Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3651
Vi lever i spennende tider. En uhørt utvikling i teknologi og vitenskap har gjort hverdagen enklere og bedre for svært mange mennesker. Vi lever lenger og alt går fremover for oss mennesker. Dette vet da alle?

Dessverre er ikke dette nødvendigvis sant. Forfatter, Ori Hofmekler forklarer:

"In the past 50 years, sperm counts in men have dropped 50 percent, while the average man's testosterone and sperm count has plummeted 20 percent in just the last 20 years."

"As a species, we're on the fast track to extinction."

"If the human species were an animal, zoologists would look at us and say, ‘This species is about to become extinct. Something is seriously wrong. Let's see what can be done.'"

"The main reason, is too much estrogen. If you think you can't possibly be eating foods loaded with estrogens, think again. Most conventional food is estrogenic. Meat and dairy products are laced with hormones, and vegetables and fruits are drenched in pesticides. Once inside the body, all mimic estrogen, the female hormone that causes estrogen disorders, including breast cancer in women. It virtually castrates men."

Dr. Russell Blaylock kommenterer påstandene:
"Studies show that xenoestrogens from plastics appear to cause premature menses in young girls. Soy isoflavones appear to increase aggressiveness and heighten antisocial behavior in monkeys and appear to feminize male animals."

Dette er heller ikke heldig for kvinner:
"Women are no better off, Hofmekler says, citing figures showing that one-third of women who are now between 35 and 60 years old will develop breast cancer."

Les hele artikkelen eller søk dere frem til mer informasjon på egenhånd.

Hva mener dere om disse påstandene? Er dette overdramatiseringer og skremselspropaganda, eller står vi ovenfor en reell krise på lang sikt?


Referanser:
- http://archive.newsmax.com/archives/.../6/85704.shtml
- http://www.ispub.com/ostia/index.php...l2n1/sperm.xml
- Se også BBC Horizon-dokumentaren "The Disappearing Male"
- http://www.warriordiet.com/
Er glad du tok opp emnet, dette er noe vi burde sette litt fokus på. Interessant lesestoff.

Men tror dette gjelder mest for amerikanerene, mange av dem spiser jo nesten bare mat med flere tilsetningsstoffer enn hovedingredienser. Veldig mange av folka der borte er jo smellfeite og går til McDonalds både på hverdager, søndager og andre helligdager. Men allikevel, vi nordmenn burde også bekymre oss veldig. Man vet aldri hvordan "sunne" produkter har blitt behandlet fra de dyrkes til de kommer i butikken.

Etter å ha lest dette vil ihvertfall jeg prøve å spise litt mer av det som kommer direkte fra naturen fremover.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vi har stor befolkningsvekst i verden atm.
Vi er vel de eneste skapningene her på jorden som:
  • ikke dreper eller finner sin egen mat
  • ikke bygger sitt eget hjem (stort sett)
  • tror på forskjellige religioner og følger disse
  • har medisiner for mange mulige sykdommer som ellers skulle drept oss
  • har teknologi som hjelper oss med mange ellers vanskelige gjøremål
  • ofte lever i et konstant stress
  • bruker andre metoder for gjøre oppgaver enn det som er naturlig
  • forurenser jorden
  • ødelegger naturen
  • ikke spiser naturlig mat
  • med masse mer....

Ikke bare det, men man begynner å bli for mange for denne jordkloden. Bare utifra det jeg nevner ovenfor ser det litt skeptisk ut for mennesket på kloden for meg. Alt har blitt så unaturlig, bokstavelig talt. Se på alle andre dyr her på jorden. Bare apekattene, som er så utrolig like oss, lever heeelt annerledes enn det vi gjør (på en naturlig måte m.a.o.) Jeg tror at menneskets intelligens vil ta livet av mennesket.

Og etter alt dette skriveriet, så vil jeg gjerne komme litt tilbake til tråden og besvare spørsmålet ditt: Er det overdramatiseringer og skremselspropaganda?

Nei, det tror jeg absolutt ikke. Jeg ser for meg at noe kommer til å skje med mennesket i nærmeste fremtid, det være brutalt eller fint. Merkelig nok, bryr jeg meg ikke.
Sist endret av CryptoN; 27. januar 2011 kl. 23:53.
Sitat av CryptoN Vis innlegg
Er glad du tok opp emnet, dette er noe vi burde sette litt fokus på. Interessant lesestoff.

Men tror dette gjelder mest for amerikanerene, mange av dem spiser jo nesten bare mat med flere tilsetningsstoffer enn hovedingredienser. Veldig mange av folka der borte er jo smellfeite og går til McDonalds både på hverdager, søndager og andre helligdager. Men allikevel, vi nordmenn burde også bekymre oss veldig. Man vet aldri hvordan "sunne" produkter har blitt behandlet fra de dyrkes til de kommer i butikken.

Etter å ha lest dette vil ihvertfall jeg prøve å spise litt mer av det som kommer direkte fra naturen fremover.
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at det gjelder mest for amerikanerne, men fremdeles er en global trend. Selv i "sunne" Japan viser undersøkelser at graden av mannlig fertilitet (og testosteron-nivå) har sett en dramatisk nedgang, i de siste tiårene.

Det sies av kostholdet vårt har forandret seg mer på 50 år enn de siste 10 000 årene, men den moderne menneskekroppen er, fysiologisk sett, omtrent identisk den vi hadde for tusenvis av år siden. Med andre ord: Kroppen vår er ikke tilpasset den type kosthold vi har i dag.

Hovedprinsippet i "The Anti-Estrogenic Diet" er at man burde spise "nedenfra-og-opp", ikke andre veien. Dvs. Mest, frukt, grønnsaker, nøtter osv. og sjeldnest av alt bør du spise hel/halv-fabrikata søppelmat som fast-food og liknende.
Ja det har vi, men hvor lenge? (Befolkningsvekst)
Det ligger nok noe i påstanden, men som regel blir det meste mer oppblåst enn det er, se f.eks den "grusomme dødlige svineinfluensaen BOOO!"
Sist endret av HeinzE; 27. januar 2011 kl. 23:53.
om dette skulle blitt er problem tviler jeg på at det ikke blir gjort noe med det..
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Ja det har vi, men hvor lenge? (Befolkningsvekst)
Det ligger nok noe i påstanden, men som regel blir det meste mer oppblåst enn det er, se f.eks den "grusomme dødlige svineinfluensaen BOOO!"
Vis hele sitatet...
Svineinfluensaen ble blåst opp i media til de grader, og jeg tenkte allerede fra dag 1 at dette ikke er noe spessielt farlig (som fugleinfluensa heller ikke var/er). Jeg kommer heller aldri til å ta den vaksinen (enda en unaturlig blanding av stoffer vi ikke trenger i kroppen vår).

Dette derimot, er det ikke mange som vet om, og det høres ganske logisk ut. Utviklingen de siste årene har nesten gått for fort, og det virker logisk at mennesket som har brukt tusenvis av år på å utvikle seg slik det er i dag, ikke klarer å "følge med" utviklingen av maten vi spiser. Jeg tror ikke dette vil bli tatt noe særlig opp i media enda, da det vil føre til konkurs av mange store industrier, ...noe som ikke er bra for dem selvsagt.

Sitat av pet Vis innlegg
om dette skulle blitt er problem tviler jeg på at det ikke blir gjort noe med det..
Vis hele sitatet...
Det tror ikke jeg heller.
Sist endret av CryptoN; 28. januar 2011 kl. 00:24.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Et problem er at det hele kommer over som en stor kvasivitenskapelig konspirasjonsteori. Å sette opp lister (som slutter i "masse mer" som likegodt kan bety "jeg kommer ikke på noe annet, men prøver å vekke inntrykket av at dette kun er toppen av isfjellet") over "unaturlige" ting man kommer på ved mennesket (det meste av listen din kan tilbakevises, da du har spesifisert veldig lite) gjør ikke det hele stort bedre.
Voksende østrogennivåer i miljøet er sikkert et alvorlig nok problem det, men å bekymre seg noe særlig over dette i den situasjonen vi befinner oss i, er vel litt som å bli fortvilet over at man fryser ombord på Titanic etter at båten har støtt på isfjellet.

Det er neppe manglende sædkvalitet som vil være det mest pressende problemet når vi om få år står foran utsikten til tomme oljebrønner, nedsmeltede isbreer, sviktende jordbruk og påfølgende vannmangel, vannkriger, epidemier, hungersnød og et totalsammenbrudd av hele vår teknologiske sivilisasjon. De fleste av oss er pretty much fucked, selv om jeg personlig ikke tror menneskearten vil gå til grunne.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Et problem er at det hele kommer over som en stor kvasivitenskapelig konspirasjonsteori. Å sette opp lister (som slutter i "masse mer" som likegodt kan bety "jeg kommer ikke på noe annet, men prøver å vekke inntrykket av at dette kun er toppen av isfjellet") over "unaturlige" ting man kommer på ved mennesket (det meste av listen din kan tilbakevises, da du har spesifisert veldig lite) gjør ikke det hele stort bedre.
Vis hele sitatet...
Om du hadde satt den typiske norske jenta/gutten på 14 år i dag ut i naturen, uten PCen sin til å spille på, sminken sin til å pynte seg med, mat til å spise og uten noen som helst måte å kommunisere med omverdenen på. Hvordan tror du da denne personen hadde klart seg?

Man trenger ikke engang å gå så langt ned i alderen, personer som er med i 71 grader Nord sliter også med å gå gjennom norges vakre skog og natur. Disse får instruksjoner om hvor de skal gå, skikkelig mat de kan spise, tøy de har fått av sponsorer og "sovekomfort" som er luksus i forhold til det andre skapninger har, og det vi hadde før.

Man lever på mange måter unaturlig i forhold til det vi kanskje burde. Men for all del, jeg liker veldig godt slik situasjonen er i dag, og ville ikke vendt tilbake. Men jeg mener at hvis vi fortsetter denne livvstilen vår, vil ting etter hvert gå galt for det er ikke naturlig i ordets rette forstand.

Jeg kan faktisk remse opp flere ting enn det som jeg har nevnt ovenfor, men jeg vil heller fokusere på emnet enn punkter som skiller oss fra naturen. Jeg føler allerede jeg har gått over den streken.

Tilbake til emnet. Jeg leste faktisk en artikkel om dette i en nettavis (VG om jeg husker rett) for noen måneder siden, og det finnes flere artikler som beskriver østrogen som farlig i større doser. Hovedsaklig for kvinner da, men regner med det også gjelder for menn.

Et kjapt søk gav meg disse artiklene om at østrogen kan føre til forskjellige typer kreft. Hvem sier at det ikke påvirker sædkvaliteten drastisk også?
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=6996782
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=123456 (fin artikkel-id )
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=4753123
Jeg mener å huske at jeg leste en artikkel i Illustrert Vitenskap for noen år siden om nesten samme tema. De tok opp det faktum at X-kromosomet inneholder mange flere gener enn Y-kromosomet, og at Y-kromosomet har blitt mindre og mindre opp igjennom årene. (Snakker selvsagt om en endring over flere tusen år.)

Det ble spådd at mannen kom eventuelt til å "dø ut", og at X-kromosomet vil eventuelt ta over Y-kromosomet, slik at kvinner vil få evnen til å reprodusere uten en mann involvert.

Selv har jeg liten tro på det for å være helt ærlig, føler det er typisk Illustrert Vitenskap fjas, i tillegg, så har jo faktisk kvinner allerede idag muligheten til å reprodusere uten en mann. Tenker da så klart på kloning og modifisering av stamceller.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Det ble spådd at mannen kom eventuelt til å "dø ut", og at X-kromosomet vil eventuelt ta over Y-kromosomet, slik at kvinner vil få evnen til å reprodusere uten en mann involvert.

Selv har jeg liten tro på det for å være helt ærlig, føler det er typisk Illustrert Vitenskap fjas, i tillegg, så har jo faktisk kvinner allerede idag muligheten til å reprodusere uten en mann. Tenker da så klart på kloning og modifisering av stamceller.
Vis hele sitatet...
Å herregud - en verden med traktor-lesper

Forresten, så tror jeg at utarming av jordkloden er et veldig mye større problem enn gen-problemer. Tross alt, klarer ikke halvparten av mennene å gjøre en kvinne gravid så vil jo ikke disse genene få spredt seg videre. Problem solved
Om dette er et problem så er det isåfall bare for den vestlige verden og noen få andre land. Så at vi står i fare for å dø ut pga. det er jo bare tull.
Med fare for å høres litt vel kald ut, synes jeg det er bra med litt "populasjonskontroll". Hvis vi fortsetter med denne befolkningsveksten får vi minst like store problemer som sterilisering og brystkreft i fremtiden.
Sist endret av Grix; 28. januar 2011 kl. 08:33.
Hvis jordas befolkningsvekst får fortsette slik den gjør idag, 1.3% vekstprosent i året. Så vil vi om 780 år ha en kvadratmeter å leve på per person.

Hvis den får fortsette i 2400 år, vil massen av alle menneskene være den samme som jordas.

Så ja, noe må skje med befolkningsveksten. Hvis ikke går det til helvete. Det er stygt å si det, men jeg tror vi bare skal være glad for at det er litt kriger og naturkatastrofer. Det bidrar litt hvertfall.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Et problem er at det hele kommer over som en stor kvasivitenskapelig konspirasjonsteori. Å sette opp lister (som slutter i "masse mer" som likegodt kan bety "jeg kommer ikke på noe annet, men prøver å vekke inntrykket av at dette kun er toppen av isfjellet") over "unaturlige" ting man kommer på ved mennesket (det meste av listen din kan tilbakevises, da du har spesifisert veldig lite) gjør ikke det hele stort bedre.
Vis hele sitatet...
Maken til diffus kritikk.. Veldig åpenbar stråmannargumentasjon (du forkaster saken uten å ta stilling til den). Du har ikke kommentert et eneste moment av innlegget mitt, kun satt mange navn på "teorien" og synset over mine intensjoner med innlegget! Hva er forresten galt med å legge med referanser? Les det en gang til du. Kom gjerne tilbake med seriøs kritikk, dersom du har noe.
En ting vi kommer til å merke mer er mangelen på gode ledere. Har vel hatt tre lærere med tro på seg selv. Resten jobba mot strømmen med totalitære stiler. Totalt mislykka. Det inspirer ikke akkurat til å lære seg å hevde sannhetens rett i motstand, men det er selvfølgelig hovedansvaret til fedrene der ute.

Artig fakta på siden.
Å regulere antall mennesker som blir født blir fremtiden. Når vi klarer å legge fra oss det tullet med at alle absolutt skal bringe genene sine videre. Produseres det flere mennesker enn det det er kapasitet til med tanke på blant annet mat, vann, arbeid osv. blir det bare masse elendighet.
Tror feks. land som India hadde hatt godt av at folk reproduserte seg litt mindre.
I Norge har vi jo ikke det problemet med for mye folk, vi har mye ressurser per mennesker.
Blir ikke noe stas hvis det blir en helt ekstrem mennesketetthet og lite ressurser per menneske. Men dette kommer nok aldri til å skje, det øker til et hvis punkt, så får befolkningstettheten konsekvenser ved at sykdommer sprer seg som ill i tørt gress, og utrydder store mengder folk.
Nå er vel ikke det her noe nytt, husker de hadde innslag om det på nrk-nyhetene for flere år siden. De pekte da på at stadig flere barn (gutter) ble født med deformerte kjønnsorganer. De er også stadig snakk om "femininisering" av fisk.

Tviler på at å spise "naturlig" hjelper så mye, når jeg hører om dette fenomenet er det som oftest i forbindelse med vannkvalitet. Altså at hormonhermere ender opp i havet og ødelegger for vannorganismer. Eller havner i drikkevann, på samme måte som kunstige søtningsmidler/medikamenter.

Tror ikke vi bør fokusere så mye på enkeltproblemer og blåse opp hvert enkelt problem til en kjempetrussel. Isteden bør man tenke helhetlig. Hormonhermere er et problem. Antidepressiva som blir hivd på dynga er et problem. En haug med andre stoffer som ikke bør havne i havet er et problem. De har dramatiske effekter alle sammen hvis man graver seg ned i hvert enkelt emne.

Derfor må vi tenke på miljø og konsekvensene av alle tingene vi driver med. Få andre prioriteringer inn enn kun fortjeneste/lettvinthet her og nå.
Å henge seg (for mye) opp i hvert enkelt miljøproblem er bare en avsporing.

Jeg tror forøvrig ikke det er realistisk å tro at det vil bli noen forbedring av slike problemer noen gang. På den annen side sett tror jeg ikke mannen vil bli utrydda, bare at antall og kvalitet vil gå ned.
I de siste 50 år som dette skal ha skjedd så har også befolkningsveksten steget dramatisk. Ganskje fjern problemstilling å tenke på nå. Det er befolkningsveksten på jorden som er et problem. I det tidsperspektivet dette problemet kan bli aktuelt så har det nok skjedd mye annet av problemer og katastrofer som grønnkål påpeker. En totalt uinteressant og nærmest tåpelig problemstilling å tenke på nå. Menneskeheten har mye viktigere ting vi bør fokusere på i disse dager for vår overlevelse. Hvis du er menneskeheten så tenker du ikke på om spermkvaliteten kan bli et problem i et 1000års perspektiv, når du har en pistol mot hodet de nærmeste 100. La oss holde oss innenfor et 100års perspektiv, da de neste 100 år vil bringe med seg gigantiske utfordringer for menneskeheten og det verdenssamfunnet vi har nå. Og det er bl.a. befolkningsvekst!
Så hva er problemet? At befolkningsveksten bremses opp? Det kan ikke sies å være noe annet enn positivt, i hvert fall for vår generasjons interesse. Hvis dere er så arrogante at dere tror VI kan redde jorda, som om jorda hadde noen slags problemer, så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. Vi kan gjøre noe for å bedre vår egen (og de andre dyrenes) eksistens, men på jorda er vi bare nok en ubetydelig bakteriekoloni.

Vår art har triumfert evolusjonskappløpet, og vil derfor bli liggende på toppen av næringskjeden før vi eller naturen omsider utraderer oss. Vi kan utsette vår egen utslettelse, men vi kan ikke unngå den. Jorda kommer til å være her i 4 milliarder år til (+/-), og den vil etter hvert gå tilbake til å bli et grønt paradis med frisk luft og nye arter, etter at våre spor har blitt visket ut for alltid.
Denne Hofmekler, hvem er egentlig han? Han har ikke en eneste publisert studie i pubmed, så han er nok ingen forsker. På en informasjonsside om han stod det at han hadde en grad innen kunst. Men jeg vet ikke. Kjekt å vite hva han har å fare med før man stoler på ham.

Dr. Russel Blaylock kan vel snakke for seg selv:
This mechanism explains the link between excessive vaccination, use of aluminum and ethylmercury as vaccine adjuvants, food allergies, gut dysbiosis, and abnormal formation of the developing brain
Vis hele sitatet...
Et lite gullkorn fra en artikkel han hadde i "Alternative therapy in health and medicine"

Østrogennivåer er et problem i befolkningen, selv om kildene TS kommer med kanskje kan stilles spørsmålstegn ved.

Ifølge denne studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20535861
så utgjør økte østrogeninntak en risiko for blant annet overvekt, type 2 diabetes, infertilitet og brystkreft. Det er viktig å få med seg at det ikke bare er de økte østrogen inntakene gjennom dietten som her viktige her, det er flere bakenforliggende mekanismer jeg tror vi kan la ligge akkurat her, som er viktigere enn inntaket i denne sammenhengen.

Nå. Dette er ganske ny kunnskap, og det vil være tilrådelig å avvente litt før man slenger seg på dietter foreslått av Hofmekler og liknende. Kunnskapen synes å kunne være svært viktig i forebyggingen av flere såkalte vestlige sykdommer, men vi er alle tjent med å ikke løpe av sted til en eller annen "warrior diet". Dersom dette holder vann vil det uten tvil komme en sterk tilbakemelding fra fagmiljøene rundt om i verden, med råd om hvordan man bør forholde seg til denne nye kunnskapen.

God tråd.
Bra tråd, Kp til trådstarter.

ja jeg tror det kan være noe i dette, vi sitter mer stille en før og har ofte en gamerbelly, og trener mer skjeldent.

sjekk her om noen dere har lave testosteron nivåer.(bør sjekkes hos lege ved blodprøve også) men det står listet en del ting som dere kan sjekke med: http://www.bodybuilding.com/fun/topicoftheweek98.htm

Kode

How Would You Know If You Had Low Testosterone Levels? What Are Some Of The Signs?
 

There are three types of testosterone deficiency that varies depending on the male's age. The two that apply to our purposes are deficiency in puberty and deficiency in adulthood. 

 Deficiency In Puberty: 

Deficiency in puberty could result in:

Enlargement of breast tissue
Sparse or absent pubic and body hair
Underdeveloped genitals
Underdeveloped muscle


 Deficiency In Adulthood: 

Deficiency in adulthood could result in:

Diminished libido (sex drive)
Erectile dysfunction
Muscle weakness
Loss of body hair
Depression
Other mood disorders


 Disorders In All Ages: 

Disorders that can affect all ages of men are: 

Loss of bone
Increased fracture risk
Loss of skeletal muscle and strength
Increased fat mass
Reduced libido
Reduced erectile function
Infertility
Increased insulin resistance and risk of diabetes
Reduced sense of well-being
Fatigue
Reduced stamina
Depression
Reduced cognition


Effects of long lasting testosterone deficiency include osteoporosis and Anorchia (vanishing testes syndrome). 

We are the last ones to admit that we have something wrong with ourselves, some questions you may ask yourself are: 

Do you have a decrease in libido (sex drive)?
Do you have a lack of energy?
Do you have a decrease in strength and/or endurance?
Have you lost height?
Have you noticed a decreased "enjoyment of life?"
Are you sad and/or grumpy?
Are your erections less strong?
Have you noticed a recent deterioration in your ability to play sports?
Are you falling asleep after dinner?
Has there been a recent deterioration in your work performance?


If any of these questions are answered with a "yes", then you may have a testosterone deficiency. Don't panic though, it is usually easy to fix as we will now discuss.
jeg mener også ha lest noe om at vi utvikler mer østrogen pga all maten er pakket inn i plastikk, har ikke kilder på dette men skal søke litt mer.

Ja her står det noe "Kunstige østrogener" - en trussel for det biologiske mangfold?"
http://naturvernforbundet.no/cgi-bin...aker?id=116232
Sist endret av random40348; 28. januar 2011 kl. 20:53.
If any of these questions are answered with a "yes", then you may have a testosterone deficiency.
Vis hele sitatet...
Tror alle jeg kjenner "may have a tetosterone deficiency"...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Denne Hofmekler, hvem er egentlig han? Han har ikke en eneste publisert studie i pubmed, så han er nok ingen forsker. På en informasjonsside om han stod det at han hadde en grad innen kunst. Men jeg vet ikke. Kjekt å vite hva han har å fare med før man stoler på ham.

Dr. Russel Blaylock kan vel snakke for seg selv:

Et lite gullkorn fra en artikkel han hadde i "Alternative therapy in health and medicine"

Østrogennivåer er et problem i befolkningen, selv om kildene TS kommer med kanskje kan stilles spørsmålstegn ved.

Ifølge denne studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20535861
så utgjør økte østrogeninntak en risiko for blant annet overvekt, type 2 diabetes, infertilitet og brystkreft. Det er viktig å få med seg at det ikke bare er de økte østrogen inntakene gjennom dietten som her viktige her, det er flere bakenforliggende mekanismer jeg tror vi kan la ligge akkurat her, som er viktigere enn inntaket i denne sammenhengen.

Nå. Dette er ganske ny kunnskap, og det vil være tilrådelig å avvente litt før man slenger seg på dietter foreslått av Hofmekler og liknende. Kunnskapen synes å kunne være svært viktig i forebyggingen av flere såkalte vestlige sykdommer, men vi er alle tjent med å ikke løpe av sted til en eller annen "warrior diet". Dersom dette holder vann vil det uten tvil komme en sterk tilbakemelding fra fagmiljøene rundt om i verden, med råd om hvordan man bør forholde seg til denne nye kunnskapen.

God tråd.
Vis hele sitatet...
Endelig noen som kommer med konkret kritikk av det emne faktisk dreier seg om For det første er jeg ikke sikker på om du har lest om The Anti-Estrogen Diet som er det jeg indirekte refererer til (ikke helt sikker på hvorfor jeg refererte til warriordiet.com!). Dette er ganske enkelt en kostholdsplan som sier du burde spise "nedenfra-og-opp" i stedet for omvendt.

Igjen siterer jeg artikkelen:
"An anti-estrogenic diet is simple and delicious. It has three main points: • Eat down on the food chain. Eat foods that are more in tune with our genetic makeup such as fruits, vegetables, beans, roots, nuts, seeds, eggs, dairy and wild-caught fish. • Minimize foods treated with chemicals."
Du kan også spise rødt kjøtt osv. Dette kan ikke anses som en verken kontroversiell eller potensielt helseskadelig diett.

Når det kommer til The Warrior Diet kan jeg være enig med mye av det du sier, den er helt klar langt mer radikal.

Uansett hva du synes om ideene hans kan du ikke se bort i fra hvor bra denne karen holder seg! Her har du et par bilder. Mannen er i dag 58.. Det er utrolig.
Sist endret av Conseal; 28. januar 2011 kl. 22:12.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Uansett hva du synes om ideene hans kan du ikke se bort i fra hvor bra denne karen holder seg! Her har du et par bilder. Mannen er i dag 58.. Det er utrolig.
Vis hele sitatet...
Hvordan mannen holder seg har vel ingenting med saken å gjøre såvidt jeg kan se?

Ifølge den review artikkelen jeg linket til i forrige post, er det ting som tyder på at ikke bare den inntatte østrogenen gjennom dietten er hovedfaktoren her, men heller en liten faktor blant mange andre. Men jeg ønsker ikke å si noe om denne anti estrogen diet, eller hva det var, men forholder meg heller avventende til reaksjonene i fagmiljøet.