Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4293
Hei! Trenger hjelp av noen med litt peiling.

Har lån hos lånekassen på 45k, har ikke hatt inntekt siden jeg gikk på skole for mange år siden, lever på andre og er generelt en byrde for samfunnet.(kan legge til at jeg på merkelig vis ikke har rett på annet enn livsopphold, som jeg må søke på hver mnd, noe jeg ikke gjør, grunnet egen psyke som hindrer, da jeg føler meg enda mer som en belastning. Har dog søkt og fått det 2 ganger)

Har over lengre tid fått purringer fra lånekassen, tatt kontakt med dem, gitt dem fullmakt til å se at jeg ikke har inntekt, kontakte nav, hele jævla dritten. Likevel får jeg ikke utsettelser, rentefritak eller fryst lånet til jeg har noen inntekt å betjene det med. Jeg er mer en villig til å betale, problemet er at jeg ikke har penger, hatt penger, kommer til å ha penger i den uforutsigbare fremtid.

Blitt oppmerksom på at det nå har blitt send til SI, og det er foreleggelse om begjæring, de vil tvangsinnkreve lånet. Det er rundt 15k i saksomkostninger og renter, så det har pågått en stund. Har ingen annen unnskyldning for at jeg ikke har tatt tak i dette annet enn at jeg ikke vet hvordan jeg tar tak i dette annet enn å kontakte lånekassen som jeg har gjort, og ikke kommet noen vei med dette.

Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre nå, og hva evt en tvangsinnkrevelse på lånet innebærer? Jeg har ingen formue, ingenting av verdi. Har en gammel iphone 3 med kontantkort på 5 kroner til mitt navn, alt annet er skrot.

Tusen takk for all hjelp. Settes stor pris på...
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Du bør komme deg til lege, få henvisning til psykolog om du ikke er frisk. Så ordner psykologen med NAV for deg, slik at du slipper å gå på sosialhjelp/livsoppholdsatser.

Videre så har jo bla NAV som du har nevnt her gjeldsrådgivning, men det er også flere steder du kan få hjelp med dette. Bare å gjøre noen kjappe google søk.
Sist endret av ranman22; 6. juli 2016 kl. 19:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Men har du søkt om fritak frå renteomkostninger? Har du spurt lånekassen om kva du skal gjere? Har du søkt om betalingsutsettelse?

https://www.lanekassen.no/Tilbakebet...ing-av-renter/

Du må søke, sjølv om du aldri så mykje gir dei rett til innsyn.
Kozekukken
Trådstarter
Takk for svar ranman22. Vil legge til at jeg ikke nødvendigvis har psykiske problemer, eller kanskje jeg har det, men om jeg har det, er det ikke veldig fremtredende, jeg er en blid person, men jeg er helt klart deprimert. Jeg har veldig problemer å prate med mennesker face to face for første gang om ting som angår meg. Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å si, men skriver likevel. Fy faen for et liv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men har du søkt om fritak frå renteomkostninger? Har du spurt lånekassen om kva du skal gjere? Har du søkt om betalingsutsettelse?

https://www.lanekassen.no/Tilbakebet...ing-av-renter/

Du må søke, sjølv om du aldri så mykje gir dei rett til innsyn.
Vis hele sitatet...
Ja, har søkt på begge deler, men får bare avslag, uten noe begrunnelse på hvorfor og hva jeg må gjøre. Fikk en gang et halvhjerta svar at jeg måtte være bruker på NAV som fikk arbeidsavklaringspenger for å få utsettelse etter den utgåtte tiden. Nå er jo uansett det opprinnelige lånet oppsagt av lånekassen og gått til SI, uten at jeg har fått med meg det. Foreleggelse om begjæring. Flott, flere ord man må ha levd litt for å forstå.
Sist endret av brsbent; 6. juli 2016 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av brsbent Vis innlegg
Takk for svar ranman22. Vil legge til at jeg ikke nødvendigvis har psykiske problemer, eller kanskje jeg har det, men om jeg har det, er det ikke veldig fremtredende, jeg er en blid person, men jeg er helt klart deprimert. Jeg har veldig problemer å prate med mennesker face to face for første gang om ting som angår meg. Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å si, men skriver likevel. Fy faen for et liv.



Ja, har søkt på begge deler, men får bare avslag, uten noe begrunnelse på hvorfor og hva jeg må gjøre. Fikk en gang et halvhjerta svar at jeg måtte være bruker på NAV som fikk arbeidsavklaringspenger for å få utsettelse etter den utgåtte tiden. Nå er jo uansett det opprinnelige lånet oppsagt av lånekassen og gått til SI, uten at jeg har fått med meg det. Foreleggelse om begjæring. Flott, flere ord man må ha levd litt for å forstå.
Vis hele sitatet...
Om du er deprimert, så har du faktisk et psykisk problem. At du har problem med å prate til folk, kan være mye.. Sosial angst fks.

Anbefaler deg å fortelle dette til legen, så får han bedømme om du evt bør henvises til psykolog. Du har ingenting å tape på dette, problemene kommer til å løse seg
En rådgiver på NAV kan rigge det ganske greit for deg om du setter opp en avtale. fikset seg fint for meg en gang i tiden


https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...m-%C3%B8konomi
Sitt på ræva å vent på soningsbrev (Y)
Uannsett hva folk sier, så dukker det opp en innkalling om du har utestående forlenge hos staten å ikke betaler.
Sist endret av KjellFresh; 13. juli 2016 kl. 03:48.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Sitt på ræva å vent på soningsbrev (Y)
Uannsett hva folk sier, så dukker det opp en innkalling om du har utestående forlenge hos staten å ikke betaler.
Vis hele sitatet...
Det gjelder bøter til staten og ikke vanlig gjeld.