Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  174 25159
Neida jeg namedropper ikke, kanskje det kan synes sånn for folk som ikke har satt seg ordentlig inn i fakta.
Vis hele sitatet...
Dette er et "vitenskap og forskning"-forum. Å møte bunnsolid argumentasjon med det laveste innen debatt-teknikker hører ikke hjemme.

Tyngdekraften er den kraften vi vet minst om, dette fordi den er svært svak og fordi det er ekstremt små saker vi snakker om.
Vis hele sitatet...
Dette er en teori, vi vet ikke at dette er gjeldende, for det er selvfølgelig vanskelig å bevise.
Vis hele sitatet...
Interessant å se at du identifiserer deg med vitenskapsmenn.

Jeg er usikker på hvordan du ressonerer Provo, for du syntes å forstå tyngdekraft som noe som ikke påvirker noe som helst, som noe som bare ER der.
Vis hele sitatet...
Når en person argumenterer etter alle kunstens regler blir det for dumt å angripe hans resonnement. Og om du likevel skal gjøre det, så kom med noe kjøtt på beinet.

Hva med å legge enkelte av dine egne overbevisninger til side og se på kildene som listes opp?
Sitat av Lootfisk Vis innlegg

Når en person argumenterer etter alle kunstens regler blir det for dumt å angripe hans resonnement. Og om du likevel skal gjøre det, så kom med noe kjøtt på beinet.

Hva med å legge enkelte av dine egne overbevisninger til side og se på kildene som listes opp?
Vis hele sitatet...
Hør her, jeg mener at tyngdekraft ER noe, det skjer pga at ting påvirkes av masse.

Det er hele resonementet mitt, og det står jeg for.

Jeg tror ikke at tyngdekraft bare finnes. Mulig ikke jeg har alle kildene, eller alle fakta, men jeg tror jeg har en del mer peiling på tyngdekraft enn det dere imbesiler har.

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Dette er et "vitenskap og forskning"-forum. Å møte bunnsolid argumentasjon med det laveste innen debatt-teknikker hører ikke hjemme.



Interessant å se at du identifiserer deg med vitenskapsmenn?
Vis hele sitatet...
Når et sånt troll går på ordfeil som ikke er ordfeil, da blir det for dumt.

Jeg snakker om VI så mener jeg menneskeheten, og ikke vitenskapsmenn.
Hva er poenget med denne stadige person kritikken, og det gjelder alle parter? Er ikke dette et forum (tråd) der vanskelige tema debatteres. Jeg kjenner meg ikke helt igjen …i jobben min der vanskelige tema diskuteres tåler vi forskjellige ytringer og måter og fremlegge de på …prøver og forstå hverandres forskjellige måter og ytre seg på, hvis ikke er kanskje taushet bedre enn kritikk når et så kontroversielt tema som dette som diskuteres. Det er heller ikke alltid man har en referanse å peke til, kanskje må man tåle litt individuelle synsinger …hvordan skal vi ellers komme videre?
Jeg lurer på hva som er utenfor universet.
Er det noe der eller er alt bare et svart "rom"?.
Har dere noen tanker rundt akkuratt det? .
Sitat av ZuvoMarley Vis innlegg
Jeg lurer på hva som er utenfor universet.
Er det noe der eller er alt bare et svart "rom"?.
Har dere noen tanker rundt akkuratt det? .
Vis hele sitatet...
Forsåvidt meg bekjent er det ingenting der. Ikke noe "svart", ikke noe "rom". Ingenting.
Sitat av ZuvoMarley Vis innlegg
Jeg lurer på hva som er utenfor universet.
Er det noe der eller er alt bare et svart "rom"?.
Har dere noen tanker rundt akkuratt det? .
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på det samme. Jeg har akseptert at universet ekspanderer i nåtid. Når noe ekspanderer (utvider seg) innbiller jeg meg at det må vær noe rom eller noe annet det kan ekspandere i, interessant problemstilling…

Jeg merker meg at du formulerer deg "Har dere noen tanker"...
Sitat av EkNad Vis innlegg
Neida jeg namedropper ikke, kanskje det kan synes sånn for folk som ikke har satt seg ordentlig inn i fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke du er i en posisjon som kler arroganse. Jeg føler meg totalt overbevist om at du ikke har det fjerneste begrep om strengteori utover hva du har misforstått fra diverse dårlig gjennomførte populærvitenskapelige lavbudsjettdokumentarer. For å være ærlig ville jeg blitt mektig forbauset om du kunne ramse opp Newtons bevegelseslover uten hjelp fra Google.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Tyngdekraften er den kraften vi vet minst om, dette fordi den er svært svak og fordi det er ekstremt små saker vi snakker om.
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk vet hva du snakker om (noe ingenting tyder på at du gjør foreløpig), så foreslår jeg at du viser oss matematisk at tyngdekraft er svakere enn f.eks. elektrisk kraft uten å støtte deg på arbitrære valg. Hint: Det går ikke. Oppgave nummer to: Forklar hvorfor, og vis det ikke-arbitrære alternativet.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Derfor kom jeg inn på M-teori og strengteori. Fordi strengteoretikerne mener at tyngdekraften er så svak fordi den "lekker" fra noen av de andre dimensjonene. I andre dimensjoner er tyngdekraften svært sterk, i vår dimensjon er den svært svak. Små knøttsmå strikker som tøyes av massive objekter som feks jordkloden. Dermed krummes romtiden ved at disse svært små strikkene tøyes.
Vis hele sitatet...
Strikker?? Jeg regner med du mener strenger? Her må du uansett frem med en kilde. Jeg skal ikke skryte på meg stor kunnskap innen strengteori, men jeg har da lest noe om det. Og jeg har aldri sett noe som helst om "strikker som tøyes av massive objekter". Tvert i mot er masse i "streng-verden" kun bestemte vibrasjoner i strengene.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Dette er en teori, vi vet ikke at dette er gjeldende, for det er selvfølgelig vanskelig å bevise. Romsonden har imidlertid bekrefet at romtiden krummes pga jordkloden, dette er bevist.
Vis hele sitatet...
Du roter fælt. At romtid krummes av masse (og energi og trykk) hører til den generelle relativitetsteorien. Den er bekreftet gjennom en mengde forsøk over lang, lang tid. Strengteori, derimot, har aldri blitt bekreftet, og forsøkene du nevner har ingenting med bekreftelse eller avkreftelse av strengteori å gjøre. Strengteori har også tilsynelatende meget lite å gjøre med de opprinnelige påstandene dine.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Jeg er usikker på hvordan du ressonerer Provo, for du syntes å forstå tyngdekraft som noe som ikke påvirker noe som helst, som noe som bare ER der.
Vis hele sitatet...
Jeg forholder meg til faktiske vitenskapelige teorier, og ikke fri utemmet fantasi og misforståtte funfacts.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Men jeg er sikker på at jeg har rett i at det er noe som tøyes med tyngdekraften. Det er noe vi ikke kan se eller måle som tøyes i rommet med tyngdekraften, dette "noe" tror jeg også har en grense. Du kan ikke tøye tyngdekraft uendelig uten at noe skjer tror jeg.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn totalt uinteressant hva du tror så lenge du ikke kan backe det opp med noe. Og atter en gang, siden du påstår dette konsekvent: Praktisk talt null fysikere tror at romtiden faktisk krummes uendelig av et sort hull.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Hør her, jeg mener at tyngdekraft ER noe, det skjer pga at ting påvirkes av masse.
Vis hele sitatet...
Det mener resten av verden også, og er ikke problemet i uttalelsene dine.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Jeg tror ikke at tyngdekraft bare finnes. Mulig ikke jeg har alle kildene, eller alle fakta, men jeg tror jeg har en del mer peiling på tyngdekraft enn det dere imbesiler har.
Vis hele sitatet...
Det ser dessverre ikke helt slik ut.
Hvis universet ekspanderer til evig tid, hvorfor har det en start? Evig er vel alltid ...og alltid strekker seg vel bakover også?
Uendelig utelukker vel i teorien ikke en start men kun en slutt? Litt som en tallrekke. Du kan starte på 0, men du kan alltid legge til et tall til på enden.
Sist endret av Detectable; 21. oktober 2011 kl. 11:11.
Sitat av ZuvoMarley Vis innlegg
Jeg lurer på hva som er utenfor universet.
Er det noe der eller er alt bare et svart "rom"?.
Har dere noen tanker rundt akkuratt det? .
Vis hele sitatet...
Så en dokumentar der seriøse forskere mente at det mørke feltet man ser i bildet av cosmic background radiation er påvirkninger i form av gravitasjon fra et univers som ligger tett opp til det universet vi ser. De mente at størelsen på vårt univers er bar litt større en det vi ser. En av forskerne hadde også oppdaget uforklarlige galakseforskyvninger i samme rettning.

Husker ikke om jeg så dette på discovery eller bbc , men var det noen andre som så det, og kan utdype dette?

Har vel ikke så veldig trua på dette selv, men litt av poenget med programmet var at flere forskeres teorier plutselig ga mening når man så sammenhengen.

Etter å ha sett dette ble jeg også forvirret over hva teorien om multiverse er.

Jeg trodde multivers teorien gikk ut på parralelle univers som utviklet seg på et og samme sted.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg trodde multivers teorien gikk ut på parralelle univers som utviklet seg på et og samme sted.

Kaizen
Vis hele sitatet...
"Multivers-teorien" virker på flere nivåer...

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg synes ikke du er i en posisjon som kler arroganse. Jeg føler meg totalt overbevist om at du ikke har det fjerneste begrep om strengteori utover hva du har misforstått fra diverse dårlig gjennomførte populærvitenskapelige lavbudsjettdokumentarer. For å være ærlig ville jeg blitt mektig forbauset om du kunne ramse opp Newtons bevegelseslover uten hjelp fra Google.


Hvis du faktisk vet hva du snakker om (noe ingenting tyder på at du gjør foreløpig), så foreslår jeg at du viser oss matematisk at tyngdekraft er svakere enn f.eks. elektrisk kraft uten å støtte deg på arbitrære valg. Hint: Det går ikke. Oppgave nummer to: Forklar hvorfor, og vis det ikke-arbitrære alternativet.


Strikker?? Jeg regner med du mener strenger? Her må du uansett frem med en kilde. Jeg skal ikke skryte på meg stor kunnskap innen strengteori, men jeg har da lest noe om det. Og jeg har aldri sett noe som helst om "strikker som tøyes av massive objekter". Tvert i mot er masse i "streng-verden" kun bestemte vibrasjoner i strengene.


Du roter fælt. At romtid krummes av masse (og energi og trykk) hører til den generelle relativitetsteorien. Den er bekreftet gjennom en mengde forsøk over lang, lang tid. Strengteori, derimot, har aldri blitt bekreftet, og forsøkene du nevner har ingenting med bekreftelse eller avkreftelse av strengteori å gjøre. Strengteori har også tilsynelatende meget lite å gjøre med de opprinnelige påstandene dine.


Jeg forholder meg til faktiske vitenskapelige teorier, og ikke fri utemmet fantasi og misforståtte funfacts.


Det er i grunn totalt uinteressant hva du tror så lenge du ikke kan backe det opp med noe. Og atter en gang, siden du påstår dette konsekvent: Praktisk talt null fysikere tror at romtiden faktisk krummes uendelig av et sort hull.


Det mener resten av verden også, og er ikke problemet i uttalelsene dine.



Det ser dessverre ikke helt slik ut.
Vis hele sitatet...

Her synes jeg du selv vitner om ren uvitenhet fra din side.

FØRST

Tyngdekraft å regne som en av de svakeste kreftene i universet.
La meg ta et lekeskoleeksempel for deg.....

Elektromagnetisme er for eksempel ekstremt mye sterkere. Dette forsøket kan du enkelt gjøre med en magnet. En svært liten magnet kan oppheve hele jordens tyngdekraft enkelt. Det har du sikkert selv sett uten å være klar over det når du som liten lekte med magneter. Tygg på denne du.

UTKLIPP FRA WIKI SOM UNDERBYGGER MIN PÅSTAND!

I moderne fysikk [rediger]

Tyngdekraft er den suverent svakeste av de fire fundamentale naturkreftene, men dominerer likevel i store systemer som planeter og galakser, fordi den kun virker tiltrekkende. Elektriske krefter som kan virke både tiltrekkende og frastøtende vil utligne seg selv i det store og hele. Svak og sterk kjernekraft virker over så korte avstander at de bare gir seg til kjenne innenfor atomkjerner.

Det er vanskelig å forstå hva tyngdekraften egentlig er. Newtons lov beskriver hvordan den virker, men sier ingenting om hvordan det skjer. Newton ble i sin samtid kritisert for dette av aristotelisk skolerte naturvitere. I moderne tid er det kommet fram to teorier for å forklare gravitasjonen, og disse har vist seg vanskelige å forene:
I følge Einsteins generelle relativitetsteori er tyngdekraften forårsaket av
rommets krumning. Det er en følge av tanken om at tyngde og treghet er en og samme ting.
I kvantefysikk og partikkelfysikerne opptrer gravitasjonskraften som den virtuelle partikkelen gravitonet som ennå ikke har latt seg påvise.

LINK!!!
http://no.wikipedia.org/wiki/Tyngdekraft


Einsteins relativitetsteori var jo dessuten KUN en teori, nå har rommets krumming blitt BEVIST med en romsonde. Da er det ikke lenger bare en teori vet du. Det er viktig å etterprøve informasjon, for egentlig kan det likesågodt ifølge filosofien være at alt er en source code, eller at gule guder sitter oppe i rommet og gjør narr av oss, lager tyngdekraft for å kødde med hodene våre.

Derfor er det viktig å etterprøve, måle, gjøre forsøk.

Det romsonden som etterprøvde Einstein gjorde var at den tok sikte på de mest navigeringsvennlige stjernene og deretter målte romtiden rundt jorden i forhold til resten av universet med en meget nøyaktig atomklokke. Dermed kunne man bevise at romtiden på jorden er krummet og går saktere.

Dette har man trodd lenge, men du tror vel for faen ikke at de bruker milliarder av dollar på å sende opp en slik forsøks sonde bare på KØDD??

Jeg blir vel utestengt og bannet nå også, men at tyngdekraft er noe av den svakeste naturkraften det kan du som sagt finne ut som et lite barn som leker med magneter.

Når det gjelder strengteori så er det bare en teori, en helt ubekreftet teori også. Det er nemlig saken med tyngdekraft at vi vet ikke så mye om den vi vet bare at det er noe som påvirkes, men det er sannsynelig snakk om veldig små ting som påvirkes.

Vi vet ikke hva dette er, vi vet bare at tyngdelovene finnes der.

Strengteoretikerne mener at grunnen til at tyngdekraften er så svak er at den lekker fra en annen dimensjon i et annet univers. Det går opp i det intrikate regnestykkene deres. Det er imidlertid bare en helt vill teori, men en interessant en.

De klarer ikke ellers å få det til å stemme med at de andre kreftene er så mye mer sterkere enn tyngdekraften.

Men snakker vi strengteori og M-teori så snakker vi også om 11 dimensjoner, utlike univers, og at alt som vi opplever her i omtrent samme grad hender i andre univers og dimensjoner.

Det høres svada ut, selvfølgelig men dette er ting strengteoretikerne tror på...
Sitat av EkNad Vis innlegg
(...)
Einsteins relativitetsteori var jo dessuten KUN en teori, nå har rommets krumming blitt BEVIST med en romsonde. Da er det ikke lenger bare en teori vet du. Det er viktig å etterprøve informasjon, for egentlig kan det likesågodt ifølge filosofien være at alt er en source code, eller at gule guder sitter oppe i rommet og gjør narr av oss, lager tyngdekraft for å kødde med hodene våre.
(...)
Vis hele sitatet...
Før du prøver å belære Provo her på forumet, bør du prøve å forstå det mest grunnleggende innen moderne vitenskap - Den vitenskapelige metode. Da hadde du kanskje forstått hva man mener med en teori innenfor vitenskapen. Du forstår da kanskje også hvor ekstremt tåpelig du høres ut når du prøver å disse Einstein med argumentet "relativitetsteori var jo dessuten KUN en teori".

Resten av oppgulpet ditt lar jeg moderatorene ta seg av.
Sist endret av steili; 25. oktober 2011 kl. 04:28.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Tyngdekraft å regne som en av de svakeste kreftene i universet.
La meg ta et lekeskoleeksempel for deg.....

Elektromagnetisme er for eksempel ekstremt mye sterkere. Dette forsøket kan du enkelt gjøre med en magnet. En svært liten magnet kan oppheve hele jordens tyngdekraft enkelt. Det har du sikkert selv sett uten å være klar over det når du som liten lekte med magneter. Tygg på denne du.
Vis hele sitatet...
Som selverklært ekspert, burde du vært klar over at en direkte sammenlikning av kreftene fra elektromagnetisme og gravitasjon ikke lar seg gjøre uten å foreta arbitrære valg. La meg illustrere:

Kraft fra gravitasjon er gitt av Newtons gravitasjonslov som FG = G*m1*m2/r2, hvor G er gravitasjonskonstanten. Elektrostatisk kraft (elektromagnetisk kraft hvor alt står i ro (magnetisme kommer av ladning i bevegelse)) er gitt av Coloumbs lov som FE = ke*q1*q2/r2, hvor ke er Coloumbs konstant.

For å finne forholdet mellom disse må de deles på hverandre, og vi ser da at det inverst kvadratiske avstandsforholdet forsvinner fra begge to, og vi sitter igjen med Rel = (G*m1*m2)/(ke*q1*q2). Her står vi igjen med to problemer, og de er som følger.

For det første ser vi at vi er nødt til å sette inn for både masse og ladning. Hva skal man sette inn? Dette er det første arbitrære valget man må gjøre. Skal man sette inn et elektron? Et proton? Eller hva med et blyion? Hva rettferdiggjør å sette inn det du velger å sette inn? Svaret du får vil kun vise forholdet mellom gravitasjonelle og elektrostatiske krefter for akkurat den ene partikkelen du har valgt (eller den magneten du snakker om), og gir ikke noe universelt forhold mellom gravitasjonskrefter og elektrostatiske krefter.

Du er kanskje fristet til å si at vi da skal sette inn masser og ladninger for en hypotetisk partikkel som har 1 kg masse og 1 Coloumb ladning. Du går da hodestups inn i det andre arbitrære valget, nemlig valg av enheter. Valget av enheter er nemlig også arbitrært, og hvis vi heller ønsker å bruke pund i stedet for kg -- altså at vi bruker en hypotetisk partikkel med masse på 1 pund og ladning på 1 C i stedet -- så vil du se at forholdet endrer seg.

Det eksisterer altså ikke et fullstendig ikke-arbitrært, eller en gang gyldig, grunnlag for å hevde at gravitasjonskraft er svakere enn for eksempel elektromagnetiske kraft. Men, det er mulig å komme ut av det "mindre arbitrært", og det er da Planck-enhetene kommer inn. Planck-enheter, som du utvilsomt kan alt om, er såkalte "naturlige enheter" som tar utgangspunkt i de fysiske konstantene kjent som gravitasjonskonstanten, Coloumbs konstant, Boltzmanns konstant, lysets hastighet i vakuum og Plancks konstant i redusert form, og normaliserer alle til 1. Det vil si at i Planck-enheter er G=ke=kB=c=ħ=1.

Det minst arbitrære valget blir å operere i Planck-enheter og sette inn 1 Planck-masse og 1 Planck-ladning. Gjør du dette vil forholdet mellom gravitasjonskraften og den elektrostatiske kraften være nøyaktig 1. Med andre ord, i Planck-enheter er gravitasjon like kraftig som elektromagnetisme, hvis du i det hele tatt aksepterer en sammenlikning av de to. Jeg siterer fra Wikipedia-artikkelen om Planck-enheter:

The strength of gravity is simply what it is and the strength of the electromagnetic force simply is what it is. The electromagnetic force operates on a different physical quantity (electric charge) than gravity (mass) so it cannot be compared directly to gravity. To note that gravity is an extremely weak force is, from the point-of-view of Planck units, like comparing apples to oranges. It is true that the electrostatic repulsive force between two protons (alone in free space) greatly exceeds the gravitational attractive force between the same two protons, and that is because the charge on the protons is approximately the Planck unit of charge but the mass of the protons is far, far less than the Planck mass.
Vis hele sitatet...
Det at gravitasjonskrefter er svakere enn elektromagnetiske krefter er kun en upresis populærvitenskapelig fremstilling av et annet problem; nemlig, hvorfor har ladde enkeltpartikler så liten masse i forhold til ladning? Dette har standardmodellen et ganske godt svar på. Den sier kort fortalt at masse ikke egentlig er en iboende egenskap hos partiklene, men at de får massen som en liten korreksjon fra null gjennom to prosesser. Det ene er energiutveksling. For eksempel er massen til et proton over 80 ganger høyere enn massen til sine bestanddeler -- tre kvarker (to opp- og én nedkvark) -- mens resten kommer av energien til kvarkene og gluonene (masseløse kraftutvekslere for fargekraft, slik fotoner er for elektromagnetisme).

Den andre prosessen er gjennom interaksjon med Higgs-bosoner. Denne prosessen er ikke så ulik hvordan fotoner oppfører seg i et materie, og gir partiklene en ekstra treghet (treghet == masse). Hvilemassen til elementærpartikler er dermed et mål på, og et resultat av, hvor sterkt det reagerer med Higgs-bosonene.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Einsteins relativitetsteori var jo dessuten KUN en teori, nå har rommets krumming blitt BEVIST med en romsonde. Da er det ikke lenger bare en teori vet du. Det er viktig å etterprøve informasjon, for egentlig kan det likesågodt ifølge filosofien være at alt er en source code, eller at gule guder sitter oppe i rommet og gjør narr av oss, lager tyngdekraft for å kødde med hodene våre.
Vis hele sitatet...
Som steinarlima presiserer, så er det ikke helt slik det fungerer. Man har ikke "bevist" rommets krumming eller økt statusen til den generelle relativitetsteorien til noe annet enn en teori. Man har foretatt målinger som er i overensstemmelse med prediksjoner gjort fra teorien. Man kan altså si at man ikke har lykkes i å falsifisere den (selv om forskerne sannsynligvis ikke hadde som mål å falsifisere den).

I vitenskapelig sammenheng blir det bare tøysete å snakke om at noe "kun er en teori". I vitenskapens verden kalles det du sannsynligvis tenker på når du hører ordet "teori" en hypotese. Kun når noe er tilstrekkelig omfattende og veltestet får det status som teori.

Jeg ser uansett fortsatt ikke hva du ønsker å komme frem til her. Ja, vi har god grunn til å tro at den generelle relativitetsteorien i all hovedsak er korrekt, men vi vet også at den ikke går overens med kvantemekanikk, og at en helt korrekt versjon av GR må være kvantisert -- noe den ikke er i dag. Kvantemekanikken forbyr for eksempel singulariteter, noe GR tillater. Det er også, som sagt, slik at selv om GR tillater et fenomen under spesielle forutsetninger, så er det ikke slik at dette fenomenet behøver å eksistere, eller en gang behøver å kunne eksistere.

Påstandene dine er altså fortsatt like udokumenterte, og jeg tror vi kan konkludere med at du har en tendens til å snakke litt over deg til tider. Vi har alle trodd vi har forstått noe, kun for å finne ut at det vi trodde vi forsto var feil, men det er noe med å gi seg når man skjønner at man har tråkket litt utenfor. Denne evinnelige og rotete raljeringen din er verken imponerende eller sjarmerende, og det minste du kan gjøre er å forbedre tonen din, droppe caps-lock og argumentere på et rolig og systematisk vis.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Dette har man trodd lenge, men du tror vel for faen ikke at de bruker milliarder av dollar på å sende opp en slik forsøks sonde bare på KØDD??
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke hva du mener.. Hvorfor skulle jeg tro det?
Sist endret av Provo; 25. oktober 2011 kl. 08:53.
Den matten du kjører på med her er helt uforståelig ;p
Holder du på med dette til daglig Provo?
Sitat av fth Vis innlegg
Den matten du kjører på med her er helt uforståelig ;p
Holder du på med dette til daglig Provo?
Vis hele sitatet...
det han kommer med her er relativt enkek matematikk. Vill nok tro han holder å med mye mer avansert matematikk til vanlig. I form av difflikninger i ulike grader.

Nå vil tingene kanskje være helt uforstålig for noen som aldri har hatt fysikk. men matten her er for det meste bare oppramsing av formler og enkel algebra. etter endt vgs burde man være i stand til å forstå matten.
Jeg har endt vgs, og forsto ikke det. Kanskje pga tømrer linjene på vgs ikke har behov for å lære disse formelene :P
Sitat av fth Vis innlegg
Jeg har endt vgs, og forsto ikke det. Kanskje pga tømrer linjene på vgs ikke har behov for å lære disse formelene :P
Vis hele sitatet...
Men formlene er bare hentet ut av en formellsamling. han gjør ikke veldig avabserte ting med de. de ulike bokstavene byttes ut med tall med hensyn på hva de representerer. f.eks. bytter man 'm' med masse i kilo.
Yup skjønte såpass Men det fikk meg til å tenke på den matten som ligger bak det, ikke kun det som står der i bokstaver.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tror E=mc2 svarer på det siste spørsmålet ditt. Dette går ut på at energi og masse er to sider av samme sak, at energi kan bli til masse og masse kan bli til energi. Energi mengden fra the big bang var veldig stor, og da skal det ikke så mye til at alle stjernene og planetene i universet kommer fra den energien som kom fra the big bang.
Sitat av fth Vis innlegg
Yup skjønte såpass Men det fikk meg til å tenke på den matten som ligger bak det, ikke kun det som står der i bokstaver.
Vis hele sitatet...
God matematisk forståelse av fysiske fenomen er kritisk for å forstå fysikk, en grundig innsikt i hvordan disse uttrykkene er utledet er ikke like kritisk for forståelsen (dog viktig for å kunne bruke fysikken effektivt, og se hvordan ting henger sammen).

Provo har vel en Msc. fra Fysikk og Matematikk på NTNU mener jeg å huske.
Sist endret av Orph; 22. februar 2012 kl. 11:53.
Sitat av Orph Vis innlegg
Provo har vel en Msc. fra Fysikk og Matematikk på NTNU mener jeg å huske.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld: nei, men jeg har en M.Sc. i elektronikk fra NTNU.
Sitat av Provo Vis innlegg
For ordens skyld: nei, men jeg har en M.Sc. i elektronikk fra NTNU.
Vis hele sitatet...
Heh. Hadde fått det for meg at du gikk fysmat, jeg...
Her er to dokumentarer jeg kom over for en stund siden. Ganske spennende! Heter fabric of the Cosmos

http://www.youtube.com/watch?v=wy9gXKwRpXc

http://www.youtube.com/watch?v=-FGgk...eature=related
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Det er ingenting som sier at ting bare kan bli borte, fordi vi vet nemlig ikke hva som skjer med materie som forsvinner inn i svarte hull. Det er lite logisk at de bare forsvinner. De kan for eksempel forsvinne inn i et svart hull og komme ut igjen i et annet svart hull et annet sted i universet, eller kanskje i en annen demisjon.

Men du har et poeng
Vis hele sitatet...

Jeg tror du mener hvitt hull, det er fortsatt bare en hypotese, men det du snakker om er et ormehull. Et sort- og et hvitt hull som har slått seg sammen for å lage en snarvei gjennom universet. Men jeg vil ikke anbefale å hoppe inn i et sort hull allikevel ettersom det aldri har blitt observert et hvitt hull.