Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9985
Det er mye som skjer for tiden og mitt synspunkt er at man sprer unødvendig frykt.
Det at russiske nasjonalistiske hackere prøver seg på norske politikere er jo ikke noe uvanlig, de prøver jo seg på meg og deg også. Ser ikke noe automatikk i at dette er styrt fra russiske myndigheter og tenker at media(og dessverre pst) bare skaper et feil bilde av vår nabo. For den saks skyld så blir man jo utsatt for amerikanske, østeuropeiske, kinesiske og forsåvidt hacker angrep fra alle land(prinsesser fra Gambia).
Jeg ser med bekymring på det at man ønsker å male Russland som den onde. Er det fordi man planlegger et angrep og ønsker å snu befolkningen til sin fordel?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
At det er russere som står bak er rimeleg ukontroversielt - og spearphishing-angrep er mindre vanleg enn generisk spam.

Spørsmålet er om Kreml har sanksjonert angrepa eller ikkje. Det framstår som lite truleg at dei kunne helde på slik om det ikkje var sanksjonert frå Kreml, og i tillegg er det mange ting som tyder på at det er sanksjonert. Du kan t.d. lesexdenne, av Bruce Schneier, som er rimeleg profilert person i sikkerhetsmiljøet.

Viare så har Putin tatt Russland i totalitær retning, med innskrenka pressefridom og mindre politisk opposisjon. Så det er vel ikkje snakke om svartmåling; Russland er djupt problematisk land som er på veg i ei bekymringsfull retning.

Det er neppe nokon som ønskjer eit angrep. Russland har våpen som kan forvandle USA til ei asfaltert ørkenslette, og det gjer angrep svært lite freistande. Så eit angrep på Russland er fullstendig utopisk. MAD er i høgste grad levande framleis når det gjeld USA-Russland.
Sist endret av Dodecha; 24. mars 2017 kl. 12:44. Grunn: Dobbelpost slått sammen, fikset
Jeg kan lage et virus og sende som vedlegg til epostadresser i USA. Betyr det at Norge står bak?

Politikere er stort sett teknisk svake og teknikere ønsker stort sett ikke å bli politikere.
Sist endret av drankshrank; 3. februar 2017 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drum Vis innlegg
Jeg kan lage et virus og sende som vedlegg til epostadresser i USA. Betyr det at Norge står bak?
Vis hele sitatet...
Nei.

Og det er ein stråmann. Om du derimot systematisk angrei amerikanske interesser, og vart identifisert - utan at Noreg greip inn, så kunne det vere relevant å spørje om Noreg sto bak.

AP, PST og liknande organisasjoner er meir eller mindre uinteressante for private. Så klart, Gazprom kan ha interesse av informasjon om norsk gass-sektor, men russiske hackere? Tvilsomt.

Dei er jo derimot svært interessante for stater.

Viare så er jo spørsmålet om staten forsøker å gripe inn.

Eit greit utgangspunkt kan vere boka Spam Nation av Brian Krebs, som tar for seg utviklinga av spam som fenomen, som antakeleg er utgangspunktet for mykje av den russiske kriminaliteten og spionasjen.

Viare så er det åpenbart at Russland har stor interesse av etteretning mot vesteuropeiske land, så det er mildt sagt plausibelt.
Selvfølgelig, men det er også godt dokumenter at USA(og andre) driver aggressiv hacking mot Russland. Vi har et: https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-sum_game

For å avklare, jeg begynte med informatikk fordi jeg tenkte at det kan gjøre livet bedre for andre. Jeg kan aldri lage noe som kan skade noen, jeg kan ikke skade andre fordi jeg har uendelig med kjærlighet for alle mennesker.
Sist endret av drankshrank; 3. februar 2017 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Om de gjør dette eller ikke, så ville det ikke vært rart om de gjorde det. At myndigheter deltar i spionashe og informasjonskrigføring over nettet er egentlig ikke noen ny sak.


(Endret): Så først nå datoen på posten..
Sist endret av Nizada; 24. mars 2017 kl. 09:32.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet at svogern min som er i militæret for øyeblikket har merket russisk hacking. Veldig mange av gutta på leiren får opp at de befinner seg i Russland hvis de åpner finn.no eller google maps på telefonene sine!
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet at svogern min som er i militæret for øyeblikket har merket russisk hacking. Veldig mange av gutta på leiren får opp at de befinner seg i Russland hvis de åpner finn.no eller google maps på telefonene sine!
Vis hele sitatet...
Hohoho ja dette er det nok russerne som står bak
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hohoho ja dette er det nok russerne som står bak
Vis hele sitatet...
Og det sarkastiske svaret baserer du på hvilken fakta?
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så fordi GPS'en er spoofet så er det Russland sin skyld?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og det sarkastiske svaret baserer du på hvilken fakta?
Vis hele sitatet...
What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

At du havner feil på geolokaliseringstenester er ikkje eit teikn på hacking. Det er eit teikn på at du ikkje er på den posisjonen google trur du er på.