Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 47131
Sitat av *pi Vis innlegg
Det høres jo unektelig ut som at du i det forrige sitatet argumenterer for at det er helt greit.
Vis hele sitatet...
Nei. Norsk lovgivning ligger alltid i bunn.
Jeg argumenterer derfor heller ikke for at drap, voldtekt og likskjending faller inn under paraplybetegnelsen "kunstnerisk frihet/utfoldelse". Antok at dette var ganske selvsagt.

Jeg har ikke tatt stilling til hvor denne karakteren er på skalaen, da jeg ikke har sett det. Jeg sier at jeg forstår hvordan å sminke en hvit mann svart fort kan gjøre at det virker overdrevent og komisk, og da er man potensielt ganske nær blackface. Hvis man skal diskutere noe så lønner det seg å prøve å forstå hva motparten mener og ikke hoppe rett til konklusjonen om at de leter etter problemer med vilje.
Vis hele sitatet...
Men hvis vi skal komme noen vei må vi nesten konkretisere litt mer.

For jeg forstår også at å sminke en hvit mann mørk kan oppfattes rasistisk, under gitte omstendigheter.
Jeg kan gå enda lenger: Å sminke en hvit mann mørk kan ikke bare oppfattes rasistisk - det kan være ment rasistisk, under gitte omstendigheter.

Så om problemstillingen er ett diffust "kan det å male en hvit mann mørk være rasistisk", så er jo svaret mitt ganske innlysende ja.

Motsatsen til dette spørsmålet vil vel være noe sånt som: "Er noen mennesker lettkrenkede, furtne og søker offerrollen?" Ja, noen mennesker er sånn.

Så kan vi enes om det, og ingen har blitt noe klokere

Men det er altså ikke premisset for hverken mine tidligere innlegg eller tråden i seg selv.

Jeg er også bekymret for at vi importerer konflikter vi ikke har
Vis hele sitatet...
Konflikten er her allerede. Ikke i form av utbredt vold i gatene, men frøet er definitivt lagt i jorden. Det er også helt i tråd med historien at gårsdagens storm i USA er morgendagens kuling her hjemme.

...og at ytringsrommet innskrenkes.
Vis hele sitatet...
Denne bekymringen deler vi.
Sitat av stranger Vis innlegg
Nei. Norsk lovgivning ligger alltid i bunn.
Jeg argumenterer derfor heller ikke for at drap, voldtekt og likskjending faller inn under paraplybetegnelsen "kunstnerisk frihet/utfoldelse". Antok at dette var ganske selvsagt.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenkte deg ikke for å synes voldtekt og drap var ok, men jeg fikk inntrykk av at en gruppes krenkede følelser aldri var en god grunn til å sensurere seg selv. Da er vi tydeligvis enige om at det går en grense der, og jeg for min del er litt usikker på hvor den bør gå. Jeg har sånn sett ikke så mye konkret å komme med, jeg ser argumenter på begge sider. Jeg burde vel i alle fall ha sett serien for å dra veldig konkrete grenser.

Konflikten er her allerede. Ikke i form av utbredt vold i gatene, men frøet er definitivt lagt i jorden. Det er også helt i tråd med historien at gårsdagens storm i USA er morgendagens kuling her hjemme.
Vis hele sitatet...
Det bare virker som om konflikten om problemet importeres før problemet. Det er isåfall ganske teit. Dersom det faktisk er sånn at mørkhudede i Norge overhodet ikke blir krenket av dette nisseprogrammet, så er denne saken et eksempel på det.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 17:10.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir jo litt avsporing dette, men jeg synes det er en interessant debatt. Synes du dette er et eksempel på krenkehysteri? Sånn leser ikke jeg det i det hele tatt. Jeg leser at en leder i en interesseorganisasjon, som dermed formodentlig har en viss innsikt i temaet, problematiserer romantisering og estetisering av en form for selvskading, og forklarer hvilken effekt dette har på syke. Det er altså ikke snakk om å bli krenket, støtt og såret, det er snakk om en ganske kjent triggereffekt slike fremstillinger har på selvskadingsadferd. Man har hatt samme debatt mange ganger når det gjelder fremstilling av selvmord, f eks i serien 13 reasons why. Er det ikke en helt relevant debatt å ta? Jeg ser ikke at hun tar til orde for hverken sensur eller straff, hun deler sin erfaring og oppfatning. Hva iallverden for et ytringsrom er det du vil ha, hvis dette ikke er en OK tekst å skrive?

Jeg synes saken i trådens tema er mye lettere å forstå at kan være et uttrykk for lettkrenkethet.


Man har rett til å føle seg krenket, man har rett til å si fra om at man føler seg krenket, men man har ikke nødvendigvis krav på at andre innretter seg etter det. Det er en menneskerett å ytre seg, men det er ikke en menneskerett å ikke få ytringen og ytringsformen sin kritisert, jfr Olin-filmen.

Å påstå seg sensurert og hetset fordi noen andre føler seg krenket av det man ytrer, er også en form for offermentalitet som jeg begynner å bli litt lei av.
Vis hele sitatet...
Teksten er helt ok å skrive den. Det er ikke jeg som kjemper for sensur her.

Ja jeg synes hun inntar en offerrolle. Dokumentaren omhandler en (relativt) ung kvinne som sliter kraftig med spiseproblemer, undervekt og ernæring.

Så kraftig sliter hun med det at hun faktisk dør, 33 år gammel.

Da er det litt tonedøvt, og kanskje mer enn en smule selvsentrert, å rette kritikk som:
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Vi vet at å være tynn har en høyere status enn å være tykk. Forskningen viser at tjukke mennesker opplever hets på alle arenaer i livet, fra profesjonelle til personlige.
Vis hele sitatet...
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Å være tynn blir sett på som en slags vidunderkur som løser alt, og forbindes med lykke, intelligens og skjønnhet. Om du ikke skulle nå opp på andre av livets arenaer, er du i det minste tynn. Tjukke folk vekker en helt annen følelse hos folk, og blir ansett som late, dumme og triste
Vis hele sitatet...
Offerrolle de luxe. Hun kunne enkelt problematisert rundt triggerpotensialet til filmplakaten uten å poengtere at det er verre å være tjukk en tynn
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
En kan med det si at anoreksi er en høystatussykdom
Vis hele sitatet...
Sitat av Carina Elisabeth Carlsen Vis innlegg
Fossen har blitt et ansikt på en spiseforstyrrelse, og står som et symbol for hvordan en skal se ut. For å sette det på spissen er hun en av dem som vant. Så tynn ble hun, at hun døde av det
Vis hele sitatet...
Ja. I en artikkel rettet mot en dokumentar som omhandler anoreksi, synes jeg dette blir tonedøvt. Jævlig tonedøvt. Det skriker av "det er mer synd på oss tjukke enn dere tynne". At hun kanskje har ett og annet godt poeng i suppa av selvmedlidenhet forandrer ikke på dette, ei heller at hun bl.a. problematiserer rundt reklameplakaten til filmen.

Synes også det er hysterisk at du bekymrer deg for at noen kan såres av Espen Eckbos figur, men ikke har noen betenkeligheter for hvordan andre anorektikere kan oppleve at Carlsen refererer til undervekt som "høystatussykdom"++.
Sitat av stranger Vis innlegg
Teksten er helt ok å skrive den. Det er ikke jeg som kjemper for sensur her.

Ja jeg synes hun inntar en offerrolle. Dokumentaren omhandler en (relativt) ung kvinne som sliter kraftig med spiseproblemer, undervekt og ernæring.

Så kraftig sliter hun med det at hun faktisk dør, 33 år gammel.

Da er det litt tonedøvt, og kanskje mer enn en smule selvsentrert, å rette kritikk som:


Offerrolle de luxe. Hun kunne enkelt problematisert rundt triggerpotensialet til filmplakaten uten å poengtere at det er verre å være tjukk en tynn



Ja. I en artikkel rettet mot en dokumentar som omhandler anoreksi, synes jeg dette blir tonedøvt. Jævlig tonedøvt. Det skriker av "det er mer synd på oss tjukke enn dere tynne". At hun kanskje har ett og annet godt poeng i suppa av selvmedlidenhet forandrer ikke på dette, ei heller at hun bl.a. problematiserer rundt reklameplakaten til filmen.

Synes også det er hysterisk at du bekymrer deg for at noen kan såres av Espen Eckbos figur, men ikke har noen betenkeligheter for hvordan andre anorektikere kan oppleve at Carlsen refererer til undervekt som "høystatussykdom"++.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg sett den filmen (heller), men slik jeg forstår\husker det så tar den utgangspunkt i et fotoprosjekt med denne kvinnen som modell? Da synes jeg det er relevant å diskutere hvorvidt en slik estetisering av en syk kropp er gunstig, all den tid denne estetiseringen er drivkraften bak sykdommen. Sammenlikningen med overvekt er relevant i lys av det. Jeg leser ingen steder at det er krenkede følelser som er problemet. Ei heller roper noen om sensur (inkl meg).

PS: Jeg Google forfatteren nå, og ser at hun er overvektig. Ut fra innlegget oppfatte jeg virkelig ikke at dette var sutring over at overvekt ikke er objekt for estetisering, tvert imot at det er skadelig å estetisere en syk kropp, når det er det nettopp den idealiseringen som er sykdommen.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 18:22.
Begge deler er vel klassifisert som spiseforstyrrelser? Altså spise for lite og overspising? Triggere kjennere jeg ikke til. Men har forstått det slik at selvhat og det å mislike eget speilbilde er ganske likt. Utover det ser jeg kanskje ikke mening i å vurdere hva er verste eller hvem som har det tyngst(!) den tynne eller tykke. De sliter vel med sitt i begge leirer.
Sitat av celtseus Vis innlegg

Er pisse lei folk som bruker krenka som et skjellsord og snakker om generasjon krenka osv.
Vis hele sitatet...
Det er generasjon krenka som har alle plattformen og få ut sine meninger på.
Følte du deg truffet, eller kanskje litt krenka?
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg burde vel i alle fall ha sett serien for å dra veldig konkrete grenser.
Vis hele sitatet...
Her er vel også rosinen i pølsa - når de krenkede fikk sin vilje her, er deres mål at du ikke skal få se, og gjøre deg opp en egen og informert mening. Deres oppfattelse begrenser din mulighet til informasjon. Digital fjerning eller kanskje bedre formulert som moderne bokbrenning er ikke noe mindre problematisk enn Vatikanets bannlysing av bøker, russiske myndigheters fjerning av "homopropaganda" eller Maos bokbrenning. Noen har gjort seg opp en mening om at noe er så krenkende at andre ikke skal få mulighet til å vurdere det engang. Dét er problemet her, ikke den aktuelle serien. Samme hvor enig jeg er i at rasisme skal bekjempes, helliger ikke målet middelet. Skal en virkelig se hvor skivebom det er, må man huske hvordan nettopp rasistene brukte begrensning av informasjon for å undertrykke folk.

En sunn offentlig debatt med fornærmede, utgiver og skaper(ne) er noe jeg tror absolutt alle kommer bedre (og kanskje litt smartere) ut av, enn sensur.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Her er vel også rosinen i pølsa - når de krenkede fikk sin vilje her, er deres mål at du ikke skal få se, og gjøre deg opp en egen og informert mening.
Vis hele sitatet...
Absolutt problematisk. En ting er å la være å produsere det, en annen ting er å la være å sende gamle episoder, og en tredje ting er å faktisk utilgjengeliggjøre det. Debatten om den reaksjonen er en tilleggsdebatt til den om hvorvidt selve karakteren er problematisk.

En sunn offentlig debatt med fornærmede, utgiver og skaper(ne) er noe jeg tror absolutt alle kommer bedre (og kanskje litt smartere) ut av, enn sensur.
Vis hele sitatet...
Veldig enig. Selv om jeg vil påpeke at dette ikke er direkte sensur, i ordets egentlige betydning, så er det som sagt flere måter å innskrenke ytringsrommet på. Jeg ser på det som at nettopp det, at man går rett i aksjonssmodus og hopper bukk over diskusjonen, er en del av det med å importere konflikten om problemet før man overhodet har sjekket i det er et problem der - og dermed potensielt skaper et problem.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 19:03.
Kultur har jo lang erfaring med sensur, også i vesten. Frem til utpå 2000 tallet var det helt vanlig at rikskringkastere sensurerte eller kanskje heller bannet feks pop musikk fordi noen følte seg krenket eller teksten ble tolket som sjenerende for allmuen. For å se på banning i bakspeilet så har det jo ofte ført til økt popularitet og mersalg av singler/plater. Så da har jo artistene og plateselskap likevel fått til salt i grøten. At tvn bannet serien er neppe nok til at folk går mann av huset for å kjøpe DVD'n. Så med tanke på tiden vi er så kjennes det kanskje ekstra kjett for både Eckbo og produsenten at serien ble tatt av. Vet ikke om tvn må betale kompensasjon eller om Eckbo får hele tapet selv? Som en bonus i tillegg til all støyen han nå står godt plantet i og må forholde seg til.
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 19:04.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå har ikke jeg sett den filmen (heller), men slik jeg forstår\husker det så tar den utgangspunkt i et fotoprosjekt med denne kvinnen som modell? Da synes jeg det er relevant å diskutere hvorvidt en slik estetisering av en syk kropp er gunstig, all den tid denne estetiseringen er drivkraften bak sykdommen. Sammenlikningen med overvekt er relevant i lys av det. Jeg leser ingen steder at det er krenkede følelser som er problemet. Ei heller roper noen om sensur (inkl meg).

PS: Jeg Google forfatteren nå, og ser at hun er overvektig. Ut fra innlegget oppfatte jeg virkelig ikke at dette var sutring over at overvekt ikke er objekt for estetisering, tvert imot at det er skadelig å estetisere en syk kropp, når det er det nettopp den idealiseringen som er sykdommen.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever ikke at hun sutrer over at overvekt ikke er objekt for estetisering.

Jeg opplever at hun tidvis sutrer over at fokuset er rettet mot undervekrige, når overvektige faktisk har det verre.

Hun kunne enkelt problematisert rundt effektene av "sykdom som kunst" uten å poengtere at "å være tynn har høyere status enn å være tykk".

At "Tjukke folk vekker en helt annen følelse hos folk [enn tynne], og blir ansett som late, dumme og triste" er kanskje sant, men har null relevans for hvilke effekter bilder av mennesker med livsstilssykdommer har på mennesker med livsstilssykdommer.

Hadde filmen omhandlet spiseforstyrrelser generelt hadde ting stilt seg annerledes. Men den gjør ikke det. Den retter fokus mot anorektiske Lene Marie Fossen, og fokuserer naturlig nok på hennes problematikk, som er kraftig undervekt og feilernæring. I tillegg er hovedpersonen nylig gått bort som en konsekvens av sykdommen sin. Da burde Carlsen hatt mer fingerspitzgefuhl enn her.

EDIT: men dette blir off topic i lengden, så kommer ikke til å gå videre inn i akkurat denne diskusjonen i denne tråden.
Sist endret av stranger; 5. desember 2020 kl. 19:33.
Sitat av stranger Vis innlegg
Jeg opplever at hun tidvis sutrer over at fokuset er rettet mot undervekrige, når overvektige faktisk har det verre.
Vis hele sitatet...
Jeg leser ikke det, men at å romantisere, estetisere og gi anoreksi høy status, faktisk er skadelig for anorektikere. Ja, det blir gjerne for OT. Men interessant at vi kan lese en tekst så forskjellig. Nok et argument for å prøve å forstå hva folk faktisk mener, heller enn å by default anta at de er hysteriske wannabe-ofre. Ikke ment til deg spesifikt, men en generell betraktning, og litt for å pense inn på det overordnede temaet her.
Eckbos egen forklaring på figuren:
Etter å ha lagd over 100 forskjellige norske figurer følte de for litt forandring. Og tenkte det kunne være kult med en nordmann med mørk hudfarge. For det finnes jo nordmenn med mørk hudfarge i Norge. Dette er altså et forsøk på inkludering.

https://www.dagbladet.no/video/besky...elven/Q4pOiQcW
Mange har snakket om dette før, bla Ricky Gervais, men det er et problem
at det er så sinnsykt kort vei mellom det å klage på noe til at det er riksdekkende nyheter.

Aviser har jo en identitetskrise uten sidestykke og det trykker nærmest hva som helst i
håp om reklame inntekter.
Det holder at en person mener noen i SAS så rart på han fordi han hadde rosa koffert,
til vi plutselig snakker avis og TV dekning, samt full intern granskning i SAS.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mange har snakket om dette før, bla Ricky Gervais, men det er et problem
at det er så sinnsykt kort vei mellom det å klage på noe til at det er riksdekkende nyheter.

Aviser har jo en identitetskrise uten sidestykke og det trykker nærmest hva som helst i
håp om reklame inntekter.
Det holder at en person mener noen i SAS så rart på han fordi han hadde rosa koffert,
til vi plutselig snakker avis og TV dekning, samt full intern granskning i SAS.
Vis hele sitatet...
Ja, der er provoserende. Stiller meg spørsmålet om dette er så ille, kanskje det er helt greit med en ekstra intern granskning. Men lurer også på hvilken nytte dette gjør i forhold holdningene som skapes om hysteri som så kan føre til at folk ikke blir tatt seriøst når de klager. Visse roper ulv ulv men det går utover hele samfunnet, kanskje burde vi være strengere på vurdering, men lilevel ta det seriøst neste gang noen hoier?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, der er provoserende. Stiller meg spørsmålet om dette er så ille, kanskje det er helt greit med en ekstra intern granskning. Men lurer også på hvilken nytte dette gjør i forhold holdningene som skapes om hysteri som så kan føre til at folk ikke blir tatt seriøst når de klager. Visse roper ulv ulv men det går utover hele samfunnet, kanskje burde vi være strengere på vurdering, men lilevel ta det seriøst neste gang noen hoier?
Vis hele sitatet...
Ja det er det jeg tenker.
Jeg er redd det er med på gjøre andre ting "mindre viktig"
og at vi mister fokus på viktigere spørsmål.

Nå er selvfølgelig ikke de store linjene i denne saken uviktig. Snarere tvert om.
Men jeg syns kanskje man mister litt retning hvis alt blir like viktig.
Sitat av Relevant Vis innlegg
JVisse roper ulv ulv men det går utover hele samfunnet, kanskje burde vi være strengere på vurdering, men lilevel ta det seriøst neste gang noen hoier?
Vis hele sitatet...
Ideelt sett så burde det være mulig å rette en klage på hva som helst, og så burde det etterfølges av en oppriktig diskusjon der man forsøker å forstå både problemet og intensjonen, og vurdere hvorvidt det er riktig å etterkomme klagen. Sånn det er nå så rettes det en klage, og alternativet er a) slenge seg paddeflat i panikk og ta selvkritikk på alle punkt for å plassere seg på woke-siden eller b) beskylde klageren for å være krenkehysteriker og offerrollefetisjist. Ingen av reaksjonene vitner egentlig om å ta innholdet i klagen på alvor.
Sist endret av *pi; 6. desember 2020 kl. 11:53.
for en morroklump, Mads Hansen, litt av en type.
Er det mulig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
for en morroklump, Mads Hansen, litt av en type.
Er det mulig.
Vis hele sitatet...
Hadde faktisk ikke fått med meg dette, men kan ikke si jeg er overrasket.

https://www.tv2.no/a/11820716/Mads Hansen Blackface

– All form for «blackface» er rasistisk.

-...men jeg synes ikke ulike syn på rasisme er innafor i 2020, sier hun.
Vis hele sitatet...
Heldigvis understreker hun at det er lov å ha ulike syn på pizzatopping, eller om man skal ha rømme på tacoen.

Lurer på hva hun synes om Ingvar Ambjørnsens "Hvite Niggere"?

Nei, nå skal jeg steke meg litt rødt (!) kjøtt. Skulle gjerne tatt en hangman på tampen her, men konnotasjoner..

Så her er en South Park-gåte så lenge:

People who annoy you:

N*GGERS
Sett folk havne i skikkelig ordveksling/håndgemeng over dette, bla. i Brugata.
Noen som prøver seg på et vennskapelig N*GGER, men som i den andres øyne
ikke er N*GGER nok til å kunne si dette.

Blir spetakkel uten like!
Sist endret av vindaloo; 6. desember 2020 kl. 17:36.
Husker når jeg gikk på barne skolen hvor norske folk var i minoritet. (btw jeg er ikke norsk, men ser norsk ut) Husker det var en inder der som kalte meg potet heile tiden. Jeg kalte han en kebab tilbake. Det var som et vulkan utbrudd. Jeg har aldri fått så mye juling i livet mitt jeg var nærmest slått i hjel. 10 mot 1 scenario.

Du kan aldri vinne mot anti rasister. Du kan egentlig aldri vinne mot noen poltiske ekstremistiske grupper. Høyer eller venstre. rasisme.i.norge insta kontoen har heilt feil fokus. I stedenfor å fokuserer på rasisme og fordommer som skader minoriteter som at folk med utenlandsk navn ikke får jobb bare pga navnet. Istedenfor vil folk fokuserer på at en blogg post fra 2009 hvor noe referer til sjokolade boller som n ordet.
Sist endret av lolaper; 6. desember 2020 kl. 18:07.
Sitat av lolaper Vis innlegg
Husker når jeg gikk på barne skolen hvor norske folk var i minoritet. (btw jeg er ikke norsk, men ser norsk ut) Husker det var en inder der som kalte meg potet heile tiden. Jeg kalte han en kebab tilbake. Det var som et vulkan utbrudd. Jeg har aldri fått så mye juling i livet mitt jeg var nærmest slått i hjel. 10 mot 1 scenario.

Du kan aldri vinne mot anti rasister. Du kan egentlig aldri vinne mot noen poltiske ekstremistiske grupper. Høyer eller venstre. rasisme.i.norge insta kontoen har heilt feil fokus. I stedenfor å fokuserer på rasisme og fordommer som skader minoriteter som at folk med utenlandsk navn ikke får jobb bare pga navnet. Istedenfor vil folk fokuserer på at en blogg post fra 2009 hvor noe referer til sjokolade boller som n ordet.
Vis hele sitatet...
hm.. det var trist å høre.
Men jeg håper ikke du tolket innlegget mitt som at det er hva folk kaller
hverandre, enten den ene eller andre veien

Men jeg håper ikke du tolket innlegget mitt som at moe av dette er greit samme hva folk kaller
hverandre, enten den ene eller andre veien
Skulle det være
Sist endret av vindaloo; 6. desember 2020 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mine 2 cents:

Stor fan av serien, synes Ernst Øyvind er morsom.

Blir jeg støtt av at serien fjernes? Neppe, jeg har den både digitalt og fysisk. Synes jeg det kanskje var gjort på litt for tynt grunnlag, ja, egentlig. Gidder jeg engasjere meg i dette utover å formulere denne korte kommentaren? nix!

Jeg synes nok heller at man burde brukt denne serien som et eksempel på ting som i utgangspunktet var innafor for ikke lenge siden men som har fått noen litt kjipe konnotasjoner med åra, eller snarere har folk blitt bevisst på dem med åra.Begge sider bør roe litt ned og nyte eller nyte adventstida og ribba, pinnekjøttet, torsken eller nøttesteken når jula ringes inn.
Jeg tipper en ganske standard kontrakt med TV2 og VG innebærer at man ikke kan
si og mene hva man vil offentlig uten å klarere det først.
Hansen er tilknyttet begge.

Enten så flyr han solo her, eller så syns tydeligvis VG og TV2 at dette er kult.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tipper en ganske standard kontrakt med TV2 og VG innebærer at man ikke kan
si og mene hva man vil offentlig uten å klarere det først.
Hansen er tilknyttet begge.

Enten så flyr han solo her, eller så syns tydeligvis VG og TV2 at dette er kult.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat problematisk så det er en ikke sak.
Sitat av lolaper Vis innlegg
Du kan aldri vinne mot anti rasister. Du kan egentlig aldri vinne mot noen poltiske ekstremistiske grupper. Høyer eller venstre. rasisme.i.norge insta kontoen har heilt feil fokus. I stedenfor å fokuserer på rasisme og fordommer som skader minoriteter som at folk med utenlandsk navn ikke får jobb bare pga navnet. Istedenfor vil folk fokuserer på at en blogg post fra 2009 hvor noe referer til sjokolade boller som n ordet.
Vis hele sitatet...
Folka bak rasisme.i.norge er jo helt på tryne. Ser de deler private meldinger med fullt navn hvis noen er uenige med dem. Det kan da ikke være lovlig? Er antirasist selv, men de ødelegger bare for saken.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er ikke akkurat problematisk så det er en ikke sak.
Vis hele sitatet...
Njaa.
Spiller ikke noen rolle hva du og jeg mener om saken.
Faktum er jo at det pågår en debatt om temaet nå.

Enten så har arbeidsgiverne hans kvitert ut på dette vell vitende om hvordan det vil mottas,
ellers så er de ikke informert.

Det siste tror jeg er usannsynlig. Mads Hansen gidder ikke risikere sparken for dette.
Den beste kommentaren jeg har lest i denne debatten så langt:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...paa-mine-vegne

"Jeg blir provosert av at Jamal Sheik i «rasisme_i_norge» og Ciakudia fremstiller oss med etnisk minoritetsbakgrunn som persilleblad. Humor skal krenke og utfordre, og den er best når den er uhildet. Humor skal være til forlystelse og forargelse. Stadig flere føler seg ekskludert fra samfunnsdebatten om politisk betente saker, der ord i seg selv – ikke konteksten ordene blir brukt i – blir «ulovlige». Mange vegrer seg dermed mot å ytre seg i det offentlige rom fordi de er redde for å bli tillagt holdninger de ikke har."
Sist endret av bruisepristine; 9. desember 2020 kl. 14:04.
Denne mobben med sosial-rettferdighetskrigere er en farlig greie. Jeg håper flere ser det, jo flere saker som dukker opp. Mob-mentalitet har blitt advart mot i alle tider, fra Platon, Bibelen, Seneca, Marcus Aurelius og frem mot i dag.

Ellers er det interessant å få med seg Platons betraktning om slutten på demokratiet og begynnelsen av tyranniet om man tar verden i dag under lupen: "- Og som sluttsummen av alt dette [demokratiske menneskers besettelse av frihet] kan du merke at borgernes sjeler har blitt så hårsåre at de farer opp i vrede og protesterer bare de aner det aller minste inngrep i deres frihet. Til slutt vil de, som du vet, verken vite av skrevne eller uskrevne lover, for ikke på noe vis skal noen være herre over dem".

Tenk på nye generasjoner som vokser opp, de vil aldri ha opplevd 50-, 60-, 70-, 80-årene. De vil vokse inn i et samfunn med innskrenkelser i ytringsfriheten og se det som normalt. De vil ikke ane hva som kunne ha vært, og da har vi allerede lagt gullegget.
Sitat av stranger Vis innlegg
TVNorges julekalender, "Nissene over skog og hei", tas av skjermen. Grunnen er at Espen Eckbo spiller en person som er mørk i huden, og er således sminket tilsvarende; såkalt "blackface".

Hva synes vi om dette?

Gjør TVNorge et riktig grep som en viktig motpart til hverdagsrasismen, eller er dette et slags spill for det lettkrenkede PK-galleriet?

Burde det vakt reaksjoner da serien premierte for snart ti år siden, og er dette egentlig en rasistisk, undertrykt og latent mikroaggresjon Eckbo innehar i kraft av å være hvit, vellykket og mann?

Respons takk!
Vis hele sitatet...
At noen spiller svart???! Hva vil de oppnå med dette? Er ingenting lov lengre? Jeg har ingen ting i mot svarte, brune, gule, brune, hvite folk whatever, men folk skal ta til seg det der? Folk dør og folk bryr seg om det her, rasisme er ikke bra men at folk skal mene sånne små ting er rasisme What the ****, verden har større ting å ta seg av en rasisme.


Verden vi lever i, "de hvite tar ikke vare på ting det sa mor å far" (karpe diem) hadde en hvit mann/kvinne sunget det bare med svart hadde det skapt hat, dette er forskjellsbehandling på 100.
Sist endret av Mr. Frosty; 10. desember 2020 kl. 03:28.
Sitat av lolaper Vis innlegg
Husker når jeg gikk på barne skolen hvor norske folk var i minoritet. (btw jeg er ikke norsk, men ser norsk ut) Husker det var en inder der som kalte meg potet heile tiden. Jeg kalte han en kebab tilbake. Det var som et vulkan utbrudd. Jeg har aldri fått så mye juling i livet mitt jeg var nærmest slått i hjel. 10 mot 1 scenario.

Du kan aldri vinne mot anti rasister. Du kan egentlig aldri vinne mot noen poltiske ekstremistiske grupper. Høyer eller venstre. rasisme.i.norge insta kontoen har heilt feil fokus. I stedenfor å fokuserer på rasisme og fordommer som skader minoriteter som at folk med utenlandsk navn ikke får jobb bare pga navnet. Istedenfor vil folk fokuserer på at en blogg post fra 2009 hvor noe referer til sjokolade boller som n ordet.
Vis hele sitatet...
Der jeg vokste opp var også etnisk norske i minoritet. Dårlig oppførsel mot etnisk norske basert på etnisisteten deres var helt vanlig, men tok man igjen fikk man fort sånn 10 mot 1 scenario som du beskrev. De få tilfellene med rasisme mot innvandrere ble også slått mye hardere ned på av lærere enn motsatt vei.

Husker også når fotballlaget vårt møtte lag fra vestkanten. Fy f som de fikk gjennomgå. Skjønner helt ærlig om de har fått et litt dårlig syn på innvandrere etter dette selv om det såklart ikke er riktig å generalisere. Visste også om innvandrere som dro til vestkanten for å rane vestkantskids. De ranet aldri innvandrere for de var "brødre".

Morsomt at mange tror at etnisk norske ikke kan bli utsatt for rasisme. Spørs helt hvor man vokser opp.

Dette ble en liten avsporing men fikk lyst til legge dette til da jeg kjente meg igjen i posten din.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Den beste kommentaren jeg har lest i denne debatten så langt:
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...paa-mine-vegne

"Jeg blir provosert av at Jamal Sheik i «rasisme_i_norge» og Ciakudia fremstiller oss med etnisk minoritetsbakgrunn som persilleblad. Humor skal krenke og utfordre, og den er best når den er uhildet. Humor skal være til forlystelse og forargelse. Stadig flere føler seg ekskludert fra samfunnsdebatten om politisk betente saker, der ord i seg selv – ikke konteksten ordene blir brukt i – blir «ulovlige». Mange vegrer seg dermed mot å ytre seg i det offentlige rom fordi de er redde for å bli tillagt holdninger de ikke har."
Vis hele sitatet...
Ja, det blir kjedelig hvis komikere blir kneblet. Jeg syns også det er viktigere å bli kvitt den ordentlige rasismen i stedet for å gå etter Eckbo.

Hva med f.eks Russel Peters eller Chris Rock fir å nevne to komikere som lar alle folkeslag få høre det? Det er jo mye av det komikk handler om: å gjøre narr av seg selv eller andre.

Å lage en film i dag med «black face» tror jeg er utenkelig, men at en komiker fra Norge gjorde dette for noen år siden må vi vel tåle? Skal vi fjerne alt av kunst/kultur fra tiden før «black lives matters» som er litt utenfor det som er «tillat» i dag?

Altså ikke aksepter rasisme, men la komedien slippe unna med det meste. Men det er jo flott at komikk skaper debatt, det er vel litt av poenget.
Sist endret av Taxidriver; 10. desember 2020 kl. 09:00. Grunn: Manglet et ord
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Men det er jo flott at komikk skaper debatt, det er vel litt av poenget.
Vis hele sitatet...
Men den skaper jo ikke debatt (bortsett fra her), når det eneste valget man i praksis har er å kaste seg flat eller å avfeie kritikken som tull. Det er ikke noe rom for debatt. Hvis målet er å forstå hvorfor noe er krenkende, så er det en utrolig lite formålstjenlig rutine.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men den skaper jo ikke debatt (bortsett fra her), når det eneste valget man i praksis har er å kaste seg flat eller å avfeie kritikken som tull. Det er ikke noe rom for debatt. Hvis målet er å forstå hvorfor noe er krenkende, så er det en utrolig lite formålstjenlig rutine.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er litt snevert å tro at all debatt om dette foregår her på freak.
Hvis en hvit person gjør narr av andre hvite, er det da rasisme?

Hvorfor skal det plutselig skilles på scenen, hvor humor er poenget?

Er våres tolkninger høyere verdt, enn personen som lagde serien originalt?

Skal det være forbudt å gjøre narr av en ting, så burde det være forbudt å gjøre narr av alt.
Sist endret av TilfeldigT; 10. desember 2020 kl. 09:50.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Denne mobben med sosial-rettferdighetskrigere er en farlig greie. Jeg håper flere ser det, jo flere saker som dukker opp. Mob-mentalitet har blitt advart mot i alle tider, fra Platon, Bibelen, Seneca, Marcus Aurelius og frem mot i dag.

Ellers er det interessant å få med seg Platons betraktning om slutten på demokratiet og begynnelsen av tyranniet om man tar verden i dag under lupen: "- Og som sluttsummen av alt dette [demokratiske menneskers besettelse av frihet] kan du merke at borgernes sjeler har blitt så hårsåre at de farer opp i vrede og protesterer bare de aner det aller minste inngrep i deres frihet. Til slutt vil de, som du vet, verken vite av skrevne eller uskrevne lover, for ikke på noe vis skal noen være herre over dem".

Tenk på nye generasjoner som vokser opp, de vil aldri ha opplevd 50-, 60-, 70-, 80-årene. De vil vokse inn i et samfunn med innskrenkelser i ytringsfriheten og se det som normalt. De vil ikke ane hva som kunne ha vært, og da har vi allerede lagt gullegget.
Vis hele sitatet...
Først advarer du mot mobmentalitet, og legger implisitt et fundament for toleranse. Greit nok. Litt pussig å bruke bibelen som kilde for det synet, men ok. Hvis man cherrypicker tilstrekkelig finner man passasjer som kan tas til inntekt for det synet. I neste avsnitt trekker du inn Platon. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest disse bøkene, så hvorvidt sitatet ditt er sannferdig gjengitt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men la oss anta at så er tilfelle. Da hevder altså Platon at folket etterhvert vil bli bortskjemte med frihet, kreve mer og mer, og etterhvert motsette seg alle regler og begrensninger. Altså vil ikke mangel på toleranse være problemet, men så mye individualisme at samfunnet går i oppløsning. Både mobmentalitet og ekstrem individualisme kan være problemer for et samfunn, men de er ikke det samme samfunnsproblemet. Det er vel heller snakk om det stikk motsatte. Til slutt runder du av med en god, gammeldags slippery slope.


Resonnementet ditt fremstår hverken sammenhengende, gjennomtenkt eller overbevisende.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg mener det er litt snevert å tro at all debatt om dette foregår her på freak.
Vis hele sitatet...
Jeg synes egentlig ikke det er en debatt når det blir så polarisert som det er i offentligheten nå. Det er mer posisjonering enn diskusjon. Men vi kan selvsagt håpe at det diskuteres mer nyansert rundt i de tusen hjem. Poenget mitt var at man ikke tar de krenkede på alvor ved å kaste seg flat for å redde egen ræv, noe mer enn når man avfeier dem som hysteriske.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg synes egentlig ikke det er en debatt når det blir så polarisert som det er i offentligheten nå. Det er mer posisjonering enn diskusjon. Men vi kan selvsagt håpe at det diskuteres mer nyansert rundt i de tusen hjem. Poenget mitt var at man ikke tar de krenkede på alvor ved å kaste seg flat for å redde egen ræv, noe mer enn når man avfeier dem som hysteriske.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det begynner å bli flere og flere, av de som i første omgang egentlig skulle være krenket, som nå tar til ordet for å si at de ikke er krenket. Så jeg tror at de som blir krenket på vegne av andre er de som virkelig begynner å bli hysteriske.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg syns det begynner å bli flere og flere, av de som i første omgang egentlig skulle være krenket, som nå tar til ordet for å si at de ikke er krenket. Så jeg tror at de som blir krenket på vegne av andre er de som virkelig begynner å bli hysteriske.
Vis hele sitatet...
Ja, du har de krenkelseshysteriske på den ene siden, og de som er krenket av krenkelseshysteriet på den andre siden (typ "er det liksom ikke lov å synge julesanger lenger nå?!?!?"). Ikke et ideelt klima for en opplyst debatt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, du har de krenkelseshysteriske på den ene siden, og de som er krenket av krenkelseshysteriet på den andre siden (typ "er det liksom ikke lov å synge julesanger lenger nå?!?!?"). Ikke et ideelt klima for en opplyst debatt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er så svart-hvitt(pun intended) som du maler det. Det at flere nå kommer ut og sier/skriver at dette og dette ikke krenker dem, og at dette og dette burde faktisk være helt legitimt, bør bety noe.

Jeg er ikke hverken godt belest eller velartikulert, men jeg leser da de vanlige avisene. Men for all del bare kveruler.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Jeg synes ikke det er så svart-hvitt(pun intended) som du maler det. Det at flere nå kommer ut og sier/skriver at dette og dette ikke krenker dem, og at dette og dette burde faktisk være helt legitimt, bør bety noe.

Jeg er ikke hverken godt belest eller velartikulert, men jeg leser da de vanlige avisene. Men for all del bare kveruler.
Vis hele sitatet...
Du har sikkert rett i det. Det er bare en utvikling som bekymrer meg litt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du har sikkert rett i det. Det er bare en utvikling som bekymrer meg litt.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke utviklingen av hysteriet jeg heller. Men håper at flere står frem og setter ting i riktig perspektiv.

Det at komikk skal sparke oppover er vel og bra, men noen ganger er det greit å sparke nedover også. Sparker man nedover bør man selvsagt tåle både kritikk og diskusjon.

Jeg mener fortsatt at man burde kunne lage komikk av alt og at man ikke må sensurere komikk. Jeg syns det går i feil retning når «kunst» blir kneblet. Dette er min personlige mening.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Først advarer du mot mobmentalitet, og legger implisitt et fundament for toleranse. Greit nok. Litt pussig å bruke bibelen som kilde for det synet, men ok. Hvis man cherrypicker tilstrekkelig finner man passasjer som kan tas til inntekt for det synet. I neste avsnitt trekker du inn Platon. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest disse bøkene, så hvorvidt sitatet ditt er sannferdig gjengitt eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men la oss anta at så er tilfelle. Da hevder altså Platon at folket etterhvert vil bli bortskjemte med frihet, kreve mer og mer, og etterhvert motsette seg alle regler og begrensninger. Altså vil ikke mangel på toleranse være problemet, men så mye individualisme at samfunnet går i oppløsning. Både mobmentalitet og ekstrem individualisme kan være problemer for et samfunn, men de er ikke det samme samfunnsproblemet. Det er vel heller snakk om det stikk motsatte. Til slutt runder du av med en god, gammeldags slippery slope.


Resonnementet ditt fremstår hverken sammenhengende, gjennomtenkt eller overbevisende.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg cherrypicker, noe vi alle gjør i en samfunnsdiskusjon. Jeg tror ingen sitter på den absolutte kunnskap, og om noen skulle være så (u)heldige tror jeg de i alle fall ikke kunne formidlet den med ord. Alt jeg vil er å belyse at vi har med en mob å gjøre. Videre vil jeg vise til viktige historiske personer som skriver om dette fenomenet, med negativt fortegn. Resten kan bruket her sondre, søke og reflektere seg frem til selv.

De to avsnittene var ikke ment sammenhengende, derav skrev jeg "ellers, med dagens samfunn i mente", kall det gjerne en kuriositet. Det kom likevel ikke godt nok frem, skjønner jeg.

Jeg kan også nevne at når jeg siterer noe, så er det et sannferdig gjengitt sitat, så det trenger du ikke å så tvil om. Du får velge selv om du tror meg eller ikke, evt sjekke opp kilden, som jeg selvsagt burde skrevet. (Staten, norsk oversettelse). Anbefales! Med det sagt, så kan sitatet like godt tolkes slik jeg sa; at det er mangelen på toleranse som innskrenker ytringsfriheten etterhvert som demokratiet skrider frem. Det kommer igjen an på hvordan man tolker begrepet "frihet", som igjen er noe enhver lærd mann vil slite med. Hvorvidt det er relevant for denne tråden og mob-diskusjonen er en annen sak, men det var altså bare ment som en generell betraktning.

Og til slutt, setter jeg pris på om du kan forklare den siste linja di, slik at jeg kan ta det til etterretning og lære, ellers har vel alt dette ingen hensikt?

Med KP kommer hovmod, skjønner jeg.
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Ja, jeg cherrypicker, noe vi alle gjør i en samfunnsdiskusjon. Jeg tror ingen sitter på den absolutte kunnskap, og om noen skulle være så (u)heldige tror jeg de i alle fall ikke kunne formidlet den med ord. Alt jeg vil er å belyse at vi har med en mob å gjøre. Videre vil jeg vise til viktige historiske personer som skriver om dette fenomenet, med negativt fortegn. Resten kan bruket her sondre, søke og reflektere seg frem til selv.
Vis hele sitatet...
Dette er vel bare en overkomplisert innrømmelse av at du egentlig ikke bryr deg så fryktelig om det du skriver er korrekt eller ikke; du outsourcer det til leseren å finne en personlig mening der. Det er på nivå med Deepak Chopra.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
De to avsnittene var ikke ment sammenhengende, derav skrev jeg "ellers, med dagens samfunn i mente", kall det gjerne en kuriositet. Det kom likevel ikke godt nok frem, skjønner jeg.
Vis hele sitatet...
Ah, yes, egentlig mente du det stikk motsatte og leseren er dum som ikke forstod det? Kom igjen. Slike retoriske knep kan funke, men da må du være litt mer subtil enn ei slegge.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Jeg kan også nevne at når jeg siterer noe, så er det et sannferdig gjengitt sitat, så det trenger du ikke å så tvil om.
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller ikke gjort. Jeg skrev jo eksplisitt at jeg tok utgangspunkt i at det var korrekt. Det er tre grunner til at jeg skrev det forbeholdet. Den første grunnen min er at jeg ønsket å belyse min manglende kjennskap til kildene, sånn at jeg ikke gir et feilaktig inntrykk av å ha lest noe jeg ikke har. Noe annet ville være uredelig. Den andre er at dersom du mot formodning bedriver sitatfusk, så skal ikke min manglende kjennskap til kildene understøtte kildebruken din. Selv gadd jeg ikke å sjekke, for det var ikke nødvendig for det jeg ville ha frem. Men dersom noen andre er i tvil og har lyst til å gå ad fontem, så skal ikke en implisitt aksept av sannhetsgehalten fra min side overbevise de om at det ikke er nødvendig. Den tredje grunnen min henger sammen med den første: Jeg ønsket å drive gjennom at det var unødvendig å sjekke kildene for fastslå at resonnementet ditt ikke henger sammen.

Synes du noe av dette er urimelig?
Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Med det sagt, så kan sitatet like godt tolkes slik jeg sa; at det er mangelen på toleranse som innskrenker ytringsfriheten etterhvert som demokratiet skrider frem.
Vis hele sitatet...
Ikke i den konteksten du postulerte det. Da argumenterer Platon for eksakt det motsatte: At folket til slutt ikke vil finne seg i noen begrensninger. Det er det som står der, og det er nesten det leserne dine må ta utgangspunkt i.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Det kommer igjen an på hvordan man tolker begrepet "frihet", som igjen er noe enhver lærd mann vil slite med. Hvorvidt det er relevant for denne tråden og mob-diskusjonen er en annen sak, men det var altså bare ment som en generell betraktning.
Vis hele sitatet...
Så det er altså bare en kvasiintellektuell avsporing? Det ser jeg ingen grunn til å bruke tid på.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Og til slutt, setter jeg pris på om du kan forklare den siste linja di, slik at jeg kan ta det til etterretning og lære, ellers har vel alt dette ingen hensikt?
Vis hele sitatet...
Hva er uklart? Kilden du fremlegger motsier utgangspunktet ditt. Dermed henger ikke argumentet ditt sammen, og det blir bare en innholdsløs lek med tomme ord.

Sitat av Jørgen Moe Vis innlegg
Med KP kommer hovmod, skjønner jeg.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag baserer du denne antakelsen? Det er riktig at jeg har ganske mange av de, men det er mange som har veldig mange flere enn meg. Anser du alle de andre veletablerte brukerne som hovmodige? Det er i alle fall det du anklager de for, så hvis svaret er nei bør du ordlegge deg annerledes.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er vel bare en overkomplisert innrømmelse av at du egentlig ikke bryr deg så fryktelig om det du skriver er korrekt eller ikke; du outsourcer det til leseren å finne en personlig mening der. Det er på nivå med Deepak Chopra.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke inngående kunnskap om temaet, men jeg har levd lenge nok til å forstå at majoriteten ikke nødvendigvis har rett. Men jo, jeg bryr meg. Jeg outsourcer også gledelig til lesere, om det kan få de til å tenke og reflektere selvstendig rundt noe. Hva er problemet med det?

Ah, yes, egentlig mente du det stikk motsatte og leseren er dum som ikke forstod det? Kom igjen. Slike retoriske knep kan funke, men da må du være litt mer subtil enn ei slegge.
Vis hele sitatet...
Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg har sagt at jeg la det til som en kuriositet. Det tror du tydeligvis ikke på, og da er det vel du som har et problem. Finner du ikke sitatet interessant, overhodet? (Uavhengig av den overordnede diskusjonen).

Det har jeg heller ikke gjort. Jeg skrev jo eksplisitt at jeg tok utgangspunkt i at det var korrekt. Det er tre grunner til at jeg skrev det forbeholdet. Den første grunnen min er at jeg ønsket å belyse min manglende kjennskap til kildene, sånn at jeg ikke gir et feilaktig inntrykk av å ha lest noe jeg ikke har. Noe annet ville være uredelig. Den andre er at dersom du mot formodning bedriver sitatfusk, så skal ikke min manglende kjennskap til kildene understøtte kildebruken din. Selv gadd jeg ikke å sjekke, for det var ikke nødvendig for det jeg ville ha frem. Men dersom noen andre er i tvil og har lyst til å gå ad fontem, så skal ikke en implisitt aksept av sannhetsgehalten fra min side overbevise de om at det ikke er nødvendig. Den tredje grunnen min henger sammen med den første: Jeg ønsket å drive gjennom at det var unødvendig å sjekke kildene for fastslå at resonnementet ditt ikke henger sammen.

Synes du noe av dette er urimelig?
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke urimelig. Fin oppklaring! Jeg så at du eksplisitt godtok sannhetsgehalten i sitatet. Likevel kan det lett tolkes på flere måter, spesielt når det kommer fra en retoriker som deg. Det er ment som et kompliment.

Ikke i den konteksten du postulerte det. Da argumenterer Platon for eksakt det motsatte: At folket til slutt ikke vil finne seg i noen begrensninger. Det er det som står der, og det er nesten det leserne dine må ta utgangspunkt i.
Vis hele sitatet...
La oss prøve å se det på denne måten; kan det tenkes at mobben er de hårsåre som farer opp i vrede ved den minste lille krenkelse, og at de anser rasismen, eller krenkelsen, som et inngrep i deres frihet? Altså, at så lenge de mener seg omgitt av rasisme, så er de ikke frie. Ergo, at dette ikke nødvendigvis må handle om individualisme om man knytter sitatet opp mot dagens mob, som jeg kaller den.

Hva er uklart? Kilden du fremlegger motsier utgangspunktet ditt. Dermed henger ikke argumentet ditt sammen, og det blir bare en innholdsløs lek med tomme ord.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede sagt at det var en kuriositet. Likevel har jeg nå prøvd å komme med en plausibel tankerekke over her. Skriv gjerne mer om dine meninger rundt identitetspolitikk, mob-mentalitet og rasisme generelt, i stedet for at du bare utfører dine portvokter-duties, som vel og merke er bra.

På hvilket grunnlag baserer du denne antakelsen? Det er riktig at jeg har ganske mange av de, men det er mange som har veldig mange flere enn meg. Anser du alle de andre veletablerte brukerne som hovmodige? Det er i alle fall det du anklager de for, så hvis svaret er nei bør du ordlegge deg annerledes.
Vis hele sitatet...
Dette var et forsøk på sarkasme, men det er kanskje ikke det enkleste på et forum.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. desember 2020 kl. 10:59.
Dplay legger ut serien igjen.

Rasisme.i.norge/Jamal Sheik fremstår ikke akkurat troverdige etter siste ukes sirkus, og har greit avslørt sin egen agenda og uredelighet, jfr. episoden med uthenging av den "rasistiske" trikkekonduktøren.

Det viktigste i denne saken må likevel være at andre passasjerer filmet hendelsen på trikken, så ikke konduktøren mistet jobben sin, og ble stående igjen med et ettermæle som rasist.
reach for the sun
"En ting skal dere vite, jeg sletter det jeg vil, jeg svarer, på det jeg vil, jeg begrenser hvem jeg vil."

Jamal Sheik høres ut som en gal diktator som sitter å slenger rasismekortet sånn det passer han selv. Hadde jeg vært konduktøren så hadde jeg anmeldt han.

Tror det beste er han gir fra seg kontoen til noen andre. Han klarer tydeligvis ikke å håndtere denne rollen. Avfulgte kontoen da jeg ikke står inne for å støtte denne oppførselen lenger.
Som en person med polsk bakgrunn synes jeg vi skal fjerne alle serier, filmer og sånt hvor polakker fremstilles som lavt utdannede jorbærplukkere og snekkere. Dette er steriotyper vi ikke må promotere. Grov rasisme vi hele tiden får presset opp i ansiktet vårt fra vært hold. Medier burde slutte å rapportere om polske trailersjøfører og lignende fordi dette fører til at nordmenn får et trangsynt syn på polakker. Denne posten er kanskje litt off topic, men følte dette var viktig å si, fordi vi polakker blir utsatt for mye rasisme.
Sitat av neiass Vis innlegg
Som en person med polsk bakgrunn synes jeg vi skal fjerne alle serier, filmer og sånt hvor polakker fremstilles som lavt utdannede jorbærplukkere og snekkere. Dette er steriotyper vi ikke må promotere. Grov rasisme vi hele tiden får presset opp i ansiktet vårt fra vært hold. Medier burde slutte å rapportere om polske trailersjøfører og lignende fordi dette fører til at nordmenn får et trangsynt syn på polakker. Denne posten er kanskje litt off topic, men følte dette var viktig å si, fordi vi polakker blir utsatt for mye rasisme.
Vis hele sitatet...
Noen eksempler på filmer eller serier med dette? Eneste jeg kommer på i farta er en film der ei svensk jente forelsker seg i en polsk bærplukker.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Noen eksempler på filmer eller serier med dette? Eneste jeg kommer på i farta er en film der ei svensk jente forelsker seg i en polsk bærplukker.
Vis hele sitatet...
Vi kan jo ta Espen Eckbo

https://www.youtube.com/watch?v=o7E9...ysteinFurustad