Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 723
Okay, min macbook pro har fått store harddisk problemer.
Reperasjon fra disk utility med lion-dvd-plate funker ikke, den sier disken ikke kan repareres.
Får opp feilmeldinger som "journal need to be replayed", "unable to find driver for this platform \ACPI \" osv.

DiskWarrior-plata gir meg error 2153, 4903 når jeg prøver å rebuilde/reparere.

Så, jeg antar at harddisken herpa, og kjøper en SSD på nettet.
I dag prøvde jeg å koble disken til et SATA adapter til USB, og koble den til min ubuntu maskin...

Der funker disken fint, men jeg kan ikke se særlig dypt siden jeg ikke er "owner".
Dåg kunne jeg se omtrendt like langt da jeg koblet maskinen min til en kompis med firefire og forsøkte å ta backup av noen filer...

Kan det da tenkes at det er SATA-kabelen som er herpa?

Jeg har nylig fått nytt hovedkort fra eplehuset pga. en chip-feil med en viss type hovedkort som dekkes av reklamasjonen. Kan det hende at en uforsiktig teknikker har herpa SATA kabelen?

Hva burde jeg gjøre? Kan jeg gjøre noen sjekker for å finne ut om det harddisken eller kabelen som er herpa? Selv om jeg kan se noen filer, er jeg enda ikke overbevist om det ene eller det andre.

[EDIT:]

Er det noen måte å skaffe meg "Owner" på disken i Ubuntu, kopiere filer jeg vil ta vare på, og formatere disken?
Deretter installere disken i macbook'n igjen og re-innstallere ML?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Er det noen måte å skaffe meg "Owner" på disken i Ubuntu, kopiere filer jeg vil ta vare på, og formatere disken?
Deretter installere disken i macbook'n igjen og re-innstallere ML?
Vis hele sitatet...
Hvis man vil ha kontroll over filrettigheter i Ubuntu og gjøre seg selv til "eier" av filene og mappene, er det bare å logge seg inn som root. Vet ikke hvilken versjon av Ubuntu du bruker, men antar at terminalkommandoen

gksudo nautilus

fortsatt virker; man får beskjed om å skrive inn passord, for deretter å få tilgang som root - da kan du administrere mappene og filene som du vil, og kopiere dem til en annen disk.

Håper dette kan løse problemet ditt.
Sist endret av Freakix; 6. januar 2013 kl. 19:17.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Liten oppdatering, jeg prøvde meg på en disk-reperasjon, og det ser ut som Ubuntu klarte å fikse biffen... NOT

Selv etter denne oppdateringen får jeg ikke maskinen til å starte i verken mac eller windows 8 (bootcamp ftw).
Den klarer å komme til windows-logoen om jeg prøver å starte windows 8 tho, men ikke lengre.

Hadde maskinen kommet så langt med en herpa SATA kabel? Eller må det være diskfeil?

Logg fra diskreperasjon:

lol@ubuntu:~$ sudo fsck -y /dev/sdc2
fsck from util-linux 2.20.1
** /dev/sdc2
** Checking HFS Plus volume.
fsck_hfs: Volume is journaled. No checking performed.
fsck_hfs: Use the -f option to force checking.
lol@ubuntu:~$ sudo fsck -t -y /dev/sdc2
fsck from util-linux 2.20.1
** /dev/sdc2
** Checking HFS Plus volume.
fsck_hfs: Volume is journaled. No checking performed.
fsck_hfs: Use the -f option to force checking.
lol@ubuntu:~$ sudo fsck -f -y /dev/sdc2
fsck from util-linux 2.20.1
** /dev/sdc2
** Checking HFS Plus volume.
** Checking Extents Overflow file.
** Checking Catalog file.
** Checking multi-linked files.
** Checking Catalog hierarchy.
** Checking Extended Attributes file.
** Checking volume bitmap.
Volume Bit Map needs minor repair
** Checking volume information.
** Repairing volume.
** Rechecking volume.
** Checking HFS Plus volume.
** Checking Extents Overflow file.
** Checking Catalog file.
** Checking multi-linked files.
** Checking Catalog hierarchy.
** Checking Extended Attributes file.
** Checking volume bitmap.
** Checking volume information.
** The volume Untitled was repaired successfully.
lol@ubuntu:~$
Vis hele sitatet...

Sitat av Freakix Vis innlegg
Hvis man vil ha kontroll over filrettigheter i Ubuntu og gjøre seg selv til "eier" av filene og mappene, er det bare å logge seg inn som root. Vet ikke hvilken versjon av Ubuntu du bruker, men antar at terminalkommandoen

gksudo nautilus

fortsatt virker; man får beskjed om å skrive inn passord, for deretter å få tilgang som root - da kan du administrere mappene og filene som du vil, og kopiere dem til en annen disk.

Håper dette kan løse problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Thanks! Skal prøve å få tatt backup av filene og deretter installere ML på nytt.
Skal først teste med en gammel disk jeg har liggende for å utelukke SATA-kabel feil.

[EDIT:]

Enda en liten update: etter å ha lest denne tråden: volume bitmap needs minor repair fikk jeg ideen om å sette den herpa disken tilbake i maskinen og prøve å reparere den (igjen) med disk utility fra lion-dvd'n, siden ubuntu nå har kommet "ett steg videre".

Da jeg valgte "Verify disk" fikk jeg opp disse feilmeldingene: "Volume header needs minor repair" og "The Volume Untitled was found corrupt and needs to be repaired".
Deretter klikket jeg "repair" og fikk en popup: "Disk utility stopped repairing "Untitled" - Disk Utility can't repair this disk. BAck up as many as your files as possible, reformat the disk, and restore your backed-up files.

Well fuck.

Noen som veit om et program som kan reparere "Volume Headers" på mac? :P

Prøver DiskWarrior igjen, jeg.

[EDIT2:]

Så, prøvde filscanneren til DiskWarrior igjen, fant 5 filer som er herpa...

To filer kalt <masse tall og bokstaver adskilt med "-" er>.plist som ligger i:
"Untitled/.DocumentRevisions-V100/PerUID/501/2/com.apple.documentVersions/"
Er herpa på grunn av "Property List data is damaged and can not be repaired"

Finner forresten ingenting på google om jeg søker på den lokasjonen.

de 3 andre filene er:
000000001.plist, i Untitled/Users/<brukernavn>/Pictures/iPhoto Library/Database/History/Changes/ som har "unexpected character < on line 142778"
ooVoo.plist, i Untitled/Users/<brukernavn>/Library/Preferences/ som har "unknown tag properties on line 3"
com.apple.appstore.plist, i Untitled/Users/<brukernavn>/Library/Cookies/ som har "Conversion of string failed. the string is empty."

Disse tre tviler jeg på at er like viktig som de to første...

Heldigvis har DiskWarrior en "Examine" knapp som dukker opp på denne loggen, og da kommer det opp en vindu som lar meg kopiere filer fra disken til en annen disk!
DiskWarrior er den første løsningen som lar meg se ALLE filene mine, så kommer til å bruke dette til å kopiere filene jeg vil ta vare på, og reformatere disken.

Ser ut som DW gjør det samme som løsningen til Freakix...

Denne tråden er nå løst, om noen treffer på de samme problemene igjen, reparer disken med "fsck" i linux (husk å installere HFS Plus støtte) og deretter bruk DiskWarrior til å ta backup av filene og re-innstaller.
Disk Utility er UBRUKELIG til disse feilene.