Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 8183
Halla!
Satt her å tenkte på hvordan alle sier at narkotika og rusmidler ødelegger folk, og at det ikke er bra for noe, eller noe bra med det. Jeg tenkte at dette må være feil, siden folk er så fryktelig forskjellige. Om en person tar en liner med amfetamin i måneden, vil det ikke tre frem noen nevneverdige side-effects, og personen har det bare mye bedre i noen timer EN gang i måneden.

Samme kan jeg si om alle rusmidler, men man må klare å skille imellom bruk, og misbruk, og hyppigheten av bruken, samt hvilket stoff det er snakk om er med på å avgjøre det her.

Hva tenker dere? Er det virkelig så ødeleggende for en sterk psykisk person å ta en linje amfetamin i måneden, litt alkohol i helgene, og en joint på høytidene? Dette kan da ikke gjøre noe annet en godt om det ikke spiller så stor rolle om du dør 10 år før, men med en generelt bedre livskvalitet. Sitter her bare å synser, haha.

Del meninger!
Akkurat slik syn har folk med rusproblemer, dem klare faktisk og overbevise seg at amf/piller er bra, om jeg bare tar engang i mnd.
Også baller det med masse argumenter som brukes til forsvar, feks; hasj er mindre skadelig en alkohol. Alle har vell vært der med røyk/snus/dop avhengighet.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Ja hvorfor kan ikke forsvarlig bruk av rus bedre livskvalitet?? Det er jo deilig!

Bra sagt manN!
Jeg tar meg en joint av og til, og tror selv at rusmidler er helt greit så lenge du har kontroll på det. Dessverre er det veldig mange som ikke klarer å styre seg.
Så lenge man bruker rus forsvarlig, tror jeg det kan heve livskvaliteten til mange/de fleste. Diskusjonen om hva forsvarlig rusbrus er - syns jeg er mer interessant. Så er det veldig individuelt og vanskelig å finne konkrete svar på.

Edit: jeg f.eks har veldig lett for å bli avhengig. Det har jeg merket ved tobakk, alkohol og opiatiske smertestillende.
Sist endret av reklame; 22. juni 2014 kl. 18:27.
Tja, tar du bare den ene linjen med amf i månden skader jo ikke dette.

Men meste parten tar nok mer en det.
Det som er er jo at folk er forskjellige, og netopp noen kommer til å bli rusmisbrukere når de først har
rørt narkotika.


Så da tenker jeg selv at en like så godt kan holde seg unna, siden en bare bytter ut "den ene gangen i månden"
Jeg kan ikke si så mye annet enn om cannabis/hasj, har ikke vært borti noe annet.
Mange jeg kjenner som har hatt dårlig erfaring med alkohol og har gått over til å røyke noen ganger i måneden.
Alle har vel sin egen mening på alt som er av dop... en del av det er vel propaganda og.
Å ruse seg et par ganger i måneden skader ikke, så lenge man vet at det man får er bra vare. Selvfølgelig finnes det "stoffer" som kan ødelegge livet om man bare bruker det en gang i måneden, som f.eks sniffing. Men det er som onClipEvent sier; det er ikke så veldig mange som klarer å holde den syltynne balansen før man vipper over. Grunnen til at mange starter med å ta narkotiske stoffer jevnlig er fordi det har skjedd noe traumatisk, mistet et familie medlem, kjæreste osv. Og hvis man begynner å ruse seg for å glemme noe traumatisk så er man godt på vei til helvete. Men å ta en linje eller drikke litt på fest osv, fører sjeldent til noe spesielt, men mindre man har en elendig vennegjeng.
Endelig noen for forstår noe her
Sitat av KaiN Vis innlegg
Akkurat slik syn har folk med rusproblemer, dem klare faktisk og overbevise seg at amf/piller er bra, om jeg bare tar engang i mnd.
Også baller det med masse argumenter som brukes til forsvar, feks; hasj er mindre skadelig en alkohol. Alle har vell vært der med røyk/snus/dop avhengighet.
Vis hele sitatet...
Et problem for deg, er ikke nødvendigvis et problem for meg.
Folk er forskjellig.
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Et problem for deg, er ikke nødvendigvis et problem for meg.
Folk er forskjellig.
Vis hele sitatet...
Ganske riktig. Man kan gå inn på hva som er et problem, noe som er vanskelig å definere. Er et problem helse-messig, eller er et problem økonomi? Er problemet at det er et problem for samfunnet? Et problem kan også være individuelt, som du refererer til. Jeg kan ha det jævlig da jeg sniffer amfetamin daglig, du kan ha det helt okai.

Det jeg mente med tråden var om det er snakk om så lite bruk at det ikke går utover helsen, samfunnet, eller økonomien til vedkommende, bare at det gir et høyere dopaminutslipp og selvfølelse hos brukeren, noe som vil øke livskvaliteten.

Kan også ta med at det er forskjell på stoffer. Med amfetamin kan man kompensere den gode følelsen med nedturen, som igjen senker livskvaliteten en liten stund. Noen stoffer gir ikke nedtur og det er dem som antakeligvis er mest aktuelle i dette tilfellet, der du forsøker å få en bedret livskvalitet via rusmidler.
Sist endret av Relevant; 22. juni 2014 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes flere eksempler der narkotika blir brukt i ritualer rundt i de forskjellige sekter og miljøer i verden. For mange er det en god ting. Du har blant annet Sjamaner i Sør-Amerika som lager Ayahuasca som de bruker til å behandle folk med ulike lidelser. Ayahuasca er "urtete" som brukes for å komme inn i en form for transe.

Utover har du meg selv som eksempel. Har røyket mariuhana i 6 år og har bruken under kontroll. Om jeg legger de positive sidene mot de negative er det et klart flertall for det positive. Kan dog legge til at jeg dessverre er vitne til andre som som mister kontrollen. Når jeg mener mister tenker jeg, at de feks MÅ ha nattings før de skal sove - Da kan det være fint med en pause.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Akkurat slik syn har folk med rusproblemer, dem klare faktisk og overbevise seg at amf/piller er bra, om jeg bare tar engang i mnd.
Også baller det med masse argumenter som brukes til forsvar, feks; hasj er mindre skadelig en alkohol. Alle har vell vært der med røyk/snus/dop avhengighet.
Vis hele sitatet...
Hadde du skrevet det samme hvis tråden kun omhandlet alkohol? Altså, mener du at det å ruse seg generelt en gang i måneden er så farlig at det er på sin plass å sammenligne de som gjør det med rusmisbrukere? Eller er det kun illegale rusmidler dette gjelder for?
Rank #1 smoker
ninzo's Avatar
3 0
Som du sa, handler om å skille misbruk og bruk. Det jeg tror folk flest tenker når de sier at man ikke skal begynne med rus stoffer er at det kan føre til at du blir avhengig av de stoffene som er så sterke at det faktisk ødelegger deg helt.

En joint i måneden skal ikke ha noe å si om du er psykisk fin
Sitat av KaiN Vis innlegg
Akkurat slik syn har folk med rusproblemer, dem klare faktisk og overbevise seg at amf/piller er bra, om jeg bare tar engang i mnd.
Også baller det med masse argumenter som brukes til forsvar, feks; hasj er mindre skadelig en alkohol. Alle har vell vært der med røyk/snus/dop avhengighet.
Vis hele sitatet...
Eller folk som ikke har rusproblemer men foretrekker å variere litt i rusen. TS sa ikke noe om å overbevise seg selv om at knark er bra, kun at det kan krydre livet hvis det brukes riktig.

Alt til sin anledning, passer dårlig å være stein på julebord men passer også dårlig å være full når en skal fyre med gjengen.
Moderate mengder er stikkordet. Jeg personlig har hatt en del fordeler ved å bruke cannabis. Cannabis har gitt meg en afterglow dagen etterpå hvor jeg er mere avslappet i sosiale situasjoner, og jeg klarer å nyte situasjonen mere. Indirekte har det gjort meg til en mer utadvendt person.

En annen ting jeg vil nevne er den intense nytelse ved orgasme, dere vet hvordan orgasme er når du er høy, vel min har satt seg fast slik at den er like intens som når jeg er høy selv flere måneder etter bruk. Det er helt sykt!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hallusinogener generelt har ofte forbedret enkelte ting i mitt liv, og muligens gitt meg en mer positiv holdning og syn på ting. Men det er et stoff som virkelig har hatt skikkelig positiv innvirkning på mitt liv; Metoxetamin/Methoxetamine (MXE).

Jeg har aldri noen sinne vært borti et stoff som kan kan etter noen enkeldoser iløpet av en kveld, dempe angsten og øke livsgleden, i lang tid etter trippen. Kanskje flere måneder, om ikke år. Selvfølgelig kan negative hendelser i ettertid, delvis eller helt, fjerne denne "effekten", men utrolig nok så fungerer det faktisk å ta seg en ny tripp og oppleve denne positive forandringen på nytt. Det er jo ikke en selvfølge at man opplever dette bare ved å ta en dose Mexxy og håpe på at alt skjer av seg selv. Man må nok jobbe med seg selv og gå inn for at man vil ha det bedre. Hvordan man gjør dette kan jeg ikke forklare. Man må nok bare prøve å finne ut av dette selv. Det er nok inviduelt for alle.

Så ja, det finnes måter å få et bedre liv ved hjelp av rusmidler.
All about the money
JaxMackey@420's Avatar
34 4
For og si det sånn. Rus er ikke for alle.
Mye har med genetikk og tidliglere opplevelser i livet osv.. Noen blir fortere avhenging av ting, mens andre kan bruke heroin tre ganger i uka og alikevel leve normalt liv. Ganske sprøtt spør du meg..

Men jeg personlnlig har røyka hasj/marihuana siden jeg var 14. Er 88 modell.. OG spist benzo av og på fra den tid til jeg ble lagt in på Rehab i en alder av 18, pga jeg fikk barn..

Så gikk det greit noen år, men flytta aldri vekk fra byen jeg er fra, og er vanskelig og få nyktre buddies når alle vet hva du har drivet med.. Så endte opp med at jeg hang med de gamle, røyka litt inni mellom, Klart og holdt meg nogenlunde unna benzoene for det meste..

Helt til jeg møtte Heroin for halvannet årsiden.. DA var helvette igang... Eurfori & lykke og music produktiv første året da jeg bare røyka / snorta det.. Men så blei det nåla i ett halvt år frem til mars i år, og har vært av og på siden...

Søker om legehjelp men lettere sagt enn gjort...

Men min beste erfaring med og slutte med benzo og opiater er faktisk Psykedeliske..

Psylocibin, Ayahusca og ikk eminst LCD & DMT...

Har funnet ut så mye om meg selv og vil tørre påstå at jeg har blitt ett bedre menneske generelt, selvom jeg ruser meg enda innimellom.. Så har jeg ett helt nytt syn på livet.

Så vil ikke oppfordre noen til til psykedeliske, for er some pretty heavy shit, og du går virkelig i dybden av alt du har gjort i livet spesielt det dumme.. Men JEG lærte av det..

Så jeg har nå ett bedre liv, med litt weed røyking bare, noen benzo alltid liggande tilfelle angst anfall OSV.

Så vil virkelig si Psykedeliske er veien og gå enten man vil ha en fet opplevelse eller slutte med sterke stoffer. =)


One Love from JaxMackey =)
Ketamin som er veldig likt har hatt veldig positive resultater mot depresjon i små doser.

Personlig har personlig prøvd begge i medium til store doser, men aldri opplevd at rusen var så givende eller den effekten du snakker om.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hallusinogener generelt har ofte forbedret enkelte ting i mitt liv, og muligens gitt meg en mer positiv holdning og syn på ting. Men det er et stoff som virkelig har hatt skikkelig positiv innvirkning på mitt liv; Metoxetamin/Methoxetamine (MXE).

Jeg har aldri noen sinne vært borti et stoff som kan kan etter noen enkeldoser iløpet av en kveld, dempe angsten og øke livsgleden, i lang tid etter trippen. Kanskje flere måneder, om ikke år. Selvfølgelig kan negative hendelser i ettertid, delvis eller helt, fjerne denne "effekten", men utrolig nok så fungerer det faktisk å ta seg en ny tripp og oppleve denne positive forandringen på nytt. Det er jo ikke en selvfølge at man opplever dette bare ved å ta en dose Mexxy og håpe på at alt skjer av seg selv. Man må nok jobbe med seg selv og gå inn for at man vil ha det bedre. Hvordan man gjør dette kan jeg ikke forklare. Man må nok bare prøve å finne ut av dette selv. Det er nok inviduelt for alle.

Så ja, det finnes måter å få et bedre liv ved hjelp av rusmidler.
Vis hele sitatet...
Får legge til en link til det ang. ketamin og depresjon, selv om det ikke nødvendigvis er så relevant for tråden; http://www.bbc.com/news/health-26647738
Sist endret av Picard; 28. juni 2014 kl. 02:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
men det er lett å falle fra måndtlig bruk til ukenlig og så daglig. har sett det selv for mange ganger i "min ruskarriere". selvfølgelig er det noen som klarer å holde bruket sitt på en resposabel måte men du gambler. you can get føkkd!
Sitat av JaxMackey@420 Vis innlegg
mens andre kan bruke heroin tre ganger i uka og alikevel leve normalt liv. Ganske sprøtt spør du meg..
Vis hele sitatet...
Det er jo helt feil. Bruker man heroin 3 ganger i uka blir man fysisk avhengig, og da skal det godt gjøres å leve et normalt liv når man går halve uka med abstinenser.

Alkohol økte livskvaliteten min betraktelig som ungdom. Hadde sinnsykt mange uforglemmelige kvelder med venner, og det er gjerne på fester og byen at man blir kjent med nye folk. Har ikke hatt samme erfaringen med ulovlige rusmidler pga det sosiale aspektet. Jeg hadde mange morsomme kvelder med gutta og en joint, men jo mer vi erstatta alkohol og festing med weed og slappe kvelder ble vi mer og mer "utafor" resten av folka på skolen. Noe som ikke var en positiv ting.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er jo helt feil. Bruker man heroin 3 ganger i uka blir man fysisk avhengig, og da skal det godt gjøres å leve et normalt liv når man går halve uka med abstinenser.

Alkohol økte livskvaliteten min betraktelig som ungdom. Hadde sinnsykt mange uforglemmelige kvelder med venner, og det er gjerne på fester og byen at man blir kjent med nye folk. Har ikke hatt samme erfaringen med ulovlige rusmidler pga det sosiale aspektet. Jeg hadde mange morsomme kvelder med gutta og en joint, men jo mer vi erstatta alkohol og festing med weed og slappe kvelder ble vi mer og mer "utafor" resten av folka på skolen. Noe som ikke var en positiv ting.
Vis hele sitatet...
Tatt heroin hver dag i flere år. Fullført høyere utdanning av den mer krevende sorten og er i dag i full jobb (og god i den).
Sist endret av Tøffetom; 4. juli 2014 kl. 04:50.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Det du med stor sannsynlighet kommer fram til er at det meste er individuelt. Hvilke rusmidler man tåler, hvor mye og hvor ofte, er individuelt.

Selvfølgelig kan(/bør?) man observere andres rusmønster til gitte rusmidler for å danne seg et slags bilde av hvordan alt henger sammen. Det du ser der betyr ikke at du vil klare det bedre, verre eller havne i samme situasjon. Det kan være en grei pekepinn, men til syvende og sist må du finne ut selv hva du tåler. Det er eneste måten å finne ut om et rusmiddel vil gi deg økt livskvalitet eller ikke.

Jeg synes du er inne på riktig spor. Du driver og nyanserer. Bravo!
Sist endret av bipbapbop; 4. juli 2014 kl. 12:04.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Halla!
Satt her å tenkte på hvordan alle sier at narkotika og rusmidler ødelegger folk, og at det ikke er bra for noe, eller noe bra med det. Jeg tenkte at dette må være feil, siden folk er så fryktelig forskjellige. Om en person tar en liner med amfetamin i måneden, vil det ikke tre frem noen nevneverdige side-effects, og personen har det bare mye bedre i noen timer EN gang i måneden.

Samme kan jeg si om alle rusmidler, men man må klare å skille imellom bruk, og misbruk, og hyppigheten av bruken, samt hvilket stoff det er snakk om er med på å avgjøre det her.

Hva tenker dere? Er det virkelig så ødeleggende for en sterk psykisk person å ta en linje amfetamin i måneden, litt alkohol i helgene, og en joint på høytidene? Dette kan da ikke gjøre noe annet en godt om det ikke spiller så stor rolle om du dør 10 år før, men med en generelt bedre livskvalitet. Sitter her bare å synser, haha.

Del meninger!
Vis hele sitatet...

Et friskt innlegg men du får frem et godt poeng. Om folk har kontroll på rusbruken sin så vil moderat bruk gi et bedre liv. Tenk på hvor gøy det er å samles en gjeng på forch å drekke litt før en går på byen. Blir ikke det samme om man samles over en kopp kaffe før en rusler edru på nattklubb.

Hvorfor ikke ta LSD en gang eller to i året? Mange sier de får bedre psykisk helse av LSD. En slags afterglow som gjør dem happy i månedsvis.

Eller en helg med pepper og fyll? Er du passert 30 så orker du ikke drikke som en 19 åring, blir sliten og må sove. Litt pepper gjør deg til til en ungstut igjen og du kan herje vilt hele helga.

Eller hva med emma? En gang eller to per år bare for å hygge seg. Gjerne med ei venninne som kan stryke og kose med deg. Klart slikt gir økt livskvalitet.

Problemet for veldig mange er at de begrenser seg ikke. Har en helg på rus vært helt topp vil de gjerne gjøre det om at raskest mulig. Også dukker det opp andre fristende ting som må testes, kanskje i kombinasjon med andre rusmidler. Og når blir rekreasjonsbruk til missbruk?

Har lurer hjernen oss, vi finner dumme unnskyldninger for å kose oss bare litt mer, bare denne ene helga. Også skjer det samme neste helg. Og plutselig skjer det hver helg og livet er topp. Til man en dag trenger noe i for å komme gjennom den lange uka. Da er plutselig rekreasjonsbruk blitt til missbruk.

For et par år siden traff jeg en nordmann på ferie i sør amerika. Det var party time og med forskjellig inntak. Husker han fortalte at han pleide å reise vekk 1-2 ganger i året og da skulle han ha det best mulig. Så brukte han alt fra syre, sopper, kaktus og pulver til grønt og brunt. Han hadde gjort dette i over 10 år. Hjemme brukte han ingenting. Var helgepappa og hadde ok jobb. Tok litt alkohol når han en sjelden gang gikk ut i Norge. Så var han heller 19 år når han reiste utenlands og koste seg med rus og gode opplevelser som ga ham masse, også etter ferien.

Om man kjører slik han kjørte så er jo ikke avhengighet et tema. For han brukte aldri noe illegale rusmidler hjemme. Og en uke eller to gjør ikke at folk havner på plata.
Jeg er rimelig sikker på at mye av det vi ser hos narkomane handler mer om hvem som blir narkoman heller enn de faktiske effektene til narkotikaen.

Jeg burde ifølge generell forståelse for narkotika være mer eller mindre hjernedød i dag. Har ruset meg hver dag i mange år.

Men selv med inntak av 4+ forskjellige rusmidle DAGLIG var det helgefylla som ødela meg. Det var dagen derpå jeg følte rusens gift herje kroppen, det var da jeg ikke kunne gjøre noe fornuftig, det var sa jeg ikke kunne trene.

Narkotika i seg selv er ekstremt oppskrytt når det kommer til direkte bivirkninger.
Haze in your Space
Chemyo's Avatar
31 6
Det er 2 aspekter alle som leser denne tråden burde ta i betraktning; skille mellom forsvarlig bruk (ovenfor seg selv) og missbruk (uten hemninger)
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tatt heroin hver dag i flere år. Fullført høyere utdanning av den mer krevende sorten og er i dag i full jobb (og god i den).
Vis hele sitatet...
Hver dag går fint. 3 ganger i uka går ikke fint.
Fin tråd og noen av de siste svarene var også gode.

Skal ikke forsøke å komme fram til en ny konklusjon ettersom jeg enda ikke har funnet ut hvor mine egne grenser går, men jeg tror en viktig faktor er hva du gjør når du ikke ruser deg.

Sier ikke at en basehopper ikke kan bli avhengig av heroin fordi han får utløst så mye endorfiner ellerd, men mange av de som en dag plutselig ikke klarer å begrense seg til speed kun i helgene, har ofte et liv som går ut på å gjøre noe som gir veldig annerledes «effekt» enn speeden, til vanlig.

... har jeg inntrykk av. Er åpen for at noen kan bekrefte eller avkrefte.