Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du teist eller ateist?
Jeg tror på den kristne Guden. 21 8,27%
Jeg tror på noe annet overnaturlig. 30 11,81%
Jeg er ateist. 175 68,90%
Jeg har enda ikke gjort meg opp en mening. 28 11,02%
Stemmegivere: 254. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  162 26869
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av jonjon Vis innlegg
Ikke noe er bedre enn søken etter sannheten.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt noen andre mener det er galt eller rett er rett og slett likegyldig for meg, jeg feier for min egen dør. Jeg har heller ingen problemer med å innrømme at både min tro, og andres tro kan være totalt gal. Det er derfor det heter tro.
Vis hele sitatet...
Hvordan forener du disse to?

Å diskutere hva som er rasjonelt og ikke er en idiotisk diskusjon. Den fører neppe noe godt med seg. At en eller annen tror han/hun har mer rett enn noen andre får være et problem den personen får leve med.
Vis hele sitatet...
Alle kyr er dyr. Dagros er ei ku. Dermed er Dagros et dyr.

Har hun som er enig i dette like rett som hun som er uenig?

Eller tenker du på mer konkrete, dagligdagse ting, som hva som er mest fornuftig å gjøre når man har kommet for sent på jobb?

Isåfall: Hvordan går du fram i livet? Om alle valg virker like gode? Kanskje jeg misforstår, eller drar dette for langt, men en slik tilværelse virker farlig.

Hold troen din for deg selv
Vis hele sitatet...
Jeg er kristen […]
Vis hele sitatet...
Slik vi forlater våre skyldnere? =)

om det er kristendom, buddisme, troen på ingenting, eller rett og slett spaggetimonsteret, det er bare en tro. Noe for deg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at folk har veldig forskjellige forhold til de respektive religionene sine, og at «jeg er kristen» ikke sier oss stort om deg. Men det virker rart å bruke ordet «bare» om noe for mange er det viktigste i livet. Som er rasjonelt, om du tror reglene i religionen, og om du følger dem, har en betydelig effekt på hva som skjer etter dødsøyeblikket. (122/evigheten ≃ 0% av din eksistens, så bruk den på å komme deg til den bra plassen, og unngå Detroit.)

Diskuter det som forener oss, ikke det som splitter oss...
Vis hele sitatet...
Dette leser jeg som «Vi burde la elefanten i rommet stå og ulme». Jeg minnes måten en rekke psykiske og sosiale problemer ble møtt før i tiden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kven skapte skaparen? Er det ikkje meir truleg at eit relativt enkelt univers oppsto ut frå ingenting (som forøvrig er kompatibelt med dagens fysikkforståelse), enn at ein kompleks skaper oppsto frå ingenting?
Vis hele sitatet...
Retter ikke på deg Slashdot, men det må utdypes noe; bare for å påpeke det (ser ikke at noen har gjort det før), så er vitenskapelig ingenting noe annet enn vår dagligdagse forståelse av fenomenet ingenting. Jeg er langt ifra istand til å forklare teoriene bak, men det dannes partikler og antipartikler fra ingenting hele tiden.

Poenget er at hele denne "verden kan ikke oppstå fra ingenting" er en fjasete påstand fra de som ikke har minst en master innen fysikk og/eller matematikk. Å si noe ikke er rimelig fordi du ikke forstår det er ikke et gyldig argument. Enten overlat definisjonen av "ingenting" og hva som følger av det til fagfolk eller hold kjeft. Vanlig logikk gjelder ikke i dette domenet av fysikk.

edit: om noen skal være istand til å forklare det, så ville jeg søkt opp Lawrence Krauss, han har flere videoer av debatter rundt emnet.
Sist endret av Xasma; 7. mars 2015 kl. 00:02.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dodecha: Dette er jo ikke under vitenskapsdelen av forumet, men under "samfunn, etikk og politikk".
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Bearass: Du har så rett, jeg var skråsikker på at dette var i vitenskapsforumet My bad!
Vis hele sitatet...
Tråden har vært i både vitenskap og SEP.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Ikke bare skyter du ned fundamentet av filosofisk mahayana-buddhisme som bare fjas, men igjen får vi en demonstrasjon av en som mener at vitenskapen er mer gyldig enn andre syn.
Vis hele sitatet...
Dersom fundamentet av filosofisk mahayana-buddhisme er utledninger basert på trivialismen som følger av eksplosjonsprinsippet, så er det bare fjas. Praktisk talt per definisjon. Dersom det ikke er tilfelle må du ta selvkritikk på dårlig fremlegging av nevnte fundament. I tillegg bør det presiseres her at eksplosjonsprinsippet ikke er vitenskapelig av natur, men logisk. Med andre ord har Myoxo kun forutsatt og krevd at du og din verdensanskuelse må følge grunnleggende logiske krav for å kunne bli tatt seriøst; det har ingenting med vitenskapens eventuelle overlegenhet å gjøre, eller for den saks skyld vitenskap i det hele tatt.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Ikke bare skyter du ned fundamentet av filosofisk mahayana-buddhisme som bare fjas, men igjen får For å komprimere: Fundamentalt sett kan du ikke vite noe, og vitenskapen er ikke det minste mer almengyldig som virkelighetsforklaring enn andre modeller. Alt det du kom med som motargumenter er fullstendig uten substans i forhold til å bestride disse påstandene.
Vis hele sitatet...
Det hele koker ned til følgende. Vi kan kanskje ikke vite noe helt sikkert – med unntak av at vi eksisterer i følge Descartes, og med unntak av grunnleggende logikk i følge for eksempel Nagel. Men vitenskap er ikke basert på et behov for absolutt sikker viten. Vitenskap består av å gjøre empiriske tester av den verden vi befinner oss i – enten den er en mental projeksjon, drømmeverden, datasimulering, solipsistisk tilværelse eller hva som helst annet – på en strengt systematisk måte, slik at man med stor grad av sikkerhet kan fastslå hvordan denne verdenen oppfører seg i gitte situasjoner. Det er alt.

Hvorvidt vi lever i The Matrix, som du bruker som eksempel, er i utgangspunktet ikke et vitenskapelig anliggende, med mindre vår tilstedeværelse i The Matrix medfører enkelte nødvendige eller mulige konsekvenser som skiller seg fra et scenario hvor vi ikke lever i The Matrix – og det gjør den neppe. Og når sant skal sies har Nick Bostrom et forstyrrende godt argument for at vi faktisk lever i en datasimulering. Men det er helt uvesentlig for en kritikk av vitenskap som metode for å fastslå hvordan den verden vi lever i sannsynligvis fungerer – fordi vitenskap vil være like gyldig, relevant og nyttig, applikert på den verden vi opplever inne i The Matrix som på den verden vi opplever utenfor.

Vitenskapelige teorier er mer enn bare arbitrært valgte og internt (ganske) konsistente regler. De er også konsistente med verden slik vi opplever den. Du kan kalle det "tro" når man "tror" at Newtons lover fortsatt er et godt grunnlag for å sende rovere til Mars – men det har ingen annen funksjon enn å tåkelegge det ubestridelige faktum at det er "tro" på helt annet grunnlag enn religiøs tro. Det ene er basert på resultatet av ekstremt grundig etterprøvde hypoteser, og det andre er basert på påståtte åpenbaringer.

Myoxo stilte deg et betimelig spørsmål som du lot være å svare på. Du sa at du i den konvensjonelle hverdagen foretrekker vitenskapen over Guds ord, og Myoxo spurte hvorfor. Dette belyser kjerneproblemet i din tirade mot disse stråmennene. Hvorfor foretar du en systematisk visuell empirisk undersøkelse fremfor å be til Gud når du går over veien? Fordi systematiske empiriske undersøkelser er en bedre metode for å skaffe viktig informasjon om verden rundt deg enn hva bønn og vill gjetning er. Og det er et faktum, helt uavhengig av den underliggende ontologien.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det finnes ingen absolutte sannheter…
Vis hele sitatet...
Men siden den påstanden i seg selv ikke kan være en absolutt sannhet uten å motsi seg selv, så må det da være åpent for at absolutte sannheter finnes, som igjen motsier den opprinnelige påstanden. Det er med andre ord nødvendigvis galt.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Egentlig burde dette være innlysende for enhver vitenskapsnerd som tror på "alt er relativt" da utsagnet i seg selv ekskluderer noe absolutt.
Vis hele sitatet...
Ikke bare blander du relativitet og relativisme, men du har også misforstått hva relativitetsteorien sier; den sier nemlig ikke at alt er relativt.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Ja så har vi deg, mannen som ble glemt igjen på et bøttekott i kjelleren på realistisk fakultet for 20 år siden og aldri kom seg ut, selve vitenskapsprofeten på freak som har funnet lyset og sannheten.
Vis hele sitatet...
Dette var da bemerkelsesverdig lite zen.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Dersom fundamentet av filosofisk mahayana-buddhisme er utledninger basert på trivialismen som følger av eksplosjonsprinsippet, så er det bare fjas. Praktisk talt per definisjon. Dersom det ikke er tilfelle må du ta selvkritikk på dårlig fremlegging av nevnte fundament.
Vis hele sitatet...
Tar selvkritikken. En utgreiing av fundamentet vil for øyeblikket kreve alt for mye tid og kapasitet og får ligge til en annen gang. Jeg forsøkte, men overvurderte min evne til å samle trådene og komprimere materialet på det groveste.


Sitat av Provo Vis innlegg
Men siden den påstanden i seg selv ikke kan være en absolutt sannhet uten å motsi seg selv, så må det da være åpent for at absolutte sannheter finnes, som igjen motsier den opprinnelige påstanden. Det er med andre ord nødvendigvis galt.
Vis hele sitatet...
Fra et Zen-synspunkt fornekter man ordenes verdi og evne til å uttrykke virkelighet, derfor er det stort rom for paradokser i Zen-litteraturen, deriblant nevnte utsagn. Men igjen, til en annen gang.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette var da bemerkelsesverdig lite zen.
Vis hele sitatet...
Noe helt grusomt, selv om det på tidspunktet var ganske tilfredsstillende.

Så til det jeg skulle si:


Da er jeg tilbake etter en selvpålagt timeout. Jeg innså plutselig nøyaktig hvor idiotisk jeg oppførte meg blindet av stolthet og overbevisning om egen posisjons fortreffelighet, begge deler vurdert fra en Buddhistisk synsvinkel som negative uttrykk for selvhevdelse.

Når man ender opp med å mislike seg selv ved gjennomlesning av det man poster er det på tide å ta noen steg tilbake og trekke pusten. Jeg lot meg provosere over det jeg lenge har oppfattet som arroganse og overbærenhet fra personer som fronter vitenskap som den eneste modellen for virkelighetsforståelse, i jakten på å undergrave dette ble jeg det jeg ville kjempe mot. Det er egentlig spesielt å se at jeg gikk i skyttergraven allerede fra åpningsinnlegget.

Så er det tid for canossagang.

Til alle som fikk høre at de ble streket av for på en metaforisk tavle hvor det ble ført regnskap for de som ikke forstod hva jeg skrev: Beklager.

Til amdb73 som fikk kylt en klyse bitende sarkasme etter seg: Beklager. Jeg mener imidlertid fortsatt at du er en av de minst sympatiske debattantene på dette forumet i kraft av egen skråsikkerhet, men det får være min sak.

Til sist vil jeg redegjøre kortfattet for min posisjon, denne gangen i en sammenhengende form som ikke forutsetter at man må kjenne tankegangen min fra før for å forstå hva som menes, og fritt for personangrep. Deretter tror jeg at jeg ser min rolle i denne tråden som avsluttet.


Filosofisk skepsis

1. Mitt argument presentert så langt er selvfølgelig en versjon av den epistemologiske problemstillingen som kalles regress-argumentet. http://en.wikipedia.org/wiki/Regress_argument

Enhver påstand som presenteres som sann må kunne utledes fra en foregående sann påstand. Som de fleste vil skjønne vil rekken av foregående sanne påstander strekke seg inn i uendeligheten, med mindre vi aksepterer en «første prinsipp» årsak, som f.eks. Gud eller en tilsvarende absolutt sannhet hvor årsaksrekken starter og som kan aksepteres av alle som universalt sant uansett plassering i tid og rom. http://en.wikipedia.org/wiki/First_principle

Min påstand er:: Fundamentalt kan vi ikke vite noe, som konsekvens er vitenskapen hverken mer eller mindre almengyldig som virkelighetsmodell enn andre modeller.

Vitenskapen jobber ikke med absolutte sannheter. Vitenskapen jobber innenfor en modell hvor vitenskapen har satt sine egne parametre og metoder for å kunne definere hva som er sant, og jobber derfor fundamentalt ut fra uverifiserbare startpunkt. Enhver sannhet som vitenskapen finner fram til vil derfor være gyldig kun innenfor den rammen vitenskapen selv definerer som sannhet med mindre vitenskapen skulle kunne klare å føre sin årsaksrekke tilbake til et universalistisk første prinsipp. Så lenge vi ikke har tilgang til et første prinsipp vil vitenskapelig sannhet og alle andre former for sannhet være relativ.

En relativ sannhet er ikke så mye mer eller mindre relativ enn en annen relativ sannhet, ikke så mye mer eller mindre sannsynlig. Den er relativ. Sannsynlighet er i dette tilfellet en abstraksjon.

Jeg vil imidlertid ikke påstå at det ikke finnes absolutte sannheter/første prinsipper. Jeg vil påstå at vi ikke har tilgang til noen, samt sette spørsmålstegn ved hvorvidt det er logisk mulig å finne noen.


2. Regress-argumentet er et av tre argumenter kjent fra Münchhausens trilemma som stipulerer hovedproblemene i den epistemologiske tenkningen rundt verifisering av sannhet. De to andre argumentene er henholdsvis sirkel-argumentet hvor teori og bevis støtter hverandre i en runddans og det aksiomatiske argumentet hvor man velger seg et random startpunkt å utlede kunnskap fra (foundationalism).http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausen_trilemma

Vi har selfølgelig også Humes induksjonsproblem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction

Det jeg har tatt opp her bør imidlertid være kjente tanker for de fleste som beskjeftiger seg med vitenskapsfilosofi. Man kan med stor trygghet påstå at ingen har lyktes med å føre en argumentasjon som tilfredsstillende løser problemene stilt opp av hverken Münchhausens trilemma eller Humes induksjonsproblem. De filosofiske skeptikernes problemstillinger har så langt vist seg ugjendrivelige.


3. Pyrrhonistisk tankegang tar skepsis til det ekstreme. Mangelen på verifiserbarhet gjennom et første prinsipp ledet til et konsept som postulerer at empiri og tro rundt sannhetsgehalten i enhver påstand er nytteløst som middel til å finne sannheten, sannhet og falskhet blir derfor irrelevant. Våre sanseerfaringer er hverken sanne eller falske. Pyrrhonistene innrømte imidlertid at våre fenomenologiske opplevelser tilsynelatende ga f.eks. Opplevelsen av smerte, men kun tilsynelatende. Pyrrhonsistenes svar på spørsmålet «er det ikke viten at man ikke kan vite?» er at man heller ikke kan vite at man ikke kan vite.

På sikt skulle den Pyrrhonistiske skolen bli splittet i to, da akademisk skepsis oppstod som en avlegger. Akademikerne mente fortsatt at man ikke kunne vite noe men postulerte at man i hverdagen kunne bruke en sannsynlighetsmodell for å estimere hva som var mer sant, og hvilket trosbasert element som da var mer sannsynlig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrrho
http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_skepticism


Konklusjon:

Münchhausens trilemma står i veien for enhver verifisering av sannhet hvilket gjør all sannhet vi påberoper oss relativ. Vi har ikke tilgang til et første prinsipp vi kan verifisere, og et aksiomatisk utgangspunkt eller en sirkellogikk vil feile nettopp pga. regressargumentet og mangelen på et første prinsipp av universal karakter.

Flere forsøk er blitt gjort på å unnvike eller omgå Münchhausens trilemma uten nevneverdig suksess. Som vi ser av f.eks. De akademiske skeptikerne mener disse seg å kunne operere med sannsynlighetsvurderinger i forhold til rangering av sannhetsgehalten av kunnskap.
Min påstand er at en slik rangering av sannsynlighet ikke kan fundamenteres logisk, da også enhver sannsynlighetsvurdering vil rammes av kriteriene for Münchhausens trillema. Å appellere til «sunn fornuft» i et spørsmål om å bevise validiteten av noe er ikke et godt argument. Å påstå at en hypotese er en annen overlegen er dermed dypest sett uverifiserbart og har ingen verdi. Tilsynelatende er virkeligheten i takt med vitenskapen, men kun tilsynelatende. Å påstå at et vitenskapelig utsagn har høyere sannhetsverdi enn et religiøst er dermed basert på tro. Ikke religiøs tro, men troen på at den modellen du foretrekker for forståelse av virkeligheten er andre modeller overlegen, hvilket sammenfaller bra med hva som er definisjonen av scientisme. http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Ref. Trådstarters spørsmål vil mitt svar da bli at det rasjonelle valget hverken er Gud eller vitenskapen, men en forkastning av samtlige alternativer til fordel for filosofisk skepsis.

P.s

Et annet forsøk på å nøytralisere Münchhausens trilemma er Poppers kritiske rasjonalisme. I mine øyne er dette en tankegang som kan sidestilles med å gjemme elefanten i rommet ved å hive et teppe over den, men jeg skal ikke påstå at jeg er tilstrekkelig skolert i denne tankegangen til å direkte avfeie den. Mye kan nok bli sagt om dette temaet. Mye mer kan nok også sies om sannsynlighetsvurderingene i forhold til sannhetsgehalten for den enkelte påstand, men det får bli opp til noen andre. Ambisjonen for denne posten er ikke mer enn å vise min filosofisk skeptiske posisjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Critica...and_positivism

P.p.s

Pyrrhonistene mente at individets forkastelse av alle syn om sant eller falskt var veien å gå til fred i sinnet. Fra den tankegangen er det naturlig å trekke inn Zen og Mahayana-Buddhisme som en ekvivalent. Å skulle gi en gjennomgang verdig temaet blir imidlertid en så omfattende og tidkrevende oppgave at det må bli et senere prosjekt.


Gassho

Apraksin
Sitat av Bearass Vis innlegg
Noraxan86:

Angående Einstein så hevder han: He said he believed in the "pantheistic" God of Baruch Spinoza, but not in a personal god, a belief he criticized. link

Noe som er interrsant. Spinozas Gud minner om Dhamma i buddhismen, og om hva jeg selv kaller for "Gud". En Gud som ikke står i kontrast til vitenskapen.

Islam tror heller ikke på noen "personlig Gud" som sådan. Så det er mulig at Muhammed hadde en lignende Gudsforståelse (uten at jeg har kunnskaper om å uttale meg bombastisk om dette)

Personlig mener jeg at en Gud som Spinoza utgreier også er en Gud som jeg synes å kjenne igjen hos mange oppegående åndelige mennesker. Å forklare kort Spinozas Gudsbilde er vanskelig, men henviser til wikipedia-artikkel: link

"WWe followers of Spinoza see out God in the wonderful order and lawfulness of all that exists and in its soul as it reveals itself in man and animal." Einstein.. Litt flere Spinoza sitater av Einstein: http://www.einsteinandreligion.com/spinoza2.html
Vis hele sitatet...
Så er spørsmålet, kan man regne Spinozisme/Panteisme som en religion eller ikke? Jeg kjenner meg igjen i og er enig i det meste wikipedia-sidene om spinozisme og panteisme sier, men jeg identifiserer meg likevel som ateist. Denne guden som panteisme beskriver, synes jeg ikke kan regnes som en gud i tradisjonell forstand. Det er heller et symbol, noe udefinerbart.
Sist endret av Grix; 8. mars 2015 kl. 16:45.
Sitat av Grix Vis innlegg
Så er spørsmålet, kan man regne Spinozisme/Panteisme som en religion eller ikke? Jeg kjenner meg igjen i og er enig i det meste wikipedia-sidene om spinozisme og panteisme sier, men jeg identifiserer meg likevel som ateist. Denne guden som panteisme beskriver, synes jeg ikke kan regnes som en gud i tradisjonell forstand. Det er heller et symbol, noe udefinerbart.
Vis hele sitatet...
Ja det kan diskuteres. Arne Næss var en spinozist - og kalte seg en ateist. Tror det har med at man ønsker å fjerne seg fra et barnslig Gudsbilde med en julenisse på en sky, eller en personlig Gud. Personlig er jeg overbevist om at endel som bruker ordet Gud - har en definisjon lignende den spinozistiske. Spinoza kalte det Gud. Jeg har heller ikke noen problemer med å kalle det Gud (men så har jeg ikke blitt oppflaska på å få brekninger når jeg hører ordet Gud heller).

Slik jeg har forstått Spinozas Gud så er en etisk livsførsel av det gode - og en uetisk livsstil vil medføre ubehag. Ganske likt en dhamma-tankegang - og manges Gudsbilde.
Sist endret av Bearass; 8. mars 2015 kl. 18:23.
Selvfølgelig er det ikke rasjonelt for mennesker å tro på gud. Fordi vi vet rett og slett ikke bedre en det vi omgås, vi har jo denne jorden å forholde oss til. Alt som er på denne jorden kan vi bruke, verken mer eller mindre.

Det som er rasjonelt det er jo å tro på det vi har, ikke det vi ikke vet. For å putte det litt på spissen så får vi kun brukt det som ekisterer på denne planeten, alt annet er vi komplett uvitende om, så i bunn og grunn om det eksisterer noe høyere makter og mer avanserte planeter så kan vi egentlig ikke uttale oss om det da vi ikke vet, men det som er sikkert for oss, og det vi vet er at svært få oppegående mennesker har sett den andre siden, "lyset" eller såkalte "avanserte planter" nå kan det jo sies at når man inntar LSD, DMT og diverse så kan man ha følelsen av dette så lenge man er påvirket.

Vi er en gjeng som gjør det beste ut av det vi har. Vi har fått til mye, som for eksempel oppfinnelse av alt fra LSD, våpen, gravemaskiner til satelitter.
Det er jo ikke mer en logisk at vitenskapsmenn forholder seg til det som er på denne jorden og prøver å finne ut av det mest logiske som de kan forholde seg til og det er jo det vi også må forholde oss til, fordi det er som sagt det eneste vi kan forstå.

Mange mennesker, isåfall meg tenker vel at alt av såkalte "religioner" er et oppsinn som mennesker som har produsert for diverse ymse årsaker.

Men om det er en såkalt kraft vet jeg ikke garantert. Men det å drive med yoga og buddhisme får isåfall meg til å føle at det er noe høyere makter. Dette kan såklart være psykisk og ikke reelt da det er umulig for såkalte vitenskapsmenn å "ta tak i det", det er vel kanskje det som er meningen også ? Som sagt tidligere i innlegget, vi har fått denne jorden å forholde oss til, og vi kommer kanskje aldri til å kunne "bevise" at det finnes noe høyere, da vi rett og slett ikke har kapasitet til det.
Det er i alle fall urasjonelt å utelukke Gud, da man ikke har teknologi til å faktisk kunne gjøre dette. Man lever derfor med usikkerheten hvorvidt Gud finnes eller ikke.
Sitat av geir78 Vis innlegg
Det er i alle fall urasjonelt å utelukke Gud, da man ikke har teknologi til å faktisk kunne gjøre dette. Man lever derfor med usikkerheten hvorvidt Gud finnes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat like urasjonelt å ikke tro på Gud som å ikke tro på varulver, Julenissen og store spaghetti monster
Sitat av geir78 Vis innlegg
Det er i alle fall urasjonelt å utelukke Gud, da man ikke har teknologi til å faktisk kunne gjøre dette. Man lever derfor med usikkerheten hvorvidt Gud finnes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Yes jeg er enig om du trekker samme slutning når det kommer til alt annen vi ikke har teknologi til å utelukke. Og at disse har like stor sannsynlighet for sin eksistens som denne guden du ikke kan utelukke:
Pixies, drager, orcer, bigfot, gobliner og andre Fabelvesen
Alle tidligere mytiske guder som Zeuz, Odin og Ra.
Og alle mer moderne mytiske påfunn som Allah, Shiva, Jahve osv.

Enten så tror du at alt dette har en reel sammenheng med den virkelige verden så vi ikke kan utelukke deres eksistens eller så er alt dette mest sannsynlig kun menneskeskapte historier som vi burde se på som fiksjon til det motsatte er bevist. Enig?
Sitat av geir78 Vis innlegg
Det er i alle fall urasjonelt å utelukke Gud, da man ikke har teknologi til å faktisk kunne gjøre dette. Man lever derfor med usikkerheten hvorvidt Gud finnes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å 'utelukke Gud'?

Hvis du mener å kategorisk fastslå at alle tenkelige gudekonsepter, selvde mest abstrakte og vage, er fullstendig umulige, så ja - det ville ville være irrasjonelt. Det er det heller ingen som har gjort.

Det folk derimot gjør er å ignorere implikasjonene av alle kjente gudekonsepter inntil noen har bevist at de er relevante. Det betyr at man ikke tilber noen guddom eller følger dennes lære. Det er i aller høyeste grad rasjonell adferd.
Det du sier, Apraksin – om enn noe mer omstendelig og med filosofihistoriske referanser – er følgende: Vi kan egentlig ikke vite noenting helt sikkert. Alle våre forestillinger tar nødvendigvis form som tro, og det som varierer er bare graden av overbevisning. Jeg kan ikke vite hva som har skjedd tidligere, for hukommelsen min kan jo være falsk. Jeg kan ikke vite hva som vil skje i fremtiden basert på hva som har skjedd i fortiden, for det er ikke sikkert virkeligheten er konsekvent. Jeg kan ikke vite hva som skjer akkurat nå, for Descartes onde demon kanskje lurer meg. Og jeg kan ikke vite om en påstand er sann, fordi dens sannhet baserer seg på andre påstanders sannhet, enten i en uendelig regress eller i sirkel eller fundamentalt basert på et ubeviselig aksiom. (Noen vil hevde at jeg faktisk kan vite sikkert at jeg akkurat nå har inntrykk av å skrive på en PC, men vi kan se bort ifra det nå. Vi kan også se bort ifra at seriøse argumenter mot filosofisk skeptisisme har blitt lansert av flere anerkjente filosofer.)

Det som ikke følger av denne filosofiske skeptisismen, er at alle filosofiske posisjoner og alle metoder for å skaffe informasjon om den verden vi opplever er likeverdige. Dersom vi aksepterer at vi opplever å leve i en virkelighet, og at konkrete og presise påstander om denne virkeligheten vil kunne være sanne eller usanne – noe vi alle, du inkludert, i praksis aksepterer – så åpner det umiddelbart for at enkelte metoder for å tilegne seg sanne overbevisninger om virkeligheten er bedre enn andre. Bedre i den betydning at de har en sterkere tendens til å gi flere riktige og færre uriktige overbevisninger enn de alternative metodene. Selv filosofisk skeptisisme i alle sine varianter hevder jo å være en slik metode: Å avvike fra filosofisk skeptisisme og være overbevist om at man besitter sikker viten om det ene eller det andre, vil i følge filosofisk skeptisisme (og deg) medføre flere feilaktige overbevisninger (om konkrete tilfeller av sikker viten) enn om man aksepterer at sikker viten ikke eksisterer, eller i hvert fall er sterkt begrenset.

Vitenskap er en enkel epistemologisk metode som bringer den samme kritiske og analytiske tankegangen som ligger til grunn for resonnementet bak den filosofiske skeptisismen, over til våre empiriske observasjoner, for på den måten forsøke å finne ut av hvilke årsak-virkning-forhold som sannsynligvis er reelle og ikke.

Faktisk vil jeg gjerne utfordre deg til å liste opp de aksiomene du mener vitenskapen avhenger av. Det er ikke vanskelig å finne lister med påståtte aksiomer, men de aller fleste av dem kan enkelt tilbakevises. Siden listene også varierer mye, hadde det vært fint om du kan bidra med din egen, så vi eventuelt kan diskutere dem.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Å appellere til «sunn fornuft» i et spørsmål om å bevise validiteten av noe er ikke et godt argument.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på det?