Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  295 28936
I dag kl 14 norsk tid skal FELIX BAUMGARTNER prøve og bryte lydmuren i frittfall.
Dette kan ses live på http://www.redbullstratos.com/live/


Hva synes dere om dette ??

Er han splitter pine gal eller er det ok?
Selvfølgelig er han splitter pine gal, men det er jo en ganske kule rekord han skal prøve å sette. Å sveve 36000 meter over bakken i en ballong for så å stupe utfor...#denfølelsen
Sitat av lordstian Vis innlegg
ble forvirra av tittelen tenkte meg egentlig en stratos med redbull inni jeg nåda, men ska garantert følge med på om han klarer det.
noen som vet hvor mange km/t du må falle for å bryte lydmuren? orker nemlig ikke google
Vis hele sitatet...
1 225 km/h
Kommer den kapselen alene til å komme opp i så høy hastighet?
Cookie Monstah ^_^
hva mener du Hacr? han skal jo ut av kapselen.
Dette hadde jeg helt glemt. Takk for påminnelsen Oddiii.

Slenger med Video av den gamle rekorden.

"I alt tre testhopp ble utført av Kittinger fra varmluftsballong. Det første, fra 23 297 m endte nesten i tragedie da en feil ved Kittingers utstyr førte til at han besvimte. Selvutløseren i fallskjermen gjorde at han kom fra det i live. Uten noen til å styre fallskjermen roterte Kittinger ukontrollerbart rundt i en fart beregnet til 120 rpm, og g-krefter opp mot 22 ganger jordens tyngdekraft, også det rekord.
Tre uker etter hadde han sitt første vellykkede hopp, denne gang fra 22 769 m.


Kittingers rekordhopp
Det tredje hoppet skjedde 16. august 1960 fra 31 330 m, ny høyderekord for varmluftsballong. Med en liten bremseskjerm falt han i 4 min 36 sekund, rekord for lengste frie fall, før han utløste fallskjermen ved ca 5 500 m. Toppfarten var ca 988 km/t. Under hoppet falt Kittinger gjennom temperaturer så lave som -80°C. En feil i hansken på Kittingers romdrakt gjorde at hånda hans hadde svulmet opp til det dobbelte av normal størrelse. I tillegg til ballongrekorden, satte Kittinger nye rekorder for høyeste fallskjermhopp, lengste hopp med bremseskjerm (totalt 14 minutter) og høyeste fart for et menneske gjennom atmosfæren." Wiki.

http://imageshack.us/a/img171/5037/daredevildm1810600x400.jpg
Sist endret av stagg; 9. oktober 2012 kl. 12:05.
Sitat av Hacr Vis innlegg
Kommer den kapselen alene til å komme opp i så høy hastighet?
Vis hele sitatet...
Det har med tjukkelsen på lufta der oppe å gjøre tror jeg... alle partiklene blir jo trykt ned så der oppe er den tynnere og man kan falle fortere... og som noen nevnte så hopper han jo ut av kapselen..
Sist endret av Novice; 9. oktober 2012 kl. 12:05.
Sitat av lordstian Vis innlegg
hva mener du Hacr? han skal jo ut av kapselen.
Vis hele sitatet...
Beklager, så ikke det før nå, burte ha lest bedere.
Han fyren her må jo være gæærn.
Hva vil skje om han bryter lydmuren?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Ahh, Kittinger har lenge vært et forbilde, det ligger en fin video på youtube med bilder fra hoppet og litt info. Det ser helt fantastisk ut, og for en som alltid har drømt om det store verdensrom, er det en påminnelse om at det kommer nærmere og nærmere for oss "vanlige" mennesker. Lykke til, håper alt går bra med forsøk og forsøkskanin!
Ja, det skal bli spennende å se hva som egentlig skjer her. Om han tar sitt siste hopp noen sinne eller om han faktisk klarer seg igjennom hele ferden
Må være sykt og stå der oppe og hoppe frivillig, og iallefall når du vet at du gjerne bare har 50% sjanse for og overleve
Noen som vet hva som skjer?

"Mission on weather hold"
Det er sant. Det er en risk jeg aldri ville ha tatt, uansett hvilket adrenalin rush det hadde vært :P

Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Noen som vet hva som skjer?

"Mission on weather hold"
Vis hele sitatet...
Været er ganske kraftig oppe i lufta. De vil ha det så stille som mulig så ballongen ikke går berserk :P
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Det er sant. Det er en risk jeg aldri ville ha tatt, uansett hvilket adrenalin rush det hadde vært :P



Været er ganske kraftig oppe i lufta. De vil ha det så stille som mulig så ballongen ikke går berserk :P
Vis hele sitatet...
Kan jo ta forever hvis de venter på været... Håper det skjer noe snart
VG skriver at han vil starte rekordforsøket ca kl 16:30
Ifølge streamen er det tidligst 18:30 norsk tid.
Så tar det ~3 timer å stige opp til høyden han skal til. Så blir nok ikke hopp før i halv åtte - åtte.

Halv 10 - 10 da, hvis det stemmer for Grix.
Sist endret av Lyra; 9. oktober 2012 kl. 16:40.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
VG skriver at han vil starte rekordforsøket ca kl 16:30
Vis hele sitatet...
Men det har blitt utsatt flere timer pga. dårlig vær.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Men det har blitt utsatt flere timer pga. dårlig vær.
Vis hele sitatet...
Ja, ble endret til 19:30 etter at jeg sjekket.
balloon layout has begun.

http://www.redbullstratos.com/live/

Sitat av Cozativity Vis innlegg
balloon layout has begun.

http://www.redbullstratos.com/live/
Vis hele sitatet...
Broadcast start 17.00 (gmt)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Fra twitter feed'en dems:

"Felix is now in his trailer getting his pressurized suit put on by Mike Todd" Bilde

"The Flightline crew is surrounding the capsule as they prepare the balloon" Bilde

"Felix is preparing to pre-breathe inside of the capsule" Bilde
Hva som faktisk skjer vist han bryter lydmuren var vist usikkert. Selv synest jeg det virker som et fantastisk rekordforsøk, som jeg håper han lykkes med. Skulle ønske jeg hadde fått en slik mulighet, tror det er et enormt kick. Selv om påkjennelsen sikkert er enorm.
Er det noen som vet om dette vil komme som video (ikke direkte) på youtube senere, eller en måte jeg kan få tatt det opp på?
Har veldig lyst til å se det, men gidder ikke å sitte inne hele kvelden
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av HexUaV Vis innlegg
Er det noen som vet om dette vil komme som video (ikke direkte) på youtube senere, eller en måte jeg kan få tatt det opp på?
Har veldig lyst til å se det, men gidder ikke å sitte inne hele kvelden
Vis hele sitatet...
Garantert noen som tar opp dette og legger det ut etterpå..

update:
"The capsule is on the flight line and holding as we wait for a weather call from Don Day" bilde
Sist endret av r0bin; 9. oktober 2012 kl. 19:18.
Sitat av HexUaV Vis innlegg
Er det noen som vet om dette vil komme som video (ikke direkte) på youtube senere, eller en måte jeg kan få tatt det opp på?
Har veldig lyst til å se det, men gidder ikke å sitte inne hele kvelden
Vis hele sitatet...
Ja, det vil jeg tro det gjør. Ser ikke helt hvorfor de ikke skulle legge ut en video. Kommer sikkert en dokumentar etterhvert også. Youtube sender det jo live, så dukker sikkert opp en video rimelig kjapt etterpå.

Men han må først hoppe. Sikkert hundrevis av forskjellige sikkerhetsmomenter som må klaffe mtp. sikkerhet.

http://imageshack.us/a/img802/8540/6a00d8341bf67c53ef017c3.jpg

Annen direktelink. Mye loading på den første i tråden.
Misson resume, 48 minutter
Felix går inn i kapselen
Av: Lars Kristian Tranøy
Felix Baumgartner går nå inn i kapselen og teamet opplyser at de har begynt å pumpe helium inn i ballongen.
Vis hele sitatet...
http://direkte.vg.no/studio/flg-rekordforsket
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Noen som vet hvor lang tid det vil ta fra takeoff til når høyden og hopper?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
4 min nå!
Dette er tøft!
Elsker sånne ting, verden trenger sånne personer!
Trodde jeg gikk glipp av det, heldigvis!
Dette er faktisk usedvanelig spennende!
Vet man i det hale tatt hva som skjer når han treffer tykkere luft med den hastigheten? Syns dette er utrolig spennende, men er usikker på hvor stor sannsynlighet han har for å overleve.

Nå ser det ut som ballongen blåser ned også....
Dagens hopp er avblåst pga vind.....
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Mye vind, tar ned ballongen..

--Update--
Avlyst
Wow.. glad jeg ikke begynte å se klokka 14 idag... nå sier de det er avlyst...
aaaw... avbrutt pga vind.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Tydeligvis problematisk vær imorgen også..

Synd, venta noen timer nå =/
Så dritt da. Faen ta.
Faen! Ventet på dette i hele dag jeg...
Felix Baumgartner nå ble Felix Baumgartner veeeldig nedfor..
Holder på med 4 ting samtidig her. Hva sa de? Utsatt til i morgen?
Noen som vet når den nye datoen er?
Fikk bare med meg at det er utsatt...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Man vet ikke når neste sjanse er.. Var lite trolig att det ble i morgen.
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Noen som vet når den nye datoen er?
Vis hele sitatet...
Utsatt til i morgen, ja..
Utrolig skuffende, har gledet meg til dette lenge! Håper de får gjennomført så raskt som mulig. Satser på det skjer i løpet av uken.
Sist endret av FerieFyr; 9. oktober 2012 kl. 20:58.
Sier forskjellige ting.

Muligens i morgen, men meget mulig det blir utsatt da også pga. ustabilt vær. De har bare en ekstraskjerm. Den som ble brukt i dag er nå ødelagt. Fallskjermen tåler kun bli blåst opp, men ikke pakket sammen igjen.

"Today's launch has been aborted at 11:42hrs MDT due to wind gusts making an attempt too risky. There is a second backup balloon but the weather may not be favourable for a launch tomorrow"