Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2739
Det er blitt hevdet av mange nordlendinger og finnmarkinger at sør-norge har kolonisert deres landsdel ved å utnytte de lokale råvareressursene til egen fordel. Det vises i denne sammenheng spesielt til fiskeindustrien. Representerer dette et korrekt historisk bilde, eller er dette bildet mer sammensatt og komplekst?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av mats50001 Vis innlegg
Det er blitt hevdet av mange nordlendinger og finnmarkinger at sør-norge har kolonisert deres landsdel ved å utnytte de lokale råvareressursene til egen fordel. Det vises i denne sammenheng spesielt til fiskeindustrien. Representerer dette et korrekt historisk bilde, eller er dette bildet mer sammensatt og komplekst?
Vis hele sitatet...
Det er klart sør-Norge har utnyttet ressursene i nord, men nord-Norge er på ingen tenkelig måte kolonisert!
Nord-Norge har tilnærmet nøyaktig samme velferdsstat, offentlige forvaltning, og generelt fellesgoder som "søringene"..

..Appåtil må du ta med i diskusjonen alle de subsidiene finnmarkinger og særlig samene får.

Én ting som jeg vil bemerke, og som ikke er veldig populært å si iblant samer/finnmarkinger, eller er spesielt solidarisk, men er likefullt riktig;
- er at "søringer" generelt sett og oslofolk spesielt er mer produktive og bidrar mer til Norges BNP.

- http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.5802979 -reindrift
-
Landsdelen har en verdiskapning på 113 mrd kroner i året (2006),[3] 8,1% av Norges verdiskapning.[4] Bruttonasjonalprodukt per innbygger i Nord-Norge er 319.902 kroner (2009), litt under landsgjennomsnittet på 488.037 kroner (2009).[5]
Vis hele sitatet...
- verdiskapning
Sist endret av aeon_illuminate; 29. mai 2013 kl. 14:15.
Trådstarter
20 9
Det som for meg synes paradoksalt, er at nordnorge og Finnmark jo ble kolonisert av folk som i stor grad kom fra sørnorge fra og med 1200 - tallet og fremover i tid. Denne sørnorske etniske grupperingen hevder i dag at deres landsdel ble kolonisert av folk fra fra Bergen osv. ved at Bergen ble gitt handelspriveliger osv. Jeg får bare ikke dette til å stemme ettersom de som hevder dette opprinnelig selv stammer fra sørnorge.
Neutral Good
Mith's Avatar
En koloni kan per def ikke være innenfor landets grenser, så at nord-norge noen gang skulle vært kolonisert er i seg selv feil.
http://snl.no/Norge_historie_fra_800...og%20kristning
Sist endret av Mith; 29. mai 2013 kl. 15:17.
Trådstarter
20 9
Sitat av Mith Vis innlegg
En koloni kan per def ikke være innenfor landets grenser, så at nord-norge noen gang skulle vært kolonisert er i seg selv feil.
http://snl.no/Norge_historie_fra_800...og%20kristning
Vis hele sitatet...
Nord - Norge ble kolonisert av etniske nordmenn fra 1200-tallet og utover. Før dette var områdene utelukkende forbeholdt samer som kom dit for ca. 10 - 12000 år siden. Nasjonale grenselinjer var den gang ikke etablert.

http://www.tromsfylke.no/samisk/gren...nordnorge.html

Fra Wikipedia:

Norsk kolonisering skjøt imidlertid ny fart utover 1800-tallet, dels på grunn av større økonomisk aktivititet, men også på grunn av en uttalt fornorskningspolitikk fra myndighetenes side. Fra 1700-tallet fikk også Finnmark et finsk befolkningselement, de første kom til Alta ca. 1740, mens den store innvandringen skjedde under hungersnøden i Finland i 1860-årene.

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Finnmark
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av mats50001 Vis innlegg
Det som for meg synes paradoksalt, er at nordnorge og Finnmark jo ble kolonisert av folk som i stor grad kom fra sørnorge fra og med 1200 - tallet og fremover i tid. Denne sørnorske etniske grupperingen hevder i dag at deres landsdel ble kolonisert av folk fra fra Bergen osv. ved at Bergen ble gitt handelspriveliger osv. Jeg får bare ikke dette til å stemme ettersom de som hevder dette opprinnelig selv stammer fra sørnorge.
Vis hele sitatet...

Aha, vi snakker altså kolonisering og ikke norsk makroøkonomi som var svaret mitt oppe, okei.

Ja, som sagt i innlegget over meg har Finnmark tilhørt offisielt Norge i mer eller mindre 1000 år. Før vikingtiden var et fåtall av befolkningen etniske nordmenn.
Etterhvert kom det flere og flere til, samtidig som den samiske og kvenske befolkningen ble fornorsket utover 17-1900-tallet.

Det vi kan si, mener jeg, er at Finnmark og Troms har blitt befolket og gjennomgikk en _fornorskning_ gjennom flere faser snarere enn _rein kolonisering_. Klart dette ligner kolonisering, men samtidig er det jo ikke klassisk kolonisering heller. Det var riktignok tilstander med klassisk kolonisering utpå senmiddelalderen og dansketida der etniske nordmenn befolket spesielt kystområder der det var lite kystsamer, som Lofoten.

Det er litt uklart for meg hva du mener rundt Bergen og om bergensere har kolonisert Norge? Det jeg kan si i hvertfall er at det er innlysende for "alle" at Bergen er litt "unorsk", på den måten at bykulturen gjenspeiler en by langt lenger sør i Europa, samt at mange ekte bergensere stammer ifra mer sentrale deler av Europa. En ting til å nevne i sammenhengen; hvis man sammenligner f.eks 20 000 bergensere med 20 000 fra sentrale østlandet og mikroanalyserer utseende og fysiske trekk, vil man se at _jevnt over_ har bergensere _noe mer_ tyske trekk enn skandinaviske/norske.

Håper dette ga litt svar, men du må nok reformulere litt spørsmålet kanskje, skjønte ikke 100% det med Bergen.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. mai 2013 kl. 15:51.
Indre Østfold ble også kolonisert da Olav den Hellige slaktet ned de frie bøndenes demokratisk valgte leder. Jeg mener ikke med dette å si at det er meningsløst å ha et historisk perspektiv med lange linjer tilbake til fortiden når man skal kommentere dagens situasjon, men i prinsippet har hele "Norge" blitt kolonisert av de griske kongene som skapte landet. Du kan altså ikke bruke argumentasjonen utelukkende for å fremme nordnorske separatistiske motiver.
Hvilket historisk perspektiv har du på dette? Mener du Nord-Norge er kolonisert av Sør-Norge i dag? Mener du de ble kolonisert på 16,17,18 eller 1900 tallet? Enda tidligere enn det? Går man veldig langt tilbake var jo Norge delt inn i flere småriker som til slutt ble samlet av Harald Hårfagre etter slaget ved Hafrsfjord.

Hvis vi ser bort fra det historiske perspektivet kan man neppe si at Nord-Norge er kolonisert i dag. Det er nok slik at makten og den økonomiske motoren i Norge stort sett er samlet i Sør-Norge, men nordlendinger blir jo ikke utnyttet i dag, og nyter godt av det samme velferdssamfunnet som alle andre. Vi er alle nordmenn uansett hvor vi bor i landet.

Hvis du absolutt ønsker å ha et separatistisk perspektiv på dette, kan man jo si det slik at de maktstrukturene som ble etablert av danskene og svenskene under unionstiden fremdeles eksisterer i Norge i dag. Bla kan vi se dette i den klassiske hovedstadsarrogansen, der østlendinger, særlig representert ved de bemidlede på vestkanten i Oslo, ser ned på folk som kommer fra andre plasser i landet. Spesielt om man kommer fra en region som tradisjonelt har vært kjent for landbruk og fiske. Oslo er jo også en unaturlig hovedstad for et så langstrakt land som Norge. Det er veldig lang avstand fra Kirkenes til de viktigste samfunnsinstitusjonene. Det hadde vært mer naturlig om f.eks. Trondheim, som er ca midt i Norge, hadde vært hovedstad.

Hvis det virkelig ble aktuelt å skille Nord fra Sør hadde jeg sett for meg at Trøndelag og kanskje også Møre og Romsdal ble del av den nye staten, sammen med Nordland, Troms og Finnmark fylke. Kanskje hadde det til og med hadde vært aktuelt å ta med Jämtlands, Västerbottens og Norrbottens län i den nye staten om svenskene på den andre siden av grensen ønsket det. Tror ikke kjærligheten for hovedstaden og EU-systemet er noe større der.

Er selvsagt vanskelig å spå, men med den demografiske utviklingen som skjer i Norge i dag skal du ikke se bort i fra at motsetningene mellom de forskjellige folkegruppene i Norge, særlig i forhold til muslimene, blir så store at en separatistbevegelse vil få livets rett.

Vil du ha ein eigen nordnorsk stat?
Ei gruppe på Facebook vil opprette ein eigen nordnorsk stat ved namn "Republikken Hålogaland".
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nordland/vil-du-ha...tat_-1.6260608
Trådstarter
20 9
Jeg skal forsøke å tydeliggjøre mitt spørsmål. Mange nordlendinger og finnmarkinger hevder at søringer har utnyttet deres fiskeriresurser. De hevder at slik utnytting har pågått gjennom mange hundre år og at det pågår den dag i dag. Enkelte hevder også at dette kan kalles for kolonialisme og en form for imperialisme ettersom de bor i nærmere geografisk avstand til fiskeriområdene enn det søringene gjør. I denne sammenheng hevder de feks. at bergensere har drevet en ren utnytting av deres ressurser. Det vises i denne sammenheng til Hanseatene som drev omfattende eksport til utlandet. I vår tid vises det til Røkke og hans påståtte svik mot ansatte i fiskerinæringen nordpå.
http://m.db.no/2012/11/07/kultur/deb...4236087/?www=1

I hvilken grad kan det hevdes at søringer utnytter og koloniserer nordområdene i et samtidig og historisk perspektiv? - Setter pris på svar fra kunnskapsrike mennesker.
Først og fremst: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.UaY6l0Awe24

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Appåtil må du ta med i diskusjonen alle de subsidiene finnmarkinger og særlig samene får.
Vis hele sitatet...
Hvilke subsidier tenker du mest på da?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Én ting som jeg vil bemerke, og som ikke er veldig populært å si iblant samer/finnmarkinger, eller er spesielt solidarisk, men er likefullt riktig;
- er at "søringer" generelt sett og oslofolk spesielt er mer produktive og bidrar mer til Norges BNP.
http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.5802979 -reindrift
- - verdiskapning
Vis hele sitatet...
Alle de store norske selskapenes hovedkontorer ligger i Oslo med høye lønninger fordi det er hovedstaden, mens veldig mye av produksjonen skjer i distriktene. Det finnes omtrent ikke industri i Oslo lenger, og det er ikke papirflyttere som skaper verdi. Forøvrig er det gamle tall i linken du kommer med, sjekk linken øverst i denne posten.

Reindrifta er det ikke vits å nevne engang, den er som en kuriositet å nevne. Det er en håndfull familier som driver på med det for å føre kulturarven videre, det er ikke reindrift Finnmark lever av. De fleste vil ha vekk reindrifta da den sperrer for mye annen utvikling.
Sist endret av KultNick; 29. mai 2013 kl. 19:32.
Trådstarter
20 9
Rammeoverføringene er høyest i Finnmark, vel 100 prosent over landsgjennomsnittet, jf. tabell 4.7.

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/d...html?id=344057