Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6077
Lenge siden jeg har vært på dette forumet, godt å se at det fremdeles lever!

Så jeg har veldig begrenset kunnskap innenfor programmering, og har nok gått på en smell med å i det hele tatt forsøke dette prosjektet.
Jeg går utdanning som BIM-Teknikker for tiden, så jeg har grei kunnskap rundt visuell programmering i form av Dynamo og Grasshopper/Rhino.
Mens python er heller noe jeg har fiklet med litt fra og til gjennom skoleåret.

Oppgaven går ut på følgene: (Industry Foundation Classes (IFC) er et format for utveksling av bygningsinformasjonsmodellering (BIM).)

I en IFC er det utrolig mye informajon, og man kan se modellen i en 3D visning ved hjelp av enkelte programmer. Men det er informasjonen i hvert enkelt objekt jeg er ute etter her.
Jeg har laget parametere til enkelte objekter. Dører og vinduer har en boolean for om de er åpen/lukket. Og rommene i huset har romtemperatur.

Idéen er å åpne en .IFC fil i f.eks notepad++ og gjøre endringer på tekst i enkelte parameter basert på informasjon fra virkeligheten. Nå har jeg ikke tilgang på noe SD-anlegg eller følere og slik, pluss at det ville gjort koden mye vanskeligere å opprette, så jeg har et excel ark med rom og klokkeslett, og temp basert på rom + klokkeslett. Dette kan selvfølgelig gjøres manuelt, men selv i en liten modell som jeg har opprettet for dette prosjektet så er det over 50.000 linjer med tekst, det blir litt mye å gå igjennom manuelt.

For øyeblikket har jeg ikke kommet så veldig langt med scriptet da selv de simpleste ting fort blir en utfordring for en amatør.
Jeg sliter i hovedsak med hvordan jeg skal klare å søke frem de ønskede linjene og hva i linjen jeg ønsker å endre.

Setter pris på en hver finger som kan peke meg litt i riktig retning. I hodet mitt så var dette ganske basic, men i praksis ble det noe helt annet.

Ser at innlegget ble noe rotete, beklager det, har forsøkt å forklare tanken slik at de som ikke vet hva BIM er også kan henge med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
MVP plz. (Eller Minimum Viable Example, eller annen variant)

Hvordan ser skriptet ditt ut nå?

Hvordan ser 1 av disse 50k linjene ut?

Hvordan skal den linja se ut etter at du har endret den?

(Forøvrig mulig at en CSV er lettere å jobbe med enn noe i .xlsx)
Lycurgus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
MVP plz. (Eller Minimum Viable Example, eller annen variant)

Hvordan ser skriptet ditt ut nå?

Hvordan ser 1 av disse 50k linjene ut?

Hvordan skal den linja se ut etter at du har endret den?

(Forøvrig mulig at en CSV er lettere å jobbe med enn noe i .xlsx)
Vis hele sitatet...
Jeg glemte helt at jeg hadde postet her. Oppgaven er over nå og resultatet ble ikke helt optimalt, men det fungerer og det fungerte for å vise konseptet rimelig greit.

Slik endte det opp:

https://ibb.co/bdqbj1r