jeg startet denne topic ville du hatt 1,6 millioner kroner i dag. Men det nytter ikke gråte over spilt melk, nå som prisen skal til $1000 har du fortsatt en gylden mulighet til å tjene mer penger enn du vil gjøre på noen annen investering i løpet av ditt liv. Bare ikke invester mer enn du har råd til å tape.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hva tror folk om videre utvikling?
Og ikke minst om faren for at noen klarer å "hacke" MtGox eller lignende?
Vis hele sitatet...
Vi skal til $1000, garantert

Hvis noen hacker mtgox vil prisen kollapse totalt, men selv det vil være midlertidig, og prisen vil bevege seg tilbake. Hvis mtgox blir hacket, ja, da har du ditt livs sjanse til å bli ekstremt rik.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Du hadde rett Wars!
Kunne bare ønske jeg var med på denne oppturen også. Kanskje neste?

Bra liste på ting som får btc til å stige, gode poenger.
Men hva er fallgruvene her? Hva kan få btc til å falle igjen?

En ting jeg har tenkt på er at hva om en stat bare kjører en optimalisert miner på en eller to superdatamaskiner? Vil de ikke kunne få majoritet i nettverket om de vitrkelig vil? Og om folk starter å flykte fra sine valuta vil de kanskje få insentiv til det?
Vis hele sitatet...

Ting som kan få den til å falle er vell ting som gjør folk redd for å bruke Bitcoins, f.eks at en av de største forhandlerne blir hacket. Det kan få folk til å ville selge alt de har og markedet blir oversvømt med selgere og ingen kjøper
Vis hele sitatet...
- Mt.Gox hacket
- Mt.Gox stengt / eiere satt i fengsel
- Fatale feil i bitcoin protokollen
- Totalforbud mot bitcoin i f.eks USA

Det er mange skrekkscenarioer som kan oppstå, men hvor realistisk er det?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Denne eksplosjonen man ser nå...
Kan det være et bevisst angrep? At noen med veldig mye penger og makt, og som derfor ikke liker BC, forsøker å fremprovosere en boble? Det ville jo være en effektiv måte å undergrave en et system de selv ikke kan kontrollere på, mener jeg.
Vis hele sitatet...
En bobler er ikke slutten på bitcoin, 2011 boblen er et levende bevis på det motsatte av det du hevder.

Sitat av varg300 Vis innlegg
Sitat av fustercluck Vis innlegg
En ting jeg har tenkt på er at hva om en stat bare kjører en optimalisert miner på en eller to superdatamaskiner? Vil de ikke kunne få majoritet i nettverket om de vitrkelig vil? Og om folk starter å flykte fra sine valuta vil de kanskje få insentiv til det?
Vis hele sitatet...

Er ikke nettverket laget slik at ingen kan få majoritet? Eller har jeg misforstått tro?
Uansett så er det jo satt en grense på hvor fort blokkene kan genereres, husker ikke akkuratt hvor mange det er om dagen, men dersom denne overskrides så vil vansklighetsgraden gå opp og gjøre at genereringn går mye saktere.
Vis hele sitatet...
Dette er i teorien mulig, men myndighetenes superdatamaskiner er helt sjanseløse per dags dato. Med ASIC på markedet vil hash raten bli så høy at dette aldri noensinne vil la seg gjøre. Neste steg blir quantum computing, men da har vi helt andre utfordringer å tenke på først.

En entitet kan i teorien få majoritet i markedet, men det ligger i bitcoins distribuerte natur at dette ikke skal skje, det er viktig å støtte et mangfold av ulike miners for å hindre dette, ASIC er her perfekt.
Har fulgt med mye nå, og jeg var ikke i tvil om at den skulle nå 100 usd, da den bikket 50, mtp Warz sine spådommer. Dessverre sitter jeg i sirup i ræva, og ikke investert noe, før i sted. Satser på at du slår til igjen Warz! Bare si fra når vi må selge!
All ære til dem som setter personvern i fokus, men jeg undres på om en valuta hvis kurs mangler stabilitet og forutsigbarhet i like stor grad som Bitcoins har noen mulighet til å overleve i det lange løp ettersom alt blir overpriset når kursen stiger uten at noen er i stand til å kontrollere den.

For å ta et eksempel - dersom vedkommende som ville selge huset sitt for 6750 Bitcoins fremdeles ikke har fått solgt det og prisen er den samme, er huset voldsomt overpriset for en som idag må kjøpe Bitcoins til huskjøpet. Hvis man på den annen side har 6750 Bitcoins til overs som i sin tid kanskje ble kjøpt til spottpris, vil det vel lønne seg å først omsette disse i USD, og heller bruke pengene til å kjøpe et annet og bedre hus som gir mer valuta for pengene. Så hvis huset skal kunne selges, må prisen kuttes i takt med at kursen på Bitcoins stiger, noe som må gjøres ofte; dessuten må også selger ta i betraktning at kursen kan synke rett etter at huset er solgt, noe som muligens må kompenseres med et "risikotillegg" i husprisen - uansett er jeg ikke i stand til å finne et eneste argument for at huset vil bli rimeligere for en kjøper enn om han hadde brukt cash.

Nå har jeg ikke satt meg inn i prisene på varer og tjenester som kan betales i Bitcoins samtidig som man også kan bruke vanlig valuta, men logikken er at dersom kursen på Bitcoins stiger, må prisene kuttes så snart som overhodet mulig for ikke å bli overpriset i forhold til USD, og økes når kursen synker, noe som skaper en uforutsigbar jo-jo-effekt - om kursen på norske kroner hadde vært like ustabil i forhold til andre lands valutaer som Bitcoins er, hadde den norske eksportindustrien for lengst trukket sitt siste sukk. Det kan i sin tid ha vært artig å følge med på svingningene i Opticom-aksjen, men om Opticom-aksjen var det eneste aksepterte betalingsmiddel på REMA 1000, ville majoriteten av kundene ha flyktet til KIWI eller RIMI for å slippe å betale det tredobbelte for melken og brødet; unntaket ville ha vært spekulantene, men jeg har på følelsen at "folk flest" foretrekker trygghet og stabilitet i hverdagen.

Derfor kan jeg som sagt ikke finne et eneste argument for at en lovlig vare som kan omsettes med bruk av penger, ville bli rimeligere for "folk flest" med bruk av Bitcoins - som verken har tid eller krefter til spekulasjon på en melkebørs i kjøleskapet på REMA. På den annen side har man også varer og tjenester som ikke er like lovlige, men Bitcoins er da ikke det eneste anonyme betalingsalternativet når personer med urent mel i posen eksempelvis kan bruke en koffert full av anonyme pengesedler for større transaksjoner, eller forhåndsbetalte, like anonyme VISA-kort for mindre; for at varene og tjenestene ikke skal bli overbetalt i forhold til andre anonyme betalingsalternativer ved kursstigning for Bitcoins, må prisen hele tiden justeres nedover, og når kursen synker, må den justeres oppover for at ikke selger skal tape penger. Med tanke på de hyppige svingningene i kursen på Bitcoin må dette gjøres daglig for at prisen på varen skal tilsvare prisen i cash; hvor ofte blir dette egentlig gjort...?

Dessuten har man også forutsigbarheten med tanke på fremtiden, og jeg har vanskelig for å tro at myndigheter som her i Norge liker å forby det ene og det andre - og i perioden 1978-89 med største selvfølgelighet forbød en livsfarlig gjenstand som skateboard, mens man idag diskuterer forbud mot andre like farlige gjenstander som Kinderegg og tusenlapper, for ikke å snakke om allerede eksisterende forbud mot alt fra glødepærer til salg av frivillig sex mellom to 83-åringer - vil finne seg i at det er mulig å snyte på skatten ved å skjule en del av formuen i Bitcoins som skattemyndighetene ikke får innsyn i. Tross alt må man være litt realistisk, og innse at er en mulighet at Bitcoins før eller senere blir definert som "økonomisk kriminalitet" eller "nettkriminalitet" her i landet; man kan bare forestille seg alle de skumle tingene man kan kjøpe for Bitcoins, og etter et par førstesideoppslag i en større avis der journalistene i rystende ordelag beskriver hvor farlig denne valutaen er for samfunnet, vil våre kjære folkevalgte neppe nøle med å støtte et forbud. Det samme vil jeg tro gjelder andre land. Og da kan man spørre seg selv om ikke folk som på lengre sikt vil investere svarte penger i noe anonymt, heller foretrekker gull, edelsteiner eller verdifulle kunstgjenstander; har man en original van Gogh liggende i safen, vil maleriet fortsatt være like mye van Gogh om et kvart århundre, mens den fremtidige utviklingen av en fire år gammel nettidé er høyst uforutsigbar.

På kort sikt kan derimot Bitcoins sikkert være et interessant investeringsobjekt som kan gi solid gevinst i en tid der tilliten til bankene vakler, men når historien skrives om 20 år, tror jeg sannsynligheten er stor for at Bitcoins deler plassen med tidligere tiders fenomener som tulipanbørsen i Nederland på 1600-tallet, Opticom-aksjen eller den falne giganten MySpace. Mens bankene og pengesedlene fortsatt lever i beste velgående, til tross for alle dystre spådommer.

Uansett - lykke til videre med Bitcoins-handelen; det er alltid morsomt å tjene penger, noe Onkel Skrue utvilsomt vil være enig i. Men samtidig er det også en fordel å være realist; ting som vokser for raskt har også en egen evne til å klappe sammen i samme hastighet, noe man har sett gang på gang.
Sist endret av Freakix; 5. april 2013 kl. 09:27.
Warz, hvor mye TROR du bitcoins vil stige? Vurderer å vente på neste fall å handle.
Sitat av ajniN Vis innlegg
Jeg må bare si tusen takk FREAKforum for muligheten og kunnskapen jeg har fått!! jeg kjøpte mine BTC til 12usd og nå har jeg nok penger til å ta en master i utlandet uten lån og leve et fett liv pga BTC! Takk FREAK!!!!


Warz jeg så den grafen den sist og da lo jeg godt, og det var da jeg kjøpte også.
Vis hele sitatet...
Hvor mye investerte du?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Har fulgt med mye nå, og jeg var ikke i tvil om at den skulle nå 100 usd, da den bikket 50, mtp Warz sine spådommer. Dessverre sitter jeg i sirup i ræva, og ikke investert noe, før i sted. Satser på at du slår til igjen Warz! Bare si fra når vi må selge!
Vis hele sitatet...
Lykke til med investeringen! Det viktigste er å ikke få panikk ved store prisfall, men heller benytte slike sjanser til å øke porteføljen. Du får selge når du føler du har tjent nok, eventuelt når vi når mitt mål på $1000 (men innen den tid er det mulig jeg setter opp ett nytt mål på $10000 hvis det ser ut til å være trenden)

Sitat av heihallohade Vis innlegg
Warz, hvor mye TROR du bitcoins vil stige
Vis hele sitatet...
Helt ærlig tror jeg bitcoin kommer til å gå til $1000 i løpet av de neste 3 årene (les min post på forrige side noen punker hvorfor).

Sitat av heihallohade Vis innlegg
Vurderer å vente på neste fall å handle.
Vis hele sitatet...
Selv hadde jeg planer om å kjøpe 21 000 bitcoins da prisen var $0.5, men droppet det fordi kursen doblet seg til $1 og jeg tenkte at det ville vært lurt å vente til prisen hadde falt litt for den hadde jo steget så mye.

Sitat av Freakix Vis innlegg
All ære til dem som setter personvern i fokus, men jeg undres på om en valuta hvis kurs mangler stabilitet og forutsigbarhet i like stor grad som Bitcoins har noen mulighet til å overleve i det lange løp ettersom alt blir overpriset når kursen stiger uten at noen er i stand til å kontrollere den.

For å ta et eksempel - dersom vedkommende som ville selge huset sitt for 6750 Bitcoins fremdeles ikke har fått solgt det og prisen er den samme, er huset voldsomt overpriset for en som idag må kjøpe Bitcoins til huskjøpet. Hvis man på den annen side har 6750 Bitcoins til overs som i sin tid kanskje ble kjøpt til spottpris, vil det vel lønne seg å først omsette disse i USD, og heller bruke pengene til å kjøpe et annet og bedre hus som gir mer valuta for pengene. Så hvis huset skal kunne selges, må prisen kuttes i takt med at kursen på Bitcoins stiger, noe som må gjøres ofte; dessuten må også selger ta i betraktning at kursen kan synke rett etter at huset er solgt, noe som muligens må kompenseres med et "risikotillegg" i husprisen - uansett er jeg ikke i stand til å finne et eneste argument for at huset vil bli rimeligere for en kjøper enn om han hadde brukt cash.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke noe problem dette, man må bare justere prisen, hvis man selger huset for bitcoin er det gjerne for å gjøre en investering i bitcoin, og da er man villig til å sitte noen år for en eventyrlig gevinst. Hvis ikke, bruk bitpay eller lignende løsninger som gjør at pengene blir konvertert til USD samme sekund som betalingen kommer inn.

Et interresant spørsmål er hvilke skatter blir gjeldende i denne transaksjonen, kanskje man kan spare noe her?

Og bitcoin trenger mange år på seg før den blir stabil og slutter å stige så mye, når dette skjer vil hele problemstillingen du presenterer være irrelevant.

Sitat av Freakix Vis innlegg
På den annen side har man også varer og tjenester som ikke er like lovlige, men Bitcoins er da ikke det eneste anonyme betalingsalternativet når personer med urent mel i posen eksempelvis kan bruke en koffert full av anonyme pengesedler for større transaksjoner, eller forhåndsbetalte, like anonyme VISA-kort for mindre;
Vis hele sitatet...
Sende kofferter med cash "over internett" eller motta betalinger for ulovlige varer rett inn på bankkonto gjennom VISA er en latterlig dårlig og svært useriøs løsning.

Sitat av Freakix Vis innlegg
for at varene og tjenestene ikke skal bli overbetalt i forhold til andre anonyme betalingsalternativer ved kursstigning for Bitcoins, må prisen hele tiden justeres nedover, og når kursen synker, må den justeres oppover for at ikke selger skal tape penger. Med tanke på de hyppige svingningene i kursen på Bitcoin må dette gjøres daglig for at prisen på varen skal tilsvare prisen i cash; hvor ofte blir dette egentlig gjort...?
Vis hele sitatet...
Det kan gjøres helt automatisk slik at prisen blir justert for weighted avarage eller siste pris. Det er opp til hver enkelt aktør. Og igjen, etter en del år vil prisen til bitcoin begynne å stabilisere seg og dette problemet vil bli mindre. Prisene vil nok stort sett måtte justeres ned over tid vel og merke, da det ligger i bitcoins deflatoriske natur.

Sitat av Freakix Vis innlegg
Dessuten har man også forutsigbarheten med tanke på fremtiden, og jeg har vanskelig for å tro at myndigheter som her i Norge liker å forby det ene og det andre - og i perioden 1978-89 med største selvfølgelighet forbød en livsfarlig gjenstand som skateboard, mens man idag diskuterer forbud mot andre like farlige gjenstander som Kinderegg og tusenlapper, for ikke å snakke om allerede eksisterende forbud mot alt fra glødepærer til salg av frivillig sex mellom to 83-åringer - vil finne seg i at det er mulig å snyte på skatten ved å skjule en del av formuen i Bitcoins som skattemyndighetene ikke får innsyn i. Tross alt må man være litt realistisk, og innse at er en mulighet at Bitcoins før eller senere blir definert som "økonomisk kriminalitet" eller "nettkriminalitet" her i landet;
Vis hele sitatet...
Det er mulig, det vil ødelegge siden det gjør at de fleste norske bedrifter ikke vil kunne godta bitcoin betaling, men håpet er at de skal være for sent ute og at for mange vil godta bitcoin innen den til, til at et slikt forslag skal la seg gjøre. Og som jeg nevnte tidligere vil det være er så stort overgrep mot befolkningen at dette kanskje i seg selv kan skape en selvdestruktiv spiral der staten mister stadig mer inntekter fordi folk omgår systemet og skjuler penger i bitcoin. Det er viktig å være klar over at bitcoin, i likhet med bittorrent ikke bare kan "stenges", så et forbud vil ikke fjerne bitcoin som betalingssystem, og det er lite trolig at alle land vil forby bitcoin, spesielt samtidig, noe som muliggjør fortsatt handel på tross av forbud i Norge.

Sitat av Freakix Vis innlegg
man kan bare forestille seg alle de skumle tingene man kan kjøpe for Bitcoins, og etter et par førstesideoppslag i en større avis der journalistene i rystende ordelag beskriver hvor farlig denne valutaen er for samfunnet
Vis hele sitatet...
Samtidig må man ikke glemme at man i alle år har hatt muligheten til å kjøpe disse skumle tingene med kroner og dollar.

Sitat av Freakix Vis innlegg
Uansett - lykke til videre med Bitcoins-handelen; det er alltid morsomt å tjene penger, noe Onkel Skrue utvilsomt vil være enig i.
Vis hele sitatet...
Takk for lykkeønskningene. Interssant sammenligning.
Skulle tro kursen kommer til å stige når det blir enklere å kjøpe bitcoins. Nå må en jo ut med masse avgifter eller utlevere identiteten din på en så grov måte at du kan bli voldtatt tilbake til steinalderen (Verified på mt.gox f.eks).
Jeg hadde nesten glemt bitcoins, helt til jeg så at prisen var 60 dollar. da hadde min investering tidoblet seg. det blir morsomt å se utviklingen fremover. har bare tenkt å la pengene ligge i walleten til jeg syns jeg har "tjent" nok. Warz, tør jeg spørre hvor mange bitcoins du har? er det over 1000? selv kan jeg røpe at jeg bare har 47.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Skulle tro kursen kommer til å stige når det blir enklere å kjøpe bitcoins. Nå må en jo ut med masse avgifter eller utlevere identiteten din på en så grov måte at du kan bli voldtatt tilbake til steinalderen (Verified på mt.gox f.eks).
Vis hele sitatet...
Enig, det er et enormt potensiale og en stor kundegruppe som blir holdt utenfor ved at det er så tungvindt, folk jeg kjenner og har tipset om bitcoin har gått glipp av eventyrlig gevinst fordi de synes det blir "for tungvindt".

F.eks kunne noen ha opprette en norsk bitcoin børs hvor folk som ikke har peil på data kunne investert osv.

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Jeg hadde nesten glemt bitcoins, helt til jeg så at prisen var 60 dollar. da hadde min investering tidoblet seg. det blir morsomt å se utviklingen fremover. har bare tenkt å la pengene ligge i walleten til jeg syns jeg har "tjent" nok. Warz, tør jeg spørre hvor mange bitcoins du har? er det over 1000? selv kan jeg røpe at jeg bare har 47.
Vis hele sitatet...
Ikke dårlig! Gratulerer! Kjøpte du også etter tips i denne topicen?

For meg er hvor mye penger man har en privatsak, derfor synes jeg f.eks skattelistene er en uting. Jeg anbefaler alle å holde det hemmelig hva man har.
Sist endret av Warz; 5. april 2013 kl. 20:06.
Problemet med norsk bitcoin børs er at vi per dags dato ikke har noen ordentlige regler og retningslinjer rundt dette. Spesielt med tanke på skatt. Man får litt det samme problemet som man får om man jobber som hore. Men vi blir nok å se noen retningslinjer på hvordan skatt an inntekter rundt bitcoins skal håndteres etterhvert.
Sitat av etse Vis innlegg
Problemet med norsk bitcoin børs er at vi per dags dato ikke har noen ordentlige regler og retningslinjer rundt dette. Spesielt med tanke på skatt. Man får litt det samme problemet som man får om man jobber som hore. Men vi blir nok å se noen retningslinjer på hvordan skatt an inntekter rundt bitcoins skal håndteres etterhvert.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt ikke noe forskjell på bitcoins og andre investeringer.. 28% skatt som alt annet

Hvor høy må prisen på bitcoins være før det lønner seg å mine dem på amazon eller azure?
Warz's Avatar
Trådstarter
Å starte bitcoin børs i Norge er en høyrisikosport hvor man fort vil bli sittende igjen i fengsel med gjeld til opp over ørene og et stempel som lyder "økonomisk kriminell" i panna. Ved mindre man er rik og kan kjøpe de dyreste advokatene eller bestikke de mest korrupte politikerne.

Det er gode penger i en bitcoin børs, mt.gox drar vel inn snart en milliard i året, noe jeg mener beviser at det er norges politikk som skremmer folk fra å starte, inkluldert undertegnede som forøvrig har flyttet ut.
Warz, dette har du sikkert svart på tidligere, men jeg har hukommelse som en elefant. Tror du Bitcoin kommer til å kollapse totalt en dag, uten å komme seg opp igjen? Og når/hvilken sammenheng kommer dette til å skje?
Sist endret av FarmerJoe; 5. april 2013 kl. 22:24.
Noen som har erfaringer med DENNE mineren?
Jeg har gratis strøm, så den kostnaden slipper jeg.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Warz, dette har du sikkert svart på tidligere, men jeg har hukommelse som en elefant. Tror du Bitcoin kommer til å kollapse totalt en dag, uten å komme seg opp igjen? Og når/hvilken sammenheng kommer dette til å skje?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke ordet "aldri" da man ikke kan vite dette sikkert, men at bitcoin plutselig skal kollapse og dø ut ser jeg på som svært usannsynlig. Det kunne oppstå en konkurrent som var mye bedre enn bitcoin og dermed førte til at bitcoin prisen gikk kraftig og aldri kommer tilbake fordi folk bytter til konkurrenten, men da skal det være noen veldig store fordeler sammenlignet med bitcoin, det er viktig å huske på nettverk-effekten, dvs at det at mange bruker bitcoin gjør det verdifult i seg selv. Og bitcoin er jo open source, så eventuelle fordeler konkurrenten har kan kanskje flyttes inn i bitcoin.

Ellers er det jo skrekkscenarioer som at bitcoin blir forbudt i alle land, eller at internett blir stengt i hele verden, men hvor realistisk er det? Selv tror jeg ikke det vil skje.
Sist endret av Warz; 6. april 2013 kl. 01:21.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det er vel strengt tatt ikke noe forskjell på bitcoins og andre investeringer.. 28% skatt som alt annet

Hvor høy må prisen på bitcoins være før det lønner seg å mine dem på amazon eller azure?
Vis hele sitatet...
vi rituell valutta er ikke enda helt blitt definert i jussen. Jeg prøvde spørre hvordan man skulle føre opp eventuell fortjeneste ved salg av bitcoins på selvangivelsen men fikk dårlig med svar og anbefaling om å be om bindende avtale. Men det koster en halv rettsgang.
Warz's Avatar
Trådstarter
Nå kommer Bitcoin-minibankene
Bankkrisen på Kyrpos har ført til voldsom interesse for den digitale valutaen bitcoin de siste dagene.

Aftenposten skrev torsdag at prisen på nettvalutaen har doblet seg den siste uken, etter at rike investorer og profesjonelle investeringsselskaper har kastet seg over valutaen som bare finnes som betalingsmiddel på internett.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Na...l#.UV9YUUrlnD0
Vis hele sitatet...
Morsomt å se at selv norske medier har begynt å rapportere om bitcoin.

Slike minibanker, hvis det virkelig lar seg gjøre, vil ta bitcoin til et helt nytt nivå. Anonym bankkonto hvor man kan cashe ut penger når man trenger i en minibank? Drømmen
Jeg er litt nyskjerrig på det rent tekniske der. Hvor anonym vil en slik minibank være? Vil man kunne bruke vanlige bitcoin-kontoer i minibanken eller må man ha en bitcoinkonto hos banken man tar ut penger fra? (Litt som MtGox). Jeg har en følelse av sistnevnte, og da blir det nok ikke anonymt.
Sitat av Warz Vis innlegg
Å starte bitcoin børs i Norge er en høyrisikosport hvor man fort vil bli sittende igjen i fengsel med gjeld til opp over ørene og et stempel som lyder "økonomisk kriminell" i panna. Ved mindre man er rik og kan kjøpe de dyreste advokatene eller bestikke de mest korrupte politikerne.

Det er gode penger i en bitcoin børs, mt.gox drar vel inn snart en milliard i året, noe jeg mener beviser at det er norges politikk som skremmer folk fra å starte, inkluldert undertegnede som forøvrig har flyttet ut.
Vis hele sitatet...
Må være deilig å bare trekke tall opp av en hatt. mt.gox "drar ikke inn" en milliard i året. Jan-aug 2012 hadde de inntekter på 380 000 usd. Du må gjerne trylle frem dokumentasjon på at de altså har klart å øke inntektene til 150 000 000 usd.

Resten av posten din er jo også bare tøv, ingen kan ta deg seriøst.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Må være deilig å bare trekke tall opp av en hatt. mt.gox "drar ikke inn" en milliard i året. Jan-aug 2012 hadde de inntekter på 380 000 usd. Du må gjerne trylle frem dokumentasjon på at de altså har klart å øke inntektene til 150 000 000 usd.

Resten av posten din er jo også bare tøv, ingen kan ta deg seriøst.
Vis hele sitatet...
30 day volume:
2146451 BTC (0.6%) = 12878 BTC = 1 815 897 USD = 10 532 202 NOK * 12 = 126 386 431 NOK
164683415 USD (0.6%) = 988 100 USD = 5 730 980 * 12 = 68 771 760 NOK

126 386 431 + 68 771 760 = 195 158 191 NOK

Hvis du ser min tidligere post der jeg linket til press release hvor mtgox hevder at antall nye brukere seksdoblet seg i mars mener jeg det er rimelig å anta, basert på dette grove regnestykket, at mtgox begynner å nærme seg en milliard.

Resten av posten din er jo også bare tøv, ingen kan ta deg seriøst.
Til en som ikke har peiling på bitcoins; vil det (sannsynligvis) lønne seg å kjøpe bitcoins fra mt.gox for 5k til dagens valuta, for så å selge dem ved et senere tidspunkt? Stor sansynlighet for at kursen skal gå opp eller ned nå som det blir allmenn kjent?