Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2696
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei.

Jeg syntes algoritmer høres veldig spennende ut og så langt som jeg har kommet så ser det ikke så vanskelig ut.

Er algoritmer noe du kan lære deg på kort tid eller tar det år? Jeg vil gjerne lære mer, men tror ikke dette er noe jeg kan spørre matte-læreren min om.

Finnes det noen ordentlige "tuts" på nettet eller er dette noe jeg må gå på høyskole/universitet for å lære?

Håper noen vet noe mer

Peace out.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei algoritme er bare ei gjentaking av steg for å gjere noko, og kan vere svært trivielle. For eksempel er algoritma for å multiplisere to tal å legge dei saman mange nok ganger - t.d. 4*3 kan skrivast 4+4+4, så om du har ein kjapp måte å gjere adderinger på så er ei fornuftig algoritme å addere fire tre ganger.

Ei anna algoritme er for å generere fibonacci-tal etc.

Så spørsmålet du stiller gir inga meining.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ei algoritme er bare ei gjentaking av steg for å gjere noko, og kan vere svært trivielle. For eksempel er algoritma for å multiplisere to tal å legge dei saman mange nok ganger - t.d. 4*3 kan skrivast 4+4+4, så om du har ein kjapp måte å gjere adderinger på så er ei fornuftig algoritme å addere fire tre ganger.

Ei anna algoritme er for å generere fibonacci-tal etc.

Så spørsmålet du stiller gir inga meining.
Vis hele sitatet...
Så fibonacci tall er en algoritme? Det visste jeg ikke.
Sist endret av HanDuck; 20. juni 2013 kl. 22:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så fibonacci tall er en algoritme? Det visste jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Talla er ikkje ei algoritme, men ein måte å generere talla på er ei algoritme ja.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så fibonacci tall er en algoritme? Det visste jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Fibonacci-tallene kommer frem ved å følge en gitt algoritme, men det er ikke en algoritme.

Algoritme er bare en kort måte å si fremgangsmåte på. Algoritmer brukes ofte til... Vi har tilstand X, men vil ha tilstand Y. Det som beskriver hvordan vi kommer fra X til Y er en algoritme.

Algoritmer brukes derfor i mer eller mindre alt. Så du kan lære deg søke-, krypterings- eller programmeringsalgoritmer og andre typer.
Et eksempel til om du programmerer:

Hvordan ville du regnet ut, og printet til skjerm summen av tallene 1-15. Finner du ut av dette og skriver programkode som løser det har du funnet en algoritme.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Fibonacci-tallene kommer frem ved å følge en gitt algoritme, men det er ikke en algoritme.

Algoritme er bare en kort måte å si fremgangsmåte på. Algoritmer brukes ofte til... Vi har tilstand X, men vil ha tilstand Y. Det som beskriver hvordan vi kommer fra X til Y er en algoritme.

Algoritmer brukes derfor i mer eller mindre alt. Så du kan lære deg søke-, krypterings- eller programmeringsalgoritmer og andre typer.
Vis hele sitatet...
Da skjønte jeg litt mer ihvertfall! Takk

Det jeg ville lære mest om er krypterings-algoritmer. Forresten, har NTNU noen steder hvor man lærer om krypterings-algoritmer?

Jeg ble nemlig litt fascinert av dette jeg da http://freak.no/forum/showthread.php?t=249909
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Da skjønte jeg litt mer ihvertfall! Takk

Det jeg ville lære mest om er krypterings-algoritmer. Forresten, har NTNU noen steder hvor man lærer om krypterings-algoritmer?
Vis hele sitatet...
Tenker du på internettsider der du kan lese om kryptering, eller studieretningar der ein kan lære om kryptering?
Jeg har tatt studiepoeng i noe som heter "Algoritmer og datastrukturer". Algoritmer er jo ganske komplekst, og varierer veldig i vanskelighetsgrad. Selv oppdaget jeg mange utfordringer, men det er klart at det varierer fra person til person.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronze Vis innlegg
Tenker du på internettsider der du kan lese om kryptering, eller studieretningar der ein kan lære om kryptering?
Vis hele sitatet...
Begge deler.
Er ikke algoritme det samme som et mønster slik som du får på IQ tester?
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Begge deler.
Vis hele sitatet...
Vel om du for alvor vil studere kryptering kan du gå 5 år på datateknikk, då er det ingenting i vegen for at du til og med kan spesialisere deg innanfor kryptering. Blant anna står det på sidene deira om:
Cryptofon
- Kryptert telefoni pakket i aluminiumskoffert

Cryptofonsystemet består av to prototypekofferter som hver består av et studentkonstruert kretskort, med blant annet FPGA (Field Programmable Gate Array) og en 8-bit mikrokontroller.

I avsenderkofferten konverteres tale fra analog til digital form. De digitale taledataene krypteres deretter med 3DES symmetrisk kryptering, før de sendes over vanlig GSM mobilnett til mottakerkofferten. I kofferten dekrypteres de mottatte dataene, før de oversettes til analoge signaler og spilles av i hodetelefonsettet.

Systemet støtter også utveksling av krypterte SMS-meldinger.
Vis hele sitatet...
Link: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/om/praktisk

Edit: Merk at kryptografi i dag nesten utelukkande er knytt til digital kommunikasjon så for å studere det bør ein vere datainteressert (og matteinteressert).
Sist endret av bronze; 20. juni 2013 kl. 22:41.
algoritme er vel snarere en fremgangsmåte man bruker for å løse problem/finne løsninger.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronze Vis innlegg
Vel om du for alvor vil studere kryptering kan du gå 5 år på datateknikk, då er det ingenting i vegen for at du til og med kan spesialisere deg innanfor kryptering. Blant anna står det på sidene deira om:

Link: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/om/praktisk

Edit: Merk at kryptografi i dag nesten utelukkande er knytt til digital kommunikasjon så for å studere det bør ein vere datainteressert (og matteinteressert).
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Dette skal jeg ta vare på!
NTNU videoer det finnes sikkert mer, men denne siden har jeg brukt i fag jeg har hatt. Kun én av disse er programmeringsrelatert i det hele tatt, men mye annet interessant! (jeg har ikke sett på det selv, men hvem ville vel ikke kost seg med litt Newtonsk mekanikk og et glass rødvin en sen sommerkveld?)

Kryptering er bruk av algoritmer, så jeg vil anta at dette er noe man lærer i fag med algoritmer. Hvis du vil lære litt om kryptering o.l. så ville jeg bare startet med f.eks Cæsar sin kryptering og derfra kan du bare linke deg gjennom og forstå en del. Er du virkelig interessert, så er Datateknikk ved NTNU er godt valg. Der kan du helt sikkert spesialisere deg innen emnet!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
NTNU videoer det finnes sikkert mer, men denne siden har jeg brukt i fag jeg har hatt. Kun én av disse er programmeringsrelatert i det hele tatt, men mye annet interessant! (jeg har ikke sett på det selv, men hvem ville vel ikke kost seg med litt Newtonsk mekanikk og et glass rødvin en sen sommerkveld?)

Kryptering er bruk av algoritmer, så jeg vil anta at dette er noe man lærer i fag med algoritmer. Hvis du vil lære litt om kryptering o.l. så ville jeg bare startet med f.eks Cæsar sin kryptering og derfra kan du bare linke deg gjennom og forstå en del. Er du virkelig interessert, så er Datateknikk ved NTNU er godt valg. Der kan du helt sikkert spesialisere deg innen emnet!
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Jeg anbefaler forøvrig http://projecteuler.net/problems på det varmeste til alle som ønsker å bli bedre på matematisk programmering/algoritmer.

Utrolig varierte og interessante problemer. Jeg drev en stund å øvde meg på å løse problemer der uten bruk av looper, altså kun med vector/matrise-regning.. ser dere igjennom løsningsforslagene som blir tilgjengelig etter at dere har løst en oppgave, og finner uforståelig R-kode er det ikke usannsynlig at den er min
Sist endret av DumDiDum; 20. juni 2013 kl. 23:04.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg anbefaler forøvrig http://projecteuler.net/problems på det varmeste til alle som ønsker å bli bedre på matematisk programmering/algoritmer.

Utrolig varierte og interessante problemer. Jeg drev en stund å øvde meg på å løse problemer der uten bruk av looper, altså kun med vector/matrise-regning.. ser dere igjennom løsningsforslagene som blir tilgjengelig etter at dere har løst en oppgave, og finner uforståelig R-kode er det ikke usannsynlig at den er min
Vis hele sitatet...
Spennende! Skal nok ta noen turer innen der noen ganger tror jeg