Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4520
håper på klare svar her! solgte en moped (derbi GPR 50) og nå klager kjøperen på probler som ikke var på salgsdagen!

den 24 april 2012 solgte jeg en moped til summen 14500,-. kjøperen hadde sett over sykkelen, og jeg informerte om alle de feil og mangler som jeg viste om til da. jeg og kjøper var enige om at sykkelen skulle bli tatt over så snart forsikring og alt annet var iorden, overtakelsedatoen ble satt til 04.05. 2012. jeg og kjøper var enig om at han godtok de feil og mangler som var ved sykkelen pr dags dato.

i kontrakten fikk jeg med at det var feil ved det elektriske annlegget (lysa funka ikke), batteriet var flatt. alt dette skulle jeg kjøpe nytt før han tok over sykkelen.

24 timer etter kjøpet ringer kjøperen opp igjen og gir meg en lang liste over det han mener er gale ved sykkelen. for det første røk clutch - vaieren ( den var ny og ubrukt da han tok over sykkelen), han mener at veivlageret på sykkelen holder på å gå i stykker (berre en antagelse etter noen kompiser av han hadde sett på den), lekasje fra tank (det problemet var ikke da jeg solgte den og kjøperen hadde sett grundig over sykkelen). lysene funket ikke enda ikke selv om pærene er nye.

har jeg noe ansvar til dette? jeg solgte sykkelen i den standen den var i , og informerte kjøperen om de feil og mangler som jeg da viste om, og dette hadde han godtatt. i tillegg hadde kjøperen sett over sykkelen grundig før salg og godtatt det han hadde både sett og hørt. kjøper fikk også avslag i prisen.

er dette mitt problem?

håper på klare svar!!
Rett på meg gjerne hvis jeg tar feil, men hvis du har skrevet kontrakt med han, om de feil som er der og han har signert og godtatt kjøpet så har han vel egentlig ingenting?
Trådstarter
7 0
jeg informerte han om alt jeg viste om. nå ringte han meg og ville ha sykkelen inn til verksted for å få en fagkyndig til å se på den, men uansett hva han finner ut av kan det umulig være mitt problem vel? for alt jeg vet så kan den nye eieren ha kjørt den ihjel :S
Sitat av dansan25 Vis innlegg
jeg informerte han om alt jeg viste om. nå ringte han meg og ville ha sykkelen inn til verksted for å få en fagkyndig til å se på den, men uansett hva han finner ut av kan det umulig være mitt problem vel? for alt jeg vet så kan den nye eieren ha kjørt den ihjel :S
Vis hele sitatet...
Ikke ta den inn på verksted selv som en annen her på forumet gjorde.
La han engasjere advokat om han vil, du har jo gjort alt på den riktige måten og ta det til høyesterett om han vil det!
Trådstarter
7 0
ok? hvorfor ikke? det er ikke jeg som tar den inn på verkstedet, det er kjøperen. og for min del kan jo han gjøre hva han vil, det er jo ikke min sykkel lenger :P
Hvis det står i kontrakten at den selges som den står så gjelder det. Hans sykkel, hans problem.
Velkommen til Freak! Kan jeg spørre om hvilken kontrakt du brukte som utgangspunkt? Hvis du har brukt NAFs kjøpskontrakt for MC, og har krysset av på "Kjøretøyet selges <som det er>" så skal det ikke være noe problem.
Sitat av Nath Vis innlegg
Hvis det står i kontrakten at den selges som den står så gjelder det. Hans sykkel, hans problem.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det funker slik om sykkelen har en del feil som ikke ble nevnt ved salg.
Trådstarter
7 0
jeg brukte forbrukerrådet sin kjøpskontrakt
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tror ikke det funker slik om sykkelen har en del feil som ikke ble nevnt ved salg.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk akkurat slik det er. Den selges som forevist, og det er ingenting kjøper kan gjøre med det. Han kan dog heve kjøpet tror jeg, men det bør skjer innen ett par uker.

Selv solgte jeg en moped for noen år siden, der jeg var fullstendig klar over at det var en liten bensinlekkasje. Dette sa jeg ikke noe om til kjøperen. Han ringte meg to dager etter kjøpet, og fortalte meg om problemet. Jeg var fullstendig klar over dette, men sa at den ikke var slik når jeg hadde den. Dette var uærlig gjort av meg, og jeg er fullstendig klar over det. Har ikke hørt mer fra han siden, og det har vell gått 4-5 år nå .

Når TS faktisk ikke var klar over problemene som kjøper nevner burde ikke dette være noe problem i det hele tatt. At en helt ny clutchvaier ryker, veivlageret holder på å gå i stykker og at det er lekkasje fra bensintanken høres veldig usannsynlig ut, så det kan virke som at kjøperen bare vil skvise litt penger av deg før han er ferdig. Det er bare å holde seg hard, og si det som det er, nemlig at du ikke hadde noen av nevnte problem.

Håper saken ordner seg! Lykke til
Sitat av dansan25 Vis innlegg
har jeg noe ansvar til dette? jeg solgte sykkelen i den standen den var i , og informerte kjøperen om de feil og mangler som jeg da viste om, og dette hadde han godtatt. i tillegg hadde kjøperen sett over sykkelen grundig før salg og godtatt det han hadde både sett og hørt. kjøper fikk også avslag i prisen.

er dette mitt problem?

håper på klare svar!!
Vis hele sitatet...
Hei!

Kjøpsloven § 19 handler om ting som er solgt "som den er". Regner med at det er den som vil gjelde her?

I §19 (1) står det ved hvilke forhold det vil foreligge en mangel.

Så sånn som jeg tolker den vil du være ansvarlig dersom du:

a) Har gitt opplysninger som ikke stemmer.
b) Ikke har gitt opplysninger omvesentlige forhold, som du måtte kjenne til.
c) Mopeden er i vesentlig dårligere stand enn antatt.

Kjøpsloven § 20 sier mer om kjøperens ansvar, forundersøkelser osv.
Blant annet at kjøperen ikke kan gjøre gjeldende mangler som han burde ha oppdaget under forundersøkelse. (§20 andre ledd).

Ville tatt en titt på disse paragrafene om jeg var deg, evt. også § 21 som går på vurdering av tidspunkt for mangel.

Sikkert noen med bedre peiling enn meg her, om han har undersøkt sykkelen før han kjøpte den, og du opplyste om alle kjente mangler, skal det litt til for at du skal være ansvarlig for mangler som har dukket opp senere.

btw. Har du fått penger for mopeden?

Legger ved link til deg:
Kjøpsloven

Håper dette er til hjelp =)
Trådstarter
7 0
hei!

som jeg har skrevet før, opplyste jeg om alt som jeg viste, og sa også klart ifra til kjøper at var det noe mer han lurte på var det bare å spørre å ikke minst undersøke selv. i kontrakten var kjøper også enig om at han godtok de feil og mangler som var ved sykkelen pr dags dato og at han også hadde prøvekjørt og besiktet mopeden jeg har enda ikke fått pengene på konto, men siden han har enn annen bank enn jeg så går det vel et par dager var der da han overførte
Sitat av dansan25 Vis innlegg
an mener at veivlageret på sykkelen holder på å gå i stykker (berre en antagelse etter noen kompiser av han hadde sett på den)
Vis hele sitatet...
Har du hatt noen trim på mopeden? Eller for liten oljeblanding? Hvis ikke trim og god oljeblanding så er det ingen fare med det lageret. Man kan heller ikke høre/merke noe på dette lageret om det kan gå snart. Man kan merke på rådebank, men det er noe annet....
Trådstarter
7 0
der er trim på den ja, men jeg har alltid hatt riktig blandingsforhold så det jeg synes detvar merkelig at han kan høre at det kommer til å ryke snart :S
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vel, det er jo bare at lager, så det kan bli slitt etter tid.

Du kan jo se om det er slark i svinghjulet, eller høre etter raslelyder, du kan også se om det er slark opp og ned fra råden.
Om du presser motoren før den har blitt varm, så sliter det mye på motoren, spesielt om du har fjernet turtallssperren, og går forbi denne.

Hvor mange % olje kjører du på?

Men føler du har mye på din side, iogmed han har sett og vurdert den selv før han kjøpte den, og har godtatt at den selges som den er.
er ikke ditt problem, du har ikke noen plikt å informere om feil i det hele tatt faktisk. Fortell han at han ikke får en dritt tilbake.
Sitat av dansan25 Vis innlegg
hei!

som jeg har skrevet før, opplyste jeg om alt som jeg viste, og sa også klart ifra til kjøper at var det noe mer han lurte på var det bare å spørre å ikke minst undersøke selv. i kontrakten var kjøper også enig om at han godtok de feil og mangler som var ved sykkelen pr dags dato og at han også hadde prøvekjørt og besiktet mopeden jeg har enda ikke fått pengene på konto, men siden han har enn annen bank enn jeg så går det vel et par dager var der da han overførte
Vis hele sitatet...
Som sagt, jeg mener at du har opptrådt redelig her. Ser ingen grunn til at du skal være ansvarlig for ting som dukker opp senere. Hvis han ikke hadde kompetanse til å bedømme en moped selv burde han ikke kjøpe "som den er". Han godtok de manglene som var tilstede da han kjøpte den. Så lenge du får pengene dine ville jeg ikke brydd meg noe mer. =) Si i fra hvordan det går da!
Sitat av horrouddibuddi Vis innlegg
er ikke ditt problem, du har ikke noen plikt å informere om feil i det hele tatt faktisk. Fortell han at han ikke får en dritt tilbake.
Vis hele sitatet...

Les litt lenger opp, så ser du at du tar feil.
Sitat av horrouddibuddi Vis innlegg
er ikke ditt problem, du har ikke noen plikt å informere om feil i det hele tatt faktisk. Fortell han at han ikke får en dritt tilbake.
Vis hele sitatet...
Uff, hadde bare verden vært slik..
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Så lenge det står "Selges som den er" og han har skrevet under på det i kontrakten har han ingen ting han skulle sagt.
Trådstarter
7 0
da ringte kjøperen opp igjen! han kunne bekrefte at alle antagelsene var usanne, og dermed var han fornøgd med sykkelen ikke så rart da jeg hele tiden har behandlet sykkelen med omhu og det var litt rart at sykkelen nå skulle begynne å falle sammen :P men men, no er vi alle fall alle enige! takk for gode svar og råd !
Sitat av dansan25 Vis innlegg
da ringte kjøperen opp igjen! han kunne bekrefte at alle antagelsene var usanne, og dermed var han fornøgd med sykkelen ikke så rart da jeg hele tiden har behandlet sykkelen med omhu og det var litt rart at sykkelen nå skulle begynne å falle sammen :P men men, no er vi alle fall alle enige! takk for gode svar og råd !
Vis hele sitatet...
Bra at det ordner seg. Men detta får meg litt til å lurer på hva slags kar du har solgt sykkelen din til... Førs er den i ok stand, så er den ikke og til slutt så er den det igjen. Høres egentlig ut som at han fikk kalde føtter og angret på kjøpet av en eller annen grunn.