Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3204
Har søkt på google i imponerende 5 minutter og på forumet, uten å finne svaret, så får prøve meg her isteden.


Hva er torrent trackers? Er det noe internet leverandør/myndigheter/plateselskap lurer inn i torrenter? Er det "snille og slemme" trackers?

Leser på bl.a. i piratbukta at det er mange som lager oppstyr med at en torrent er tracked, og at folk får brev, som jeg tror kan lede til alt fra å miste internett til bot.
Er dette noe som skjer i Norge også?

Når jeg laster ned enkelte torrenter får jeg med en .txt fil som sier at den blir Tracked fra f.eks. demonoid og andre sider.

Kan man/bør man beskytte seg mot trackers? Tenker da på program som Peer Guardian 2 i hovedsak.


Så for å oppsumere, er trackers bra eller dårlig, er det hyppig i Norge? Bør jeg være forsiktig?
Sitat av Niveum Vis innlegg
Har søkt på google i imponerende 5 minutter og på forumet, uten å finne svaret, så får prøve meg her isteden.


Hva er torrent trackers? Er det noe internet leverandør/myndigheter/plateselskap lurer inn i torrenter? Er det "snille og slemme" trackers?
Vis hele sitatet...
Har søkt på google i imponerende 5 sekunder på google.

Men jeg har hørt at bare 3% av verdens befolkning kan bruke google, so i don't blame you.
Google er en fin bil. :P

A BitTorrent tracker is a server that assists in the communication between peers using the BitTorrent protocol. It is also, in the absence of extensions to the original protocol, the only major critical point, as clients are required to communicate with the tracker to initiate downloads. Clients that have already begun downloading also communicate with the tracker periodically to negotiate with newer peers and provide statistics; however, after the initial reception of peer data, peer communication can continue without a tracker.
Vis hele sitatet...
Fikk meg en god latter her ja

hahahahah!

Torrent tracker er en gateway eller på bedre beskrevet en server som alle kobler seg opp til et fast punkt dermed kan dem laste ned fra hverandre . Ingen trackere/servere har f.eks mp3 filer på seg mens man kobler seg opp til " trackeren " for å koble seg med andre som har kobla seg opp som har starta torrentfila og kobla seg opp til trackeren:P

Jeg håper du ikke er troll
Niveum's Avatar
Trådstarter
Like mye som jeg setter pris på sarkasmen din, lurer jeg fortsatt på hva trackers er, ikke bare generelt, men også fra personer her som kan gi ett bedre svar enn det overfladiske wikipedia tar for seg.

Sitat av Srbija Vis innlegg
Fikk meg en god latter her ja

hahahahah!

Torrent tracker er en gateway eller på bedre beskrevet en server som alle kobler seg opp til et fast punkt dermed kan dem laste ned fra hverandre . Ingen trackere/servere har f.eks mp3 filer på seg mens man kobler seg opp til " trackeren " for å koble seg med andre som har kobla seg opp som har starta torrentfila og kobla seg opp til trackeren:P

Jeg håper du ikke er troll
Vis hele sitatet...
Vet du da hvorfor det blir sånn oppstyr når noen finner ut at det er trackers i torrenten? Og hvorfor og hvem de får brev fra?
Det er ingenting som blir sporet e.l, en tracker er en server man kobler seg opp til for å få tilgang til alle seederne som har filen du vil laste ned. Ofte har en torrent flere trackere for å kunne spre seederne og samle like filer for å få flere seedere.

Det med at det står "Tracked by Demonoid" betyr vel at det var der fila orginalt kom fra, før den ble delt videre til andre trackere.

Hvis ikke jeg er helt på jordet nå.
Niveum's Avatar
Trådstarter
Så unødvendig av dere alle å dra opp dette troll tullet, en må da få kunne stille spørsmål på ett forum uten å måtte lese gjennom all denne barnslige postingen deres. Ta dere sammen.
The pirat bay ER en tracker, altså siden du søker etter filer på.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Niveum Vis innlegg
Så unødvendig av dere alle å dra opp dette troll tullet, en må da få kunne stille spørsmål på ett forum uten å måtte lese gjennom all denne barnslige postingen deres. Ta dere sammen.
Vis hele sitatet...
Med fare for at du faktisk troller; det at du ikke har klart å google deg frem til hva en torrent tracker er sier vel sitt. Det du nevner angående folk som "har fått brev i postkassen" osv har vel skjedd, eller; jeg har også observert det i diverse kommentarfelt/chats osv. Men uansett; har tilgode å se så mye til slik virksomhet i Norge.
Å stille et spørsmål er ikke å trolle, derimot å kalle noen som stiller et spørsmål for et troll, DET er å trolle.
(For de som lurer på hvor posten deres ble av)(trollbilder gjør at vi øyeblikkelig anser deg for å være en shitkid)

For ordens skyld; enkelt sett en tracker er en datamaskin som holder rede på hvilke andre datamaskiner som har den filen som er delt ut. Når den får forespørsel om en gitt fil sier den ikke annet enn "her, denne listen med maskiner har filen du ser etter, have fun", etter det må du snakke med hver enkelt datamaskin og komme frem til hva du skal ha fra de.
Sist endret av meitemark; 28. april 2011 kl. 20:10.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Når jeg laster ned enkelte torrenter får jeg med en .txt fil som sier at den blir Tracked fra f.eks. demonoid og andre sider.
Vis hele sitatet...
Dette har egentlig ingenting å si for hva du har lastet ned eller hvor du har lastet ned torrent-filen fra, dette er filer som er inkludert når vedkommende som delte filene i utgangspunktet la med i mappen h?n delte.

Man kan lage torrent av filer eller mapper, men ikke i flertall på en gang.

Alt annet ser jeg på som besvart.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av bleh Vis innlegg
Med fare for at du faktisk troller; det at du ikke har klart å google deg frem til hva en torrent tracker er sier vel sitt. Det du nevner angående folk som "har fått brev i postkassen" osv har vel skjedd, eller; jeg har også observert det i diverse kommentarfelt/chats osv. Men uansett; har tilgode å se så mye til slik virksomhet i Norge.
Vis hele sitatet...
Må også få presisere at dette med "brev i postkassen" ikke har noe med trackers, men heller at det muligens er noen som følger opp torrenten og ser hvilken IP'er som kobler seg til trackeren og laster ned torrenten.

Jeg må også få tilføye at jeg fult forstår crew sin linje med å slette poster med bilder bare med "troll" i osv - dog virket jo litt sånn..rart dette her, siden det han spør om han lett kan besvares ved et google søk eller to og han sier at han har gjort dette og fortsetter med "brev i postkassa" opplegget. Just my 2 cents, im booored.


edit: som tillegg til waf sitt innlegg over kan jeg tilføye at du kan velge hvilken filer du vil laste ned i en torrent (hvis den består av flere filer, gjør som oftest det hvis det ikke er full.rar release eller noe, noe som (alle?) de fleste har gått bort fra). Du kan velge å ikke laste ned disse .txt filene som skremmer deg. Dette gjøres i ditt respektive torrentprogram.
Sist endret av bleh; 28. april 2011 kl. 20:22.
Niveum's Avatar
Trådstarter
Jo takk til alle som hjalp.
Har en grei forståelse for hvordan P2P virker, og er ikke skremt av selve .txt filene
Det jeg har vært ute etter er om en skal være forsiktig når folk skriker "tracked!", eller om det er ufarlig, da ved å gjøre meg kjent med hva trackers er.

Ja google gir flere svar på hva trackere er, som f.eks. wikipedia, men jeg ville høre dette fra "underground freakforum".
Sitat av Niveum Vis innlegg
Jo takk til alle som hjalp.
Har en grei forståelse for hvordan P2P virker, og er ikke skremt av selve .txt filene
Det jeg har vært ute etter er om en skal være forsiktig når folk skriker "tracked!", eller om det er ufarlig, da ved å gjøre meg kjent med hva trackers er.
Vis hele sitatet...
Se om de skriver hvilken tracker det er snakk om, så kan du evt. fjerne den fra torrenten i programmet du bruker. En standard torrent fra piratebay inneholder flere trackere, mens lukkede torrent-nettverk som f.eks. torrentleech, har bare én. Slik at folk utenfor nettverket (de som ikke er medlemmer) ikke skal kunne få tilgang til å laste ned torrentene som er på den aktuelle siden.

Grunnen til at torrenter fra åpne nettverk (som piratebay) inneholder flere trackere er for å få fatt i mest mulig tilkoblinger (seeds), og fordi de ligger på andre sider som bruker andre trackere. Har du bare piratebay sin offisielle tracker, er det kanskje bare 20 maskiner som deler denne torrenten. Men hvis du har alle de andre trackerene tilgjengelige, så kan du kansje ha tilgang til 100 maskiner som deler samme torrenten, ergo høyere hastighet. En annen grunn er til at det er flere trackere, er hvis en eller flere av dem detter ned eller er utilgjengelige der og da, vil du fortsatt kunne laste ned.

Hvis du enda ikke har fått det klare bildet av hva en tracker er:
Tracker oversatt til norsk betyr 'sporing', og det er akkuratt det denne gjør (høres kanskje litt skummelt ut). Den sporer alle tilkoblinger og knytter dem sammen. Et bedre norsk ord til å forklare hva en tracker er, er kanskje et 'knyttepunkt'. Der alle tilkoblinger møtes og deler informasjon. Har prøvd å illustrere dette under:
Sist endret av CryptoN; 28. april 2011 kl. 22:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det ikke noen torrent-klienter som har støtte for å søke etter torrenten blandt flere trackere for å finne flere seeds?

I tilfelle kan jo NASA-FBI-KGB og alle de andre gærningene sette opp en tracker som seeder Metallica, og få ip'en til alle som laster den ned, og har funksjonen aktivert i klienten sin? Eller?? jeg aner ikke...