Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1516
Hei freaks!

På tide å oppgradere PC-en.

Jeg skal ha en skikkelig pc der jeg kan streame/recorde mens jeg spiller div spill.
Jeg SKAL ha 2 eller 3 skjermer. Har 1 fra før av, pluss nytt tastatur, har datamus
Jeg har aldri hatt et så høyt budsjett på kjøp av en pc før. håper noen kan hjelpe meg med det rette utstyret, Jeg bygger PC-en selv så en sånn lista fra komplett hadde vært toppers!

Kabinettet er det ikke så farlig med. Så lenge jeg kan ta det med meg hvor jeg en måtte dra.

Jeg har egentlig ikke så mye peil på hva som er bra og ikke, så håper noen som har peiling på slike ting ser denne tråden!

Takk på forhånd!
Når du skal streame er CPU veldig viktig, inkl. ram!

Det beste er å putte inn et bra hovedkort, bra skjermkort, bra strømforsyning og rikelig med RAM!
Siden du skal ha den komplette "gamer" pc'en så er det nok lurt!

Så jeg hadde selv fokusert på de tingene.
Men stream er det viktigste CPU og RAM!
Håper jeg hjalp deg med det lille inspillet mitt, så får du nok rikelig med hjelp av andre og!

-eX
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
http://bildr.no/thumb/1187239.jpeg

Skjerm kan du velge etter ønske

Her kan du finne tastatur og velge en lik skjerm til, muligens 2 med budsjettet ditt. Dette er det absolutt BEIST i mine øyne.
Sist endret av CHillZoNE; 23. mai 2012 kl. 12:33.
Hmm kanskje denne oppsetten:

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-B28D460ACADC


Ops, trodde jeg gjordet denne oppsetten hos Dustin xD Blir iallefall billigere hos dem. Får prøve å sette opp samme lista hos dem og se hvor billigere den blir.
Sist endret av Gulingen; 23. mai 2012 kl. 12:35.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
http://bildr.no/thumb/1187264.jpeg

Så velger du deg det tastaturet du vil ha selv. 3 x 27 er ganske awesome
kan jeg spørre hvorfor du skal svi av 25000 på en datamaskin?? jeg er selv gamer, og jeg liker også å ha "top notch" deler, men 25000 er veldig overkill hvis du spør meg. Hva med å bruke 15000 nå, og så heller bruke resten på å oppgradere om et par år?
Hvis du bruker alt nå vil du stå igjen med en kickass pc som er best på markedet i 2 år, så får du samme ytelsen for halvparten av prisen. Men kjenner meg veldig godt igjen på å skulle ha det beste når man har pengene, men har gjort det samme, var ikke verdt det..
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Standard kjøler på GPU - anbefaler f.eks Asus eller gainward sine. Mye bedre kjøling.

Hva skal han med 1200W PSU? Trengs ikke på 680 i SLI en gang. Holder i lange baner med 850/1000. Det hadde holdt med 750 og, men det er oppunder smertegrensen.

I5 er mere en godt nok til hans bruk, kan bruke den oppsparte summen på noe mere nyttig. (Ja, greit HT vil nyttegjøre seg i redigering, men det er ikke så mye å hente kontra pris.)

Hvorfor lukke vannkjøling? Det bråker noe grusomt, jeg kan garantere deg at det oppsetet jeg la til er MYE stillere en det der.

Trenger han sabertooth HK?

Og, det er ikke nødvendig med "varmespredere" på Ram'en om han ikke skal klokke veldig mye.


EDIT: Shit, ser jeg har klart å velge 760W PSU, dette er min personelige liste. Skulle vært en Corsair AX 850 der isteden.

Her er den korrekte og redigerte versjonen fra meg, med 850W PSU:

http://bildr.no/thumb/1187269.jpeg
Sist endret av CHillZoNE; 23. mai 2012 kl. 12:58.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...5-5FD237AE82B1

veldig støysvakt oppsett, som vil klare samtlige spill over 3 skjermer, uten problemer i 60FPS.
Turtl3Neck's Avatar
Trådstarter
6 1
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
kan jeg spørre hvorfor du skal svi av 25000 på en datamaskin?? jeg er selv gamer, og jeg liker også å ha "top notch" deler, men 25000 er veldig overkill hvis du spør meg. Hva med å bruke 15000 nå, og så heller bruke resten på å oppgradere om et par år?
Hvis du bruker alt nå vil du stå igjen med en kickass pc som er best på markedet i 2 år, så får du samme ytelsen for halvparten av prisen. Men kjenner meg veldig godt igjen på å skulle ha det beste når man har pengene, men har gjort det samme, var ikke verdt det..
Vis hele sitatet...
Du la vel ikke merke til at det sto MAX 25k Hvis jeg får en pc som er helt grei som gjør det jeg vil den skal gjøre for en 15k er det vel greit da!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Du har masse fint å velge i her. Jeg tror Frufsa sitt oppsett, eller mitt er de beste. (mitt siste vel og merke, ble litt rot istad.)
O-o-o-overkill!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Så absolutt

Men, det er jo hovedsakelig skjermene som er dyre her, ellers er det "standard" gaming utstyr.

i5 IB
Z77 HK
Corsair PSU, etc etc
Sist endret av CHillZoNE; 23. mai 2012 kl. 13:28.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Du har masse fint å velge i her. Jeg tror Frufsa sitt oppsett, eller mitt er de beste. (mitt siste vel og merke, ble litt rot istad.)
Vis hele sitatet...
Ikke for og være prikete :P
men et 690 kort er dessverre ikke opptimalt om man skal kjøre 3 skjermer, da vil det rett og slett slite med lite vram,

men er enig med deg i valget av dustin fremfor komplett i hvertfall

jeg gidder bare ikke bruke dustin til og lage lister, da butikken er ekstremt rotete, og komplett har et bedre del handleliste system :P

jeg vil også anbefale han (om han skal gå for et sli oppset, noe han nesten må, for og få nokk vram og kraft til og spille på alle 3 skjermene) og gå opp på lga-2011, for og få x16 på begge kortene.

Han kan eventuelt bytte over til AMD, hvis han skal spille på 3 skjermer, dette er faktisk amd bedre på en nvidia, da i form av 7950 eller 7970.

men siden han hadde en skjerm fra før av tenkte jeg at han kan dra nytte av teknologien som er på 680 og kjøre 3 skjermer i surround og 1 skjerm over til masse rart
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Vettu, du har et meget godt poeng der. 7970 i Crossfire vil nok gjøre seg godt her, EVT 4GB versjonen av 680 til Gainward.

Men jeg tror ikke 690'en kommer til å gi etter alikevel. Tror den klarer strabassene meget godt
Sist endret av CHillZoNE; 23. mai 2012 kl. 13:31.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Vettu, du har et meget godt poeng der. 7970 i Crossfire vil nok gjøre seg godt her, EVT 4GB versjonen av 680 til Gainward.
Vis hele sitatet...
eller bare det til evga som er billigere refferanse kjøleren på 6xx serien er jo veldig bra den støysvak, og holder kortet kaldt.

men som jeg sa, hvis han skal dra nytte av 3+1 skjerm på best mulig måte burde han velge nVIDIA, men hvis han gir den gamle skjermen til meg og bare bruker 3 nye, vil AMD være mest opptimalt
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Så, sånn teoretisk sett så er 4GB 680 i sli det optimale da? o.O DET ER DYRT!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Så, sånn teoretisk sett så er 4GB 680 i sli det optimale da? o.O DET ER DYRT!
Vis hele sitatet...
Sån rent teoretisk vil 3960x og 4x 680 4gb sli være det mest opptimale, men det er dyrt

men en hver gamer vil klare seg FINT med 3820 og 670 4gb SLi til og spille samtlige spill til dags dato over 3 skjermer :P
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
For utdatert, for rotete. Det systemet som er nå, med tråder i HW avdelingen som dette fungerer knirkefritt.

Edit, ikke til deg frufsa, men juzz.

Frufsa:

Joda... /end
Sist endret av CHillZoNE; 23. mai 2012 kl. 13:43.
Dersom jeg skulle brukt slike summer på ny maskin, hadde jeg delt opp handlelista i to deler og prioritert ting med lang "holdbarhet". Kjøp bra skjerm, tastatur, psu, kabinett etc., men kjøp mid-end/upper-mid-end på ting som GPU og CPU. Et 690 GTX kommer til å være sånn passe dårlig om 2-3 år, og det lønner seg da heller å kjøpe litt billigere litt oftere. Skjerm/tastatur er tingene du faktisk er i kontakt med, og her merker du stor forskjell på kvalitet. De holder også i mange år om du kjøper skikkelig. Kabinett/psu holder også i mange år om du kjøper skikkelig.

HDD/SSD holder også en stund, men du kommer mest sannsynlig til å supplere etterhvert. RAM/HK blir ikke gammelt så fort som GPU tror jeg, men det kommer helt an på.

Dyr GPU vil i mange tilfeller være overkill, hvis du ikke har spesielle behov. Jeg sitter på 6870, og kjører både Diablo 3 og BF3 på high.
Turtl3Neck's Avatar
Trådstarter
6 1
Som dere sikkert ser er jeg ny på Freak, jeg er overasket over all den hjelpen jeg får her. Er blitt så mye klokere!
TAKK til alle som har kommet med forslag.

Hvilken kjøling bør jeg egentlig ha ? Alle vennene mine sier at jeg MÅ ha vannkjøling. Hva tror dere ?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Turtl3Neck Vis innlegg
Som dere sikkert ser er jeg ny på Freak, jeg er overasket over all den hjelpen jeg får her. Er blitt så mye klokere!
TAKK til alle som har kommet med forslag.

Hvilken kjøling bør jeg egentlig ha ? Alle vennene mine sier at jeg MÅ ha vannkjøling. Hva tror dere ?
Vis hele sitatet...
Vannkjøling er absolutt ikke nødvendig, men det kan være greit nok.

Personlig erfaring;

Corsair H40/H60 (lukket vannkjølingsoppsett) holder lavt støynivå under idle, men kan støye litt under load

Random luftkjøler fra noctua elns; Litt høyere idle, men tilnærmet samme under load. (støynivå)

Temps; Mellom 20-50 på begge.
I mine øyne er CHILLZoNE sitt oppsett best mtp GPU!
Mye mer oppgraderingsvennlig, drar mindre strøm og utvikler mye mindre varme.
Sist endret av Knäppgök; 24. mai 2012 kl. 13:47.