Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2000
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg lurer på noe angående DPS. Jeg har blitt henvist av psykisk helsehjelp og fastlege til DPS pga. flere alvorlige psykotiske tegn og depresjon osv. Jeg har vært tydelig på at jeg aldri har drevet med noe rus, og jeg har heller aldri vært i kontakt med politet, eller blitt tatt for noe ulovlig osv. Så det er ingenting som tyder på at jeg har drevet med rus fra verken dem sitt perspektiv og rullebladet mitt (helt plettfritt).

Men jeg røyker weed av og til, og jeg pisser ikke rent nå for å si det sånn. Jeg skal i møte med psykolog, psykiater, sosionom, og sykepleier (På forskjellige dager, altså flere ulike møter). Jeg har behov for denne hjelpen, og har veldig lyst til møte opp, men jeg skremmes av at jeg skal i møte med en sykepleier. Kommer jeg til å få meg en overraskelse og må plutselig ta en urinprøve eller blodprøve hvor de leter etter ulovlige stoffer? Har DPS lov til å gjøre dette uten fysisk mistanke at de har sett meg ruse meg osv? Det er jo åpenbart at de har en liten mistanke siden jeg har psykotiske tegn, men er dette nok til at de tester meg?

Dette ble veldig mye skriving, men det jeg i bunn og grunn lurer på er om jeg kommer til å bli testa for dop? Noen erfaringer?
Høyst usannsynlig.

Jeg vil ikke si at det er helt umulig, men det ville overrasket meg ekstremt. Det er ikke vanlig eller hensiktsmessig for dem å gjøre det på den måten. Du skal nok møte med en psykriatisk sykepleier til samtaleterapi, som er helt normalt.

Når det kommer til lovverket så er terskelen for tvang ekstremt høy i Norge.
De kommer ikke bare med koppen og ber deg gå å pisse uten videre. De spør først, og det er når det er snakk om medisiner at det er vanlig de spør om pisse prøver.
DPS tar ikke urinprøver, iallefall har aldri jeg eller bekjente opplevd det. når det er sagt så vil jeg anbefale deg å være åpen om eventuell bruk for å få riktig behandling, de har taushetsplikt og sier ingenting til politi eller lignende. har selv prøvd diverse og nevnt dette gor psykiateren uten at det har blitt noe tema ut av det
Sitat av extrawelt Vis innlegg
DPS tar ikke urinprøver, iallefall har aldri jeg eller bekjente opplevd det. når det er sagt så vil jeg anbefale deg å være åpen om eventuell bruk for å få riktig behandling, de har taushetsplikt og sier ingenting til politi eller lignende. har selv prøvd diverse og nevnt dette gor psykiateren uten at det har blitt noe tema ut av det
Vis hele sitatet...
Dersom du har førerkort og innrømmer til helsevesen at du ruser deg så er veien veldig kort til fylkeslege og førerkortbeslag.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tvilsomt at de ber om det. Tanken har aldri streifa meg engang og jeg har aldri blitt spurt om det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tvilsomt at de ber om det. Tanken har aldri streifa meg engang og jeg har aldri blitt spurt om det
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt spurt om det, men det var pga at psykologen visste jeg hadde røyka før og jeg innrømte å røyka for 2-3 mnder siden. Det var nok for at hun ville ha meg på pissings, men jeg bare nekta og avslutta behandlinga.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dersom du har førerkort og innrømmer til helsevesen at du ruser deg så er veien veldig kort til fylkeslege og førerkortbeslag.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å se en statistikk på det. Eneste jeg vet om som mista lappen i forbindelse med rus var en som kjørte av veien i pillerus.
Psykolog og lege har aldri reagert vedr førerkortet mitt kjenner ingen det har skjedd med heller og jeg henger bare med folk som ruser seg hehe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle likt å se en statistikk på det. Eneste jeg vet om som mista lappen i forbindelse med rus var en som kjørte av veien i pillerus.
Psykolog og lege har aldri reagert vedr førerkortet mitt kjenner ingen det har skjedd med heller og jeg henger bare med folk som ruser seg hehe.
Vis hele sitatet...
Fastlegen min tok heller aldri førerkortet selv om jeg innrømte daglig bruk av hasj, piller osv. Men han er også veldig sløv på både godt å vondt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle likt å se en statistikk på det. Eneste jeg vet om som mista lappen i forbindelse med rus var en som kjørte av veien i pillerus.
Psykolog og lege har aldri reagert vedr førerkortet mitt kjenner ingen det har skjedd med heller og jeg henger bare med folk som ruser seg hehe.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ingen statistikk å henvise til, annet enn hva folk jeg kjenner har fortalt meg om sine møter med DPS/SMP ifbm. førerkortbeslag.

Kan forsåvidt sitere et innlegg på Rustelefonen.no som er relevant her:

Dette er en problemstilling som dessverre er ganske aktuell, og som opptar mange. Det er riktig som du har lest om - at selv sporadisk bruk av illegale rusmidler har for enkelte medført en midlertidig inndragelse av førerkortet, hvor det vil følge en periode med urinprøver før man evt. får førerkortet tilbake igjen. En annen ordlyd av helsekravene finner du i Førerkortveilederen, og avsnittet Midler (alkohol, rusmidler og legemidler) som kan påvirke kjøreevnen, under "praktisk": For at rusbruken skal være omfattet av bestemmelsen, må bruken være helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko. Dette betyr en ruspreget bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når vedkommende er påvirket av middelet og når vedkommende ikke er påvirket. Det er ikke noen klar grense for når en rusbruk er av en slik art at det får konsekvenser for førerkortet. Her vil komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører måtte tas med i vurderingen. Dette betyr at i prinsippet skal psykologen vurdere hvorvidt din cannabisbruk er forenlig med helsekravene til førerkort eller ikke, ut ifra en rekke faktorer. Likevel er det i praksis ofte slik at det nærmest utvises nulltoleranse på selv sporadisk bruk, selv om bruken neppe kan kalles helseskadelig, og selv om vedkommende aldri kjører under ruspåvirkning. Det finnes riktignok en del unntak fra dette. Det er selvsagt vanskelig for oss å si hvilken av disse posisjonene din psykolog lener seg mot - kanskje er dette noe du kan forsøke å føle deg litt frem på. Dette regelverket har medført at mange vegrer seg for å være 100 % åpen med sin lege/psykolog/optiker, som selvsagt er en uheldig situasjon i terapeutisk sammenheng. Men dersom du ikke føler at det er helt nødvendig å snakke om din sporadiske cannabisbruk, er det kanskje lurt å unngå dette emnet, for å være på den sikre siden mht. førerkort.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dimergon; 25. januar 2021 kl. 22:48.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aldri si noe om weed bare avfei det om det kommer opp...
Da er det 0 stress
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du skal ta lappen eller har lappen. Ellers er det vel ikke noe problem
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, jeg lurer på noe angående DPS. Jeg har blitt henvist av psykisk helsehjelp og fastlege til DPS pga. flere alvorlige psykotiske tegn og depresjon osv.

Men jeg røyker weed av og til, og jeg pisser ikke rent nå for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Ett vennligsinnet råd; ta deg en pause.

Potrøyking og psykosesymptomer er en dårlig match.
Sist endret av 1000bein; 26. januar 2021 kl. 00:58.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dersom du har førerkort og innrømmer til helsevesen at du ruser deg så er veien veldig kort til fylkeslege og førerkortbeslag.
Vis hele sitatet...
Fair enough. Jeg har ikke lappen så om du ikke kjører så kan jeg iallfall bekrefte at du ikke har noe å bekymre deg for! Men om du har lappen vet jeg ikke hva som kan skje. Uansett, hvis du vil ha maks utbytte av terapi burde du legge det på hylla en stund, ihvertfall i starten under utredningsprosessen! Lykke til
Jeg ser ikke helt vitsen med å gå til psykolog om du ikke har tenkt å bære ærlig.
Psykologen er der for å hjelpe deg, ikke for å dømme