Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1339
Er det mulig å legge nytt gulv over et tregulv?

Har lyst å legge nytt gulv, men jeg ønsker ikke å legge et billig plastgulv eller nytt tre over. Ønsker noe av et materiale som føles ut som kvalitet.

Ble inspirert av dette

PS: Noen som vet hva slags gulv det er?
Kan se ut som
Belegg?
Er det gulv på etasjeskiller det er snakk om?

På bildet kan det se ut som betonggulv eller imitasjon av det. Det finnes mange måter å gjøre dette på over eksisterende tregulv, uten at det gir for stor vektøkning. Dersom du legger ut plast kan du støpe med sementbasert avretningsmasse og få et veldig kult uttrykk.

Anbefaler deg å sjekke ut mikrosement. Dette er litt kostbart, men veldig pent og slitesterkt, uten at det gir voldsom økning i gulvets egenvekt.

Du kan legge fliser på eksisterende tregulv, men da tror jeg at jeg ville støpt en tynn såle med avretningsmasse/flytsparkel først for å få litt stabilitet.

Det finnes også veldig mye fin parkett/laminat
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Er det gulv på etasjeskiller det er snakk om?

På bildet kan det se ut som betonggulv eller imitasjon av det. Det finnes mange måter å gjøre dette på over eksisterende tregulv, uten at det gir for stor vektøkning. Dersom du legger ut plast kan du støpe med sementbasert avretningsmasse og få et veldig kult uttrykk.

Anbefaler deg å sjekke ut mikrosement. Dette er litt kostbart, men veldig pent og slitesterkt, uten at det gir voldsom økning i gulvets egenvekt.

Du kan legge fliser på eksisterende tregulv, men da tror jeg at jeg ville støpt en tynn såle med avretningsmasse/flytsparkel først for å få litt stabilitet.

Det finnes også veldig mye fin parkett/laminat
Vis hele sitatet...

Mikrosement hørtes interessant ut. Fortell meg mer?

Dette er et, kanskje 20 år +/- gammelt tregulv som ikke tåler så mye vekt.
Ville styrt unna flis og laminat, støyp om du ikkje har varme i gulvet. Er harde materialer som føles kalde å gå på.
Gulvet på bildet ser veldig ut som avrettingsmasse/stålglattet betong.

Dersom du har et tregulv vil du måtte støpe min. 2,5cm i høyde + evt. tykkelsen av en uorganisk plate (masterboard el.) for å få et selvbærende gulv.

1,7kg tørr masse pr. mm/m2.

Avhengig av størrelse på rommet, og underliggende konstruksjon, vil dette kunne være en kraftig økning i gulvets egenvekt som potensielt vil kunne resultere i at du trenger å beregne bæringen under gulvet på nytt.

Men for å besvare spørsmålet ditt; Ja, du kan fint legge nytt gulv over gammelt.
Sist endret av Dawkins; 14. februar 2020 kl. 00:48. Grunn: Skrivefeil
Klikk-vinyl er magisk å gå på. Mange spennende varianter hvis man leter litt også.

Legger fint et rom på 1 dag, og tåler vann og slitasje veldig bra.