Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1208
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
...så jeg har sett litt på canon sitt 600D men etter å ha lest dette virker det som om Nikon D5100 tar bedre bilder. Har også lest at nikon sjenerelt har bedre bildebrikker og er mindre skurrete med høy iso. På en annen side har vel nesten alle de andre urbexerene her canon, så det ville vel vært lettere å låne en canon linse for "Det ene bildet".

Noen forslag?
Sist endret av Shorono; 29. mars 2012 kl. 10:30.
True phreak.
Først og fremst: Det er fotografen som tar bildene, ikke kameraet. Du vil neppe se forskjell på bilder tatt med hhv. Canon og Nikon. Har fått med meg at Nikon visstnok har bedre kit-objektiv, og dersom du ikke tenker å investere noe særlig i objektiver er det et langt viktigere kriterie enn bildebrikken...

I denne prisklassen er det enormt små forskjeller, jeg ville heller tenkt mer på hva slags kamerasystem jeg ville bundet meg til, da kamerahuset er det minst betydelige investeringen hvis man skal ha litt utstyr (det er jo selvfølgelig ikke gitt at det er tilfellet her, da...).
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Nikon har vært bedre med ISO støy ganske lenge nå. Fokus pleier også å være noe som Nikon er bedre på.
Alt spørs jo hvilke modeller som sammenlignes.

Du burde ikke kjøpe kamera på grunnlag på hva andre har. Liker du Nikon, så kjøper du Nikon, og vice versa.
Verken 600D eller D5100 knuser den andre og begge er gode kameraer.
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke nok erfaring med hverken canon eller nikon til å ha en favoritt. Men det virker jo som at lav ISO støy kan være en fordel når man tar bilder mørke steder. Detjeg mener med at alle har canon er at hvis jeg finner et sted hvor jeg vil ta bilder av noe høyt oppå en bygning og jeg ikke har et macro objektiv så kunne jeg helt sikker fått lånt et av noen til canon mens det hadde vært litt vanskeligere med nikon siden nesten alle har canon.
Nesten alle har ikke canon. Nikon har så og ai like mye utstyr på markede. Hvilket kamera du velger går kun på din egen preferanse.
True phreak.
Sitat av Shorono Vis innlegg
Jeg har ikke nok erfaring med hverken canon eller nikon til å ha en favoritt. Men det virker jo som at lav ISO støy kan være en fordel når man tar bilder mørke steder. Detjeg mener med at alle har canon er at hvis jeg finner et sted hvor jeg vil ta bilder av noe høyt oppå en bygning og jeg ikke har et macro objektiv så kunne jeg helt sikker fått lånt et av noen til canon mens det hadde vært litt vanskeligere med nikon siden nesten alle har canon.
Vis hele sitatet...
Lav ISO-støy er bra. Et lyssterkt objektiv er bedre.
Oh god not this guy
Shorono's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Nesten alle har ikke canon. Nikon har så og ai like mye utstyr på markede. Hvilket kamera du velger går kun på din egen preferanse.
Vis hele sitatet...
Alle som i alle jeg har vært på urbex med. Hjelper ikke om det er mange som har nikon hvis ingen av dem er i nærheten og har muligheten til å låne meg et objektiv.
Jeg mener at Nikon gjengir lys og farger mye bedre enn Canon.
Dette skillet var kraftigere før, men fremdeles av åpenbar betydning i mine øyne.
Såpekoker av rang
Har alltid synes Nikon gir kjipere bilder på mange måter, men det er vel bare de jeg kjenner med Nikon som ikke bruker det for det det er verdt - har ikke veldig mye personlig erfaring.

Folk over her mener det motsatte som meg. Begge kameratypene kan gi spektakulære bilder. Forskjellene er svært små, og de forskjellene som er der kan eventuelt fikses på under redigering.

Konklusjon: Velg det som føles best i hånda.
Sist endret av monoid; 29. mars 2012 kl. 11:34.
True phreak.
Sitat av monoid Vis innlegg
Har alltid synes Nikon gir kjipere bilder på mange måter, men det er vel bare de jeg kjenner med Nikon som ikke bruker det for det det er verdt - har ikke veldig mye personlig erfaring.

Folk over her mener det motsatte som meg. Begge kameratypene kan gi spektakulære bilder. Forskjellene er svært små, og de forskjellene som er der kan eventuelt fikses på under redigering.

Konklusjon: Velg det som føles best i hånda.
Vis hele sitatet...
Nå bruker jo de fleste "amatører" å ta bilder med kameraets standardkomprimering, tør vedde på at disse forskjellen viskes ut betraktelig dersom man tar bilder i RAW, og benytter samme behandlingsregime...
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Lav ISO-støy er bra. Et lyssterkt objektiv er bedre.
Vis hele sitatet...
Ikke alltid. Stor blender er ikke alltid det som ser best ut.
Det kan faktisk se helt forferdelig ut på mange motiver. Derav er det å ha mulighet til høy ISO veldig nyttig. Tok selv noen interiørbilder til en skole oppgave denne uken uten stativ. Da var ISO 1000 veldig nyttig å bruke med tanke på at jeg ikke kan bruke for stor blender til motivene.
Men nå sier jeg ikke at Canon har dårlig ISO ytelse.

Shorono, ta en tur i en butikk og prøvehold kameraer fra Nikon og Canon. Les litt om de og kikk på reviews på Youtube.(Anbefaler DigitalRevTV)
Da kan du jo få et lite innblikk i hva du vil ha i et kamera.
Sist endret av Parptarf; 29. mars 2012 kl. 11:51.
Jeg har et Nikon D3100 og jeg elsker det. Bruker også en billig linse. Men bildene blir bra forde fordi jeg har brukt mange timer på å lære alt om kameraet. Tar bilder i RAW format og med manuell instilling. Vet du hva du driver med og kjenner kameraet ditt så er det i grunn samme hva slags merke du bruker.
True phreak.
Sitat av Parptarf Vis innlegg
Ikke alltid. Stor blender er ikke alltid det som ser best ut.
Det kan faktisk se helt forferdelig ut på mange motiver.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvor fokuset ligger... Er det på optisk uendelig, og det er et godt objektiv som ikke forvrenger noe særlig ved f/min er det klart å foretrekke fremfor støy. Synes jeg, da. Nå er det riktignok lenge siden jeg har vært borti nye speilreflekskameraer, så jeg er fortsatt stuck i en verden hvor ISO 1600 betyr vannvittig med støy.
Sist endret av Orph; 29. mars 2012 kl. 12:19.
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Kommer an på hvor fokuset ligger... Er det på optisk uendelig, og det er et godt objektiv som ikke forvrenger noe særlig ved f/min er det klart å foretrekke fremfor støy. Synes jeg, da. Nå er det riktignok lenge siden jeg har vært borti nye speilreflekskameraer, så jeg er fortsatt stuck i en verden hvor ISO 1600 betyr vannvittig med støy.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor nære fokuspunket ditt er og brennvidden ja. Men de fleste objektiver fra 35mm og oppover vill ha lite dybdeskarphet fra 5meter og nedover.
Tenk også skarphet. Større blender er i de aller fleste tilfeller mindre skarphet.

Mange nye kameraer som er helt sinnsyke på ISO, mitt D7000 har brukbare bilder i alt lys jeg har testet helt opp til 6400. Og går man opp i fullformat blir det jo bare enda bedre. Men ja, på eldre kameraer er det veldig mye støy som vil ødelegge bildet. Kan si meg enig at en lyssterk linse er bedre i det tilfelle.

Sorry at det blir litt teknisk Shorono.
Det beste er å gå til en butikk og kjenne på hvilket av kameraene du ønsker sitter best i handa de.