Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3680
Er dette lovlig i Norge?

En venn av meg var i Litauen og kjøpte noen sånne fordi hun følte at de var "ekstra" gode. Men er de faktisk lovlig?

Hun ble anbefalt den av en i en body-shop butikk.
Cannabis blir ikke mer lovlig i lypsyl form nei.
Jeg vet i allefall at politiet har vært på diverse vgs'er og advart mot disse cannabisproduktene fra bodyshop fordi de mener det promoterer narkotika.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hudprodukter som inneholder hampfrøolje har fint lite med narkotika å gjøre.
Anbefaler håndkremen og en tur på wikipedia.
Bodyshop har ifølge nettsidene sine diverse produkter med hamp til salgs.
På filmen "Super High Me" viste de frem en slags lypsyl som faktisk innholdt THC, og sa at noen foretrakk det isteden for røyking og spising. Men om lypsylen til vennen din bare inneholder industrihamp eller olje fra frøene er det ikke ulovelig.

Jeg har selv t-sjorter som er laget av 100% hamp, uten at de er ulovelige eller mulig å røyke.
Du finner Hemp-produkter på The Body Shop Har selv leppepomaden og håndkremen, og det fungerer utmerket! Kjempegode produkter som virker kjempebra
http://www.thebodyshop.no/searchdetails.aspx?docid=247
http://www.thebodyshop.no/searchdeta...d=24&docid=247

Og som en sier lenger opp: disse produktene har ingenting med narkotika å gjøre.
Sist endret av -Marte; 13. april 2009 kl. 17:29.
Har selv den du snakker om.. Den er enkelt og greit fantastisk...

Den koster litt, men funker helt utmerket.. Ha på en gang og ha myke lepper i over i døgn. Den smaker heller ikke dritt slik som lypsyl.
Sitat av -Marte Vis innlegg
Og som en sier lenger opp: disse produktene har ingenting med narkotika å gjøre.
Vis hele sitatet...
Eller rettere sagt: Det er lite eller ingen psykoaktive cannabinoider i disse produktene.

Å si at de ikke har noe som helst med cannabis (narkotika) å gjøre er jo en stretch, iom. at de
tross alt produseres av cannabisplanten.

Ah, nå var jeg pirkete
Nå er det jo ikke cannabis som er "narkotika", rettere sagt pot eller hasj, altså mer eller mindre bearbeidede toppskudd og blomster, og hempprodukter har ingen ting med dette å gjøre

Huff, pirkpirkpirk
Sitat av hagr Vis innlegg
Nå er det jo ikke cannabis som er "narkotika", rettere sagt pot eller hasj, altså mer eller mindre bearbeidede toppskudd og blomster, og hempprodukter har ingen ting med dette å gjøre
Vis hele sitatet...
Feil!

Alle deler av cannabisplanten, med unntak a røtter og frø, regnes som narkotika i Norge.

Prikepirkepirkepirke

Edit: Bonuspirk: toppskudd og blomster er det samme.
Sist endret av felix_poker; 13. april 2009 kl. 18:56.
Hampeprodukter regnes som lovlige... Alle disse inneholder deler av cannabisplanten. I tillegg regnes alle "narkotiske stoffer" som ulovlige i Norge.. Det vil enten tilsi at de øvrige deler av cannabisplanten ikke er narkotika eller at Norges lover er selvmotsigende på dette området også..

Man kan også diskutere hvordan man skal definerre "narkotisk". Man kan se på narkotisk lovmessig sett eller medisinsk sett.. Ingen deler av cannabisplanten er "narkotiske" medisinsk sett.

Når alt kommer til alt kan vi vel alle være enige om at cannabisprodukter, i alle former, skulle ha vært lovlige uansett hva som regnes som "narkotisk" og ikke

Hagr
Sitat av hagr Vis innlegg
Man kan også diskutere hvordan man skal definerre "narkotisk". Man kan se på narkotisk lovmessig sett eller medisinsk sett.. Ingen deler av cannabisplanten er "narkotiske" medisinsk sett.
Vis hele sitatet...
Dette er en annen debatt. Jeg snakker om hva som er regnet som narkotika i henhold til Norsk lov.



Sitat av hagr Vis innlegg
Hampeprodukter regnes som lovlige... Alle disse inneholder deler av cannabisplanten. I tillegg regnes alle "narkotiske stoffer" som ulovlige i Norge.. Det vil enten tilsi at de øvrige deler av cannabisplanten ikke er narkotika eller at Norges lover er selvmotsigende på dette området også..
Vis hele sitatet...
Norges lover er selvmotsigende på mange områder, også her. Komersiell hampproduksjon er forbudt i Norge, men
klær, tau og andre varer laget av hampfibre er lovlig. Like fremt er disse laget av en plante som regnes som narkotika
i Norge, så mitt poeng står fortsatt.


Sitat av hagr Vis innlegg
Når alt kommer til alt kan vi vel alle være enige om at cannabisprodukter, i alle former, skulle ha vært lovlige uansett hva som regnes som "narkotisk" og ikke
Vis hele sitatet...
Det kan vi godt være enige om
Smårips er jo også bær da...

Nei, jeg vil ikke tro det er lovlig, ettersom det inneholder cannabisstoffer. Husk at Cannabis ikke nødvendigvis ville vært ulovlig dersom det ikke hadde inneholdt de stoffene
Sitat av Genetic Vis innlegg
Nei, jeg vil ikke tro det er lovlig, ettersom det inneholder cannabisstoffer.
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til her? Kosmetiske produketer med hampolje?

Sitat av Genetic Vis innlegg
Husk at Cannabis ikke nødvendigvis ville vært ulovlig dersom det ikke hadde inneholdt de stoffene
Vis hele sitatet...
Nei, sannsynligvis ikke. Hva er poenget ditt her?
Sitat av Genetic Vis innlegg
Smårips er jo også bær da...

Nei, jeg vil ikke tro det er lovlig, ettersom det inneholder cannabisstoffer. Husk at Cannabis ikke nødvendigvis ville vært ulovlig dersom det ikke hadde inneholdt de stoffene
Vis hele sitatet...
Siden det selges over disk i alle(?) kosmetikkbutikker, regnes det nok som lovlig

felix_poker: Da kan vi vel være enige om at vi diskuterte to forskjellige ting, siden jeg valgte ordbruken på et medisinsk grunnlag og du på et lovmessig
Sist endret av Jesse_P; 13. april 2009 kl. 19:15.
Tenk på at Red Bull er ulovlig i Norge fordi det inneholder for store mengder med Taurin/Koffein
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
Tenk på at Red Bull er ulovlig i Norge fordi det inneholder for store mengder med Taurin/Koffein
Vis hele sitatet...
Blir vel litt ot i forhold til tema men:
Redbull er vel ikke ulovlig i Norge, var vel sånn at man kunne ta med 1 års (?) forbruk til Norge eller noe.

Er ikke lov å SELGE i Norge.
Sitat av hagr Vis innlegg
felix_poker: Da kan vi vel være enige om at vi diskuterte to forskjellige ting, siden jeg valgte ordbruken på et medisinsk grunnlag og du på et lovmessig
Vis hele sitatet...
Jeg var jo tidlig ute med å spesifisere det, så hvorfor ikke?


Sitat av Genetic Vis innlegg
Tenk på at Red Bull er ulovlig i Norge fordi det inneholder for store mengder med Taurin/Koffein
Vis hele sitatet...
Hallo? Først poster du noe som i beste fall kan oppfattes som rotete og meningsløst. Da jeg ber deg utdype poster du det jeg siterer over, noe som er fullstendig offtopic. Skjerpings!
Sist endret av felix_poker; 13. april 2009 kl. 19:39.
hadde en selv nylig. kjøpt på bodyshop ellerno tror jeg... men tviler nok sterkt på at de som selges i norge inneholder THC :P
Var det jeg mente. Det inneholder stoffer som ikke er tilltatte i Norge. Red Bull inneholder Taurin og Koffein i så store mengder at det ikke er lov å selge.
Sitat av Genetic Vis innlegg
Var det jeg mente. Det inneholder stoffer som ikke er tilltatte i Norge. Red Bull inneholder Taurin og Koffein i så store mengder at det ikke er lov å selge.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så farlig? Hvis folk vil ha mye taurin og koffein så burde de få lov? 2 stk battery inneholder mere en 1 redbull, så man kan få like mye tauring og koffein allikevel.
Dere vet at selv om et produkt er basert på cannabisprodukter trenger det ikke inneholde THC? Det virker nemlig som om oppfatningen er noe annet i de siste postene her.
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så farlig? Hvis folk vil ha mye taurin og koffein så burde de få lov? 2 stk battery inneholder mere en 1 redbull, så man kan få like mye tauring og koffein allikevel.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet inneholder ikke Battery taurin.
Veldig OT, men angående det å ta med red bull etc. fra andre land: http://www.toll.no/templates_TAD/Cir...epslanguage=NO

(altså lov å ta med årsforbruk av red bull fra sverige (400 bokser).

Står at Battery inneholder taurin http://no.wikipedia.org/wiki/Battery


/OT
Sist endret av Initzuriel; 16. april 2009 kl. 12:08.
Forbud mot slikt er idiotisk!

Staten oppfører seg som en "nanny".
samme som at du ikke kan kjøpe drinker med mer enn 2 cl sprit, altså bartrenderen kan ikke lage doble drinker, men du kan kjøpe to drinker å helle de i hverandre helt lovlig..

(correct me if I am wrong)
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så vidt jeg vet inneholder ikke Battery taurin.
Vis hele sitatet...
Ah, det ser ut som jeg tok feil. Jeg husker fra da Redbull ble tatt av markedet i Norge
rett etter det ble introdusert en eller annen gang på 90-tallet, at det var pga. for mye
koffein, samt aminosyren taurin. I Norge regnes isolerte aminosyrer som legemidler
(stupid, but true).

Når jeg nå leste wikipedia-artikkelen om taurin oppdaget jeg følgende:

"It (turin) is often called an amino acid, even in scientific literature, but as it lacks a carboxyl group it is not strictly an amino acid."

Dermed, når denne misforståelsen ble avklart, var det fritt frem for å selge drikkevarer som inneholdt taurin, så sant
de holder seg innenfor tillat mengde koffein, som da tydeligvis Battery gjør.

I stand correceted, og vi har lært litt mer om hvor krunglete Norges lover er
Sitat av Initzuriel Vis innlegg
samme som at du ikke kan kjøpe drinker med mer enn 2 cl sprit, altså bartrenderen kan ikke lage doble drinker, men du kan kjøpe to drinker å helle de i hverandre helt lovlig..

(correct me if I am wrong)
Vis hele sitatet...
Tull og fanteri.
http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-2...8-004.html#4-5
Det er samme mengde koffein og taurin i battery og red bull.



I en boks battery er det 105,6 mg koffein og 1,33 g taurin, siden boksen er på 0,33 l tilsvarer det 320 mg koffein og 4g taurin i en liter, mens red bull har 80 mg koffein og 1g taurin i en boks på 0,25 l, altså er det 320 mg koffein og 4g taurin per L i den også...

Etter litt googling ser jeg at noen nevner at red bull derimot inneholder større mengder efedrin http://no.wikipedia.org/wiki/Efedrin.

Finner ikke noen kilder som faktisk kan bekrefte det, men ganske mange som mener det.

Sitat av egeulf Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"§ 4-5. Brennevin kan bare skjenkes i mengder á 2 og 4 cl. Dette gjelder ikke for servering av cocktails."


Lærer noe hver dag d:
Sist endret av Initzuriel; 16. april 2009 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Initzuriel Vis innlegg
Etter litt googling ser jeg at noen nevner at red bull derimot inneholder større mengder efedrin http://no.wikipedia.org/wiki/Efedrin.

Finner ikke noen kilder som faktisk kan bekrefte det, men ganske mange som mener det.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke Redbull inneholder efedrin. Da ville det ikke være lov å importere ett års forbruk, slik det
hevdes tidligere i tråden, da efedrin er oppført på dopinglisten, i tillegg til å være reseptbelagt.
Jeg kan heller ikke huske at efedrin står oppført på Redbulls ingrediensliste.
Men hvorfor er det da ikke lov til å selge Red bull i Norge?
Red Bull er ulovlig fordi det inneholder for høy konsentrasjon av koffein. Burn/Battery i Norge har IKKE like mye koffein/taurin som Red Bull. De er svakere varianter.

Edit: Nei, fant visst ikke kilder på det. Men jeg er ganske sikker på at det er riktig.
Sist endret av Stratops; 16. april 2009 kl. 15:12.
Du har rett.
Battery som selges i norge har mindre koffein innhold en den som selges i andre land i europa. Tipz z på bokz1 norge har 150mg\l mens sverige har 320mg\l

http://www.ung.no/art/artikkel.inc.p...1991&print=yes
Sist endret av Anders89; 16. april 2009 kl. 16:29.
Hva er taurin egentlig? :b
Sitat av vebba1212 Vis innlegg
Hva er taurin egentlig? :b
Vis hele sitatet...
Dette kunne du enkelt funnet ut av selv
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kanskje ikke nødvendig å si det, men det er beundringsverdig at vi klarer å diskutere energidrikker i en tråd om lypsyl ^^
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Edit: Bonuspirk: toppskudd og blomster er det samme.
Vis hele sitatet...
Lå i sofaen og lo mens jeg tenkte på "bonuspirk"

Men ja cannabisplanten har mange bruksområder. Er vel den mest nyttige planten vi vet om tar jeg ikke feil.

Men dessverre på grunn av noe som startet i 20-30 årene i USA som så smittet til resten av verden ble rusen ulovlig. Dette gikk naturligvis utover ALLE de andre nytteområdene til planten, selv om den produseres til en viss grad i mange land.

Det er vel egentlig ikke mange gode argumenter mot cannabis forutenom at det er mulig og ruse seg på hunnplanten. Og selv det er i bestefall et tvilsom argument.

Til sammenlikning kan man si at om det skulle bli forbudt å ruse seg på alkohol så skulle vi gjøre alle andre alkoholer ulovlige, bare fordi man kan ruse seg på en av de(etanol).
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke mange gode argumenter mot cannabis forutenom at det er mulig og ruse seg på hunnplanten. Og selv det er i bestefall et tvilsom argument.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å ruse seg på hann-planten også. THC-nivået er mye lavere, men om man f. eks. lager hasj eller hasjolje av hannplanter, vil man kunne ruse seg på denne.